Gå til innhold

"Invester", ropes det fra alle kanter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

En ung student som ønsker å bli rik her. Hver gang jeg kommer over ulike artikler og folk som har greie på økonomi, er mantraet det samme: Invester. Jeg har til og med lest at de klokeste sparer ikke for backup, men for å investere en dag... 

Jeg tenkte derfor at vi kan komme med råd og innspill til hverandre. Kanskje er den beste formen for investering å finne opp noe nytt som kan løse et samfunnsproblem? Aksjer og fond er også en start. Jeg sikter til mer overkommelige investeringer i første omgang da...

Å kjøpe bolig/leilighet for så å selge videre kan være noe for en nybegynner slik at du plutselig er i pluss. Ellers er vel dette som med alt annet, avhengig av interesser og dyktighet. Frisør, kiosk, treningssenter, privatundervisning og lignende.

Noen som har tanker?

Anonymkode: d5037...b5b

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hei,

En ung student som ønsker å bli rik her. Hver gang jeg kommer over ulike artikler og folk som har greie på økonomi, er mantraet det samme: Invester. Jeg har til og med lest at de klokeste sparer ikke for backup, men for å investere en dag... 

Jeg tenkte derfor at vi kan komme med råd og innspill til hverandre. Kanskje er den beste formen for investering å finne opp noe nytt som kan løse et samfunnsproblem? Aksjer og fond er også en start. Jeg sikter til mer overkommelige investeringer i første omgang da...

Å kjøpe bolig/leilighet for så å selge videre kan være noe for en nybegynner slik at du plutselig er i pluss. Ellers er vel dette som med alt annet, avhengig av interesser og dyktighet. Frisør, kiosk, treningssenter, privatundervisning og lignende.

Noen som har tanker?

Anonymkode: d5037...b5b

Aksjer er vell overkommelig? Mer enn mye annet. Fossilt er på vei ut, fornybart er på vei inn, ganske safe investering der. 
Kjøpe og selge bolig er ikke akkurat der du begynner, det krever stor egenkapital og om du vil selge uten å bo der må du skatte av gevinsten uavhengig av salgs omkostninger. 
Dessuten er boligmarkedet i en boble, hjemmekontor vil bli en del av hverdagen og dette vil medføre stor migrasjon ut av byene derav lavere boligpriser. 
Krypto kan være en gullgruve fremover ettersom flere og flere selskaper og aktører søker en mer stabil desentralisert valuta. Spesielt med tanke på hvor ustabil verdensøkonomien er, sikter da primært til USA som snart når et kritisk nivå mtp. gjeld/ BNP ratio. 

Anonymkode: 25fe0...660

Skrevet

Hvor mye har du råd til å tape, da?

Anonymkode: 07716...05a

• Liker 1
Skrevet

Aksjer og fond ser jeg på som veldig overkommelig å starte med. Fond er nesten for enkelt og noe alle burde klare å gjøre. Aksjer er veldig spennende og givende, så kjør på! 

Skrevet

Anbefaler i alle fall boligmarkedet framfor kryptovaluta!

Men det er enklest å starte med fond.

Anonymkode: 61283...dde

Skrevet

Begynn med aksjer. Det tar 5 minutter å opprette aksjesparekonto, og kjøp gjør du på få sekunder. 

Fond er for langsiktig lavrisiko sparing, det kan knapt nok regnes som en investering. Det er nesten som å ha penger i banken. 

• Liker 1
Skrevet

12 hours ago, AnonymBruker said:

Å kjøpe bolig/leilighet for så å selge videre kan være noe for en nybegynner slik at du plutselig er i pluss.

Bolig er vel et litt spesielt sted å starte. Man trenger mye egenkapital, det er enorme kostnader både ved kjøp og salg, skatt på overskudd om man ikke bor der, samt passe stor risiko for krangel og krøll i etterkant om det viser seg at det er noe galt. Pluss at man kan gå på en smell med rettssaker pga dårligere tilstand enn forventet ved kjøp. Og boligpriser kan gå ned. 

Om man kjøper for å bo der, og selge med profitt etter noen år er noe helt annet enn å ha rene investeringsobjekter

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...