Gå til innhold

Ketamin behandling mot depresjon.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle dele min erfaring med ketamin-behandling her. Jeg har slitt med depresjon og angst så lenge jeg kan huske og har gått på mange typer antidepressiva og alternativ medisin uten hell. Nå stod det mellom Ketamin-behandling eller elektrosjokk-behandling, så valget var enkelt for min del.

Jeg hadde 3 timer med behandling fordelt utover 3 dager (fredag, mandag og tirsdag) hos en privat klinikk i Oslo i starten av aug, og jeg hadde ingen erfaring med psykedelika på forhånd, så hadde ingen anelse om hva som ventet meg. Det jeg ble fortalt var at man havnet i en drømmeaktig tilstand, så jeg så rett og slett for meg at man bare lå og halvsov, noe man ikke gjør i det hele tatt, man er bevisst men samtidig borte.

Første time ble jeg egentlig litt sjokkert over hvordan det var og erfaringen var vanskelig å forklare, "spesielt" er det eneste ordet jeg synes forklarer det best. Jeg er veldig sensitiv så jeg merker effekten på det meste jeg putter i kroppen mer enn andre, så jeg synes det var heftig og til en viss grad ubehagelig, og jeg hadde litt angst den første tiden etter behandlingen.

Jeg forstod fort at musikken klinikken ba meg sette på satte meg ganske ut og bestemte meg for å lage meg en egen liste til 2 time, musikk jeg kjente til og som jeg følte meg trygg til. Hadde ganske angst før denne timen, og de satte meg på en noe høyere dose, som gjorde at det ble enda mer intenst for meg. Ble ganske fjern etter denne timen og anbefaler ingen å reise hjem på egenhånd etter en sånn behandling, det beste er å bli hentet i bil, men effekten på dette er nok også veldig individuelt - som sagt er jeg veldig sensitiv. Hadde også naturlig nok mer angst etter denne timen og jeg gruet meg mye til timen neste dag. Vi ble enige om å senke dosen igjen og jeg hadde finpusset musikklista mi. Dette hjalp mye og jeg hadde en veldig fin avslutning på behandlingen, jeg klarte endelig å slappe av og fikk opp tanker om hva jeg burde endre i livet mitt og bli flinkere til å gjøre. Jeg følte mye på kjærlighet. Skal sies at selv om timene jeg hadde var intense, så gikk tiden overraskende fort, det føltes ikke ut som om at jeg lå der i 40 min.

Dagene etter behandlingen følte jeg meg egentlig ganske bra, men jeg vil ikke si at effekten virkelig slo inn før etter et par uker. Nå har det gått 3 uker og jeg føler meg lettere i kroppen, jeg har begynt å snu livet mitt sakte men sikkert om og jeg merker stor forskjell på hvordan jeg tenker - det er mye lettere å se ting i perspektiv nå og jeg lar meg ikke spises opp like lett av tankene mine. Jeg har mindre filter og det er lettere å prate med andre mennesker, jeg er ikke like mye tung i kroppen og sinnet og jeg har begynt å gå lange turer hver dag og er sjelden sengeliggende. Ting jeg har forskyvet lenge har jeg klart å ta tak i og jeg føler meg mer "normal" enn på lenge. Konsentrasjonen min har også blitt bedre og jeg har færre selvmordstanker. Jeg går jevnlig til psykolog, og anbefaler ingen å gjennomgå ketamin-behandling uten det, og det er viktig å presisere at denne behandlingen ikke er en quick fix, man må jobbe hardt med seg selv utenom, men det er et fantastisk hjelpemiddel. Anbefaler alle å skrive ned tanker etter hver behandling også, og hva man merker forskjell på. Dette er en dyr behandling, men jeg mener det er verdt det.

Anonymkode: 89cda...577

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er en behandling med svært dårlig dokumentasjon på effekt og sikkerhet. Jeg ville absolutt ha frarådet dette.

Anonymkode: 889c1...23c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette er en behandling med svært dårlig dokumentasjon på effekt og sikkerhet. Jeg ville absolutt ha frarådet dette.

Kilder? Har du prøvd det selv? Både lest og hørt om det totalt motsatte, og det er jo en grunn for at det har blitt godkjent i Norge, nettopp pga god dokumentasjon på det. Blir dumt å mene noe sånt når du ikke henviser til kilder eller forklarer nærmere.

Anonymkode: 89cda...577

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk min første behandling for noen uker siden, men på grunn av tidenes panikkanfall ca 10 minutter inn i behandlingen ble den stanset og videre behandling satt på vent. Jeg syntes den tilstanden jeg havna i var utrolig ubehagelig, men så er jo det å miste kontrollen over tankene mine noe av det jeg sliter med. Jeg tror også at selve situasjonen og omgivelsene satte meg ut. Jeg har hatt mange ect-runder, og det å igjen skulle ligge under ei sykehusdyne og si "ja" når noen spør om jeg er klar for behandling, minna meg for mye om ect-en, som også var fryktelig traumatisk. 

Nå skal psykiateren jeg går hos på dps snakke med ketaminenheten for å prøve og finne et litt annet opplegg. Stol i stedet for seng, annen musikk, eventuelt ingen musikk, beroligende på forhånd sånn at pulsen og pusten er under kontroll. Jeg gruer meg veldig til å prøve igjen, men jeg føler at jeg skylder de rundt meg et nytt forsøk. 

Anonymkode: 8fa7f...98b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg vil også gjerne vite hvor du har lest dette. Effekten er én ting, men at behandlingen ikke er sikker tror jeg rett og slett ikke på. På den annen side så er ect en svært godt utprøvd og på papirene sikker behandlingsmetode, men for noen vil den likevel gi negative følger. Sånn er det med vaksiner også, og paracet og antibiotika. Det betyr likevel ikke at man skal kalle noe "usikkert". 

Så ja, jeg vil gjerne lese det du har lest🙂

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, AnonymBruker said:

Denne type behandling er fortsatt i sin barndom i helsevesenet (utenfor har bruk av mer eller mindre psykedeliske stoffer en lang historie og tradisjon, men det skal sies at ketamin kanskje ikke hører hjemme blant klassiske psykedelika). Når det gjelder sikkerhet og effekt er det veldig strenge krav til det i Norge, og jeg vil påstå at forekomsten og alvorligheten av bivirkninger er mye lavere enn man ser for mange både antidepressive og antipsykotiske medisiner, som er kjent for å kunne øke selvmordsfaren, drepe sexlysten osv.

All behandling kan ha bivirkninger, og de som får tilbud om ketamin har vel alle vært gjennom mye behandling som ikke har fungert godt nok. Så må man veie risikoen ved behandlingen opp mot å risikoen ved å ikke bli behandlet. For min del ville jeg tenkt at når man har vært så syk så lenge at ketaminbehandling er aktuelt, har man kanskje ikke så mye å tape på å prøve det.

Anonymkode: b69fc...2ee

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg vil også gjerne vite hvor du har lest dette. Effekten er én ting, men at behandlingen ikke er sikker tror jeg rett og slett ikke på. På den annen side så er ect en svært godt utprøvd og på papirene sikker behandlingsmetode, men for noen vil den likevel gi negative følger. Sånn er det med vaksiner også, og paracet og antibiotika. Det betyr likevel ikke at man skal kalle noe "usikkert". 

https://www.dagensmedisin.no/artikler/2020/02/17/narkotika-mot-depresjon/?fbclid=IwAR1McXrIPHnvijno7s8M2zkEU6Kipsc7BlJ0NhPZd5_JlE1ATrpOl64q158

Jeg har noen ankepunkter mot kronikkforfatteren. Men en del av det han skriver er reelle innvendinger. 

Det er faktisk litt interessant at vi fortsatt, med dagens ekstreme testregime for medikamenter, der det typisk tar 10 år og utallige millioner i kostnader, fortsatt ikke klarer teste medikamenter for bruk.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.3.2021 den 21.27):

Hjelper ikke ketamin kun dersom depresjonen kommer uten grunn? De som er deprimerte av diverse grunner som f. Eks ensomhet fordi dem ikke har en eneste venn, arbeidsløshet osv vil vel ikke bli bedre? 

Anonymkode: 7a997...249

Er dette noe man kan få på blåresept? 

Anonymkode: 208eb...056

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Anonymkode: 208eb...056

Ketamin er noe av det sterkeste narkotikaen som finnes. Før ble det kalt "englestøv" og var relativt sjeldent her i Norge. At det brukes mot depresjon er ennå i forsøksstadiumet og det blir gitt under strenge og kontrollerte former. Det er snakk om meget lave doser. Det er litt på samme måte som MDMA brukes til å behandle PTSD. Der brukes det samtidig som man snakker med en psykolog. Vi er nok et stykke unna at Ketamin blir en vanlig behandligsmetode mot depresjon, men vi er på vei. Det skal nok forskes mye mere før vi kommer dit.

Anonymkode: 6fccc...4c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, AnonymBruker said:

Både i tidsskrift for den norske legeforening og i en god del internasjonale tidsskrifter. Jeg legger ved en side fra relis. Legg merke til kildelisten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, Druid said:

Det er faktisk litt interessant at vi fortsatt, med dagens ekstreme testregime for medikamenter, der det typisk tar 10 år og utallige millioner i kostnader, fortsatt ikke klarer teste medikamenter for bruk.  

Ikke klarer? Hva er det for noe bullshit?

5 hours ago, AnonymBruker said:

Nei. Behandlingen er ikke innenfor godkjent bruk av ketamin, og må søkes særskilt. Egenadministrasjon via resept er helt uaktuelt.

5 hours ago, AnonymBruker said:

Ketamin er noe av det sterkeste narkotikaen som finnes. Før ble det kalt "englestøv" og var relativt sjeldent her i Norge.

Nei, "englestøv" er phencyclidin - PCP.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, "englestøv" er phencyclidin - PCP.

Du har rett. Jeg har lest noe på nett som ikke stemte. Når jeg søkte på det nå så står det at PCP og ketamin er nært beslektet og ketamin erstattet bruken av PCP. Så det er nesten det samme stoffet.

Anonymkode: 6fccc...4c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Ikke klarer? Hva er det for noe bullshit?

Sitat

UTFORDRINGENE. Problemene med rusmidler er blant annet:

• Avhengighet,
  • manglende effekt over tid,
  • paradoksale eller motsatte effekter over tid, og
  • potensielt farlige og alvorlige bivirkninger

De tre først nevnte problemene er det ikke mulig å oppdage ved hjelp av den typen studier som legemiddelfirmaene gjennomfører (Les gjerne David Healys bøker: «Psychiatric drugs explained» og «Pharmageddon»).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ketamin behandlinger er grunnen til at jeg er i live i dag. Det er jeg overbevist om, uten at jeg skal kjede dere med mine problemer. 
Men enkelt og kort forklart, som kvinne med bipolar og adhd lidelser svinger følelses livet ganske mye og en mellomting er mer ukjent. Helt fantastisk hvordan  toleranse vinduet mitt bare har blitt større og større etter jeg startet behandlingene. Jeg sover og dermed henger mer med. Enn blir bedre rystet til å takle tunge psykiske påkjenninger. Bedre apetitt.  Pluss, pluss pluss… 

jeg går til privat psykiater å tar det. Gjort det i et års tid nå.

kvinne 33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke Ketamin et reinspikka rusmiddel?  

Nå er jeg en av dem som er svært skeptisk til antidepressiva - fordi jeg mener de blir brukt på helt feil måte her i Norge (man erstatter terapi med medikamenter, noe som er så tullerusk at..ja.). Jeg mener også at bivirkningene på antidepressiva ikke får god nok oppmerksomhet. 

Men at man skal ruse en deprimert person? Ja, om jeg ikke tar helt feil da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Vera skrev (1 time siden):

Nå er jeg en av dem som er svært skeptisk til antidepressiva - fordi jeg mener de blir brukt på helt feil måte her i Norge (man erstatter terapi med medikamenter, noe som er så tullerusk at..ja.). Jeg mener også at bivirkningene på antidepressiva ikke får god nok oppmerksomhet. 

Ketalar er et anestesimiddel. Som brukes på norske sykehus hver dag. 

Anonymkode: 26444...dfc

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Druid said:

UTFORDRINGENE. Problemene med rusmidler er blant annet:

• Avhengighet,
  • manglende effekt over tid,
  • paradoksale eller motsatte effekter over tid, og
  • potensielt farlige og alvorlige bivirkninger

De tre først nevnte problemene er det ikke mulig å oppdage ved hjelp av den typen studier som legemiddelfirmaene gjennomfører (Les gjerne David Healys bøker: «Psychiatric drugs explained» og «Pharmageddon»).

Dette er jo bare tull. Jeg vil anbefale deg å heller lese farmakologi enn slike populærvitenskapelige bøker. Det er fullt mulig å "oppdage" (hvorfor bruker du det ordet?) dette gjennom kliniske tester, og det gjøres hele tiden. Du skal ikke lese mange felleskatalogtekster før du ser at slike effekter er "oppdaget" for en rekke preparater, særlig i legemiddelgruppe A og B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryddet for avsporing, forherligelse av rusmiddel og innlegg signert helsepersonell, og svar til dette. 

_popcorn_, mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vera skrev (3 timer siden):

Terapi har markante begrensninger.  Det er en relativt stor suicidal gruppe som ikke har noen merkbar effekt av dette. 

Det samme har mange antidepressiva : de fungerer litt som den medisinske versjonen av terapi. Og selvfølgelig kan det gi midlertidige effekter siden det ikke krever noe deltagelse av pasienten, men det ender litt opp som symptom behandling. Det er faktisk overaskende FÅ som tar selvmord på antidepressiva tatt i betraktning hva medisinen gjør. 

Bruk av denne typen behandlinger som vi snakker om her, er mer spisset i å angripe spesifikke problemer, og da kan det faktisk være riktig "å ruse pasienten". 

Målbildet er om man kan få en virksom behandling som helbreder.  

Sånn sett er uttalelsene fra legen jeg har sitert litt på siden : bivirkninger som selvmord ved antidepressiva er helt naturlig; man må mye dypere inn i materien for å kunne kalle det en bivirkning, i forhold til at medisinen faktisk ikke fungerte for denne pasienten. 

Og man kan ikke ha en behandlingsstrategi som angir at pasientens depresjonssituasjon er bedre enn at pasienten tar selvmord.  Det er å oppfordre til selvmedisinering og selvmord.

Men jeg er enig i at hvis vi skal ta inn en behandling, må man kunne dokumentere 1. At den virker , 2. At bivirkningene er mulig å kontrollere ("avhengighet" er sånn sett ikke nødvendigvis ett problem; vi har mengder av sykdommer som krever livslang medisinering og som sånn sett fører til "avhengighet" . Men avhengighet som begrep brukes egentlig der det problematiseres, og krever en innstilling på at det er forskjell på en medisin og et rusmiddel, selv om medisinen er ment å fremkalle en rus) 

Og han påpeker at dette ikke er godt nok dokumentert for Ketamin behandling. 

Endret av Druid
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...