Gå til innhold

Sitter igjen med 2500kr pr mnd til mat og hygiene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har minstetrygd ikke ungufør

Sitter her og regner på det sitter igjen med 2500kr som skal dekke mat. hygiene, lege og tannlege.

😢 ikke lett og være ufør

Anonymkode: 531ed...254

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

For min del hadde det holdt fint. Også fått spart noen hundre hver måned. Har du høye utgifter til lege etc?

Anonymkode: ff70e...064

• Liker 8
Skrevet

Har du kuttet over alt? Har du dobbelt med forsikringer noe sted? (Jeg har vanlig innbo og reiseforsikring, samtidig hadde jeg visst forsikring fra Telenor på telefon og pad på til sammen 200 pr mnd, det er penger spart). 
har du spotify? Det er egentlig unødvendig når youtube har så mye gratis. 
streaming av filmer/serier, der kan man feks gå sammen to stk å dele på feks netflix.

det virker kanskje ikke som store summer når man ser det hver for seg, men til sammen kan man spare flere hundre kroner i mnd. 

• Liker 5
Gjest Smeltemann
Skrevet

Da skal du være glad over at du sitter igjen med såppas mye..

Skrevet

Det er ikke lite, det går bra. Spar hundre kr i måneden så har du råd til både en årlig tannlegetime og en årlig legetime. Vi er mange i samme båt 👍

Anonymkode: 6dd24...bf7

• Liker 7
Skrevet

For meg hadde det gått fint, jeg kjøper rimelig mat. På 11 dager nå har jeg brukt under 400 kr, prøv og vend deg litt litt rimeligere måltider. Ville spart hvertfall 500 kr av det som du har på en buffer til tannlege/lege. Lege dekkes jo for det meste av det offentlige. Og tannlegen skal du vel ikke til så ofte. Kom igang og spar NÅ.

Anonymkode: b3c90...1a5

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Sitter her og regner på det sitter igjen med 2500kr som skal dekke mat. hygiene, lege og tannlege.

😢 ikke lett og være ufør

Virker som du sitter med offermentalitet, klarer ikke helt føle sympati for deg. Det du sitter igjen med er mer enn mange andre gjør.

Anonymkode: b3c90...1a5

• Liker 14
Skrevet

2500,- er kjempelite😳 Det høres nitrist ut 

Anonymkode: b9eae...c68

• Liker 22
Skrevet

Altså... det er faktisk sånn her i verden at man ikke kan få og få og få. Hva forventer du egentlig av utbetalinger? Jeg er i 100% arbeid på poliklinikk som sykepleier, har to små barn alene. Jeg sitter igjen med ca 6000kr for mat og hygiene (som du så fint kaller det). Vi klarer oss godt med 6000kr i mnd. Vi spiser godt, men normalt - både mengder og type mat. Altså ikke noe luksusdilldall, men vanlig kost. Vi kjøper oss kanskje en vaffel eller bolle en gang i mnd når vi er i en markastue eller lignende. Vi klarer det, da klarer du det også! Du får kutte ut uvaner og utgifter på tulleting (brus, sjokolade og snus er herunder tulleting). 

Anonymkode: 24901...429

• Liker 18
Skrevet

Det burde gå bra. Går du ofte til lege og lignende får du etterhvert frikort også. Du kan jo se om du kan spare på andre poster? Bor du for dyrt, se på strøm og forsikringsavtaler, har du bil men kan klare deg uten... Sett av litt penger slik du har en buffer. Røyker du, snuser du, drikker brus etc er det mye å spare på å slutte.

Anonymkode: 7144b...92f

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Altså... det er faktisk sånn her i verden at man ikke kan få og få og få. Hva forventer du egentlig av utbetalinger? Jeg er i 100% arbeid på poliklinikk som sykepleier, har to små barn alene. Jeg sitter igjen med ca 6000kr for mat og hygiene (som du så fint kaller det). Vi klarer oss godt med 6000kr i mnd. Vi spiser godt, men normalt - både mengder og type mat. Altså ikke noe luksusdilldall, men vanlig kost. Vi kjøper oss kanskje en vaffel eller bolle en gang i mnd når vi er i en markastue eller lignende. Vi klarer det, da klarer du det også! Du får kutte ut uvaner og utgifter på tulleting (brus, sjokolade og snus er herunder tulleting). 

Du glemte at jeg skrev tannlege og lege også.

det er synd på meg 😢 Ts

• Liker 2
Skrevet (endret)

2500 er jo plenti hvis du er alene og har en plan, og med god oversikt kan det gå fint med flere også men det blir nok veldig trangt om pengene. Finnes mange billig middager, heldigvis. Jeg sitter igjen selv med noe rundt der og klarer meg fint med litt planlegging. Jeg er da i jobb, ikke 100% men rundt 80%.  Det skal sies jeg før jobbet kun 50% og klarte også det da, men jeg har ikke behov for å finne på så alt for mye som koster penger. Drikker ikke alkohol, fester ikke, sjeldent ute å spiser. 

(Edit:

Spar så mye du kan der du kan så du har litt ekstra senere for lege/tannlege. Vanligvis trenger man ikke slikt hver måned. Hvis du gjør det kan jeg jo skjønne det blir trangt.) 

TIPS:

Se "fattig student" og "middag under 25kr" 

Frys det du kan i porsjoner. Eks. Kylling filet som du kutter opp og har i 100g porsjoner. Oppkuttet brød slik at du kan ta ut en og en skive fra fryseren kvelden før. 

Grønt og frukt er billig så prøv deg gjerne på noe nytt som vegetarretter uten "veggies kjøtt" (siden veggis kjøtt koster like mye eller mer enn vanlig kjøtt)  et par ganger i uken hvis det høres greit ut. Typ kidney bønner i tacoen i stedet for kjøtt. Det smaker så og si det samme siden det er krydderet man smaker mest uansett. 

Ellers så er det mye på tilbud. Last ned appen "mattilbud" og etilbudsavisa for andre tilbud utenom mat. Det er også en app som heter "too good to go" der det er butikker og restauranter i nærområdet ditt som selger mat billig som ellers ville ha blitt kastet, men det er en overraskelse hva du får. 

Ikke kjøp ting du ikke trenger selv om det er på tilbud. Har du fryseren full allerede så er det lite vits å kjøpe mer kjøtt. 

Som nevnt av andre er det lurt å høre om folk vil dele visse abonnement med deg. Jeg deler Netflix med en venn og mamma, og så får jeg bruke deres brukere på andre ting som Disney plus. 

Det er helt Ok å være "grådig". Du må rett og slett være det. Står det veeeldig dårlig til kan du se igjennom det du eier og selge det du ikke trenger. Jeg gjorde det for å få råd til installasjon av vedovn, noe som igjen går positivt utover strømregninga 😂

Endret av Nidarosen
  • Liker 6
Skrevet

Hva er egentlig husleien der du bor, når du bare har igjen 2500,- ?

Det høres ut som du har en ganske dyr husleie. Hvor bor du, eller hvordan bor du?

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du glemte at jeg skrev tannlege og lege også.

det er synd på meg 😢 Ts

Åh... Kan dere ikke snart slutte med alle disse idiotiske tulletrådene? Det ødelegger hele forumet.

Anonymkode: ff70e...064

• Liker 16
Skrevet

Bruker mindre i mnd på mat og husholdnings produkter selv, men jeg fokuserer mer på å sparing. Vet ikke hvordan hverdagen din ser ut, men ved å være obs på pengebruk så skal 2500 være nok til nødvendig kjøp, og til litt kos. Men har man plutselig lege regninger osv, så må man gjøre litt om. Er selv alltid forberedt på sånt ved å spare. En 100 en 200 lapp i mnd vil hjelpe mye når noe oppstår. 
2500 er ikke mye, men burde være nok. 

Anonymkode: f113c...b9d

• Liker 1
Skrevet
Million skrev (1 minutt siden):

Det høres ut som du har en ganske dyr husleie. Hvor bor du, eller hvordan bor du?

Hus leie er 9000kr ink tv internett 2 soverom 1 til meg og 1 til datteren min som jeg har 50%

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

😢 ikke lett og være ufør

Da må du legge en plan.

Hva av dine faste utgifter kan du klare deg på - permanent eller midlertidig? Kan du kutte husutgifter ved å sambo med en eller flere venner og slektninger? Å bo alene eller at en familie bor i en leilighet/et hus er en luksus som ikke alle kan unne seg. Har du ikke råd? Da må du sambo. Kutt der du kutte kan, og tenk kreativt. For deg som syk å sambo med en annen som er syk kan gi en voldsom boost i livskvalitet for begge. Og kanskje kan dere dele bil - eller til og med dele bil med naboen? 

2500 gir lite rom for ferdigmat, så om sykdommen din er periodisk må du være god på å planlegge måltider. God dag? Lag mat som du fryser til dårlige dager og uker og varmer i mikroen. Har du ikke fryser? Det finner du for et par hundrelapper på finn eller facebook. 

Det hjelper ikke å si "jeg har ikke råd". Du får nemlig ikke bedre råd. Dette er det du har. Så kan du like eller mislike at du får så lite penger. Men å mislike at du er så privilegert at du ikke sulter ihjel i en bakgate som kronisk syk (som er sjebnen du ville fått i de aller, aller fleste samfunn og historiske tider) er lite konstruktivt. Tenk heller løsningsorientert og ta ansvar for å få mest mulig ut av den gavepakken staten gir deg.

Anonymkode: 63a9b...a07

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

6000 på 1 voksen og 2 små barn er mye mer enn det TS har. Små barn spiser en ikke ut av huset, normalt spiser de flere måltider i barnehagen og de har gratis tannlege og lege. Bleier koster litt da 

Du har MYE mer å rutte med enn TS. 

Anonymkode: b9eae...c68

• Liker 15
Skrevet

Men har innsett at jeg må flytte ut av byen og litt utenfor så lenge det går buss 😊

Skrevet
4 minutter siden, Million said:

Jeg er også ufør og får utbetalt 14000 kr i mnd. Uføre er gjerne voksne mennesker som vil bo alene, ikke i et kollektiv. Her i Oslo koster det fra 15 og oppover i mnd å leie en leilighet for en person, altså mer enn jeg får utbetalt i mnd. Jeg bor hos slektninger fordi jeg ikke har råd til eget sted å bo. Jeg er ikke TS, ville bare gi et lite innblikk i vår situasjon.

Anonymkode: cf88f...e67

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...