Gå til innhold

Privatist/skole/utdanning /omskolering (ny tråd)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 7.2.2021 den 13.52):

1.Da hadde jeg vel skrevet krav på undervisning?  Det er ikke det samme som å ønske rettigheter til Privatisten. 

2. Ja, vi betaler ja. Desto bedre grunn til å få på plass noen rettigheter. Det er de samme sensorene som eksaminerer flere privatister på en gang. Mange privatister møter ikke, men de får betalt likevel for disse privatistene. Sensor måtte uansett forberedt seg med den de samme eksamensoppgavenr, selv til bare noen få privatister som til mange. . Det er tull når en ser på økningen privatister hvert år, å si at man ikke klarer å dekke den kostnaden. Og privatister kan i mange tilfeller bruke de samme eksamensoppgavene som elevene får hvis de syns det er mye jobb å lage egne til privatister, min erfaring er at oppgavenr blir ganske like uansett. Men det er vanskelig å innrømme tenker jeg. 

3. Ikke alle forbedrer karakterer. Hvis du blir syk på vgs så vil dette påvirke karakterene dine, ig det er arbeidsgivere som ser på hva du får i karakter og vil ansette deg fordi dj har bra karakterer. Det er ikke snakk om å vektlegge forbedringen slik at man tenker dette er en uting/ forsøk på å drive seg frem. Faktisk så utvider privatistene kunnskapsnivået sitt og blir dermed kvalitetsmessig bedre rustet for arbeidslivet. Eller vil du ha en dårlig sykepleier som ikke kan beregne doser ? 

Når man mister jobben etter VGS, og må omskolert seg,  da har man ikke ungdomsrett. Og det blir som å Stange huet i veggen, NAV vil ikke hjelpe deg hvis du er student. Da skal det være helt spesielle tilfeller og man skal gjerne ha en diagnose fra tidligere av. 

Det er ikke kult å sitte med studiegjeld uten jobb, det kan skje nemlig . 

Jeg vet hva jeg snakker om. Så hvorfor ikke gjøre det lettere å ta fag. Hvis man sier man tror på utdanning, og at det skal hjelpe slikk at man fortjener høyere lønn fordi man da har mer kunskap. Ja.. Da burde det gjelde for alle.

Og det ser latterlig ut andre veien, å si at man ønsker kvalitetssikring og kunnskap, (mange bransjer sier de mangler dette) men samtidig gjøre det vanskelig for privatistene/de som ønsker jobbb og vil utdanne seg, ved å sette opp prisen. Merkelig merkelig tankegang. Da er det jo bedre og enklere å "nave" med den unnskyldningen at pengene forsvinner hvis jeg studerer. 

Anonymkode: 56a71...1e0

1. Å være elev innebærer langt mer enn bare å motta undervisning. Elever, slik ordet brukes i dag, «tilhører» en skole og får også støtte, oppfølging og tilrettelegging utover undervisning. Mens ordningen med privatister handler om å gi folk muligheten til å avlegge eksamen i fag for å dokumentere kompetanse. Både for samfunn og individ er dette en måte sørge for at mennesker uten elevrett kan komme videre i et utdanningsløp. Jeg tok en del fag som privatist i sin tid, fordi jeg var dum og droppet ut av VGS. På den måten kom jeg meg enkelt videre, uten at det kostet samfunnet den relativt høye prisen som kommer med en skoleplass. Det du foreslår er å ta et system som bygger på høy grad av eget ansvar og gjøre det til noe helt annet. Det blir litt som å være kunne være elev, med alle rettighetene, uten å måtte møte opp til noe mer enn eksamen. Privatister er tradisjonelt et system som bygger på eget ansvar. Du prøver å dytte mye av det ansvaret over på fellesskapet, med alt det innebærer av ressurser.  Og for de som ikke klarer det, så har man eventuelt andre støtteordninger.

2. Det du betaler dekker utgifter i forbindelse med avvikling av eksamen. Det er ikke nok til å betale for en utvidelse av rettigheter. Dessuten er det slik at det å være sensor er en jobb man påtar seg og får betalt for. Det er et oppdrag. Jeg vet med meg selv at motivasjonen for å stille som sensor eller eksaminator blir betraktelig lavere om man skal lønnes etter et opplegg som går på «noen møter kanskje ikke». Det er ikke sensors problem. Om så ingen møter må sensor fortsatt både forberede seg og stille seg disponibel i aktuelle tidsrommet. Det er forøvrig eksaminator som har ansvaret for oppgaven, men her forventes det at eksaminator og sensor samarbeider rundt oppgaven i forkant. Så det er en del ansvar og oppgaver man påtar seg i det man påtar seg oppdraget, både i forkant og etterkant, helt uavhengig av om kandidatene finner det for godt å stille eller ikke. Og man er helt avhengig av å ha nok sensorer og eksaminatorer. Å være sensor på skriftlig er en tidkrevende drittjobb, og å være sensor på muntlig er ikke all verdens betalt. Og her kommer privatister i tillegg til elever. Så man bør definitivt ikke legge opp til å gjøre den jobben mindre attraktiv. På toppen av eksaminator/sensor er det også andre utgifter, fra lokaler, til administrasjon og utstyr. Så det er noe misforstått å tro at kronene du betaler er nok til å utløse så mye mer. For at du skal kunne ta eksamen er det et helt system i gang, som skal lønnes og betales. Og det er ikke så mange år siden avgiften ikke var nok til å betale utgiftene. 

3. Her har andre allerede svart deg godt. Det er vanskelig å få taket på poenget ditt. For feks med sykepleieren så må sykepleieren bestå de aktuelle fagene i høyere utdanning for å få autorisasjon, så jeg ser ikke helt sammenhengen mellom å utvide sin kompetanse i VGS fag som privatist og å ikke kunne bregne doser som sykepleier. Der er det høyere utdanning som kvalitetssikrer, så forbedring av VGS fag har sånn sett ingen verdi. Jeg ser heller ikke den helt store koblingen mellom å forbedre en karakter og å være kvalifisert til arbeidslivet. Praksisen med å stadig forbedre karakterer er også med på å drive karaktersnittet oppover, til kunstig høye nivå. 

NAV er i mange tilfeller også med på å sponse både omskolering og utdanning. Jeg vet om flere som har fått betalt skoleplass på feks Sonans for å få studiekompetanse, helt uten diagnoser. I tillegg til at det finnes enkelte skoletilbud til folk uten ungdomsrett. Og mister man jobben etter VGS skal man uansett være kvalifisert til å starte på høyere utdanning, uten å måtte ta opp fag. Å sitte med studielån uten jobb kan også skje helt uavhengig av om man er privatist eller ikke. 

Den kyniske sannheten er også slik at samfunnet ikke er lagt opp til at alle skal ha høyere utdanning. Jeg tror også du overvurderer verdien av eksamen på VGS nivå. Å ferdigstille fagbrev har en verdi, fordi det gir en kvalifikasjon inn i arbeidslivet. Men for studiekompetanse sin del er det snakk om å dokumentere kompetanse som gir rett til å studere videre, og den konkrete kvalifiseringen foregår i videre studier. 

Samfunnet betaler også store summer for å gi en gratis utdanning til alle i 13 år. Her bør fokuset være at flest mulig faktisk benytter seg av den retten og muligheten mens de har den. For eleven som eventuelt dasser seg gjennom fag på VGS og får dårlige karakterer har allerede kostet samfunnet ganske mye. Da virker det lite hensiktsmessig å legge opp til at det er helt ok å kaste bort den muligheten, fordi det er enkelt å bare ta det igjen som privatist. Det er fint at vi har en privatistordning, slik at folk har muligheten til å komme videre. Men det bør være en løsning som innebærer at da må man ta mye av ansvaret selv, slik at den enkle løsningen blir å utnytte muligheten man får over ordinær skoleløp. 

AnonymBruker skrev (På 7.2.2021 den 17.55):

1. En rådgiver som trenger jobb kan vel fungere som veileder? En som har satt seg inn i fagene, læreplan og pensum, men som ikke nødvendigvis underviser, men som likevel er kvalifisert nok. Privatistrådgivere kunne kanskje hjelper privatister med læreplanen og generelt bare være støttende/hyggelig☺️👍

Dette er jo bare en jobb til, for noen som trenger det? Skattebetalerne betaler en del allerede. Privatisten dekker noe selv allerede. (Men prisene viser det seg at enkelte ikke har råd til. Så det burde vært mulig å tatt hensyn til dette også) Ordningen ville uandett hjulpet masse. 

2. Kan du vise meg et eksempel der det er fair? Jeg forstår ikke hvorfor du klarer å mene at det er fair. 

Jeg glemte svare deg på disse to☺️👍

1. Hvem skal ansette og lønne denne rådgiveren? Hvor skal vedkommende jobbe? Hvor kommer pengene fra? Hvem skal kvalitetssikre? Og, ikke minst, hvor skal du finne folk som er rådgiver, ikke lærer, som har en reell innsikt i alle fag og læreplaner? Og pensum? Hvem sitt pensum? Skal denne rådgiveren også ha ansvaret for å bestemme hva privatister skal lese? I tillegg til å være generell motivator og støtteapparat? 

2. Dette har jeg allerede være inne på i forbindelse med forrige innlegg. Dette handler til syvende og sist om eget ansvar. Samfunnet gir deg flere sjanser. Først i form av rett til gratis utdanning i 13 år. Deretter til å ferdigstille vitnemålet som privatist og avlegge eksamen i fag man mangler sluttvurdering i til en lavere pris. Om man ikke har benyttet seg fullt ut av dette, så synes jeg det er helt fair at man må betale mer for å pynte på karakter og ta fag flere ganger. Ikke minst fordi denne praksisen som sagt er med på å drive snittet oppover og dermed er lite hensiktsmessig. 

Anonymkode: eefb7...719

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 7.2.2021 den 14.13):

Jeg antar at jeg sier, at den hemmeligheten (åpne tolkningen) som eksisterer rundt privatisteksamens pensum er litt naiv, fordi enkelte kunnskaper ønsker vi at man skal ha etter VGS!

For at det skal fungere for Privatisten må det være like tydelig for dem hva som kreves. Hvis man skal bruke "kvalitet" som argument. Hvis du vil Privatisten skal ramse opp alle forfatterne i Norsk, og anser dette som en god kvalitet. Så er ikke dette vanskelig å fremstille på en læreplan hvis du vil at en muntlig fremstilling skal inneholde visse elementer, så burde dette også komme klart frem i en læreplan. Fordi disse kvalitetene har man lovet bort til arbeidsgiver eller universitetet når det står 5 eller 6 på karakterkortet. Det burde ikke være vanskelig, fordi dette er jobben til de som velger å jobbe i en institusjon! Det er det vi betaler skatt for. 

Derfor burde privatistene få flere  rettigheter. 

Man er ikke ferdig modnet før 25. Det er ikke dermed sagt at da er løpet kjørt fordi du hadde sjansen som barn. Jeg syns folk har helt feil holdning til problemstillingen. Hvis man ikke har økonomi eller innsikt i arbeidsmarkedet, så klarer man ikke velge klokt. Derfor er VGS viktig, og alle burde få toppkarakter i denne type faglig innsikt om samfunnet, det blir man faktisk bedre medmennesker av (satt på spissen). 

Det er lenge siden læreplanene gikk bort ifra å detaljestyre innholdet i undervisningen. Det er derfor ikke slik at man har lovet noen at man skal kunne ramse opp x antall forfattere for å få 5 eller 6. Det man derimot sier er at eleven/kandidaten viser ferdigheter på et høyt nivå. Og beskrivelsen av måloppnåelse ligger fritt tilgjengelig på UDIR sine sider.

Det du viser her er er at du ikke forstår systemet. For privatisteksamen har ikke pensum. Privatisteksamen følger kompetansemål, som både forteller hva du skal kunne og som også er grunnlaget for vurderingen. Det du vil ha her er den jobben landets lærere gjør for elever, nemlig å tolke læreplanen, å bryte kompetansemålene ned og gjøre arbeidet med å velge ut stoffet man jobber med. Det er bokstavelig talt en heltidsjobb. Det er det samme ansvaret du som privatist har påtatt deg selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

1. Å være elev innebærer langt mer enn bare å motta undervisning. Elever, slik ordet brukes i dag, «tilhører» en skole og får også støtte, oppfølging og tilrettelegging utover undervisning. Mens ordningen med privatister handler om å gi folk muligheten til å avlegge eksamen i fag for å dokumentere kompetanse. Både for samfunn og individ er dette en måte sørge for at mennesker uten elevrett kan komme videre i et utdanningsløp. Jeg tok en del fag som privatist i sin tid, fordi jeg var dum og droppet ut av VGS. På den måten kom jeg meg enkelt videre, uten at det kostet samfunnet den relativt høye prisen som kommer med en skoleplass. Det du foreslår er å ta et system som bygger på høy grad av eget ansvar og gjøre det til noe helt annet.  Ansvaret for å faktisk lære ligger fremdeles hos Privatisten selv om noen rettigheter kommer på plass. Nei det trenger ikke være så innmari vanskelig. Forklarer dette nærmere i neste punkt. Det blir litt som å være kunne være elev, med alle rettighetene, uten å måtte møte opp til noe mer enn eksamen. Privatister er tradisjonelt et system som bygger på eget ansvar. Du prøver å dytte mye av det ansvaret over på fellesskapet, med alt det innebærer av ressurser. Ja. Å la Privatisten få ansvaret alene er dårlig sport.  Og for de som ikke klarer det, så har man eventuelt andre støtteordninger.Tror vi ja. Dette fungerer ikke optimalt selv om vi "tror eller sier det gjør det" , jeg har røtter langt inn i helsesektoren så dette vet jeg av erfaring at dette ikke stemmer. 

2. Det du betaler dekker utgifter i forbindelse med avvikling av eksamen. Det er ikke nok til å betale for en utvidelse av rettigheter. Dessuten er det slik at det å være sensor er en jobb man påtar seg og får betalt for. Det er et oppdrag. Jeg vet med meg selv at motivasjonen for å stille som sensor eller eksaminator blir betraktelig lavere om man skal lønnes etter et opplegg som går på «noen møter kanskje ikke». Det er ikke sensors problem. Om så ingen møter må sensor fortsatt både forberede seg og stille seg disponibel i aktuelle tidsrommet. Det er forøvrig eksaminator som har ansvaret for oppgaven, men her forventes det at eksaminator og sensor samarbeider rundt oppgaven i forkant. Så det er en del ansvar og oppgaver man påtar seg i det man påtar seg oppdraget, både i forkant og etterkant, helt uavhengig av om kandidatene finner det for godt å stille eller ikke. Og man er helt avhengig av å ha nok sensorer og eksaminatorer. Å være sensor på skriftlig er en tidkrevende drittjobb, og å være sensor på muntlig er ikke all verdens betalt. Og her kommer privatister i tillegg til elever. Så man bør definitivt ikke legge opp til å gjøre den jobben mindre attraktiv. På toppen av eksaminator/sensor er det også andre utgifter, fra lokaler, til administrasjon og utstyr. Så det er noe misforstått å tro at kronene du betaler er nok til å utløse så mye mer. For at du skal kunne ta eksamen er det et helt system i gang, som skal lønnes og betales. Og det er ikke så mange år siden avgiften ikke var nok til å betale utgiftene. Da burde man se på hvordan arbeidet organiseres, og vurdere en omstrukturering. Man kan som sagt velge å ta penger fra andre prosjekter. Man trenger ikke bruke millioner på navneskifte til NSB f. Eks. 

3. Her har andre allerede svart deg godt. Det er vanskelig å få taket på poenget ditt. For feks med sykepleieren så må sykepleieren bestå de aktuelle fagene i høyere utdanning for å få autorisasjon, så jeg ser ikke helt sammenhengen mellom å utvide sin kompetanse i VGS fag som privatist og å ikke kunne bregne doser som sykepleier. Der er det høyere utdanning som kvalitetssikrer, så forbedring av VGS fag har sånn sett ingen verdi. Sammenhengen er at dersom du ikke forstår pensum i VGS mattematikk, så oppnår du ikke kravet til karakteren som er innført for å kvalitetssikre sykepleierutdanningen. Mao: hvis du ikke forstår Basic matematikk klarer du ikke matematikken i sykepleierstudie på universitetet. Noen får det til likevel, mens andre har så store mangler at de trenger mer tid for å lære det. For å beregne doser må du kunne Basic matematikk fra VGS. 

Jeg ser heller ikke den helt store koblingen mellom å forbedre en karakter og å være kvalifisert til arbeidslivet. Praksisen med å stadig forbedre karakterer er også med på å drive karaktersnittet oppover, til kunstig høye nivå. Forbedrer du karakteren din i matematikk, så ser du som nevnt ovenfor - at man som privatist kvalitetssikrer seg selv i form av at man får et dokument som forteller man innehar den matematiske kompetansen som trengs for å studere til foreksempel sykepleie.

Poenget mitt med å samkjøre tolkningen av læreplanen og pensum beviser også det samme poenget: Fordi man sier at man må forstå " visse ting" før man kan studere videre på "høyere nivå"(disse "kriteriene" eller "visse ting " burde være tydelige kompetansemål i alle fag) Slik at alle som tar eksamen faktisk får den kompetansen.

Skjønner du hva jeg mener nå? Dette med tydelige rammer er et vesentlig punkt. 

NAV er i mange tilfeller også med på å sponse både omskolering og utdanning. Jeg vet om flere som har fått betalt skoleplass på feks Sonans for å få studiekompetanse, helt uten diagnoser.Jeg hører også om de, men de er vel mindretallet, I tillegg til at det finnes enkelte skoletilbud til folk uten ungdomsrett Jeg har bare tilgang til betalingsstudier der jeg bor. . Og mister man jobben etter VGS skal man uansett være kvalifisert til å starte på høyere utdanning, uten å måtte ta opp fag. Å sitte med studielån uten jobb kan også skje helt uavhengig av om man er privatist eller ikke. 
Nettopp. 

Den kyniske sannheten er også slik at samfunnet ikke er lagt opp til at alle skal ha høyere utdanning. Ja, men likevel er det press på høy kompetanse for å fortjene lønnen sin? . Jeg tror også du overvurderer verdien av eksamen på VGS nivå. Å ferdigstille fagbrev har en verdi, fordi det gir en kvalifikasjon inn i arbeidslivet. Men for studiekompetanse sin del er det snakk om å dokumentere kompetanse som gir rett til å studere videre, og den konkrete kvalifiseringen foregår i videre studier. Jeg har ikke missforstått dette. Jeg er helt enig i at fagbrevet er bedre lagt opp til å få jobb, men ikke i alle tilfeller. Noen tilfeller viser at fagopplæringen ikke følger utviklingen som har skjedd i næringen, og man får lærlinger som ikke skjønner hva de driver med. Jeg var en ettertraktet lærling i et fallende arbeidsmarked (næringen ble erstattet med en annen, men ingen opplyste meg om det) Etterpå var det ikke jobb til meg, og siden jeg tjente så dårlig som lærling var det heller Ikke hjelp å få hos NAV da det gikk skeis. 

Samfunnet betaler også store summer for å gi en gratis utdanning til alle i 13 år. Kanskje det er nettopp det som er problemet. Kanskje man burde vektlegge utdanning for voksne isteden enn barn. Siden frafallet i VGS er så stort vet vi at det ikke fungerer. Her bør fokuset være at flest mulig faktisk benytter seg av den retten og muligheten mens de har den. For eleven som eventuelt dasser seg gjennom fag på VGS og får dårlige karakterer har allerede kostet samfunnet ganske mye. Da virker det lite hensiktsmessig å legge opp til at det er helt ok å kaste bort den muligheten, fordi det er enkelt å bare ta det igjen som privatist. Det er det vel ikke så mange som gjør. Det er vel andre grunner også til at man havnet der. Det er fint at vi har en privatistordning, slik at folk har muligheten til å komme videre. Men det bør være en løsning som innebærer at da må man ta mye av ansvaret selv, slik at den enkle løsningen blir å utnytte muligheten man får over ordinær skoleløp. 

1. Hvem skal ansette og lønne denne rådgiveren? Hvor skal vedkommende jobbe? I fylkeskommunen. Hvor kommer pengene fra? Skattepenger ev et mindre bidrag fra Privatisten. Hvem skal kvalitetssikre? Kvalitetssikre hva? Og, ikke minst, hvor skal du finne folk som er rådgiver, ikke lærer, som har en reell innsikt i alle fag og læreplaner?  Hvorfor ikke en rådgiver med lærer/lederutdanning? Og pensum? Hvem sitt pensum? Skal denne rådgiveren også ha ansvaret for å bestemme hva privatister skal lese? Det kommer an på hvilke ordninger man kommer frem til. Det er uansett Privatisten som har ansvaret for å lære seg selv pensum. Tolkningen av læreplanen med forskjellige anbefalinger  til pensum og oppgaver blir jo en erfaring rådgiveren vil bygge seg opp til sammen med privatistene.  I tillegg til å være generell motivator og støtteapparat? Personlig egnethet vektlegges i mange tilfeller i andre sosiale jobber. Jeg vet ikke hva du legger i "motivator" men en rådgiver for Privatisten kommer langt ved å bare være hyggelig tenker jeg. Slike stillinger ville bidratt til at flere kan ta i bruk utdannelsen sin og flere arbeidsplasser. Det er uansett et positivt forslag. 

2. Dette har jeg allerede være inne på i forbindelse med forrige innlegg. Dette handler til syvende og sist om eget ansvar. Samfunnet gir deg flere sjanser. Først i form av rett til gratis utdanning i 13 år. Deretter til å ferdigstille vitnemålet som privatist og avlegge eksamen i fag man mangler sluttvurdering i til en lavere pris. Om man ikke har benyttet seg fullt ut av dette, så synes jeg det er helt fair at man må betale mer for å pynte på karakter og ta fag flere ganger. Ikke minst fordi denne praksisen som sagt er med på å drive snittet oppover og dermed er lite hensiktsmessig. Men det handler ikke "bare om de som ikke benyttet seg fullt ut" det dreier seg om at man blir dyttet igjennom et system man ikke er moden for å forstå. Jeg visste ikke konsekvensene av å velge fagbrev før jeg sto uten jobb og uten studierett og ble pushet gjennom da det var minst ideelt. Jeg ser heller ikke at jeg har muligheter til noe annet enn det jeg gjør akkurat nå. Så du tar feil. Jeg liker ikke generaliseringer din på dette punktet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det er lenge siden læreplanene gikk bort ifra å detaljestyre innholdet i undervisningen. Det er derfor ikke slik at man har lovet noen at man skal kunne ramse opp x antall forfattere for å få 5 eller 6. Det man derimot sier er at eleven/kandidaten viser ferdigheter på et høyt nivå. Og beskrivelsen av måloppnåelse ligger fritt tilgjengelig på UDIR sine sider.

Det du viser her er er at du ikke forstår systemet. For privatisteksamen har ikke pensum. Privatisteksamen følger kompetansemål, som både forteller hva du skal kunne og som også er grunnlaget for vurderingen. Det du vil ha her er den jobben landets lærere gjør for elever, nemlig å tolke læreplanen, å bryte kompetansemålene ned og gjøre arbeidet med å velge ut stoffet man jobber med. Det er bokstavelig talt en heltidsjobb. Det er det samme ansvaret du som privatist har påtatt deg selv. 

Åjoda. Jeg forstår mer enn det som er bra for meg tror jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kastanjefrø
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det du ikke evner å forstå er at elevens måloppnåelse skal vurderes opp mot vurderingskriteriene. For en lærer som kanskje har bygget en relasjon til eleven gjennom tre år er det mange irrelevante faktorer som spiller inn i karaktersettingen, på eksamen er det elevens faktiske faglige kunnskaper som vurderes alene. Så artikkelforfatterens poeng er nok heller et argument for å gå bort fra standpunktkarakterer og gå over til bare å ha eksamenskarakterer.

Endret av Kastanjefrø
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kastanjefrø skrev (10 minutter siden):

Det du ikke evner å forstå er at elevens måloppnåelse skal vurderes opp mot vurderingskriteriene. For en lærer som kanskje har bygget en relasjon til eleven gjennom tre år er det mange irrelevante faktorer som spiller inn i karaktersettingen, på eksamen er det elevens faktiske faglige kunnskaper som vurderes alene. Så artikkelforfatterens poeng er nok heller et argument for å gå bort fra standpunktkarakterer og gå over til bare å ha eksamenskarakterer.

"Er det ikke på tide at vi forstår at når resultatet av eksamen er at de fleste elever scorer dårligere, så er det nettopp fordi eksamen er dårlig?" 

"Rektor ved Rana ungdomsskole, Kari Edvardsen, mener det er eksamen som ikke er god nok, for den måler ikke engasjement, skaperglede og utforskertrang"

Hmmm.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kastanjefrø
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

"Er det ikke på tide at vi forstår at når resultatet av eksamen er at de fleste elever scorer dårligere, så er det nettopp fordi eksamen er dårlig?" 

"Rektor ved Rana ungdomsskole, Kari Edvardsen, mener det er eksamen som ikke er god nok, for den måler ikke engasjement, skaperglede og utforskertrang"

Hmmm.. 

Ekstremt nyttig med engasjement og skaperglede når sykepleiere skal måle dosetter og ingeniører skal vurdere hvor mye belastning en bærebjelke tåler.

(Dette er ironisk)

igjen, det hun skriver er heller et godt argument for å slutte med standpunkt og bare ha eksamensvurdering, da det åpenbart er en mer objektiv vurderingsform.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kastanjefrø skrev (3 minutter siden):

vurderingskriteriene, ingredienser

Hvor mange synonymer bruker du for "kompetansemål" egentlig? Hvis du  bruker et enklere ordforråd blir det lettere å følge det du skriver. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kastanjefrø
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvor mange synonymer bruker du for "kompetansemål" egentlig? Hvis du  bruker et enklere ordforråd blir det lettere å følge det du skriver. 

Problemet er nok heller din mangel på ordforråd.

Vurderingskriterier er noe eksaminator bruker når han/hun vurderer i hvilken grad du har oppnådd kompetansemålene. Det er ikke et synonym for kompetansemål, dette er elementær kunnskap.

Endret av Kastanjefrø
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kastanjefrø skrev (20 minutter siden):

Problemet er nok heller din mangel på ordforråd.

Vurderingskriterier er noe eksaminator bruker når han/hun vurderer i hvilken grad du har oppnådd kompetansemålene. Det er ikke et synonym for kompetansemål, dette er elementær kunnskap.

For en som utdanner seg i den retningen/har erfaring med det fagmiljøet blir det en form for  elementær kunnskap ja. 

Jeg er ikke lærer. Og nei. Det har vært en massiv oppvask i hvordan man henvender seg til personer utenfor eget fagmiljø. Nettopp fordi det samme ordforrådet ødelegger for god kommunikasjon med folk utenfor fagmiljøet. Siden vi nå fikk klarhet i dette:

På tide å ta en titt på kompetansemålene igjen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kastanjefrø
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

For en som utdanner seg i den retningen/har erfaring med det fagmiljøet blir det en form for  elementær kunnskap ja. 

Jeg er ikke lærer. Og nei. Det har vært en massiv oppvask i hvordan man henvender seg til personer utenfor eget fagmiljø. Nettopp fordi det samme ordforrådet ødelegger for god kommunikasjon med folk utenfor fagmiljøet. Siden vi nå fikk klarhet i dette:

Ser det ut som jeg har tenkt å bli/er lærer? 
kompetansemålene ble nettopp revidert ifm. Fagfornyelsen som tredde i kraft ifjor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en stund siden jeg var privatist, men kan svare på føreste spørsmålet. Går på UiO nå.

1. Nei, som privatist fikk jeg dårlig informasjon direkte fra rådgivere, info som ofte var feil. Fikk blant annet feil informasjon om hvilke fag jeg måtte ha for å oppnå studiekompetanse. Ganske hårreisende med tanke på at det fikk meg til å sløse penger og tid, med null konsekvens for vedkommende.

Anonymkode: 1eb6a...501

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er en stund siden jeg var privatist, men kan svare på føreste spørsmålet. Går på UiO nå.

1. Nei, som privatist fikk jeg dårlig informasjon direkte fra rådgivere, info som ofte var feil. Fikk blant annet feil informasjon om hvilke fag jeg måtte ha for å oppnå studiekompetanse. Ganske hårreisende med tanke på at det fikk meg til å sløse penger og tid, med null konsekvens for vedkommende.

Anonymkode: 1eb6a...501

Takk for bidraget! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg er lærer, og ned jevne mellomrom også både sensor og eksaminator. Jeg er ikke enig med @Kastanjefrø i at eksamen er bedre eller mer korrekt enn standpunkt, men i dette tilfellet er det irrelevant. For for privatister er det eksamen som er den eneste mulige vurderingsformen, da standpunkt krever at du er elev. Og nei, du trenger på ingen måte å tilhøre fagmiljøet for å skjønne hva vurderingskriterier er. Jeg tenker faktisk også at om du trenger detaljerte læreplaner som ramser opp hva du skal kunne, og ikke klarer å finne ut av grunnleggende begreper som vurderingskriterier er, så passer kanskje ikke privatistordningen for deg. Og det er i hvert fall ikke noe som stemmer overens med en høy måloppnåelse, som krever en høy grad av selvstendighet. 

Ellers, det andre svaret ditt orker jeg ikke å svare på, fordi du har skrevet inni sitatet, som igjen gjør det kronglete å sitere. Det eneste jeg kan si er at jeg er uenig, at du fortsatt ikke ser ut til å forstå systemet og at poenget med kvalitetssikringen fortsatt ikke holder mål. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg er lærer, og ned jevne mellomrom også både sensor og eksaminator. Jeg er ikke enig med @Kastanjefrø i at eksamen er bedre eller mer korrekt enn standpunkt, men i dette tilfellet er det irrelevant. For for privatister er det eksamen som er den eneste mulige vurderingsformen, da standpunkt krever at du er elev. Og nei, du trenger på ingen måte å tilhøre fagmiljøet for å skjønne hva vurderingskriterier er. Jeg tenker faktisk også at om du trenger detaljerte læreplaner som ramser opp hva du skal kunne, og ikke klarer å finne ut av grunnleggende begreper som vurderingskriterier er, så passer kanskje ikke privatistordningen for deg. Og det er i hvert fall ikke noe som stemmer overens med en høy måloppnåelse, som krever en høy grad av selvstendighet. 

Ellers, det andre svaret ditt orker jeg ikke å svare på, fordi du har skrevet inni sitatet, som igjen gjør det kronglete å sitere. Det eneste jeg kan si er at jeg er uenig, at du fortsatt ikke ser ut til å forstå systemet og at poenget med kvalitetssikringen fortsatt ikke holder mål. 

Da får jeg be deg tenke deg om litt til.

Det jeg sier ligger så nært virkeligheten. Selvstendigheten du mener du finner i måloppnåelsene, den eksisterer faktisk ikke:

Hvis du har satt deg godt nok inn i pedagogikken og det som ligger til grunn for læring , så vil du også klare å argumentere deg bort i fra selvstendighet som et kriterier for måloppnåelse. 

Jeg trenger ikke forstå systemet for å ha rett i mine argumenter. Faktisk så har ingen av kastanjefrøs sine forsøk på det hittil vært relevant.

Når det gjelder punktene i trådeninnlegget ssom jeg kommenterte på, så ble det skrevet så mye at det var lettere å svare inne i innlegget. Det er helt unødvendig at du svarer på de punktene, fordi enten så forsto du de, eller ikke. 

Og jeg er helt enig med deg, mye av det kastanjefrø skriver har ingen sammenheng med mine påstander. Jeg svarer likevel, jeg ser på det som tidsfordriv. Men igjen: jeg trenger ikke forstå systemet for å ha rett i mine argumenter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Da får jeg be deg tenke deg om litt til.

Det jeg sier ligger så nært virkeligheten. Selvstendigheten du mener du finner i måloppnåelsene, den eksisterer faktisk ikke:

Hvis du har satt deg godt nok inn i pedagogikken og det som ligger til grunn for læring , så vil du også klare å argumentere deg bort i fra selvstendighet som et kriterier for måloppnåelse. 

Jeg trenger ikke forstå systemet for å ha rett i mine argumenter. Faktisk så har ingen av kastanjefrøs sine forsøk på det hittil vært relevant.

Når det gjelder punktene i trådeninnlegget ssom jeg kommenterte på, så ble det skrevet så mye at det var lettere å svare inne i innlegget. Det er helt unødvendig at du svarer på de punktene, fordi enten så forsto du de, eller ikke. 

Og jeg er helt enig med deg, mye av det kastanjefrø skriver har ingen sammenheng med mine påstander. Jeg svarer likevel, jeg ser på det som tidsfordriv. Men igjen: jeg trenger ikke forstå systemet for å ha rett i mine argumenter. 

3 av 5 kjennetegn på høy måloppnåelse for muntlig og skriftlig nevner selvstendighet. Men du skal argumentere deg bort fra dette ..ved å sette deg inn i pedagogikk? På samme måte som du har rett i dine argumenter om et system du ikke forstår? Dette henger faktisk ikke på greip, i det hele tatt. Som gjør at jeg faktisk forstår at du føler at du trenger mer støtte som privatist. Det kan se ut som du trenger det, med all mulig respekt å melde. 

Og du må for all del skrive inni innlegg, men da gjør det det utrolig klønete å svare. Så da er det sannsynligvis like nyttig å gå ut i skogen for å rope for deg selv, for det blir ikke mye til diskusjon ut av det. At jeg ikke gidder å ta jobben med å svare på et innlegg som ikke kan siteres og kommenteres på vanlig vis betyr ikke at jeg ikke forstår, jeg er derimot uenig. 

Ellers var det ditt innlegg og poeng som er irrelevant, ikke Kastanjefrø sitt. Kastanjefrø sine innleggene gode, de er et forsøk på å realitetsorientere deg. Det var du som kom trekkende med en link om kvaliteten på eksamen. For privatister er det en irrelevant diskusjon, fordi privatister enten mangler en sluttvurdering eller skal forbedre en sluttvurdering, uten å ha skoleplass. Altså blir eksamen den eneste vurderingsformen. I motsetning til elever, som også får sluttvurdering i form av standpunkt. Så diskusjonen om standpunkt eller eksamen er best som sluttvurdering er kun relevant for elever, som får begge. 

