Gå til innhold

Er NTNU overvurdert?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tenker å bli ingeniør, og alle på skolen min er "hyped" av at NTNU er best på teknologifag. Tror de fleste ser på at snittet er så høyt.

Kommer inn på det aller meste av siving. Men er ingeniør/siv.ing. på NTNU vanskeligere enn eller mye bedre enn andre universiteter og høgskoler, eller er det overvurdert?

Anonymkode: fac94...88d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tja. Vanskelighetsgrad kommer nok mye an på linje, tenker jeg. Jo vanligere linje, jo lettere å finne informasjon og læremateriell. Jeg gikk marin og der er mange av marinfagene såpass smale at det er lite pensum å finne på nett. Kombinert med ofte helt elendige kompendier, så vil jeg si at det var krevende til tider (i tillegg til at mange fag er tunge fysikk/matte-baserte og vanskelige i seg selv). Mens f.eks maskiningeniør, der er det nok mye mer stoff tilgjengelig på nett slik at det er enklere å finne alternativer dersom læremateriell eller forelesninger er for dårlige eller ikke passer deg.

Anonymkode: 15fdb...91d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si at det er forskjell på de forskjellige plassene NTNU er lokalisert. Går du i Trondheim er jo det regnet som bland de beste ingeniør skolene, om ikke den beste. Jeg mener det er mer prestisje å gå i Trondheim enn i Gjøvik.

Direkte til sprøsmålet ditt, du blir jo ikke nødvendighvis en dårligere ingeniør å studere i Oslo, men det er ett veldig flott studentsamfunn i Trondheim

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morten1 skrev (7 minutter siden):

Jeg vil si at det er forskjell på de forskjellige plassene NTNU er lokalisert. Går du i Trondheim er jo det regnet som bland de beste ingeniør skolene, om ikke den beste. Jeg mener det er mer prestisje å gå i Trondheim enn i Gjøvik.

Direkte til sprøsmålet ditt, du blir jo ikke nødvendighvis en dårligere ingeniør å studere i Oslo, men det er ett veldig flott studentsamfunn i Trondheim

Tenkte da selvsagt NTNU Trondheim ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kompis av meg tok ingeniør-studier på NTNU. Han synes det var helt ok. Virket som at han ikke var helt fornøyde med forelesningene og at det var noe dårlig struktur. 

Utenom det, så tror jeg Trondheim er en fin by å studere i :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tar et sivilingeniørstudie et annet sted i Norge. Tror ikke at NTNU er bedre, men som sagt er de kjent for å ha et godt studentmiljø hvilket jeg tror trekker opp snittet og ryktet til NTNU. 

Anonymkode: ec09d...47b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har studert Siv.Ing ved begge. Fysikk/Matematikk ved et annet Universitet, Elektro ved NTNU. 

"Nivået" var det samme, eneste forskjell var 3 x 10 stp kontra 4 x 7.5 stp ved NTNU. 

Men NTNU er en veldig god skole, og kanskje den skolen med best kontakt/nettverk med forskingsmiljøet, og næringslivet, om du vil jobbe med teknologi. For å si det slik - det straffer seg ALDRI å ha studert ved NTNU.

Mye av elitismen er noe som henger igjen fra gamledager, når NTH/NTNU praktisk talt hadde monopol på Siv.Ing'ene. 

Det har vært voldsomt med fusjoneringer de siste 15 årene, og mange institusjoner har som følge av dette fått veldig kompetente fakultet og miljø på Teknologi og Ingeniørfag. Og pga. sentralisering, så trekker flere studenter til et fåtall studentbyer. 

Anonymkode: dbfb9...4d4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorvidt NTNU er overvurdert eller ikke, avhenger av hva du sikter til. 

NTNU er overlegne på:
- Renommé
- Kontakt med næringslivet
- Nivå på studenter (opptakskrav, motivasjon)
- Forskning (Mange av professorene er verdensledende innenfor sitt fagfelt)

NTNU er overvurdert på:
- Undervisning (forelesere er ekstremt dyktig faglig, men eier ofte ikke pedagogiske evner)
- Fasiliteter (Fantastiske fasiliteter for laboratoriearbeid, men lite lesesaler og studentarealer)

Anonymkode: b05c0...ac0

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

NTNU er overlegne på:
- Renommé

NTNU er overvurdert på:
- Undervisning (forelesere er ekstremt dyktig faglig, men eier ofte ikke pedagogiske evner)
- Fasiliteter (Fantastiske fasiliteter for laboratoriearbeid, men lite lesesaler og studentarealer)

Helt enig i dette.

Anonymkode: f64ca...c6b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 10.2.2021 den 21.07):

Tenker å bli ingeniør, og alle på skolen min er "hyped" av at NTNU er best på teknologifag. Tror de fleste ser på at snittet er så høyt.

Kommer inn på det aller meste av siving. Men er ingeniør/siv.ing. på NTNU vanskeligere enn eller mye bedre enn andre universiteter og høgskoler, eller er det overvurdert?

NTNU er best på teknologifag ved at de har forelesere som er ledende innenfor sitt felt, og i en del tilfeller har vært med å utvikle de teorier og programmer som benyttes i faget.

Det vil ikke nødvendigvis si at du blir en bedre ingeniør av å gå der, for ikke alle foreleserne er like dyktige. Da settes det mer krav til selvdisiplin og egenstudier.

Skillet går ikke nødvendigvis på innholdet i pensum, men heller i vurderingskriteriene. NTNU har jevnt over veldig vanskelige eksamensoppgaver med streng karaktersetting, for å garantere arbeidsgivere at kandidater med C eller bedre er meget dyktige kandidater. Dette er noe av grunnen til at de fleste på 2-årig master (meg inkludert) faller ca én karakter i snitt etter overgangen. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 10.2.2021 den 21.07):

Det er helt korrekt. De som har studert ved andre steder må ha nærmere A for å få jobb hos oss. Hvis du gikk på NTNU holder med C.

Anonymkode: 923c5...62f

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 2/15/2021 at 11:54 AM, AnonymBruker said:

NTNU er overlegne på:
- Renommé

NTNU er overvurdert på:

Veldig godt oppsummert!

Anonymkode: 54669...de0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

NTNU er ikke overvurdert, folk velger det på grunn av prestisje og renomé, det at arbeidslivet tenker det samme er også tydelig mtp hvor enkelt sivinger fra NTNU får jobb.

Forelesningene er middelmådige, med noen få unntak, undervisningen er lagt opp slik at de som gjør det bra er de som har mye disiplin og motivasjon.

Også er det selvsagt mange linjer som er helt overlegne på NTNU, kybernetikk, nanoteknologi, fysmat hvor alle andre er billige erstatninger (ref UiO og uib som så vidt har opptakskrav på nanostudiene, mens NTNU har ca det høyeste i landet på førstegang).

De høye opptakskravene gjør at det er her alle de flinkeste flokker seg til, det er den største fordelen med NTNU, dette er stedet hvor du får de smarteste klassekameratene.

- Stipendiat teknisk kybernetikk, NTNU

Anonymkode: 4cf88...500

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

NTNU er ikke overvurdert, folk velger det på grunn av prestisje og renomé, det at arbeidslivet tenker det samme er også tydelig mtp hvor enkelt sivinger fra NTNU får jobb.

Forelesningene er middelmådige, med noen få unntak, undervisningen er lagt opp slik at de som gjør det bra er de som har mye disiplin og motivasjon.

Også er det selvsagt mange linjer som er helt overlegne på NTNU, kybernetikk, nanoteknologi, fysmat hvor alle andre er billige erstatninger (ref UiO og uib som så vidt har opptakskrav på nanostudiene, mens NTNU har ca det høyeste i landet på førstegang).

De høye opptakskravene gjør at det er her alle de flinkeste flokker seg til, det er den største fordelen med NTNU, dette er stedet hvor du får de smarteste klassekameratene.

