AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #1 Skrevet 10. februar 2021 Hei, jeg går nå andre året på medisinstudiet, men av ulike årsaker vurderer jeg å bytte over til medisin. Handler blant annet om at studiemengden og jaget etter å prestere/bygge CV har gjort meg helt utmattet mentalt. Tror heller ikke jeg ønsker den rollen en lege har. Er likevel interesser i medisin og å hjelpe mennesker. Er det noen som har byttet fra medisin til sykepleierstudiet? Lurer først og fremst på om dere fikk godkjent noen fag fra medisin, anatomi og fysiologi f.eks.? Og hvordan var reaksjonen fra folk rundt? Var dere fornøyd med å bytte? Anonymkode: b56d3...a53
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #2 Skrevet 10. februar 2021 Har ikke erfaring med det du spør om, men spl har jo flere spennende mastere/videreutdanninger. Anestesi er jo mye medisinsk fokus samtidig som du får menneskelig kontakt. Er selv intensivsykepleier å føler legene gir meg mye mandat og tillit til å bidra med innflytelse og føringer for videre behandling. Rett og slett fordi det er jeg som ser pasientens helhetsbilde mens de bare det en «snapshot» her og der, å de legger sin pålitelighet til meg deretter. Nå var det vel egentlig ingenting av dette du lurte på😅 Men poenget er at du fremdeles har medbestemmelse for behandling selv om du «bare» er sykepleier, spesielt med en maser/videreutdanning. Lykke til😊 Anonymkode: d1a34...72a 7
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2021 #3 Skrevet 11. februar 2021 Kjenner et par stykker som byttet over til sykepleie etter det første året. Noen av de fullførte året med glans, andre gjorde ikke det. Jeg er en mester på å bry meg om hva andre tenker, men prøv å legge det litt fra deg. Du skal antakelig jobbe med dette her i 40 år, og det viktigste er hva du vil og liker å gjøre. Mange avdelinger er jo i hovedsak sykepleiedrevet, og selv om det er legene som sitter med hovedansvaret og tar hovedbeslutningene, gjør sykepleierne veldig mye. Medisin er en lang vei å gå. Jeg går 4. året nå og gleder meg til å bli ferdig sånn at jeg kan jobbe. Jeg er også helt utmattet av CV-byggingen og å jobbe mest mulig ved siden av studiene og i alle ferier, og å ha de "riktige" stillingene for å gå opp i gradene. Men nå er jeg innstilt på å fullføre, og jeg gleder meg til selve legejobben. Anonymkode: ea5c4...bfd 1
myjn Skrevet 11. februar 2021 #4 Skrevet 11. februar 2021 (endret) . Endret 9. november 2021 av myjn 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2021 #5 Skrevet 11. februar 2021 myjn skrev (12 minutter siden): Hei, jeg vurderer å bytte fra medisin til psykologi, for samme årsaker som deg! Føler veldig med deg. De aller fleste reagerer med skepsis... Veldig synd, men sånn er det. Samtidig, vet disse folka veldig lite om hvor stressende det er å studere medisin og å måtte prestere på så mange ulike arenaer! For å så bli lege og ha mye ansvar resten av livet. Det å bygge CVen og å få relevante jobber er ikke sååå stress egentlig, men kombinert med en såpass tøft studie så blir det bare litt mye.. Så jeg skjønner deg veldig godt! Blir selv veldig deprimert og stresset, og får mye angst for fremtiden. Har merket at min psykiske helse har forverret seg kraaaaftig siden jeg startet å studere medisin. Jeg har lest om flere som har gjort akkurat samme som deg (dvs gikk fra med til sykepleie) og som trives veldig med valget! Så jeg sier kjør på. Ikke bry deg om hva andre sier - det er ditt liv og du vet best! Det blir verre med årene. Spesielt etter 4. året. Det er viktig at du får en stilling tilsvarende sykepleier. Deretter er det viktig at du får en stilling som student med lisens, og det er ikke lett å få med mindre du har arbeidserfaring som sykepleier (eller har et etternavn folk kjenner til på grunn av foreldre). Hvis du ikke har jobbet som student med lisens kan du egentlig si ha det til en LiS1-stilling. Ja, du får jo andre midlertidige stillinger mens du venter på neste runde, men det tar jo lenger tid. I tillegg er det mange som er veldig tydelige på hvor de vil ha LiS1, som gjør at konkurransen er høyere. Det er et stort press altså, og jeg blir bare sliten av å snakke med andre medisinstudenter om det. Holder meg til de som tar det litt mer cool mens hodet mitt arbeider på høygir i mitt stille sinn. Anonymkode: ea5c4...bfd 1
myjn Skrevet 11. februar 2021 #6 Skrevet 11. februar 2021 (endret) AnonymBruker skrev (På 11.2.2021 den 9.28): Det blir verre med årene. Spesielt etter 4. året. Det er viktig at du får en stilling tilsvarende sykepleier. Deretter er det viktig at du får en stilling som student med lisens, og det er ikke lett å få med mindre du har arbeidserfaring som sykepleier (eller har et etternavn folk kjenner til på grunn av foreldre). Hvis du ikke har jobbet som student med lisens kan du egentlig si ha det til en LiS1-stilling. Ja, du får jo andre midlertidige stillinger mens du venter på neste runde, men det tar jo lenger tid. I tillegg er det mange som er veldig tydelige på hvor de vil ha LiS1, som gjør at konkurransen er høyere. Det er et stort press altså, og jeg blir bare sliten av å snakke med andre medisinstudenter om det. Holder meg til de som tar det litt mer cool mens hodet mitt arbeider på høygir i mitt stille sinn. Anonymkode: ea5c4...bfd . Endret 9. november 2021 av myjn 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2021 #7 Skrevet 11. februar 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det blir verre med årene. Spesielt etter 4. året. Det er viktig at du får en stilling tilsvarende sykepleier. Deretter er det viktig at du får en stilling som student med lisens, og det er ikke lett å få med mindre du har arbeidserfaring som sykepleier (eller har et etternavn folk kjenner til på grunn av foreldre). Hvis du ikke har jobbet som student med lisens kan du egentlig si ha det til en LiS1-stilling. Ja, du får jo andre midlertidige stillinger mens du venter på neste runde, men det tar jo lenger tid. I tillegg er det mange som er veldig tydelige på hvor de vil ha LiS1, som gjør at konkurransen er høyere. Det er et stort press altså, og jeg blir bare sliten av å snakke med andre medisinstudenter om det. Holder meg til de som tar det litt mer cool mens hodet mitt arbeider på høygir i mitt stille sinn. Anonymkode: ea5c4...bfd Må bare si en ting. Det å ha gått fire år på medisin er ikke det samme som å være sykepleier, og de to fagene er helt forskjellige. Det er en skikkelig uting at medisinstudenter ansettes som "sykepleiere" i ferier osv., når utdanningene er så forskjellige. De bør selvfølgelig få ha bedre lønn enn en assistent, siden de har så mye utdanning, men ansvarsområdet bør være det samme som assistent/hjelpepleier. Når det er sagt tror jeg det er veldig smart å ha jobbet litt ute i avdelingene før man blir ferdigutdannet lege, både fordi det trener det kliniske blikket men det gir også en større forståelse av arbeidsoppgavene til de man skal samarbeide med senere. PS: Ikke smart å si til en sykepleier at du har "jobbet som sykepleier" mens du studerte. Det setter de stort sett ikke pris på, for du har aldri vært sykepleier, og det undergraver deres unike fagkompetanse som man ikke kan opparbeide seg på medisinstudiet. Du har vært medisinstudent og jobbet som pleiemedarbeider. Anonymkode: 0d44b...25c 9
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2021 #8 Skrevet 11. februar 2021 Du bør prøve å bry deg mindre om hva folk rundt deg tenker. Jeg har ikke erfaring med det du spør om, men da jeg startet på sykepleien var det flere som kommenterte at de ikke skjønte poenget med bachelorgrad for å tørke folk bak (og nå har jeg faktisk ikke tørket så mange folk bak de årene jeg har jobbet som spl heller da, men stellsituasjon gir jo forøvrig en super mulighet til å observere veldig mye, noe de som ikke jobber med det ikke skjønner), men flere har nok i stor grad endret oppfatning av yrket etter jeg ble ferdig utdannet. Så det kan godt være du får noen negative tilbakemeldinger om du går over til sykepleie, men det burde ikke bety noe for valget ditt. Anonymkode: 17d47...14a 2
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2021 #9 Skrevet 11. februar 2021 Folk kommer selvsagt til å reagere, da mange ønsker seg inn på medisin og kommer ikke inn, mens du har vært "så heldig" som har klart det. Til syvende og sist handler det om hva du vil, ikke hva andre vil. Men du kommer til å bli møtt med en del spørsmål, og det må du nok bli vant til. Men du kan fokusere på studiet uten å tenke på CV-bygging og alt slikt også altså... Ja, du stiller dårligere da, men hvis det er viktig for trivselen synes jeg du skal ta deg litt fri også. I tillegg er det kanskje lurt å tenke på om du vil jobbe som lege, sett bort i fra selve studiet. Er svaret ja, ville jeg fortsatt og sett bort i fra ting som jeg ikke liker å gjøre og sette min egen helse først. Er svaret nei, ville jeg gått over til noe jeg kan tenke meg å jobbe med i 40 år til. Er sykepleier svaret, så ville jeg valgt det ja. Men tenk deg om på sykepleie. Man hører jo stadig om sykt mange sykepleiere misfornøyde med lønn/arbeidsforhold og yrket generelt. Jeg har ingen formening om dette. Anonymkode: 62e1c...6f9 4
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2021 #10 Skrevet 11. februar 2021 Hoho og blir ikke bedre, LIS3 nå og kjemper om overlegestilling. Hadde lett byttet til sykepleie 👍 Anonymkode: 7091e...51c 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2021 #11 Skrevet 11. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Må bare si en ting. Det å ha gått fire år på medisin er ikke det samme som å være sykepleier, og de to fagene er helt forskjellige. Det er en skikkelig uting at medisinstudenter ansettes som "sykepleiere" i ferier osv., når utdanningene er så forskjellige. De bør selvfølgelig få ha bedre lønn enn en assistent, siden de har så mye utdanning, men ansvarsområdet bør være det samme som assistent/hjelpepleier. Når det er sagt tror jeg det er veldig smart å ha jobbet litt ute i avdelingene før man blir ferdigutdannet lege, både fordi det trener det kliniske blikket men det gir også en større forståelse av arbeidsoppgavene til de man skal samarbeide med senere. PS: Ikke smart å si til en sykepleier at du har "jobbet som sykepleier" mens du studerte. Det setter de stort sett ikke pris på, for du har aldri vært sykepleier, og det undergraver deres unike fagkompetanse som man ikke kan opparbeide seg på medisinstudiet. Du har vært medisinstudent og jobbet som pleiemedarbeider. Anonymkode: 0d44b...25c Helt enig! Anonymkode: 996ca...c0b 1
Rosa Dartle Skrevet 11. februar 2021 #12 Skrevet 11. februar 2021 Hvilke fag liker du best? Du kan jo også vurdere forskerlinja når du er ferdig. Eller samfunnsmedisin? Eller hva med farmasi? Finnes mange andre yrker i helsevesenet utenom sykepleie og medisin. Selv synes jeg epidemiologi er spennende, og vurderer å ta en PhD etter hvert. 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2021 #13 Skrevet 11. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hoho og blir ikke bedre, LIS3 nå og kjemper om overlegestilling. Hadde lett byttet til sykepleie 👍 Anonymkode: 7091e...51c Har egentlig ikke hørt særlig mye om hva som skjer etter LIS1 - men er det generelt vanskelig å få en overlegestilling? Jeg har hørt om at det er en del vikariater og tull og sånt etter LIS1/2/3, og at det er vanskelig å få en 100% stilling, men er det faktisk sant? Vil du si at andre i din situasjon opplever det som vanskelig og? Anonymkode: 7d70d...98b
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2021 #14 Skrevet 11. februar 2021 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Har egentlig ikke hørt særlig mye om hva som skjer etter LIS1 - men er det generelt vanskelig å få en overlegestilling? Jeg har hørt om at det er en del vikariater og tull og sånt etter LIS1/2/3, og at det er vanskelig å få en 100% stilling, men er det faktisk sant? Vil du si at andre i din situasjon opplever det som vanskelig og? Anonymkode: 7d70d...98b Ikke vanskelig å få 100%, men å få noe mer enn 3-6 mnd vikariat er en ønskedrøm mange steder. Fast LIS2/3-stilling får man omtrent når man er nesten ferdig med spesialiteten (kanskje før på et mindre sykehus hvis man er heldig). Overlegestillinger får man kastet etter seg hvis man er villig til å bo der få andre vil bo/hvis man er villig til å jobbe på små lokalsykehus med omtrent kontinuerlig vakt, og aldri på sykehusene i de store byene. Sånn omtrent. Unntakene er hvis du vil ha en litt mindre populær spesialitet og gjerne bor på et sted med rekrutteringsproblemer. Anonymkode: 2262c...292 3
myjn Skrevet 14. februar 2021 #15 Skrevet 14. februar 2021 AnonymBruker skrev (På 11.2.2021 den 20.06): Ikke vanskelig å få 100%, men å få noe mer enn 3-6 mnd vikariat er en ønskedrøm mange steder. Fast LIS2/3-stilling får man omtrent når man er nesten ferdig med spesialiteten (kanskje før på et mindre sykehus hvis man er heldig). Overlegestillinger får man kastet etter seg hvis man er villig til å bo der få andre vil bo/hvis man er villig til å jobbe på små lokalsykehus med omtrent kontinuerlig vakt, og aldri på sykehusene i de store byene. Sånn omtrent. Unntakene er hvis du vil ha en litt mindre populær spesialitet og gjerne bor på et sted med rekrutteringsproblemer. Anonymkode: 2262c...292 Skjønner, takk skal du ha for svaret!
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #16 Skrevet 14. februar 2021 Jeg begynte på sykepleien når jeg var ferdig med 4.året på medisin. Aldri angret, og aldri sett meg tilbake 🥳 Jeg er nå anestesi/int.spl. Jobber turnus i på int.avd og 330 -skvadronen. Elsker det! 😍 Anonymkode: 05fab...84d 2
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #17 Skrevet 15. februar 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg begynte på sykepleien når jeg var ferdig med 4.året på medisin. Aldri angret, og aldri sett meg tilbake 🥳 Jeg er nå anestesi/int.spl. Jobber turnus i på int.avd og 330 -skvadronen. Elsker det! 😍 Anonymkode: 05fab...84d Kan jeg spørre hvorfor du sluttet? Anonymkode: 7d70d...98b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå