Gå til innhold

Hvordan fortelle stefar han ikke får kalle seg morfar?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Yes - min mor har en samboer, og han kaller seg morfar ovenfor datteren min. Hun er riktig nokk bare et par mnd gammel så skjønner ikke noe enda. 

Så, hvordan skal jeg fortelle min mor og hennes samboer at han ikke er/får kalle seg morfar? Helst på en fin måte. 

Anonymkode: 9faea...8b2

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun har kanskje en ekte morfar? Si at du vil han skal ha det navnet tilgjengelig. Kom med et forslag til navn isteden. Besten? 

Anonymkode: f3b05...4aa

• Liker 20
Skrevet

Han er jo en ste-morfar. Hvis det er det at du ikke vil at barnet skal bli forvirret av 2 morfar, så kan du jo finne et annet navn han kan bruke, f.eks bestefar 

Anonymkode: f2ebf...31d

• Liker 25
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvorfor ikke?

Anonymkode: fa503...676

Barnet har åpenbart en biologisk morfar. 

• Liker 14
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Han er jo en ste-morfar. Hvis det er det at du ikke vil at barnet skal bli forvirret av 2 morfar, så kan du jo finne et annet navn han kan bruke, f.eks bestefar 

Ønsker ikke han skal kalles for noe beste-relatert. Han er ikke i slekt med barnet, og hvis/når han og min mor går fra hverandre vil jo barnet mitt aldri møte han igjen.. 

• Liker 13
Skrevet

Forutsatt at han ikke faktisk har vært som en far for HI ville jeg også reagert på det, selv om biologisk morfar ikke var i live. Morfar peker jo på et spesifikt slektskap, mors far, og da ville jeg synes det var litt spesielt at mormors samboer/mann skulle kalle seg det helt uten videre. Bestefar hadde vært helt greit, det er mer generelt.

• Liker 21
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ønsker ikke han skal kalles for noe beste-relatert. Han er ikke i slekt med barnet, og hvis/når han og min mor går fra hverandre vil jo barnet mitt aldri møte han igjen.. 

Okei, men det skjer jo også når en besteforeldre dør. Skjer med å være så overhysterisk ovenfor barna sine. Tror du virkelig barnet ditt blir mindre glad i han av at han heter "bestefar" istedenfor "navn" ? 

• Liker 42
Skrevet

Da ville jeg nok ha snakket med mor først. 

Anonymkode: f55f5...679

• Liker 4
Skrevet

Er barnets biologiske morfar inni bildet?

• Liker 9
Skrevet
Hannah80 skrev (22 minutter siden):

Barnet blir jo like knyttet til han, enten han kalles for Knut eller Besten.

Hva med Bastian?

Anonymkode: 1070d...eaa

• Liker 6
Skrevet

Herregud... Det er bare et ord! Det viktigste er hvilken relasjon han vil ha med barnet ditt

Anonymkode: 4ebc3...89e

• Liker 28
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva med Bastian?

Anonymkode: 1070d...eaa

😝

• Liker 2
Skrevet

I vår familie er det helt automatisk at man sier "farmor og Ola" og "farfar og Reidun".

Anonymkode: 58dc1...64a

• Liker 17
Skrevet

La han kalle seg hva han vil, hva er dette å henge seg opp i?

Anonymkode: a8429...134

• Liker 11
Skrevet

Jeg har full forståelse for dette. Han er faktisk ikke barnets morfar, så hvorfor skal han ta den rollen?

Da jeg møtte mannen min, var det en periode moren hans (altså min svigermor) insisterte på at jeg skulle kalle henne "mor". Dette falt helt unaturlig for meg, selv om jeg skjønner at hun mente det godt, for jeg har en mor, og det er selvsagt ikke henne. Hun er og blir svigermor.

Jeg synes denne karen enkelt og greit skal kalles ved navnet sitt, og ikke tituleres som morfar når han ikke er det.

Anonymkode: 6a7df...3d2

• Liker 14
Skrevet

Mamma kalles bare for navnet sitt for barna til stebarn. Hun har sagt selv at det er det hun vil bli kalt. Hun ville ikke skape noen konflikter med mormoren. Barna skriker jo etter navnet hennes uansett når hun er der, så det spiller jo ingen rolle hva man blir kalt, men hvor involvert man er i barna. 

Anonymkode: 578e6...27f

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...