Gå til innhold

Privatist/skole/utdanning /omskolering (ny tråd)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Svar først på: Hva slags privatist er du? VGS eller høyere utdanning? Eller annet:) 

1. Føler du du får alt du trenger av informasjon?

2. Skulle du ønske privatister hadde noen rettigheter? Isåfall, hvilke? 

3. Blir du provosert av hvordan media fremstiller Privatisten? (Google litt forskjellig før du svarer) 

4.Hva er vanskeligst/enklest med å være privatist. 

5. Tror du støtteordninger i form av bedre rutiner ville hjelpe yngre/folk generelt i arbeid?

6. Ser du sammenheng mellom frafall i VGS, utdannelse, økonomi og yrke? 

7.Syns du det er dyrt å utdanne deg? Som privatist eller ellers? Forklar gjerne. 

8. Noe annet du vil legge til? 

Bare saklige svar er dere snille. Ønsker ikke negative /sure tilbakemeldinger/personangrep.

Takk:) 

Anonymkode: 56a71...1e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Privatist VGS

1. Den som leter finner. Ja, men jeg har tatt fag sporadisk siden våren 2014 så jeg er godt kjent med det å være privatist og hva det innebærer.

2. Privatister har rettigheter.

3. Media kan ta seg en bolle. Jeg bryr meg ikke hvordan jeg blir framstilt. Det som betyr noe for meg er at jeg vet at jeg gjør det kun for meg selv og ingen andre.

4. Vanskeligste vil jeg påstå at en er så utrolig alene om det. Fra start til slutt. Med mindre man velger å punge ut flere tusen for skoler da. Forsåvidt har jeg tatt fag som privatist både med og uten skole. Det er særdeles ensomt. I hvertfall var det det for meg. Enkleste er at du kan legge opp tempoet og rekkefølgen og hvordan en tillærer seg de ulike fagene på måten en lærer best. Trenger ikke å forholde seg til en lærer annet enn på eksamensdagen, ikke behøver en å ta hensyn til medelever/medstudenter og en trenger heller ikke å forholde seg til ukentlige innleveringer eller prøver ol. Jeg synes det er befriende ettersom en er mer som en student kontra en elev.

5.  Ja og nei. Det kommer an på personen. Da jeg var yngre hatet jeg rutiner som pesten. Nå som jeg er eldre er jeg mer fan. Hadde noen presset rutine på meg den gang da, hadde jeg nok mislikt det sterkt. Kanskje?

6. Det finnes de som dropper ut av vgs og som klarer seg fint i arbeidslivet osv og det finnes de som fullfører vgs men som ikke mestrer arbeidslivet. Det går begge veier og det finnes nok en sammenheng her.

7. Det er svindyrt. Både å være privatist og å være student. Jeg synes allikevel det er verdt det. Utdanning er en investering for livet. Dog skulle jeg gjerne sett at de senket prisene for privatistfag for å forhindre klasseskille.

Endret av t0nje
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var privatist vgs høst 2019-høst 2020

1) Ja, omtrent. Nei, alt fikk jeg ikke med en gang, men med et raskt google-søk fikk jeg all info jeg trengte.

2) Privatister har rettigheter.

3) Jeg gir faen i hvordan media fremstiller privatister,det viktigste for meg var å få generell studiekompetanse.

4) Jeg syntes helt ærlig at det var ganske enkelt å være privatist da jeg styrte timene mine selv. Det eneste var kanskje det sosiale da jeg ikke kjente noen i byen jeg flytta til. Det må nevnes at jeg betalte for nettundervisning.

5) - 

6) Jeg ser en sammneheng, ja. Det skal nevnes at hovedgrunnen til at jeg ble privatist var yrkesfaglig utdanning og ingen generell studiekompetanse. Ser en bort fra sykdomsårene, har jeg alltid vært faglig sterk.

7) Hvis en går på privatskole som privatist koster det ja.

Anonymkode: 899a9...a3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke rettigheter mener dere Privatisten har i såfall? ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

t0nje skrev (11 timer siden):

Privatist VGS

1. Den som leter finner. Ja, men jeg har tatt fag sporadisk siden våren 2014 så jeg er godt kjent med det å være privatist og hva det innebærer.

