AnonymBruker Skrevet 11. februar 2021 #1 Skrevet 11. februar 2021 Jeg så på programmet "bak fasaden" her om dagen der de opplyste om en behandlingsform mot depresjon ulikt alt annet, nemmelig ketamin behandling. Jeg har prøvd mye mot depresjon, og har store deler av mitt voksne liv vært mer eller mindre deprimert. Så jeg lurer på hvordan man går frem for å få ketamin behandling? Går det gjennom fastlege eller hvordan fungerer det? Anonymkode: 70431...895
Ut på tur! Skrevet 11. februar 2021 #2 Skrevet 11. februar 2021 Hei. Jeg har fått og får fortsatt ketaminbehandling. Jeg ble henvist mens jeg var innlagt, men man kan nok bli henvist av fastlege eller behandler på dps e.l også. Det er kun Kalnes sykehus som gir dette via det offentlige pr nå. Ellers er det to priate klinikker i Oslo, Axonklinikken og Emmasofiaklnikken. Vet det er stort trykk med henvisninger på Kalnes (de startet opp med dette i november), og man må ha prøvd det meste annet før man evt blir vurdert. Jeg har prøvd det meste av medisiner, fått mange runder ECT, osv.. Jeg er av de heldige som har fått veldig god effekt av ketamin, så verdt å teste ut om man får muligheten eller har pengene til å gjøre det privat. Lykke til! 7
Ut på tur! Skrevet 11. februar 2021 #3 Skrevet 11. februar 2021 Nei, man MÅ ikke. Hvert tilfelle vurderes individuelt. Og det er uansett mye enklere å få det privat, så ville sjekket ut det. Men hør med fastlegen din ang muligheten for dette. Ellers vet jeg man kan komme raskt til hos de private, selv om de også selvsagt vurderer de som ønsker behandling. Gå inn på nettsidene deres og les litt om det. Ikke gi opp, det er verdt å holde ut når man endelig finner noe som fungerer. Man vet ikke når det skjer og hva det er som får tåken til å lette, men det kommer. Jeg er nå veldig glad for at jeg har holdt ut!! Det hadde jeg aaaaaldri trodd skulle skje! 2
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2021 #4 Skrevet 11. februar 2021 https://forskning.no/psykiske-lidelser/na-er-ketamin-godkjent-som-legemiddel-mot-depresjon-i-norge/1622252 Anonymkode: 33ce3...81e 2
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2021 #5 Skrevet 11. februar 2021 Ut på tur! skrev (5 minutter siden): Nei, man MÅ ikke. Hvert tilfelle vurderes individuelt. Og det er uansett mye enklere å få det privat, så ville sjekket ut det. Men hør med fastlegen din ang muligheten for dette. Ellers vet jeg man kan komme raskt til hos de private, selv om de også selvsagt vurderer de som ønsker behandling. Gå inn på nettsidene deres og les litt om det. Ikke gi opp, det er verdt å holde ut når man endelig finner noe som fungerer. Man vet ikke når det skjer og hva det er som får tåken til å lette, men det kommer. Jeg er nå veldig glad for at jeg har holdt ut!! Det hadde jeg aaaaaldri trodd skulle skje! Hadde vært veldig praktisk å få behandlingen på kalnes ettersom jeg bor 10 min unna. Men selvfølgelig går det helt fint for meg å dra til Oslo ofte om jeg kan få det bedre! Kan jeg spørre hvordan du merker forskjellen? Hvordan er du nå kontra før? Anonymkode: 70431...895
Ut på tur! Skrevet 11. februar 2021 #6 Skrevet 11. februar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hadde vært veldig praktisk å få behandlingen på kalnes ettersom jeg bor 10 min unna. Men selvfølgelig går det helt fint for meg å dra til Oslo ofte om jeg kan få det bedre! Kan jeg spørre hvordan du merker forskjellen? Hvordan er du nå kontra før? Anonymkode: 70431...895 Det forstår jeg. Sjekk det ut og hør med legen din! Evt ta kontakt med de private. Vel, det er mange ting.. Etter første runde kjente jeg for første gang på leeeeenge på en ro og trygghet, mye mindre skam og selvforakt. Dessuten forsvant selvmordstankene! Helt sprøtt.. Hadde aldri trodd på dette om jeg ikke hadde opplevd det selv. Jeg har fortsatt tyngre dager, men opplever å være bedre rustet til å takle de. Klarer å se meg selv mer utenfra, og ta bedre valg for meg selv. Etter første behandling klarte jeg også for første gang på lenge å høre på musikk, følge med på TV, ble ikke så sliten av å prate med folk, osv. Også føler jeg ikke nå at jeg er konstant i ferd med å bryte fullstendig sammen. Det gjorde jeg hele tiden før.. Og brøt sammen også titt og ofte, både alene og ute blant folk. Søk opp Lowan Stewart på youtube. Han driver Axonklinikken, men er også den som har vært ansvarlig for å få dette i gang på Kalnes og forhåpentligvis flere steder på sikt. Fantastisk mann!! Han har noen foredrag på YT hvor han beskriver veldig fint hvordan dette virker (for ca 2/3 av pasientene som får ketamin). Men igjen, jeg trodde ikke særlig på det før jeg opplevde det selv.. 2
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2021 #7 Skrevet 11. februar 2021 Ut på tur! skrev (47 minutter siden): Det forstår jeg. Sjekk det ut og hør med legen din! Evt ta kontakt med de private. Vel, det er mange ting.. Etter første runde kjente jeg for første gang på leeeeenge på en ro og trygghet, mye mindre skam og selvforakt. Dessuten forsvant selvmordstankene! Helt sprøtt.. Hadde aldri trodd på dette om jeg ikke hadde opplevd det selv. Jeg har fortsatt tyngre dager, men opplever å være bedre rustet til å takle de. Klarer å se meg selv mer utenfra, og ta bedre valg for meg selv. Etter første behandling klarte jeg også for første gang på lenge å høre på musikk, følge med på TV, ble ikke så sliten av å prate med folk, osv. Også føler jeg ikke nå at jeg er konstant i ferd med å bryte fullstendig sammen. Det gjorde jeg hele tiden før.. Og brøt sammen også titt og ofte, både alene og ute blant folk. Søk opp Lowan Stewart på youtube. Han driver Axonklinikken, men er også den som har vært ansvarlig for å få dette i gang på Kalnes og forhåpentligvis flere steder på sikt. Fantastisk mann!! Han har noen foredrag på YT hvor han beskriver veldig fint hvordan dette virker (for ca 2/3 av pasientene som får ketamin). Men igjen, jeg trodde ikke særlig på det før jeg opplevde det selv.. Jeg har alerede nå ringt kalnes, som forklarte meg hvordan jeg går videre og hva jeg skal si til fastlegen, så nå ringer jeg til fastlegen når det åpner om 10 min for å få time så raskt som mulig. Anonymkode: 70431...895 4
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2021 #8 Skrevet 11. februar 2021 Er det noen fler som har erfaringer med den type behandlig ? - ts Anonymkode: 70431...895
Kalevala Skrevet 12. februar 2021 #9 Skrevet 12. februar 2021 AnonymBruker skrev (På 11.2.2021 den 5.06): Personlig ville jeg heller forsøkt mikrodosing med fleinsopp. Anonymkode: 44b7b...664 Personlig ville jeg heller prøve noe som er grundig testet ut etter vitenskapelige metoder 6
Kalevala Skrevet 12. februar 2021 #10 Skrevet 12. februar 2021 AnonymBruker skrev (På 11.2.2021 den 8.24): Jeg har alerede nå ringt kalnes, som forklarte meg hvordan jeg går videre og hva jeg skal si til fastlegen, så nå ringer jeg til fastlegen når det åpner om 10 min for å få time så raskt som mulig. Anonymkode: 70431...895 Så bra! Du får holde oss oppdatert på hvordan det går.
Purple_Pixiedust Skrevet 12. februar 2021 #11 Skrevet 12. februar 2021 Følger denne, da jeg også har dårlig effekt av andre medisiner. 2
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2021 #12 Skrevet 12. februar 2021 Kalevala skrev (4 timer siden): Så bra! Du får holde oss oppdatert på hvordan det går. Var hos legen tidligere idag. Tok madrs test som han sendte med sammen med en fullstendig journal i henvisningen. Han sa det ville ta rundt en uke å få svar på den avhenger av hvor alvorlig de anser mitt tilfelle. Jeg håper 🤞 Anonymkode: 70431...895 2
Ut på tur! Skrevet 14. februar 2021 #13 Skrevet 14. februar 2021 AnonymBruker skrev (På 12.2.2021 den 17.45): Var hos legen tidligere idag. Tok madrs test som han sendte med sammen med en fullstendig journal i henvisningen. Han sa det ville ta rundt en uke å få svar på den avhenger av hvor alvorlig de anser mitt tilfelle. Jeg håper 🤞 Anonymkode: 70431...895 Krysser fingrene for deg! Både for at du får tilbud, og for at de i så fall har effekt. Dessverre er det jo en del det ikke fungerer på.. Jeg kjenner selv en som ikke hadde effekt. Men da har man i alle fall prøvd!