- Stipendiat teknisk kybernetikk, NTNU

Anonymkode: 4cf88...500

Har du studert andre steder enn NTNU? De vibbene du sender har jeg sett før, og ja, jeg stiller meg tvilende til din objektivitet...

Til TS: NTNU sin styrke er at mange av ingeniørutdanningene er spisset inn mot arbeidslivet, mens f.eks. UiO og enkelte andre universiteter har mer akademia (noe også international ranking bekrefter).

Anonymkode: 4840c...1e2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 31.3.2021 den 17.58):

Har du studert andre steder enn NTNU? De vibbene du sender har jeg sett før, og ja, jeg stiller meg tvilende til din objektivitet...

Til TS: NTNU sin styrke er at mange av ingeniørutdanningene er spisset inn mot arbeidslivet, mens f.eks. UiO og enkelte andre universiteter har mer akademia (noe også international ranking bekrefter).

Anonymkode: 4840c...1e2

Flere av sivinglinjene ved NTNU er i verdensklasse. Men NTNU er et stort universitet i tre byer, hvor andre studier scorer dårligere internasjonalt og trekker ned snittet.

Dette betyr ikke at andre studier på NTNU er dårligere, bare at andre fagfelt har mindre grad av forskning, internasjonale studenter osv. som også teller inn på internasjonale rankinger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 måneder senere...
Annonse
On 2/10/2021 at 9:33 PM, AnonymBruker said:

Tja. Vanskelighetsgrad kommer nok mye an på linje, tenker jeg. Jo vanligere linje, jo lettere å finne informasjon og læremateriell. Jeg gikk marin og der er mange av marinfagene såpass smale at det er lite pensum å finne på nett. Kombinert med ofte helt elendige kompendier, så vil jeg si at det var krevende til tider (i tillegg til at mange fag er tunge fysikk/matte-baserte og vanskelige i seg selv). Mens f.eks maskiningeniør, der er det nok mye mer stoff tilgjengelig på nett slik at det er enklere å finne alternativer dersom læremateriell eller forelesninger er for dårlige eller ikke passer deg.

Det er mitt inntrykk også.  Synes vanskelighetsgraden som regle kommer an på hvor mye hjelp man får. I enkelte fag så har man uendelig med løste oppgaver og tidligere sensorveiledninger selv på masteremner. 

On 2/15/2021 at 11:54 AM, AnonymBruker said:

NTNU er overlegne på:

Det er nok sant. Tror det også bidrar til bedre studiemiljø siden det da er mindre sjanse for at folk faller fra. 

Anonymkode: c8a2e...005

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.2.2021 den 11.54):

NTNU er overlegne på:
- Renommé

Tja. UiO knuser NTNU på alle rankings hvor det i hovedsak vektlegges forskning.

Enig i de 3 andre tingene du nevner. 

Anonymkode: db194...6d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NTNU har vel noen unike fagretninger? F.eks marin teknikk tror jeg ikke man kan ta master i andre steder🤔

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.10.2021 den 8.18):

Tja. UiO knuser NTNU på alle rankings hvor det i hovedsak vektlegges forskning.

Enig i de 3 andre tingene du nevner. 

Anonymkode: db194...6d7

Åpenbart fordi det er kun det gamle NTH som i noen særlig grad bedriver forskning. Campusene i Ålesund, Gjøvik, Dragvoll, Rotvoll, Kalvskinnet, Tunga osv. har liten grad av forskning, hvilket gjør at universitetet sett under ett scorer dårligere. Dersom UiO jevnt over scorer høyere på forskning innen human-etiske fag har dette ikke nødvendigvis noen relevans med universitetets tekniske kompetanse, men gjør at UiO i sin helhet scorer høyere. UiO er gode på klassiske realfag, men du kommer ikke unna at NTNU er høyborgen for teknologi i Norge.

Tre uavhengige internasjonale paneler konkluderte at Norge kun har to teknologimiljøer i verdenstoppen - begge tilknyttet NTNU
https://www.tu.no/artikler/industri-internasjonalt-panel-norge-har-kun-to-teknologimiljoer-i-verdenstoppen/223370

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...