2. Privatister har rettigheter.

3. Media kan ta seg en bolle. Jeg bryr meg ikke hvordan jeg blir framstilt. Det som betyr noe for meg er at jeg vet at jeg gjør det kun for meg selv og ingen andre.

4. Vanskeligste vil jeg påstå at en er så utrolig alene om det. Fra start til slutt. Med mindre man velger å punge ut flere tusen for skoler da. Forsåvidt har jeg tatt fag som privatist både med og uten skole. Det er særdeles ensomt. I hvertfall var det det for meg. Enkleste er at du kan legge opp tempoet og rekkefølgen og hvordan en tillærer seg de ulike fagene på måten en lærer best. Trenger ikke å forholde seg til en lærer annet enn på eksamensdagen, ikke behøver en å ta hensyn til medelever/medstudenter og en trenger heller ikke å forholde seg til ukentlige innleveringer eller prøver ol. Jeg synes det er befriende ettersom en er mer som en student kontra en elev.

5.  Ja og nei. Det kommer an på personen. Da jeg var yngre hatet jeg rutiner som pesten. Nå som jeg er eldre er jeg mer fan. Hadde noen presset rutine på meg den gang da, hadde jeg nok mislikt det sterkt. Kanskje?

6. Det finnes de som dropper ut av vgs og som klarer seg fint i arbeidslivet osv og det finnes de som fullfører vgs men som ikke mestrer arbeidslivet. Det går begge veier og det finnes nok en sammenheng her.

7. Det er svindyrt. Både å være privatist og å være student. Jeg synes allikevel det er verdt det. Utdanning er en investering for livet. Dog skulle jeg gjerne sett at de senket prisene for privatistfag for å forhindre klasseskille.

7. Kan jeg tolke dette som en rettighet du ønsker kanskje? Krav til et minstebeløp som kan dekkes av det  offentlige for de som trenger? Eller liknende? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

7. Kan jeg tolke dette som en rettighet du ønsker kanskje? Krav til et minstebeløp som kan dekkes av det  offentlige for de som trenger? Eller liknende? 

Nei. Betale selv men det er latterlig at prisen har økt så kraftig de siste årene med begrunnelsen «sile bort de som ikke møter til eksamen». Det å være privatist er frivillig. Å ta eksamen er sådan frivillig. Latterlig begrunnelse for å heve prisene for å tjene mer på folk som faktisk tar et tak for seg selv og sin fremtid.

Det skal ikke være nødvendig å innføre «et minstebeløp for de som trenger». Jeg jobber 100 % med en grunnlønn på 429 000. Jeg synes det svir på pengepungen å måtte betale 30 000 for de fagene jeg har planer om å forbedre. Bare nå i vår har jeg punget ut med 12 000. Skulle mye heller spart halvparten av de 12 til egen bolig feks.

Endret av t0nje
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

t0nje skrev (7 timer siden):

Nei. Betale selv men det er latterlig at prisen har økt så kraftig de siste årene med begrunnelsen «sile bort de som ikke møter til eksamen». Det å være privatist er frivillig. Å ta eksamen er sådan frivillig. Latterlig begrunnelse for å heve prisene for å tjene mer på folk som faktisk tar et tak for seg selv og sin fremtid.

Det skal ikke være nødvendig å innføre «et minstebeløp for de som trenger». Jeg jobber 100 % med en grunnlønn på 429 000. Jeg synes det svir på pengepungen å måtte betale 30 000 for de fagene jeg har planer om å forbedre. Bare nå i vår har jeg punget ut med 12 000. Skulle mye heller spart halvparten av de 12 til egen bolig feks.

Jeg syns man burde lage et krav, slik at det ikke blir mulig å sette opp prisen🙂 Jeg er  uten jobb, og desperat etter jobb. Det er derfor jeg tar opp fag som privatist 🙂 Så for meg er det ikke helt frivillig. 

Jeg syns også privatistene skal få lovbestemt rett til tilbakebetaling av  pengene for eksamen de ikke deltar i. Dersom de avlyser innen rimelig tid, også for årsaker som ikke gir legeattest. Man melder seg opp flere mnd i forvenen. Vanskelig å forutse så langt frem i tid hvordan man ligger an osv. Kanskje det skjer noe alvorlig som vil påvirke eksamen osv. ☺️

Jeg er enig med deg at de er fryktelig at de tar seg betalt på denne måten , men jeg tror ikke man kommer uten rettigheter til privatistene hvis man vil ha endring. Siden å være privatist betyr at man ikke har rettigheter i forhold til skole og undervisning. 

Jeg personlig har kastet bort to/tre eksamener fordi jeg bommet på læreplan, her også ville det vært på plass med veileder til Privatisten som kan svare på ting som hjelper til forberedelsene. Altså en rettighet til👍

Men det krever jo at man engasjerer seg etter man er ferdig med å være privatist også antagelig 😉 Det er alt for få som engasjerer seg. Det. Ser man i "nei til økning på privatisteksamen gruppen på Facebook". Der nesten ingen møtte opp 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kastanjefrø
t0nje skrev (9 timer siden):

Argumentasjonen for prisøkningen var at det tidligere beløpet ikke dekket kostnadene fylkeskommunene hadde i forbindelse med arrangering av privatisteksamen, så det at de måtte avholde privatisteksamen gikk ut over undervisningstilbudet ellers. Det gir heller ikke mening at staten skal finansiere at noen tar opp fag i herrens mange år etter at de allerede har brukt opp ungdomsretten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kastanjefrø skrev (6 minutter siden):

Argumentasjonen for prisøkningen var at det tidligere beløpet ikke dekket kostnadene fylkeskommunene hadde i forbindelse med arrangering av privatisteksamen, så det at de måtte avholde privatisteksamen gikk ut over undervisningstilbudet ellers. Det gir heller ikke mening at staten skal finansiere at noen tar opp fag i herrens mange år etter at de allerede har brukt opp ungdomsretten.

Du vet folk kan miste jobben etter VGS eller? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kastanjefrø skrev (19 minutter siden):

Argumentasjonen 

https://www.tv2.no/a/5702728/

Argumentasjonen er flere. 

Både hindre forbedringsstudentene og hindre at folk ikke møter. Det har jeg også lest. Det er hinsides og skader de som har minst å rutte med i samfunnet. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så, TS, du vil egentlig at privatister skal være elever? 

Sensorer skal betales, og må både påta seg jobben og forberede seg lang tid i forkant. Altså har arrangøren en utgift for din eksamen, selv om du mener du har god grunn til å ikke møte. Og veileder? Hvem skal det være? Og hvem skal betalte for veiledere til alle landets privatister? 

I de tilfeller hvor man er utenfor arbeidslivet og trenger hjelp for å komme videre, så har vi NAV. NAV betaler allerede privatistløpet for mange, inkludert penger til skoleplass på private tilbud til privatister. 

Vi har både gratis VGS, ungdomsrett, gode lånemuligheter og NAV. Jeg synes det er fair at privatister også må ta en del av ansvaret selv. Og jeg synes også det er greit at de skrur opp prisene på å forbedre karakterer. 

Anonymkode: eefb7...719

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.2.2021 den 8.31):

1.Så, TS, du vil egentlig at privatister skal være elever? 

2.Sensorer skal betales, og må både påta seg jobben og forberede seg lang tid i forkant. Altså har arrangøren en utgift for din eksamen, selv om du mener du har god grunn til å ikke møte. Og veileder? Hvem skal det være? Og hvem skal betalte for veiledere til alle landets privatister? 

I de tilfeller hvor man er utenfor arbeidslivet og trenger hjelp for å komme videre, så har vi NAV. NAV betaler allerede privatistløpet for mange, inkludert penger til skoleplass på private tilbud til privatister. 

Vi har både gratis VGS, ungdomsrett, gode lånemuligheter og NAV. Jeg synes det er fair at privatister også må ta en del av ansvaret selv. Og jeg synes også det er greit at de skrur opp prisene på å forbedre karakterer. 

1.Da hadde jeg vel skrevet krav på undervisning?  Det er ikke det samme som å ønske rettigheter til Privatisten. 

2. Ja, vi betaler ja. Desto bedre grunn til å få på plass noen rettigheter. Det er de samme sensorene som eksaminerer flere privatister på en gang. Mange privatister møter ikke, men de får betalt likevel for disse privatistene. Sensor måtte uansett forberedt seg med den de samme eksamensoppgavenr, selv til bare noen få privatister som til mange. . Det er tull når en ser på økningen privatister hvert år, å si at man ikke klarer å dekke den kostnaden. Og privatister kan i mange tilfeller bruke de samme eksamensoppgavene som elevene får hvis de syns det er mye jobb å lage egne til privatister, min erfaring er at oppgavenr blir ganske like uansett. Men det er vanskelig å innrømme tenker jeg. 

3. Ikke alle forbedrer karakterer. Hvis du blir syk på vgs så vil dette påvirke karakterene dine, ig det er arbeidsgivere som ser på hva du får i karakter og vil ansette deg fordi dj har bra karakterer. Det er ikke snakk om å vektlegge forbedringen slik at man tenker dette er en uting/ forsøk på å drive seg frem. Faktisk så utvider privatistene kunnskapsnivået sitt og blir dermed kvalitetsmessig bedre rustet for arbeidslivet. Eller vil du ha en dårlig sykepleier som ikke kan beregne doser ? 

Når man mister jobben etter VGS, og må omskolert seg,  da har man ikke ungdomsrett. Og det blir som å Stange huet i veggen, NAV vil ikke hjelpe deg hvis du er student. Da skal det være helt spesielle tilfeller og man skal gjerne ha en diagnose fra tidligere av. 

Det er ikke kult å sitte med studiegjeld uten jobb, det kan skje nemlig . 

Jeg vet hva jeg snakker om. Så hvorfor ikke gjøre det lettere å ta fag. Hvis man sier man tror på utdanning, og at det skal hjelpe slikk at man fortjener høyere lønn fordi man da har mer kunskap. Ja.. Da burde det gjelde for alle.

Og det ser latterlig ut andre veien, å si at man ønsker kvalitetssikring og kunnskap, (mange bransjer sier de mangler dette) men samtidig gjøre det vanskelig for privatistene/de som ønsker jobbb og vil utdanne seg, ved å sette opp prisen. Merkelig merkelig tankegang. Da er det jo bedre og enklere å "nave" med den unnskyldningen at pengene forsvinner hvis jeg studerer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kastanjefrø
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

1.Da hadde jeg vel skrevet krav på undervisning?  Det er ikke det samme som å ønske rettigheter til Privatisten. 

2. Ja, vi betaler ja. Desto bedre grunn til å få på plass noen rettigheter. Det er de samme sensorene som eksaminerer flere privatister på en gang. Mange privatister møter ikke, men de får betalt likevel for disse privatistene. Sensor måtte uansett forberedt seg med den de samme eksamensoppgavenr, selv til bare noen få privatister som til mange. . Det er tull når en ser på økningen privatister hvert år, å si at man ikke klarer å dekke den kostnaden. Og privatister kan i mange tilfeller bruke de samme eksamensoppgavene som elevene får hvis de syns det er mye jobb å lage egne til privatister, min erfaring er at oppgavenr blir ganske like uansett. Men det er vanskelig å innrømme tenker jeg. 

3. Ikke alle forbedrer karakterer. Hvis du blir syk på vgs så vil dette påvirke karakterene dine, ig det er arbeidsgivere som ser på hva du får i karakter og vil ansette deg fordi dj har bra karakterer. Det er ikke snakk om å vektlegge forbedringen slik at man tenker dette er en uting/ forsøk på å drive seg frem. Faktisk så utvider privatistene kunnskapsnivået sitt og blir dermed kvalitetsmessig bedre rustet for arbeidslivet. Eller vil du ha en dårlig sykepleier som ikke kan beregne doser ? 

Når man mister jobben etter VGS, og må omskolert seg,  da har man ikke ungdomsrett. Og det blir som å Stange huet i veggen, NAV vil ikke hjelpe deg hvis du er student. Da skal det være helt spesielle tilfeller og man skal gjerne ha en diagnose fra tidligere av. 

Det er ikke kult å sitte med studiegjeld uten jobb, det kan skje nemlig . 

Jeg vet hva jeg snakker om. Så hvorfor ikke gjøre det lettere å ta fag. Hvis man sier man tror på utdanning, og at det skal hjelpe slikk at man fortjener høyere lønn fordi man da har mer kunskap. Ja.. Da burde det gjelde for alle.

Og det ser latterlig ut andre veien, å si at man ønsker kvalitetssikring og kunnskap, (mange bransjer sier de mangler dette) men samtidig gjøre det vanskelig for privatistene/de som ønsker jobbb og vil utdanne seg, ved å sette opp prisen. Merkelig merkelig tankegang. Da er det jo bedre og enklere å "nave" med den unnskyldningen at pengene forsvinner hvis jeg studerer. 

Leser du egentlig hva du selv skriver? Ikke alle forbedrer karakterer, om du blir syk på vgs og får dårligere karakterer, og så tar opp fag for å forbedre de, da forbedrer du jo karakterene. 

Om du mister jobben etter ungdomsretten er brukt opp, har du allerede et vitnemål å søke høyere utdanning med for å omskolere deg. Om du ikke fikk gode nok karakterer på VGS er det din egen feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg antar at jeg sier, at den hemmeligheten (åpne tolkningen) som eksisterer rundt privatisteksamens pensum er litt naiv, fordi enkelte kunnskaper ønsker vi at man skal ha etter VGS!

For at det skal fungere for Privatisten må det være like tydelig for dem hva som kreves. Hvis man skal bruke "kvalitet" som argument. Hvis du vil Privatisten skal ramse opp alle forfatterne i Norsk, og anser dette som en god kvalitet. Så er ikke dette vanskelig å fremstille på en læreplan hvis du vil at en muntlig fremstilling skal inneholde visse elementer, så burde dette også komme klart frem i en læreplan. Fordi disse kvalitetene har man lovet bort til arbeidsgiver eller universitetet når det står 5 eller 6 på karakterkortet. Det burde ikke være vanskelig, fordi dette er jobben til de som velger å jobbe i en institusjon! Det er det vi betaler skatt for. 

Derfor burde privatistene få flere  rettigheter. 

Man er ikke ferdig modnet før 25. Det er ikke dermed sagt at da er løpet kjørt fordi du hadde sjansen som barn. Jeg syns folk har helt feil holdning til problemstillingen. Hvis man ikke har økonomi eller innsikt i arbeidsmarkedet, så klarer man ikke velge klokt. Derfor er VGS viktig, og alle burde få toppkarakter i denne type faglig innsikt om samfunnet, det blir man faktisk bedre medmennesker av (satt på spissen). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kastanjefrø skrev (Akkurat nå):

1.Leser du egentlig hva du selv skriver? Ikke alle forbedrer karakterer, om du blir syk på vgs og får dårligere karakterer, og så tar opp fag for å forbedre de, da forbedrer du jo karakterene. 

2. Om du mister jobben etter ungdomsretten er brukt opp, har du allerede et vitnemål å søke høyere utdanning med for å omskolere deg. Om du ikke fikk gode nok karakterer på VGS er det din egen feil.

1.Ja, jeg skrev: ikke alle forbedrer.. Noen trenger ekstra fag de ikke har fra før .. Og hvis man syns forbedring er en uting, så forklarte jeg videre hvorfor det ikke er en uting. Til anonym 1e0

Jeg opplever at det anonym 1e0 skrev var åpent for tolkning, det opplever jeg med deg og. Derfor ble det slik. Men du må gjerne forklare meg hva du satt å tenkte bak setningen din:

Du skriver g. eks:leser du  hva du selv skriver.. Så ligger det en tanke inni den setningen, åpen for tolkning for meg som mottaker.Alternativt svar Joda.. Jeg leser hva jeg skriver. Hva mente du med den kommentaren? Er det annet alternativ jeg kunne svart? Eller mente du at jeg ikke kan skrive eller lese? Eller mente du noe annet? 

Du må gjerne ta meg på skrivefeil også, sitter på mobil, det går unna. 🙂 Men er noe uklart så spør gjerne, så skal jeg omformulere meg. 

