Gå til innhold

Hvor mye får tillitsvalgte vite når en ansatt ikke kan jobbe lenger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ble av helsemessige årsaker tvunget til å slutte i min jobb. På arbeidsplassen er dessverre tillitsvalgte byens største sladrekjerring, som elsker å grave i privatlivet til folk, og jeg kan garantere at hun kommer til å fortelle alle som gidder å høre på alt hun får vite. Jeg lurer på hvor mye hun eventuelt får vite om min helsetilstand? Jeg er medlem av forbundet, og tenker å forbli det pga forsikringer og mulig senere jobb, og lurer på om hun får oppdaterte medlemslister ut i fra hva slags type medlem man er? Altså ansatt, sykemeldt, aap, ufør eller om hun får opp slike ting siden jeg nå betaler mindre enn da jeg var i jobb i min stilling?

Kan arbeidsgiver fortelle tillitsvalgte noe angående meg utover at mitt arbeidsforhold avsluttes, og skal lyses ut på nytt? Jeg tror jeg stoler på at min leder ikke sier mer enn hun må, men hvor mye er det?

Jeg har vært åpen med arbeidsgiver/personalavdeling/leder,  og de vet diagnoser. Jeg ønsker for guds skyld ikke at tillitsvalgte skal få snusen i dette, og har gitt beskjed i brev angående drøftingsmøte at jeg ikke vil involvere tillitsvalgte. Kan dette allerede være gjort uten min viten?

Skulle jeg støte på mennesket, er det veldig greit å være forberedt på hva hun eventuelt kan ha fått snusen i.

Anonymkode: 2e043...b94

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du slutter går du jo uansett ut av listene til fagforbundet på jobb. Så tillitsvalgt vil ikke se det. Arbeidsgiver skal heller ikke diskutere ditt tilfelle hvis ikke du ønsker tillitsvalgt involvert. 

Anonymkode: f85eb...e8c

• Liker 1
Skrevet

Om tillitsvalgte skal involveres i slike tilfeller er helt opp til deg som arbeidstaker. Så om du har sagt nei til det, skal hun ikke vite noen ting. Hun får selvsagt vite at du har sluttet, men om hun er tillitsvalgt på arbeidsplassen og ikke mer generelt for et område/valgt inn oppover i systemet, skal hun ikke har tilgang på medlemslister for annet enn egen virksomhet. 

• Liker 3
Skrevet

Er de profesjonelle og har et snev av integritet så snakker vil dine diagnoser være et ikke-tema. Fagforeningene har selvfølgelig heller ikke tilgang til din personlige informasjon.

Anonymkode: b49a3...617

• Liker 2
Skrevet

Det er bra. Medlemskapet mitt i forbundet endres nå, og arbeidsforholdet mitt er i en prosess med å avsluttes, men er ikke avsluttet enda. Ting tar tid.  Jeg har informert forbundet om endret vedtak fra nav, og vil derfor overføres til en annen medlemskategori enn før. Nei, foreningen har ikke tilgang til personlig info, men kan hun kan se at jeg for eksempel nå er over på ufør ? Eller forsvinner jeg da ut av listene hun har tilgang til, selv om min stilling formelt ikke er avsluttet helt enda? Prosessen med å avslutte arbeidsforholdet mitt er i gang, men ikke fullført. Hun er lokalt tillitsvalgt på arbeidsplassen, og er ellers som en hvilken som helst annen kollega. Og en person jeg på ingen som helst måte har tillitt til.

Anonymkode: 2e043...b94

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...