AnonymBruker Skrevet 11. februar 2021 #1 Skrevet 11. februar 2021 Jeg har en sykdom som heter lipødem. For å bli bedre av sykdommen så må man fettsuge det syke fettet, og dessverre så må man betale dette selv, det finnes ikke et offentlig tilbud. Jeg hadde avtalt med en kirurg hvordan operasjonene skulle gjennomføres, og det ble avtalt 2 operasjoner av beina, da jeg kom til klinikken, var ikke legen jeg hadde snakket med der, og jeg fikk en annen kirurg. Han hadde ikke samme kompetanse, og kunne derfor ikke gjennomføre operasjon som planlagt. Jeg ender derfor opp med en ekstra operasjon pga dette. Prisen for en operasjon ligger på 70.-80.000 kr. Dette er mye penger og skikkelig kjipt at de ikke informerte på forhånd og ga meg et valg. Anonymkode: 7bc7d...7aa
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2021 #2 Skrevet 11. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har en sykdom som heter lipødem. For å bli bedre av sykdommen så må man fettsuge det syke fettet, og dessverre så må man betale dette selv, det finnes ikke et offentlig tilbud. Jeg hadde avtalt med en kirurg hvordan operasjonene skulle gjennomføres, og det ble avtalt 2 operasjoner av beina, da jeg kom til klinikken, var ikke legen jeg hadde snakket med der, og jeg fikk en annen kirurg. Han hadde ikke samme kompetanse, og kunne derfor ikke gjennomføre operasjon som planlagt. Jeg ender derfor opp med en ekstra operasjon pga dette. Prisen for en operasjon ligger på 70.-80.000 kr. Dette er mye penger og skikkelig kjipt at de ikke informerte på forhånd og ga meg et valg. Anonymkode: 7bc7d...7aa Joda det finnes et offentlig tilbud. Svært begrenset, men det er et offentlig sykehus i nordnorge som tilbyr dette og det er fritt sykehusvalg, så bare be om en henvisning du. Og still deg i kø. Anonymkode: b4f80...800
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2021 #3 Skrevet 11. februar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Joda det finnes et offentlig tilbud. Svært begrenset, men det er et offentlig sykehus i nordnorge som tilbyr dette og det er fritt sykehusvalg, så bare be om en henvisning du. Og still deg i kø. Anonymkode: b4f80...800 Det tilbudet ble stoppet i 2020, og de tilbyr kun behandling til pasienter som tilhører helse nord. Alle andre blir avvist. Anonymkode: 7bc7d...7aa
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2021 #4 Skrevet 11. februar 2021 Hvorfor må du betale mer? Anonymkode: 4595d...817
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2021 #5 Skrevet 11. februar 2021 Men samtykket du til dette da? Hvis så har du jo ingen sak. Ja, det koster, men sånn er det å gå privat. Det samme gjelder andre inngrep som tas privat, enten det er av medisinsk eller kosmetisk grunn. Anonymkode: c301b...705
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2021 #6 Skrevet 11. februar 2021 Spørsmålet her blir litt hvordan det foregikk når du møtte til operasjonsdag. Du skriver at det var en annen kirurg som dukket opp denne dagen - du hadde altså ingen indikasjon på at kirurgen du avtalte med/trodde skulle operere deg, ikke kunne? Hva var grunnen til at en annen kirurg stilte opp? På selve dagen, fikk du beskjed før operasjonen om de tingene du nevner- at kirurgen ikke hadde samme kompetanse og du ville måtte få enda en operasjon? Hvilke tiltak tok klinikk/sykehus for å informere deg om dette, og ga de noe tilbud eller informasjon om kostnad og/eller sjanser for at du ville være nødt til å komme tilbake? Det er mange omstendigheter som avgjør her. Om du fikk informasjon på kort varsel og det var mangelfullt, er det beste for deg å bruke noen hundrelapper på å snakke med en advokat om rettighetene dine til klagesak på sykehuset for å få dekket den 2. operasjonen. Dersom du fikk valget om å utsette operasjonen pga. sykdom hos kirurg f.eks så utgår erstatningsansvar hos klinikk/sykehus hvis du likevel valgte å gjennomføre, selv om du ikke ble informert før samme dag som operasjonen. Sykdom etc. skjer dessverre hos alle så med mindre du ble operert først og informert etterpå, så bortfaller krav der. Men igjen, om det ikke var slik så er det verdt å gå gjennom saken. Anonymkode: b2a10...804
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2021 #7 Skrevet 11. februar 2021 Men du tok det privat? Tror du må stå i kø offentlig om sånt skal gå på statens regning Anonymkode: e244d...6e6
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2021 #8 Skrevet 11. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men du tok det privat? Tror du må stå i kø offentlig om sånt skal gå på statens regning Anonymkode: e244d...6e6 Tenkte mer på erstatning fra klinikken. Anonymkode: 7bc7d...7aa
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2021 #9 Skrevet 11. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Spørsmålet her blir litt hvordan det foregikk når du møtte til operasjonsdag. Du skriver at det var en annen kirurg som dukket opp denne dagen - du hadde altså ingen indikasjon på at kirurgen du avtalte med/trodde skulle operere deg, ikke kunne? Hva var grunnen til at en annen kirurg stilte opp? På selve dagen, fikk du beskjed før operasjonen om de tingene du nevner- at kirurgen ikke hadde samme kompetanse og du ville måtte få enda en operasjon? Hvilke tiltak tok klinikk/sykehus for å informere deg om dette, og ga de noe tilbud eller informasjon om kostnad og/eller sjanser for at du ville være nødt til å komme tilbake? Det er mange omstendigheter som avgjør her. Om du fikk informasjon på kort varsel og det var mangelfullt, er det beste for deg å bruke noen hundrelapper på å snakke med en advokat om rettighetene dine til klagesak på sykehuset for å få dekket den 2. operasjonen. Dersom du fikk valget om å utsette operasjonen pga. sykdom hos kirurg f.eks så utgår erstatningsansvar hos klinikk/sykehus hvis du likevel valgte å gjennomføre, selv om du ikke ble informert før samme dag som operasjonen. Sykdom etc. skjer dessverre hos alle så med mindre du ble operert først og informert etterpå, så bortfaller krav der. Men igjen, om det ikke var slik så er det verdt å gå gjennom saken. Anonymkode: b2a10...804 De informerte ikke om at kirurgen jeg hadde avtalt med ikke var der, de bare satte meg opp hos en annen kirurg. På operasjonsdagen fikk jeg vite dette da jeg kom inn for å bli klargjort. Reiste ganske langt, så det var ikke bare å snu i døra heller. Hadde jeg visst at jeg fikk en annen kirurg, så hadde jeg jo sørget for å fått snakket med vedkommende før jeg kom dit og fått avklart at vi faktisk var enige. Hadde gjort ganske mye research på forhånd før jeg endte opp med den kirurgen jeg valgte. Ingen informasjon om at vedkommende ikke hadde mye kompetanse og erfaring med operasjoner av lipødem, det fant jeg ut etterpå. Anonymkode: 7bc7d...7aa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå