Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg er 21 år, har bodd i Trondheim og studert/jobbet en stund, og vurderer nå flytte til Oslo for å studere psykologi (profesjon). Jeg er 100% sikker på at jeg kommer inn høsten 2021. Men spørsmålet er om jeg vil trives med å studere psykologi i Oslo. Jeg har ingen peiling angående hva slags folk som går der. Jeg er en litt sjenert, rolig og nerdete person. Jeg er glad i å ha det gøy av og til, men jeg liker ikke fest- og drikkekulturen i Norge (jeg kommer fra et annet land). Jeg er ikke særlig ekstrovert eller kul eller pen eller populær (men jeg har lav selvtillit og da, så kanskje jeg er ikke like "dårlig" og kjedelig som jeg fremstiller meg selv, haha). Har hørt fra noen at miljøet i psykologi Oslo vil ikke passe en som meg. Men jeg lurer på om det er sant? Jeg sliter litt med å se at bildet er så svart-hvitt. Jeg studerer selv på et studie der alle liksom skal være A-type mennesker som er perfekte, elsker å trene, er utrolig smarte, flinke, osv osv. Men her her jeg funnet er par folk som er utrolig greie og "down to earth". Samtidig er vi 100+ studenter, så da er det kanskje lettere å finne slike "raringer" som meg? 

Litt flere spørsmål: Er det mye spisse albuer? Mye konkurranse og lite samarbeid? Er folk veldig "flinke" og opptatt av karriere? Er det mye festing og en stor partykultur, eller er folk litt mer "down to earth"? Synes dere at 67 stykk på kullet er en bra størrelse? Vil gjerne sette pris på om noen som studerer psykologi (profesjon) i Oslo eller kjenner noen som gjør det kan fortelle meg litt om studiet og miljøet der (og ellers i Oslo, hvis dere gidder!) :)

Anonymkode: 1a879...e44

• 2 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet

Ryktene jeg har hørt er, som ryktene jeg har hørt om nesten alle andre studier i Oslo, at studiemiljøene er drit. Stor by, spredt studentmasse, mye vestkantjenter, lite solidaritet, dårlig idrettsmiljø - har jeg hørt...

Nei, hold deg i Trondheim eller flytt til Bergen. MYE bedre studentbyer!!! Har studert i begge

Anonymkode: 21f96...c4f

AnonymBruker
Skrevet

Tenk på at du skal være der for å studere det du ønsker først og fremst. Miljøet er mest sannsynlig ikke noe mer spesielt der enn andre steder. Du skal ikke velge et studie kun pga. miljø.

Anonymkode: ccdf0...208

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du skal ikke velge et studie kun pga. miljø.

Nå er det ikke studiet TS spør om, det er hvor man skal studere studiet men allerede har bestemt seg for å studere.

Miljøet betyr kanskje mer enn det mange tror ikke bare under studiene, men husk at du gjennom studietiden også kan knytte deg til nettverk som kan bli verdifulle i fremtiden innenfor din egen profesjon.

Anonymkode: b8e38...234

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Nå er det ikke studiet TS spør om, det er hvor man skal studere studiet men allerede har bestemt seg for å studere.

Miljøet betyr kanskje mer enn det mange tror ikke bare under studiene, men husk at du gjennom studietiden også kan knytte deg til nettverk som kan bli verdifulle i fremtiden innenfor din egen profesjon.

Anonymkode: b8e38...234

Det er sant. Men studiested burde ikke velges utelukkende pga miljø. Gresset er ikke grønnere på den andre siden.

Anonymkode: ccdf0...208

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke du skal stesse så mye over dette. Men mulig du burde studere sosiologi istedenfor siden du liker å generalisere 😅. I psykologi er det individet som er fokuset.

Alle folk er forskjellige, og du finner garantert noen du kan finne på ting med der.

Anonymkode: eec35...b3c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...