AnonymBruker Skrevet 11. februar 2021 #1 Skrevet 11. februar 2021 Jeg fikk høre fra en bekjent i går at eksen min og kjæresten har kjøpt min bekjente sitt barndomshjem. Eksen min har ikke sagt noenting til meg om at de har planer om å flytte. vi har 2 barn på barneskole, og ett barn i barnehage. de skal nå flytte 15-20 minutter med bil unna og det er en annen skolekrets. Kan han kreve at barna skal bytte skole eller at yngste skal begynne på skole dit han flytter? Jeg er helt fra meg og synes synd på barna som blir dratt bort fra vennene sine annenhver uke. Eldste på 11 er knapt med venner de ukene hun er hos far nå. Han bor 4 km unna nå, men alle jentene i klassen bor i nabolaget her jeg bor. Jeg beholdt barndomshjemmet til barna. hva bør jeg gjøre? Anonymkode: 741b7...f0f
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2021 #2 Skrevet 11. februar 2021 Han kan ikke kreve det da det ikke vil være til det beste for barna. Anonymkode: ed3a9...0c2
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2021 #3 Skrevet 11. februar 2021 Her spørs det hva dere har avtalt. Hvor er barnas adresse i dag? Hvis dere har avtalt delt bosted må du samtykke. Hvis dere har delt barna og registrert ett på hvert sted bestemmer han over det som bor hos ham. Anonymkode: 7dc71...9dc 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2021 #4 Skrevet 11. februar 2021 Nei, han kan ikke kreve. Her krangler min samboer med barnas mor fordi mor vil bytte skole og barnehage fordi det gjør det enklere for henne fordi hun ikke har bil. Hun tar en buss. Jeg som ofte leverer barna mens vi har dem 50/50 må ta to busser for å levere de på skolen og i barnehagen gjør det fordi jeg setter trivselen dere først. Om sommeren kan vi sykle. Noe mor også har mulighet til. Er det mor som valgte å flytte lenger unna. Her krever mor og er bastant. Ikke en gang har hun nevnt hva som er positivt for barna ved å bytte krets. Så lenge du ser barnas beste så står du på ditt TS. Anonymkode: 6ea85...b14 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2021 #5 Skrevet 11. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg fikk høre fra en bekjent i går at eksen min og kjæresten har kjøpt min bekjente sitt barndomshjem. Eksen min har ikke sagt noenting til meg om at de har planer om å flytte. vi har 2 barn på barneskole, og ett barn i barnehage. de skal nå flytte 15-20 minutter med bil unna og det er en annen skolekrets. Kan han kreve at barna skal bytte skole eller at yngste skal begynne på skole dit han flytter? Jeg er helt fra meg og synes synd på barna som blir dratt bort fra vennene sine annenhver uke. Eldste på 11 er knapt med venner de ukene hun er hos far nå. Han bor 4 km unna nå, men alle jentene i klassen bor i nabolaget her jeg bor. Jeg beholdt barndomshjemmet til barna. hva bør jeg gjøre? Anonymkode: 741b7...f0f Hvorfor i all verden skal han bytte skole når han bor 15-20 min unna? Ingen vil gå med på at det er barnas beste å bytte skole, når de bor så kort fra skolen og kretsen de er i nå. Kan ikke se for meg at det er noe noen far eller mor ville gjort. Kort svipptur både for å levere/hente og å sørge for at barna kan fortsette å være sammen med vennene sine. vi bor 15-20 min unna skolen til våre barn, og det er virkelig ingenting. Kanskje du bekymrer deg for mye? Har du og far snakket om dette? Anonymkode: f3d05...b48 3
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2021 #6 Skrevet 11. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): hva bør jeg gjøre? Anonymkode: 741b7...f0f Altså.. snakke med far er et godt tips 🤦🏻♀️ Anonymkode: f3d05...b48 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2021 #7 Skrevet 11. februar 2021 36 minutter siden, AnonymBruker said: Her spørs det hva dere har avtalt. Hvor er barnas adresse i dag? Hvis dere har avtalt delt bosted må du samtykke. Hvis dere har delt barna og registrert ett på hvert sted bestemmer han over det som bor hos ham. Anonymkode: 7dc71...9dc Dette. Anonymkode: a7f7c...339
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2021 #8 Skrevet 11. februar 2021 15-20 min er da ingenting? Skjønner ikke greia. Selvfølgelig skal man ikke bytte skole da. Anonymkode: afbed...ee7 2
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2021 #9 Skrevet 11. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Her spørs det hva dere har avtalt. Hvor er barnas adresse i dag? Hvis dere har avtalt delt bosted må du samtykke. Hvis dere har delt barna og registrert ett på hvert sted bestemmer han over det som bor hos ham. Anonymkode: 7dc71...9dc Vi har delt bosted, de er folkeregistrert på meg. Anonymkode: 741b7...f0f
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2021 #10 Skrevet 11. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Altså.. snakke med far er et godt tips 🤦🏻♀️ Anonymkode: f3d05...b48 Det skal jeg selvfølgelig. Men de har som sagt ikke nevnt noe om det, og jeg kan ikke si at jeg vet det Anonymkode: 741b7...f0f
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2021 #11 Skrevet 11. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor i all verden skal han bytte skole når han bor 15-20 min unna? Ingen vil gå med på at det er barnas beste å bytte skole, når de bor så kort fra skolen og kretsen de er i nå. Kan ikke se for meg at det er noe noen far eller mor ville gjort. Kort svipptur både for å levere/hente og å sørge for at barna kan fortsette å være sammen med vennene sine. vi bor 15-20 min unna skolen til våre barn, og det er virkelig ingenting. Kanskje du bekymrer deg for mye? Har du og far snakket om dette? Anonymkode: f3d05...b48 Han har ikke sagt det. Men vi har barn i barnehage, og jeg er redd han kan kreve de skal begynne der han flytter Anonymkode: 741b7...f0f
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2021 #12 Skrevet 11. februar 2021 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Vi har delt bosted, de er folkeregistrert på meg. Anonymkode: 741b7...f0f Da bør du være trygg. Anonymkode: 7dc71...9dc 4
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2021 #13 Skrevet 11. februar 2021 Når dere har delt bosted (og foreldreansvar) kan ikke barna flytte adresse uten at dere begge signerer. De vil gå på den skolen de sogner til ut i fra folkeregistrert adresse. Dere kan ikke bytte barnehage på barna uten at dere er enige om dette. Anonymkode: 73dc2...342
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2021 #14 Skrevet 11. februar 2021 Slapp av, så klart kan han ikke kreve at barna skal bytte skole/barnehage. Dumt at han flytter enda lenger bort, jeg mener skilte foreldre ideelt sett bør bo nær hverandre, slik at barna kan ha kontakt med venner og nærmiljø begge ukene. Men jeg aner ikke noe om boligpriser og -marked i ditt område. Kanskje det å kjøpe dette barndomshjemmet (sikkert ikke til markedspris) var den muligheten din eks og nydama hadde til å skaffe et ordentlig hus med plass til alle, hvilket jo er en god idé når man er en sammensatt nyfamilie. Jeg har også 50/50-ordning og har flyttet innad i samme kommune, ganske enkelt fordi jeg hadde spart opp mer penger og endelig kunne kjøpe et større hus med god standard, loftstue og romslig hage - som selvsagt gagnet barna. Noe lenger skolevei ble det, men til gjengjeld slapp de å bo i et knøttlite rekkehus med kald trekk og trange soverom. Sånn er jo livets dilemmaer, enten man er gift eller skilt. Anonymkode: 7db13...052 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2021 #15 Skrevet 11. februar 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Vi har delt bosted, de er folkeregistrert på meg. Anonymkode: 741b7...f0f Da må du samtykke til om han krever at de skal bytte skole. Så da slipper du tenke mer på det. Nå kan de fortsette der de går Anonymkode: e4450...652
Gjest Smeltemann Skrevet 11. februar 2021 #16 Skrevet 11. februar 2021 De kan da vel gå på samme skole, 15-20 min da ingen Amerikareise. Dessuten er det vel bedre du snakker med far selv, ikke sikkert venninna de vet alt. Pr. Nå har du ingen problemer.
Brunello Skrevet 11. februar 2021 #17 Skrevet 11. februar 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Her spørs det hva dere har avtalt. Hvor er barnas adresse i dag? Hvis dere har avtalt delt bosted må du samtykke. Hvis dere har delt barna og registrert ett på hvert sted bestemmer han over det som bor hos ham. Anonymkode: 7dc71...9dc Hvorfor i all verden skulle de ha gjort det? Det er neppe det beste for barna.
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2021 #18 Skrevet 11. februar 2021 Brunello skrev (13 minutter siden): Hvorfor i all verden skulle de ha gjort det? Det er neppe det beste for barna. Det er overraskende mange som gjør det sånn. (Noen hever dobbel barnetrygd på en unge hver på den måten, selv om det ikke er tillatt.) Anonymkode: d726f...a50 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2021 #19 Skrevet 11. februar 2021 Brunello skrev (54 minutter siden): Hvorfor i all verden skulle de ha gjort det? Det er neppe det beste for barna. Det er det mange som gjør, tar en på hver adresse på papiret, men barna er sammen hele tiden 50/50 hos hver. Anonymkode: 7dc71...9dc
Brunello Skrevet 11. februar 2021 #20 Skrevet 11. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er overraskende mange som gjør det sånn. (Noen hever dobbel barnetrygd på en unge hver på den måten, selv om det ikke er tillatt.) Anonymkode: d726f...a50 Svindel med andre ord.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå