Gå til innhold

Utdanningssystemets komiske sider...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når man har en doktorgrad innenfor et fagfelt, men må ta opp fag fra gymnaset for å komme inn på et nytt studium. Årsaken til at jeg ønsker å ta en tilleggsutdannelse har med tverrfaglighet å gjøre. Med en grad innen juss ville jeg vært svært attraktiv. 

Tanken på å lese allmennfag plager meg lite, men synes det er en litt snål følelse å skulle ha eksamen med ungdommer. Hva hvis jeg treffer på tidligere elever for eksempel (har undervist ved en høgskole frem til for få år siden)...? Kjenner at det skurrer litt...

Er det andre som har gjort noe lignende tidligere? Kanskje har dere noen tips? 

Anonymkode: 9591b...dcd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer du ikke under 23-5 regelen?

Anonymkode: a450f...41f

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Kommer du ikke under 23-5 regelen?

Anonymkode: a450f...41f

Joda, men karakterene mine fra den gangen var semre. Må nok ta opp et par av de - særlig norsk. Tror jeg svelger stoltheten å gjennomfører. Faglig er det jo en smal sak, men følelsesmessig er det en lang vei. Kan se på det som en øvelse i ydmykhet  :)

Dessuten er jeg langt i fra irritert på systemet. Det er jo bare rett og rimelig at alle stiller likt i opptak til studier, og jeg føler dessuten litt på å oppta plassen til en ung person uten grunnutdanning. Har faktisk vurdert å la være av den grunn også. Alt i alt har jeg litt å tygge på. 

- ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Når man har en doktorgrad innenfor et fagfelt, men må ta opp fag fra gymnaset for å komme inn på et nytt studium. Årsaken til at jeg ønsker å ta en tilleggsutdannelse har med tverrfaglighet å gjøre. Med en grad innen juss ville jeg vært svært attraktiv. 

Tanken på å lese allmennfag plager meg lite, men synes det er en litt snål følelse å skulle ha eksamen med ungdommer. Hva hvis jeg treffer på tidligere elever for eksempel (har undervist ved en høgskole frem til for få år siden)...? Kjenner at det skurrer litt...

Er det andre som har gjort noe lignende tidligere? Kanskje har dere noen tips? 

Jeg er 30 og har meldt meg opp til matte R1 eksamen som privatist da jeg ønsker å komme inn på et studium som krever dette. Jeg har en mastergrad fra før av. 

Har forstått det slik at det alltid er flere  godt voksne som tar privatisteksamener fordi de enten vil forbedre karakterer for å komme inn på det studiet de ønsker, eller ta realfag dersom  studiet har spesielle opptakskrav. 

Skrevet

Jeg er godt voksen. Kjør på du, så blir vi normalen👍

Anonymkode: a73d6...ef0

Skrevet

Godt voksen privatist altså.. 

Anonymkode: a73d6...ef0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...