Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen gravide gnåler nå om at de ikke vil føde alene og mener at partner skal få være med inn på sykehus for å være med på fødsel. For det første så var det veldig dumt av dem å bli gravide midt i en pandemi, det må de selv ta ansvar for og da burde de ha tenkt fremover. for det andre kan ikke helsevesenet si ja til at alle gravide skal ha med partneren sin inn på sykehuset bare fordi de ikke vil føde alene, fordi joda de klarer fint å føde uten at partneren deres er der.

Vi kan ikke risikere at flere blir smittet nå. Nå er det viktig at de som er på sykehuset kun er ansatte og de som er innlagt og/eller syke.

Anonymkode: df25a...a6e

• Liker 19
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Cry me a river. Selvfølgelig har de lov til å klage.

Anonymkode: 262dc...1d6

• Liker 46
Skrevet

Klart man klarer det men faren for komplikasjoner øker betraktelig om mor ikke er trygg. Forskning viser at mor er både roligere og tryggere med far eller annen støtte under fødsel enn uten. 

Bare se på den nyeste studien om hjemmefødsel. Sannsynligheten for keisersnitt er 40% større på sykehus. Faren for rifter er større, sannsynligheter for å måtte få drypp øker med 50% osv osv. 

At fødende får ha med støtte er faktisk utrolig viktig for helsen til mor og barn. Komplikasjoner kister samfunnet mye penger. 

Anonymkode: 16275...98b

• Liker 48
Skrevet

Jeg hadde stor medfølelse for de som gikk gravide på denne tiden ifjor. Men de som har termin rundt nå visste hva de gikk til, og burde ha sett denne komme.

Anonymkode: 92ef8...e95

• Liker 26
Skrevet

Disse damene ble gravide midt i en pandemi og visste nøyaktig hva de gikk til, og nå skal de liksom klage? 
NULL simpati med dem!

Anonymkode: a2042...621

• Liker 10
Skrevet

Jeg fødte i juli 2020, og ble dermed gravid før pandemien var et faktum for hele verden. Det var allikevel tungt å gå gjennom svangerskapet «alene», og å måtte bekymre seg for å ikke få ha partner med på fødsel. «Heldigvis» måtte jeg bli satt i gang før termin, ved at de tok vannet. Fikk derfor fødestue med en gang, og mannen fikk bli med. Fra 3 til 4 cm hadde jeg virkelig enorme smerter, og vet oppriktig ikke hvordan jeg skulle klart meg uten at han var tilstede selv om det ikke var blitt de 4 cm som avgjør at mannen får komme inn.

Jeg har all sympati med de gravide! Usikkerheten om hvordan ting skal forløpe er stressende og unødvendig. La far få være med! 

Anonymkode: 499fb...47e

• Liker 16
Skrevet

De må jo ikke føde alene engang. Det får bare ikke ha partner der under barsel. 

Syns ikke kvinner som er så uselvstendig at de trenger klenge seg på en annen voksen person 24/7 burde få barn i det hele tatt.

Å føre alene er dessuten noe alle som er gravide burde ta høyde for, gravid eller ei, fordi en fødsel kan komme brått på. 

Det er heller ikke noen som tvinger dem til å føde på sykehus. Hvis de på død og liv trenger mange tilskuere kan de føde i egen stue. 

Anonymkode: a8871...512

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

De må jo ikke føde alene engang. Det får bare ikke ha partner der under barsel. 

Syns ikke kvinner som er så uselvstendig at de trenger klenge seg på en annen voksen person 24/7 burde få barn i det hele tatt.

Å føre alene er dessuten noe alle som er gravide burde ta høyde for, gravid eller ei, fordi en fødsel kan komme brått på. 

Det er heller ikke noen som tvinger dem til å føde på sykehus. Hvis de på død og liv trenger mange tilskuere kan de føde i egen stue. 

Anonymkode: a8871...512

Den var sympatisk.

• Liker 21
Skrevet
Nightcrawler skrev (14 minutter siden):

Du ber om krig her nå, du vet det, sant? :popcorn:

Sånn ellers så er jeg uenig med deg. Jeg synes at en fødsel er noe begge foreldrene bør få være med på så langt det lar seg gjennomføre i praksis.

Jeg synes ikke det, hvis jeg ville provosere så kunne jeg ordlagt meg annerledes. Kvinner har født alene før mange ganger før de som er gravide nå, så de som snart skal føde nå vil klare det de også. Jeg er selv kvinne altså og forstår at de vil ha partneren sin der, men nå som det er en pandemi bør de ha forståelse for at det ikke går, det er for alles beste! Man må tenke på fellesskapet og ikke gjøre det vanskeligere for helsepersonell.

ts

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Disse damene ble gravide midt i en pandemi og visste nøyaktig hva de gikk til, og nå skal de liksom klage? 
NULL simpati med dem!

Anonymkode: a2042...621

Pandemien kommer til å vare i årevis. Skal alle utsette å få barn til det er over? Det vil få enorme samfunnsmessige konsekvenser. Det er heller ikke alle som har biologien på sin side og kan utsette i x antall år.

Anonymkode: 5ab8f...7a5

• Liker 28
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jaaa, la oss importere masse koronasmittet arbeidskraft fra utlandet, men stenge partner ute fra en slik viktig livshendelse👍 Kjempefin prioritering. Det koster jo ikke noe med stor økning i fødselsdepresjoner.

Anonymkode: 5ab8f...7a5

Noen har større sannsynlighet for å få fødselsdepresjon enn andre og de som får det ville nok fått det uansett om partner var med på fødsel eller ikke.

• Liker 3
Skrevet

Oi, for en «bold» mening, gitt. Bare synd den ikke holder helt mål eller gir helt mening.

Lavere fødselstall de kommende årene, flere fødsler som ender med et alvorlig utfall grunnet økt stress hos mor, samt økt forekomst av fødselsdepresjoner hos mor vil jo ha langt større negative effekter for samfunnet vårt på sikt enn at en frisk far får være tilstede under en fødsel. 

Anonymkode: 85c9d...d1d

• Liker 25
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Oi, for en «bold» mening, gitt. Bare synd den ikke holder helt mål eller gir helt mening.

Lavere fødselstall de kommende årene, flere fødsler som ender med et alvorlig utfall grunnet økt stress hos mor, samt økt forekomst av fødselsdepresjoner hos mor vil jo ha langt større negative effekter for samfunnet vårt på sikt enn at en frisk far får være tilstede under en fødsel. 

Anonymkode: 85c9d...d1d

Hvis mor blir stresset av tanken på å føde alene så burde hun ikke blitt gravid i disse tider

• Liker 5
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Klart man klarer det men faren for komplikasjoner øker betraktelig om mor ikke er trygg. Forskning viser at mor er både roligere og tryggere med far eller annen støtte under fødsel enn uten. 

Bare se på den nyeste studien om hjemmefødsel. Sannsynligheten for keisersnitt er 40% større på sykehus. Faren for rifter er større, sannsynligheter for å måtte få drypp øker med 50% osv osv. 

At fødende får ha med støtte er faktisk utrolig viktig for helsen til mor og barn. Komplikasjoner kister samfunnet mye penger. 

Anonymkode: 16275...98b

Det er jo fordi det er veldig strenger regler for hvem som får føde hjemme. I hovedsak er det kun 100 % friske flergangsfødende med enkle førstefødsler bak seg som får føde hjemme. Disse ville jo hatt svært lav risiko for keisersnitt osv. uansett.

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Man føder jo ikke alene, man føder jo på et sykehus med helsepersonell. Og det er vel fortsatt lov for far å bli med så lenge han er frisk?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...