Og at dette er den fjerde reformen siden 94 er ikke akkurat ofte, hvilket var mitt poeng. Bare tenk på hvor mye samfunnet har endret seg på den tiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og for å være tydelig, privatisteksamen er ikke kvalitetssikring av noe som helst. Jeg har vært sensor på både muntlig og skriftlig, for elever og privatister. Jeg har aldri gått inn i det med en tanke om at resultatet jeg setter en en garanti for noe som helst. Det er en vurdering av hva vedkommende klarte der og da, med den oppgaven og den tilgjengelige tiden. Basert på en matrise med beskrivelser av måloppnåelse. Det er ikke et dypdykk i vedkommendes totale kompetanse.

Den gangen jeg var privatist har jeg også ruslet inn på en eksamen, snakke 30 minutter på innpust og utpust og fått et langt høyere resultat enn det forståelsen min tilsa. Så ikke sykepleierens tilfelle er det eneste matteeksamen kvalitetssikrer at vedkommende ikke kommer inn på sykepleien uten et minimum av kompetanse. Den reelle kvalitetssikringen kommer etter det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Og for å være tydelig, privatisteksamen er ikke kvalitetssikring av noe som helst. Jeg har vært sensor på både muntlig og skriftlig, for elever og privatister. Jeg har aldri gått inn i det med en tanke om at resultatet jeg setter en en garanti for noe som helst. Det er en vurdering av hva vedkommende klarte der og da, med den oppgaven og den tilgjengelige tiden. Basert på en matrise med beskrivelser av måloppnåelse. Det er ikke et dypdykk i vedkommendes totale kompetanse.

Den gangen jeg var privatist har jeg også ruslet inn på en eksamen, snakke 30 minutter på innpust og utpust og fått et langt høyere resultat enn det forståelsen min tilsa. Så ikke sykepleierens tilfelle er det eneste matteeksamen kvalitetssikrer at vedkommende ikke kommer inn på sykepleien uten et minimum av kompetanse. Den reelle kvalitetssikringen kommer etter det. 

Vi er enig her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

3 av 5 kjennetegn på høy måloppnåelse for muntlig og skriftlig nevner selvstendighet. Men du skal argumentere deg bort fra dette ..ved å sette deg inn i pedagogikk? På samme måte som du har rett i dine argumenter om et system du ikke forstår? Dette henger faktisk ikke på greip, i det hele tatt. Som gjør at jeg faktisk forstår at du føler at du trenger mer støtte som privatist. Det kan se ut som du trenger det, med all mulig respekt å melde. 

Og du må for all del skrive inni innlegg, men da gjør det det utrolig klønete å svare. Så da er det sannsynligvis like nyttig å gå ut i skogen for å rope for deg selv, for det blir ikke mye til diskusjon ut av det. At jeg ikke gidder å ta jobben med å svare på et innlegg som ikke kan siteres og kommenteres på vanlig vis betyr ikke at jeg ikke forstår, jeg er derimot uenig. 

Ellers var det ditt innlegg og poeng som er irrelevant, ikke Kastanjefrø sitt. Kastanjefrø sine innleggene gode, de er et forsøk på å realitetsorientere deg. Det var du som kom trekkende med en link om kvaliteten på eksamen. For privatister er det en irrelevant diskusjon, fordi privatister enten mangler en sluttvurdering eller skal forbedre en sluttvurdering, uten å ha skoleplass. Altså blir eksamen den eneste vurderingsformen. I motsetning til elever, som også får sluttvurdering i form av standpunkt. Så diskusjonen om standpunkt eller eksamen er best som sluttvurdering er kun relevant for elever, som får begge. 

Og at dette er den fjerde reformen siden 94 er ikke akkurat ofte, hvilket var mitt poeng. Bare tenk på hvor mye samfunnet har endret seg på den tiden. 

Jeg HAR satt meg inn i det ja. Og det underbygger påstanden min om tolkningen av kompetansemålene. Jeg har forsøkt å forklare men blir møtt med nye påstander.

Selvstendig skal man lære å bli. Veien dit er forskjellig. Man er ikke uselvstendig hvis man har problemer med å tolke kompetansemålene. For "se det jeg påstår ovenfor" må man forstå forutsetningene for å forstå og lære. Altså pedagogikk. Det er ikke så dumt å sette seg inn i andre fagmiljøer heller, som psykisk helse. 

Hvis det er relevant kastanjefrø sier: forklar meg hvorfor kastanjefrø har rett. Det h*n forfekter kommer fra en helt annen tråd. Har du satt deg inn i alt dette? 

Jeg har vanskelig for å se hvorfor jeg burde forstå systemet bedre, og hva det har å gjøre med mine påstander om at jeg ønsker rettigheter for Privatisten. Jeg er klar på at det dreier seg om moral. Empati til og med.

Gi meg sammenhengen på hvorfor jeg må forstå systemet og reformene , så skal jeg gi det et ærlig forsøk. Jeg har ærlig talt forsøkt mitt beste å forklare meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...