Gå til innhold

Nyfødt og livskrise... Klarer ikke slappe av.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en baby på noen uker og oppleve mitt livs mareritt om mannen min. Han er borte og alt skjedde veldig brått på. Vi var lykkelige neste dag var han borte . Nå gråter jeg ikke så mye men går rundt og rydder konstant. Nedstengning her og lite kontakt med folk og veldig isolert.  Jeg sover noen timer og står opp og vasker og vasker og rydder... Det går sånn hele dagen .. sover igjen og rydder igjen.luree på om jeg kan ha en slags reaksjon ? 

Anonymkode: 3eb47...d8c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta kontakt med helsestasjonen der du bor eller med familievernkontoret. Du har opplevd 2 livsendrende ting iløpet av kort tid og trenger kanskje noen å prate med? Da er helsesøster eller en familie-relasjonsterapeut fint å ha😘 

Anonymkode: 0109c...52a

• Liker 6
Skrevet

Det kan være en reaksjon, å vaske og rydde er en måte å prøve å enten holde det fint og gjøre mannen fornøyd til han kommer hjem (tanken kan jo være der, selv om det ikke er tilfelle) eller at du prøver å vaske bort minnene om han. 

Ta kontakt med helsestasjon, evt familievernkontor. Du kan også ringe krisesenteret for det er jo det du er, i en krise. De kan tilby samtaler i en vanskelig situasjon. Barnevern dersom du føler behov for avlastning, men skjønner om du er skeptisk til det. Men alle kan ha behov for hjelp i en livskrise. Det er heller til en positiv fordel om du selv tar kontakt. 

Kontakt også gjerne en psykisk helse i kommunen, evt dps. Men alt dette kan du få hjelp av fra helsestasjonen. 

Bare BE om hjelp, selv om du føler du "klarer" hverdagen så er du i en krise og i en krise så tar man imot all hjelp man kan få. 

Men bare stakk han? Det er jo helt.. Wow.. Mulig han har fått en reaksjon selv, kan ofte være sånn for førstegangsfedre, depresjon eller at han innser at han ikke takler dette. Ikke for å unnskylde han, men det ligger alltid noe bak. Kan godt være dere var lykkelige og at det var reaksjonen hans ut av det blå. 

Sender deg en god klem, og vær så snill, be om hjelp. Som sagt, selv om du takler hverdagen er det bedre å være åpen om hva du er gjennom med de som kan stille opp rundt deg. 

Anonymkode: 530df...8c2

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Men bare stakk han? Det er jo helt.. Wow.. Mulig han har fått en reaksjon selv, kan ofte være sånn for førstegangsfedre, depresjon eller at han innser at han ikke takler dette. Ikke for å unnskylde han, men det ligger alltid noe bak. Kan godt være dere var lykkelige og at det var reaksjonen hans ut av det blå. 

Eller han døde..? Tolket det nesten litt sånn jeg da 😬 'borte'

Skriver ikke at han dro eller stakk etc.. Kanskje borte er for å bruke et mildere ord..? 

Til ts:

Uansett hva eller hvorfor mannen din ikke er der lenger, så er du fortsatt i en fortvilet situasjon, og jeg håper du får hjelp ❤️ gjør som de over sier. 

Og ja, jeg tror denne ryddingen er en reaksjon.. 

Anonymkode: cc6f8...66b

Skrevet

Du er nok i en slags sjokkfase fortsatt. 

Anonymkode: dea6f...c28

Skrevet

Jeg tror du er i sjokk. Du nevner ikke hvordan dette påvirker ditt forhold til babyen, men jeg vil bare anbefale deg å bruke bæretøy. Kjenner flere som har hatt god nytte av dette i forbindelse med fødselsdepresjon og det å kunne knytte seg til babyen og gi babyen den nærheren og kroppskontakten den trenger. 

Anonymkode: df8ce...fae

• Liker 3
Skrevet

Har du vurdert å prøve å skaffe deg trillehjelp? Slik at noen kan trille mens du får en liten time for deg selv. 

Anonymkode: 02bf5...d2a

• Liker 1
Skrevet

Synes ideen om bæretøy var veldig fin ❤️ Jeg ville kontaktet helsestasjonen og fortalt om situasjonen din, fått snakket med helsesykepleier (helst psykolog om de har det på din helsestasjon). Noen legevakter har Livskrisehjelpen, som du kan oppsøke og få snakke med noen.

Tenker det er viktig at du får den hjelpen/støtten du trenger nå, og at barnet ditt får det h*n trenger også, og det er deg! Har du noen som kunne «bodd» hos deg en periode? En mor, søster, venn? 

Anonymkode: 5def5...805

Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Jeg tror du er i sjokk. Du nevner ikke hvordan dette påvirker ditt forhold til babyen, men jeg vil bare anbefale deg å bruke bæretøy. Kjenner flere som har hatt god nytte av dette i forbindelse med fødselsdepresjon og det å kunne knytte seg til babyen og gi babyen den nærheren og kroppskontakten den trenger. 

Anonymkode: df8ce...fae

Signerer denne! Nå hadde ikke jeg en livskrise i samme skala som TS, men det var alvorlig nok for meg. Slo ut på fødselsdepresjon test og ble anbefalt behandling. Jeg gikk med min jente i 5-6 timer hver dag, og jeg tror virkelig det reddet meg og vår tilknytning:)

Anonymkode: f8d53...4d4

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Eller han døde..? Tolket det nesten litt sånn jeg da 😬 'borte'

Skriver ikke at han dro eller stakk etc.. Kanskje borte er for å bruke et mildere ord..? 

Til ts:

Uansett hva eller hvorfor mannen din ikke er der lenger, så er du fortsatt i en fortvilet situasjon, og jeg håper du får hjelp ❤️ gjør som de over sier. 

Og ja, jeg tror denne ryddingen er en reaksjon.. 

Anonymkode: cc6f8...66b

Ja, vurderte den òg, så det var ikke meningen å tro hverken det ene eller andre. 

Krise er krise uansett hvordan mannen er borte, så håper TS ber om hjelp, for det er jo tross alt det viktigste :)

• Liker 1
Skrevet

Har du ikke foreldre, søsken eller en god venninne som kan støtte deg? Be om hjelp!

Anonymkode: 41a43...756

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg har en baby på noen uker og oppleve mitt livs mareritt om mannen min. Han er borte og alt skjedde veldig brått på. Vi var lykkelige neste dag var han borte . Nå gråter jeg ikke så mye men går rundt og rydder konstant. Nedstengning her og lite kontakt med folk og veldig isolert.  Jeg sover noen timer og står opp og vasker og vasker og rydder... Det går sånn hele dagen .. sover igjen og rydder igjen.luree på om jeg kan ha en slags reaksjon ? 

Anonymkode: 3eb47...d8c

Hva mener du med at han er borte?

Anonymkode: 5d0ab...47f

Skrevet

Om mannen din har forlatt deg og en nyfødt er det utrolig dårlig stil, om han har gått vekk kondolerer jeg.

Uansett, kontakt det de andre foreslår. Du bør ikke takle dette helt alene. Har en nyfødt selv og man har nok å styre med bare når det kommer til mating, søvn, hormoner og bleieskift, så å bearbeide det i tillegg bør du FÅ HJELP MED. Lykke til og stor klem<3

Anonymkode: 7fbe6...834

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...