Gå til innhold

Hvor lenge bør barna få bo gratis hjemme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjør debatt! 

- Om de tar seg friår etter VGS, skal de få bo hjemme uten å betale noe? 

-Om foreldrene har dårlig råd, bør de fortsatt få bo hjemme ut universitetstid, gratis? 

Med ingenting menes at de verken betaler mat, strøm eller noe som helst. Alt er til fri disp til lommepenger.. 

Anonymkode: 6ace2...6d4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det er urimelig at barna skal ha mer lommepenger enn meg. Det vil de ikke ha når de flytter ut, og det er en bjørnetjeneste å la dem venne seg til et sånt forbruk.

Ellers kommer det jo an på hva man har råd til. Mine har ikke betalt for seg, men de har vært studenter med lav inntekt, og jeg har forlangt at de sparer, minimum bsu-kvoten hvis de tjener nok til å ha nytte av skattefradraget. 

Anonymkode: c585a...bf5

• Liker 22
Skrevet

Jeg håper virkelig at barnet mitt ikke blir sånn taper som vil bo hjemme etter vgs., spesielt ikke om det ikke studerer engang. 

Anonymkode: e1b37...830

• Liker 9
Skrevet

Til 18 år

Anonymkode: 4db81...96f

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg håper virkelig at barnet mitt ikke blir sånn taper som vil bo hjemme etter vgs., spesielt ikke om det ikke studerer engang. 

Anonymkode: e1b37...830

Av og til er det barn som aldri flytter inn og de blir boende sammen med deg livet ut. 
Ikke alltid ting klaffer.

Anonymkode: 1bd6c...6d4

Skrevet

Mi dør er alltid åpen for mine barn om dei trenger et sted å bo. Uansett alder! 
Tar ihvertfall ikke penger fra mine barn. 

Anonymkode: 36dc8...dfc

• Liker 28
Skrevet

Da broren min bodde hjemme 3/4 år etter VGs i påvente av forsvaret og jobbet fult måtte han betale noe i husleie. Pappa satte de pengene inn på en egen konto som bror senere fikk til depositum til hybel under studiene, så var en form for tvungen sparing. 

• Liker 13
Skrevet

Voksne barn som tjener egne penger bør selvfølgelig betale for seg.

Anonymkode: 7469c...734

• Liker 16
Skrevet

Ut VGS og ytterligere ett år hvis de tar fag/studier for å få nok poeng for å komme inn på videre utdanning.  Prinsipielt bør de unge klare seg selv økonomisk fra da av, og aller helst bør de ikke bo hjemme lenger. 
Dersom ungdommen av forskjellige grunner bor hos foreldrene mens de studerer eller jobber, må de selvfølgelig betale for seg.  Det gjelder både husleie og mat.  

Foreldre som lar barna sine bo hjemme til langt opp i 20-årene, uten å gi dem forpliktelser, ødelegger barna sine ved å ikke gjøre dem klare for voksenlivet.  

• Liker 10
Skrevet

Typisk norsk. Vi er en familie. Men kom deg ut av huset når du er ferdig med videregående. Ikke for ingenting familiebånd i Norge er mye svakere enn i andre deler av verden. 

Anonymkode: 3e144...d94

• Liker 26
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Typisk norsk. Vi er en familie. Men kom deg ut av huset når du er ferdig med videregående. Ikke for ingenting familiebånd i Norge er mye svakere enn i andre deler av verden. 

Litt morsomt at i en annen tråd nå er det mange som synes det er leit at rommet til det utflyttede «barnet» skal benyttes til de som fortsatt bor i huset. Det er altså trist at barnerommet ikke står urørt til disposisjon for den utflyttede. :klaske:

Anonymkode: 7820c...d9b

• Liker 5
Skrevet

Til etter fullført studier. Forventet at de over 18 er med å bidra etter evne.

Anonymkode: 33e42...3a0

• Liker 1
Skrevet

Mitt hjem er alltid åpent for barna mine. Veldig hyggelig om de hjelper til med middag da. 

Jeg flyttet ut med en gang etter VGs, og studerte, men har alltid fått komme hjem uten å måtte betale leie i sommerferie osv liksom.. 

Anonymkode: 4cfc1...a5f

• Liker 7
Skrevet

Jeg tenker at de kan bo gratis inntil et år (etter fylte 20), deretter betale en symbolsk sum pr mnd. I tillegg står de for eget matbudsjett, selv om vi selvsagt kan spise sammen et par middager i uken. Vasker egne klær og eget bad + rom.

Anonymkode: d615f...ff4

• Liker 2
Skrevet

Fikk bo hjemme gratis da jeg hadde friår etter vgs. Jobbet 100%. Bidro med husarbeid og middag.

Kunne betalt husleie, men jeg har alltid vært fornuftig med penger, og de mente at det var mer bedre at jeg sparte lønna og hadde en god bufferkonto til jeg skulle studere. Vil ikke si at de gjorde meg en bjørnetjeneste, de visste at det ville bli med dette året og at jeg hadde mer bruk for pengene som student enn de ville ha bruk for et par ekstra tusen. Det er kanskje det beste jeg har gjort, er nå på 5.året som student og har alltid kunne betale uforutsette utgifter som tannlege, at noe blir ødelagt og at jeg må ha nytt, uten å måtte ringe hjem og be om penger. Har riktig nok vært flink å jobbe ved siden av studiet og i ferier også. 

Synes det er verre med medstudenter som ikke har lært å spare penger, som bruker opp lån og stipend på to uker og må ringe hjem og spørre etter penger. 

Anonymkode: 39512...b5e

• Liker 5
Skrevet

Barna skal ut av barndomshjemmet når de er 18 år.

Anonymkode: 9672e...414

• Liker 2
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Handler ikke om familiebånd, men om økonomi. 

Anonymkode: d9e61...aaf

• Liker 5
Skrevet

Det er alltid plass til dem her. 
Men de ønsker ikke å bo her, like lite som at jeg ønsker å bo med min mor.

Penger har aldri vært et tema. Hvorfor skal det egentlig være det? Enten så studerer «barna» eller så jobber de. Uansett så har de da lommepenger selv.

• Liker 3
Skrevet

Lukter stemorsdebatt. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Barna skal ut av barndomshjemmet når de er 18 år.

Anonymkode: 9672e...414

Hvordan kan du si det når foreldre har forsørgelsesplikt til barna er ferdig med vgs?  Vil du kaste ut av hjemmet et barn som er ferdig med 2 år på vgs ? Stakkars de barna som har deg til forelder.

• Liker 17

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...