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #14 Skrevet 14. februar 2021 En veldig god venn av meg som har slitt med depresjoner i flere år prøvde ketaminbehandling i fjor. Da hadde han vært i en tung periode med depresjon, hvor han isolerte seg totalt. Jeg endte opp med å få vennen min tilbake. Han har mottatt behandling i hvert fall tre ganger som jeg vet om, men tror det er en stund siden sist. Virker som det fortsatt går ganske bra. Anonymkode: c819d...09e 5
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #15 Skrevet 14. februar 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): En veldig god venn av meg som har slitt med depresjoner i flere år prøvde ketaminbehandling i fjor. Da hadde han vært i en tung periode med depresjon, hvor han isolerte seg totalt. Jeg endte opp med å få vennen min tilbake. Han har mottatt behandling i hvert fall tre ganger som jeg vet om, men tror det er en stund siden sist. Virker som det fortsatt går ganske bra. Anonymkode: c819d...09e Åh så bra. Jeg bare håper de prioriterer meg selvom jeg er i full jobb, og har ting på stell. For sånn sett kan det jo virke som at jeg ikke er deprimert, da det klassiske er at man slutter å spise og dusje og lukker igjen gardinene og slutter å betale regninger osv... men sånne ting kunne bare aldri fallt meg inn da jeg alltid gjør alt for at ting ikke skal bli værre for meg psykisk enn det er. Jeg er så liv redd for det, for skjer det, at livet raknet f.eks økonomisk itillegg så tar jeg livet mitt og det vil jeg jo ikke, men da hadde det vært dråpen... men det er tungt å jobbe og styre med alt for å ha det bra så får jeg det aldri bra. Ting er like mørkt uansett hva. Jeg svever liksom i en sånn tom atmosfære og føler meg egentlig mett av dage. Hvor lenge skal jeg bare gå på tomgang. For hva liksom. Det føles meningsløst. Så jeg håper jeg kan få den behandlingen og at den fungerer. Anonymkode: 70431...895 4
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #17 Skrevet 22. mars 2021 Ut på tur! skrev (På 11.2.2021 den 7.06): Hei. Jeg har fått og får fortsatt ketaminbehandling. Jeg ble henvist mens jeg var innlagt, men man kan nok bli henvist av fastlege eller behandler på dps e.l også. Det er kun Kalnes sykehus som gir dette via det offentlige pr nå. Ellers er det to priate klinikker i Oslo, Axonklinikken og Emmasofiaklnikken. Vet det er stort trykk med henvisninger på Kalnes (de startet opp med dette i november), og man må ha prøvd det meste annet før man evt blir vurdert. Jeg har prøvd det meste av medisiner, fått mange runder ECT, osv.. Jeg er av de heldige som har fått veldig god effekt av ketamin, så verdt å teste ut om man får muligheten eller har pengene til å gjøre det privat. Lykke til! Hjelper ikke ketamin kun dersom depresjonen kommer uten grunn? De som er deprimerte av diverse grunner som f. Eks ensomhet fordi dem ikke har en eneste venn, arbeidsløshet osv vil vel ikke bli bedre? Anonymkode: 7a997...249 2
Ut på tur! Skrevet 24. mars 2021 #18 Skrevet 24. mars 2021 AnonymBruker skrev (På 22.3.2021 den 21.27): Hjelper ikke ketamin kun dersom depresjonen kommer uten grunn? De som er deprimerte av diverse grunner som f. Eks ensomhet fordi dem ikke har en eneste venn, arbeidsløshet osv vil vel ikke bli bedre? Anonymkode: 7a997...249 Ketamin kan selvfølgelig ikke skaffe deg venner, et nytt sted å bo, en jobb, en familie, osv. MEN - ketamin kan løfte deg såpass og gi deg nye måter å tenke på slik at du kanskje blir i stand til å sette inn tiltak som på sikt kan føre til de tingene du ønsker deg. Om det er å være mer sosial, komme deg ut i jobb, osv. Det vil uansett kreve hardt arbeid, men ketaminen kan hjelpe slik at man blir i stand til å ta den jobben - og få tro på at det er mulig! Håper det gav mening 5
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #19 Skrevet 24. mars 2021 https://www.dagensmedisin.no/artikler/2020/02/25/ketamin-har-tvilsom-effekt-og-betydelig-risiko/ ? Anonymkode: 74650...22f 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #20 Skrevet 3. august 2021 Ja, hvordan går det? Jeg fikk min første behandling i går, og det var mildt sagt en spesiell opplevelse. Jeg vil gjerne høre andres beskrivelser og synspunkter. Anonymkode: 8fa7f...98b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå