Gå til innhold

Dere som har hatt korona

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mistet dere luktesansen? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjenner ett par som har hatt det. Den ene mistet lukt og smal ble veldig dårlig og innlagt. Den andre hadde ingen symptomer. 

Skrevet

Det er mye som tyder på at mange flere enn først antatt har hatt denne sykdommen. Mange av dem har ikke merket eller visst det faktisk var det de hadde vært "rammet" av mens den andre delen har vært klar over det, men holdt kjeft. Sistnevnte er en gruppe som selv har satt seg i krantene eller vært svært forsiktig med å oppholde seg med andre folk og dermed er smitterisikoen videre mindre. 

• Liker 1
Skrevet

Har ikke mistet den men syns den virker noe anderledes... vanskelig å forklare

Skrevet (endret)

Luktesansen forsvant totalt på dag 4. Jeg er usikker på om smakssansen ble redusert. Alt smakte veldig lite, men smaken er jo knyttet til lukt. Luktesansen kom gradvis tilbake etter en ukes tid. Fremdeles lett redusert luktesans  4 uker etter.

Endret av Bendie
Skrevet

Jeg var skikkelig influensalignende syk i 6 uker, men mistet ikke smak/ luktesans.

Hanglet med tung pust i flere måneder. Vet egentlig ikke om jeg er tilbake til normalen med pusten nå.

Skrevet

Nope. Ikke hatt noen symptomer i det hele tatt. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg er fremdeles redusert 4 uker etter positiv test. Til tross for at jeg ikke ble særlig syk. Hadde lette influensa symptomer. Har prøvd meg på jobb, men det gikk ikke. Plages med  hodepine og får sykdomsfølelse ved lett aktivitet. Har også økt søvnbehov. Så selv om en ikke blir særlig syk, så kan en ha plager over tid. 

Skrevet

Kjenner rundt 20 som har vært smittet nå. Den sykeste hadde influensa-lignende symptomer i 3 dager, de andre har enten ikke merket noe, eller som en mild forkjølelse. To mistet smaks- og luktesans i en ukes tid, men så tilbake til normalt.

• Liker 3
Skrevet
Bendie skrev (2 timer siden):

Jeg er fremdeles redusert 4 uker etter positiv test. Til tross for at jeg ikke ble særlig syk. Hadde lette influensa symptomer. Har prøvd meg på jobb, men det gikk ikke. Plages med  hodepine og får sykdomsfølelse ved lett aktivitet. Har også økt søvnbehov. Så selv om en ikke blir særlig syk, så kan en ha plager over tid. 

Betyr det at du er dårligere nå i ettertid enn da du faktisk var syk? For med lette influensasymotomer burde det jo ikke være et problem å være på jobb eller å være i lett aktivitet?

• Liker 1
Skrevet
velociraptor skrev (11 minutter siden):

Betyr det at du er dårligere nå i ettertid enn da du faktisk var syk? For med lette influensasymotomer burde det jo ikke være et problem å være på jobb eller å være i lett aktivitet?

Jeg tenker at man skal ta slike symptomer på alvor. Det man vet at mange sliter i mange måneder etter man er smittet,, selv  mange  med mild sykdom.  Ja til å være i lett aktivitet, men å være på jobb hadde jeg vært mer skeptisk til, til jeg følte meg bra nok. 

Jeg har kolleger på jobb som ble smittet i begynnelsen av desember . En er forsatt fullt sykemeldt. En annen  er tilbake , jobber veldig redusert.  (sykepleier) Hun var ikke veldig preget, men har ikke kommet seg. Sliter veldig med pusten, mye hodepine, og jeg blir redd for å få ME  , sier hun . Sover mye og blir fort sliten. 

så ja jeg hadde lyttet til kroppen og hvilt mye til jeg følte meg fin. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Ved lette influensa symptomer sov jeg 12 t i døgnet, hadde lett feber og var slapp og medtatt. Etter isolasjon var jeg fremdeles redusert, men tenkte det gikk fint å gå på jobb.

Problemet er at ved selv lett aktivitet får jeg feberfølelse og blir medtatt. Sover fremdeles 10 t i døgnet, mot normale 7,5 t.  Ved å være på jobb gikk symptomene på i stedet for å avta. Fastlegen mener jeg absolutt ikke skal gå på jobb. Hun sier en vet alt for lite om long covid og at jeg skal ta det med ro til jeg er helt frisk. 

velociraptor skrev (1 time siden):

Betyr det at du er dårligere nå i ettertid enn da du faktisk var syk? For med lette influensasymotomer burde det jo ikke være et problem å være på jobb eller å være i 

Endret av Bendie
Gjest Bet-t-ina
Skrevet

Jeg mistet totalt all lukt og smakssans, og det var slik jeg dro å testet meg. Jeg hadde ingen andre symptomer. Jeg spiste middag med Sriracha saus, og smakte ingenting. Mannen ble smitta på jobb som smitta meg. Vi er friskmeldte nå. Men holder oss på hjemmekontor i minst 1-2 måneder fremover. Vi står sikkert sist i vaksinekøen. 

Skrevet
Bendie skrev (47 minutter siden):

Ved lette influensa symptomer sov jeg 12 t i døgnet, hadde lett feber og var slapp og medtatt. Etter isolasjon var jeg fremdeles redusert, men tenkte det gikk fint å gå på jobb.

Problemet er at ved selv lett aktivitet får jeg feberfølelse og blir medtatt. Sover fremdeles 10 t i døgnet, mot normale 7,5 t.  Ved å være på jobb gikk symptomene på i stedet for å avta. Fastlegen mener jeg absolutt ikke skal gå på jobb. Hun sier en vet alt for lite om long covid og at jeg skal ta det med ro til jeg er helt frisk. 

Leit å høre at du er så plaget, håper det snart blir bedre. Ene venninnen min var sykmeldt i et år etter hun hadde lungebetennelse, men etter det var hun helt frisk igjen. Håper det samme gjelder de fleste som sliter etter covid.

Bet-t-ina skrev (42 minutter siden):

Jeg mistet totalt all lukt og smakssans, og det var slik jeg dro å testet meg. Jeg hadde ingen andre symptomer. Jeg spiste middag med Sriracha saus, og smakte ingenting. Mannen ble smitta på jobb som smitta meg. Vi er friskmeldte nå. Men holder oss på hjemmekontor i minst 1-2 måneder fremover. Vi står sikkert sist i vaksinekøen. 

Men, får du mer immunitet etter vaksine enn etter gjennomgått sykdom da? Ville tenkt at du nå er trygg i noen måneder, med mindre du blir smittet av den Sør Afrikanske mutasjonen, og mot den hjelper jo uansett ikke vaksinen heller.

Gjest Bet-t-ina
Skrevet
velociraptor skrev (Akkurat nå):

Men, får du mer immunitet etter vaksine enn etter gjennomgått sykdom da? Ville tenkt at du nå er trygg i noen måneder, med mindre du blir smittet av den Sør Afrikanske mutasjonen, og mot den hjelper jo uansett ikke vaksinen heller.

Det er jeg usikker på. En venninne har blitt smittet 3 ganger nå, på ett år! Drøyt, ja! Men hun driter i forhåndsreglene.

Jeg regner med at vi blir en av de siste gruppene som blir vaksinert fordi vi ikke har noen sykdommer som gjør at vi blir prioritert først. Vi blir forhåpentligvis vaksinert før september. De som er syke, eldre og jobber på sykehus/eldresenter/legesenter syns jeg fortjener å bli vaksinert først. Vi er unge og friske. Vi tåler å vente. 😊

Skrevet
velociraptor skrev (8 minutter siden):

Leit å høre at du er så plaget, håper det snart blir bedre. Ene venninnen min var sykmeldt i et år etter hun hadde lungebetennelse, men etter det var hun helt frisk igjen. Håper det samme gjelder de fleste som sliter etter covid.

Tusen takk🤗. Jeg håper og tror dette skal gå bra. Ser i ettertid at jeg ikke burde  gått på jobb, men vil jo gjerne stille opp. I sær etter en tid med flere i karantene. 

• 1 måned senere...
Skrevet
Gjest Bet-t-ina skrev (På 11.2.2021 den 21.34):

Hei, lurer på om du fikk tilbake smaks/luktesans tilbake? Ble påvist covid selv og mistet begge sansene, heldigvis jeg har rundt 70-80% luktesans, men smakssansen er fremdeles redusert. 

• Opprett ny...