Gå til innhold

Lei av barnehagen som ikke hører på meg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er så lei av at barnehagen ikke hører på meg når jeg gir de beskjeder. Har gitt de beskjed at 3,5 åringen ikke skal sove i barnehagen, men hele tiden så sover han. Da får jeg et helvete på kvelden med leggingen. Da sovner han ikke tør 9- halv 10 tiden. Kan holde på i flere timer med leggingen. Vi må opp tidlig hver dag fordi jeg skal på jobb klokka 7. 

Sover han ikke i barnehagen så legger han seg klokka 19 på kvelden. Ikke noe problem og sovner fort. 

Barnehagen sier han styrer sånn og er helt i hundre. Mistenker de legger han for å avlaste seg selv. Ungen har assistent og spes ped. Så de har all den hjelpen de trenger. Han har spesielle behov og er under utredning. 

Gitt de beskjed mange ganger nå. Vurderer å ta med høyere opp til lederen i barnehagen. Har støtte fra spes ped og bup. 

Anonymkode: 6bca1...5de

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke noe å vurdere engang, ta det videre til ledelsen. 

men husk at i bhg så får de mye mere inntrykk og blir fort ovenpå når de blir slitne, de kan jo heller la han få en liten dupp på Max 1t? Evt at han ikke får sove mere etter kl 12-13? 

om han sover i bhg så kan det virke som om han trenger det selv. 

• Liker 27
Skrevet

Ja, da kan du ta det høyere opp. Det er viktig at barnehage og hjem er samkjørte når det gjelder å slutte med dagsoving. Her er barnehagen helt åpen for å endre når vi hjemme begynner få problemer med leggingen på kvelden. Det nærmer seg slutt på dagsoving nå for vår på 2,5, som nå sovner først 20.30/21. Da får hun ikke nok søvn før hun må opp på morgenen. 

Anonymkode: 34fdc...b3e

• Liker 2
Skrevet
Lastebilmamma skrev (Akkurat nå):

Det er ikke noe å vurdere engang, ta det videre til ledelsen. 

men husk at i bhg så får de mye mere inntrykk og blir fort ovenpå når de blir slitne, de kan jo heller la han få en liten dupp på Max 1t? Evt at han ikke får sove mere etter kl 12-13? 

om han sover i bhg så kan det virke som om han trenger det selv. 

Men problemet er jo gjerne at de trenger dupp i barnehagen fordi de sovnet sent kvelden før, da blir det en ond sirkel. Vår er nede i en times dupp nå de dagene hun sover i barnehagen og sover ikke etter kl 13, men da sovner hun sent på kvelden hjemme og er påfølgende trøtt på morgenen igjen. De dagene hun ikke sover dupp, så sovner hun kl 19 og sover godt hele natten. 

Anonymkode: 34fdc...b3e

• Liker 5
Skrevet

Får han melatonin på kvelden? For det kan hjelpe med innsovningen.

Så lenge han sover på dagtid så betyr det at han fortsatt har behov for den blunden. Husk at hjernen utvikler seg mens barn sover :) 

Anonymkode: 5fd48...1e8

• Liker 7
Skrevet

Si fra til leder. Hvis de mener at barnet bør ha dupp, så må de ha dialog med deg om det, ikke bare legge ham mot dine ønsker.

Det er veldig vanlig metode å kutte dagsoving når det går utover kveldssoving. Vi kuttet først ned på lengde dupp, så helt. Barnehagen sa at de iblandt må stå på litt for å holde trøtte småttiser i ånde, men det er greit, det er jobben deres. Da kan man kompensere hjemme med å legge 18 en periode. Hvis alle jobber godt samnen, så er dette gjort på 1-2 uker.

Anonymkode: ee7cb...863

• Liker 3
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Når ungen er 3,5 år er det jo på tide å slutte med soving på dagen uansett. Men generelt er det ikke nødvendigvis sånn at å kutte ut dagsoving gir bedre soving om natta, ofte er det motsatt. Og det er jo de i barnehagen som ser ungen hele dagen og ser hvorvidt han er trøtt eller ikke. Noen ganger er det jo sånn at unger går rundt og rett og slett ikke har det bra fordi de er så trøtte. 

Skrevet
Anonymus Notarius skrev (17 minutter siden):

Når ungen er 3,5 år er det jo på tide å slutte med soving på dagen uansett. Men generelt er det ikke nødvendigvis sånn at å kutte ut dagsoving gir bedre soving om natta, ofte er det motsatt. Og det er jo de i barnehagen som ser ungen hele dagen og ser hvorvidt han er trøtt eller ikke. Noen ganger er det jo sånn at unger går rundt og rett og slett ikke har det bra fordi de er så trøtte. 

Mange barn med spesielle behov sover blund til de er 4-5 år.

• Liker 15
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mange barn med spesielle behov sover blund til de er 4-5 år.

Så enda større grunn til at TS bør lytte til barnehagen, da?

Skrevet

Eg tenkjer dei vurderer at det er best for barnet ditt å ta ein dupp. Eg har erfart stuptrøtte barn som ikkje skal sove, som sovner på fruktfatet! Det kan væra grunnen til at dei legger han, vi ser jo kva barnet trenger. Men dialogen med deg om det er ikkje god nok. Vist eg tolke ting rett, kan jo henda dei rett og slett har dårlig informasjonsflyt.

Anonymkode: fb6f3...25a

• Liker 11
Skrevet

Noen er så trøtt i bhg at de sovner ved bordet, uten at de blir lagt for å sove. Prøv å få tiø bedre dialog rundt dette med barnehagen, så dere kan finne løsninger sammen. 

Anonymkode: 24bf6...8d2

• Liker 9
Skrevet

Blir en ond sirkel. Får han inn på rett rytme i helgene. Da legger han seg klokka 19 og sover hele natten til vi står opp i 7 tiden. 

Hvis han ikke sover i barnehagen har vi fine kvelder hvor han sovner klokka 19. Sover hele natten. Hvis de legger han til å sove i barnehagen (kun 30 minutter) så får jeg han ikke i seng før 9- halv 10. uansett hva jeg prøver. 
Så blir det en pågående ond sirkel. Han er en morgenfugl og har faste rutiner. Opp til samme tid uansett hvor lite søvn han har fått. Det sliter på meg og han. 

Har måttet tatt ut sykt barn dager pga dette og det går rett og slett ikke. Det tærer på barnet at han får så lite søvn. 

Han trenger ro og få slappet av når han er overstimulert. De var veldig flinke på småbarns avdelingen hvor de hadde roligstund for kun han hvor han hørte på musikk og la puslespill. Da fikk han roet seg ned å slappet av. Han sov ikke i barnehagen da (2,5 år). Men tvert han begynte på storbarn så måtte han sove mente de. For han sloss sånn med andre barn og ble bitt/oppkloret. Jeg som mamma ble fortvilt over at de ikke fulgte godt nok med. Så da ble vi henvist til ppt og bup. 

ts

• Liker 6
Skrevet

Har hatt samtaler og møter med spes ped/ppt og bup. De sier seg enig med meg. Uheldig at barnet får dårlig nattesøvn. Da får han mer problemer med konsentrasjonen og adferd. 

Spes ped har satt opp møte med oss foreldre/henne og barnehagen neste uke. Så håper på å få en skikkelig dialog med de om hverdagene til gutten. Opplever svært dårlig dialog og samarbeid med barnehagen. Har faktisk vurdert å bytte barnehage om ikke ting bedrer seg for han. 
Opplevd at han har kommet hjem med store sår i fjeset pga konflikter som barnehagen ikke har fått med seg. Spes pedagog har reagert sterkt på det. 

ts

• Liker 6
Skrevet

Alle barn MÅ ikke sovne kl 19.00! Det er det verste jeg hører når folk forsøker å prakke på småbarnsforeldre et kl. slett for soving. Barn er forskjellige.

Men det høres ut som at dere snakker for dårlig sammen. De bør jo utdype grundigere hvorfor de legger han hvis du har sagt at han ikke må sove. Kanskje han må sove en kort blund, men ikke senere enn et visst kl.slett?

Anonymkode: f9701...185

• Liker 12
Skrevet

Men han hadde jo ikke sovnet hvis han ikke trengte den søvnen i barnehagen..... Det skal litt til å presse et barn til å sove uten at hen vil... Så jeg tror han trenger den søvnen... 

Anonymkode: 03c20...bc5

• Liker 10
Skrevet

Jeg jobber på en avd. med 17 3-åringer. Og vi har nå 3 barn der barna ikke får lov å sove i barnehagen. Likevel sovner disse barna, flere ganger i uka.. men vi legger dem ikke til å sove. De sover under lek, ute (!), ved måltid +++ 

Søvn er et grunnleggende behov. Det føles helt jæ**** å drive å riste barn som er så trøtt våken. Og ja, det er mye mer konflikter og gråt med trøtte barn. Det er et helt annet tempo på storbarnsavdeling, enn det er på småbarnsavdeling. 

Anonymkode: 5106c...aa5

• Liker 27
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Jeg jobber på en avd. med 17 3-åringer. Og vi har nå 3 barn der barna ikke får lov å sove i barnehagen. Likevel sovner disse barna, flere ganger i uka.. men vi legger dem ikke til å sove. De sover under lek, ute (!), ved måltid +++ 

Søvn er et grunnleggende behov. Det føles helt jæ**** å drive å riste barn som er så trøtt våken. Og ja, det er mye mer konflikter og gråt med trøtte barn. Det er et helt annet tempo på storbarnsavdeling, enn det er på småbarnsavdeling. 

Anonymkode: 5106c...aa5

Men mener du virkelig at det er bedre at han sover i barnehagen når han taper 3-4 timer søvn på natten ? Jeg kan ikke se at det er bedre. Han er trøtt i barnehagen fordi han sovner sent hjemme pga søvn i barnehagen. Han fungerer kjempefint i barnehagen hvis han får 12 timers søvn hjemme. Kontra 8-9 som han får nå

ts

• Liker 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Men mener du virkelig at det er bedre at han sover i barnehagen når han taper 3-4 timer søvn på natten ? Jeg kan ikke se at det er bedre. Han er trøtt i barnehagen fordi han sovner sent hjemme pga søvn i barnehagen. Han fungerer kjempefint i barnehagen hvis han får 12 timers søvn hjemme. Kontra 8-9 som han får nå

ts

Hva mener du barnehagen skal gjøre da om han sovner i lek, ved bordet eller lignende? 

Anonymkode: 6ae75...461

• Liker 17
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hva mener du barnehagen skal gjøre da om han sovner i lek, ved bordet eller lignende? 

Anonymkode: 6ae75...461

Det er jo fordi han ikke sovner på kveldene til normal tid når han sover i barnehagen. Skjønner du ikke at det blir en ond sirkel ?

ts

• Liker 6
Skrevet

Ta det med leder.

Vi hadde og egen ressurs på vårt barn, og avtalte hvilestund.

Problemet vårt med dagsoving var at han jo da ikke sov på kveld/natt.....

Jeg måtte være helt ekstremt overtydelig, og si at «vi blir snart sykemeldte av ekstreme søvnproblemer - han SKAL IKKE sove mer enn X på dagtid!»

De var uenige med oss, men jeg fikk jo rett. Mindre dagsoving = bedre nattesøvn. 

Anonymkode: 71c24...a32

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...