2) Svarer deg på det i neste. Mye ny forskning der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til TS: hva skal du egentlig bruke disse svarene til? Det lukter liksom spørreundersøkelse som skal brukes til ett eller annet her. Hvis det er til en undersøkelse i forbindelse med jobb eller utdanning er det rimelig frekt å ikke informere om det.

Anonymkode: 6223a...462

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Til TS: hva skal du egentlig bruke disse svarene til? Det lukter liksom spørreundersøkelse som skal brukes til ett eller annet her. Hvis det er til en undersøkelse i forbindelse med jobb eller utdanning er det rimelig frekt å ikke informere om det.

Anonymkode: 6223a...462

Jeg skal ikke bruke det til noe annet enn meg selv. Hvis du vil svare anonymt, gjør gjerne det, men anonym er du uansett. Det er rett og slett for å skape et eget inntrykk av hva andre tenker kombinert med hva jeg tenker. Jeg orientere meg hvis det gir mening for deg.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kastanjefrø
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

1.Ja, jeg skrev: ikke alle forbedrer.. Noen trenger ekstra fag de ikke har fra før .. Og hvis man syns forbedring er en uting, så forklarte jeg videre hvorfor det ikke er en uting. Til anonym 1e0

Jeg opplever at det anonym 1e0 skrev var åpent for tolkning, det opplever jeg med deg og. Derfor ble det slik. Men du må gjerne forklare meg hva du satt å tenkte bak setningen din:

Du skriver g. eks:leser du  hva du selv skriver.. Så ligger det en tanke inni den setningen, åpen for tolkning for meg som mottaker.Alternativt svar Joda.. Jeg leser hva jeg skriver. Hva mente du med den kommentaren? Er det annet alternativ jeg kunne svart? Eller mente du at jeg ikke kan skrive eller lese? Eller mente du noe annet? 

Du må gjerne ta meg på skrivefeil også, sitter på mobil, det går unna. 🙂 Men er noe uklart så spør gjerne, så skal jeg omformulere meg. 

2) Svarer deg på det i neste. Mye ny forskning der. 

Det jeg sier er at du skriver at ikke alle forbedrer karakterer, også kommer du med et eksempel med en person som tar opp fag for å forbedre karakterer. Så jeg spør om du har lest det du skrev, da eksempelet ditt er det motsatte av hva du sa i starten av avsnittet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kastanjefrø skrev (6 minutter siden):

Det jeg sier er at du skriver at ikke alle forbedrer karakterer, også kommer du med et eksempel med en person som tar opp fag for å forbedre karakterer. Så jeg spør om du har lest det du skrev, da eksempelet ditt er det motsatte av hva du sa i starten av avsnittet. 

Jeg ser at setningen passet dårlig, det virker som jeg skal skrive om folk som ikke forbedrer? Men så skriver jeg plutselig om forbedringsstudentene likevel. Tematisk ble det avsnittet helt feil🙂 Hvis jeg skjønner deg riktig nå? 

Du har rett🙂 jeg var mer opptatt av å beskytte forbedringsstudentene. Riktig det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.2.2021 den 8.31):

1.Og veileder? Hvem skal det være? Og hvem skal betalte for veiledere til alle landets privatister? 

2. Jeg synes det er fair at privatister også må ta en del av ansvaret selv. Og jeg synes også det er greit at de skrur opp prisene på å forbedre karakterer. 

1. En rådgiver som trenger jobb kan vel fungere som veileder? En som har satt seg inn i fagene, læreplan og pensum, men som ikke nødvendigvis underviser, men som likevel er kvalifisert nok. Privatistrådgivere kunne kanskje hjelper privatister med læreplanen og generelt bare være støttende/hyggelig☺️👍

Dette er jo bare en jobb til, for noen som trenger det? Skattebetalerne betaler en del allerede. Privatisten dekker noe selv allerede. (Men prisene viser det seg at enkelte ikke har råd til. Så det burde vært mulig å tatt hensyn til dette også) Ordningen ville uandett hjulpet masse. 

2. Kan du vise meg et eksempel der det er fair? Jeg forstår ikke hvorfor du klarer å mene at det er fair. 

Jeg glemte svare deg på disse to☺️👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...