Gå til innhold

DNA-test fra Myheritage

Khadira

Anbefalte innlegg

Bestilte nylig DNA-test fra Myheritage, og har sendt "prøven" tilbake for 5-6 dager siden. Er veldig spent på resultatet! Noen som har erfaring med DNA-test fra Myheritage?

F.eks. tok det lang tid før svaret kom? Var svarene oversiktlige? Den type ting. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har gjort det, lurer på om det tok ca 1 mnd. før jeg fikk svar, men husker ikke helt. Jeg er veldig fornøyd☺️ Svarene er veldig oversiktlige, og jeg får e-post ca 1 gang i uken med nye slektninger som har tatt testen. Du kan f. Eks søke på et land og får opp alle som har tatt testen som bor i det landet. Jeg har kommet i kontakt med en slektning etter jeg tok testen og har lært en del om familiehistorien på min fars side jeg ikke kjente til fra før. Kjempe gøy! Jeg ble 27% engelsk og 70% skandinavisk. Lurer på om jeg var 2% Nigeriansk. Jeg forventet å være 90% Skandinavisk, så det var morsomt at det var så mye engelsk! Veldig gøy. Du må gjerne oppdatere resultatet når du får svar☺️

Anonymkode: 169c7...399

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har gjort det, lurer på om det tok ca 1 mnd. før jeg fikk svar, men husker ikke helt. Jeg er veldig fornøyd☺️ Svarene er veldig oversiktlige, og jeg får e-post ca 1 gang i uken med nye slektninger som har tatt testen. Du kan f. Eks søke på et land og får opp alle som har tatt testen som bor i det landet. Jeg har kommet i kontakt med en slektning etter jeg tok testen og har lært en del om familiehistorien på min fars side jeg ikke kjente til fra før. Kjempe gøy! Jeg ble 27% engelsk og 70% skandinavisk. Lurer på om jeg var 2% Nigeriansk. Jeg forventet å være 90% Skandinavisk, så det var morsomt at det var så mye engelsk! Veldig gøy. Du må gjerne oppdatere resultatet når du får svar☺️

Anonymkode: 169c7...399

Å, så gøy! Trodde liksom man bare fikk en tabell av noe slag, og det var det. Men det høres jo veldig artig ut! Skal definitivt oppdatere :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke erfaring med DNA-test, men kjenner litt til Myheritage i forbindelse med slektsgransking.

De er visst kjent blant slektsforskere for å ikke være til å stole på, da det hos Myheritage konstrueres slektstavler der opplysningene gjerne er helt udokumentert. En gjenganger er påstått slektskap til kjente adelsfamilier, kongehus og berømte, historiske personer.

Så hver gang jeg leser igjennom generasjonene i en av mine slektslinjer sjekker jeg dokumentasjonen som er oppgitt. Hvis det står "Myheritage" som kilde, anser jeg det som står for å være falske opplysninger. Ganske frustrerende.

Anonymkode: 68a79...94d

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er visst kjent blant slektsforskere for å ikke være til å stole på, da det hos Myheritage konstrueres slektstavler der opplysningene gjerne er helt udokumentert. En gjenganger er påstått slektskap til kjente adelsfamilier, kongehus og berømte, historiske personer.

Tja, jeg vet ikke helt om man egentlig kan stole 100% på slektstrær som andre av disse selskapene lager heller, for da er jeg visstnok i slekt med Greta Thunberg. Håper de er til å stole på når det gjelder selve DNA-testen da, eller har jeg nok kastet penger ut av vinduet.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nightcrawler skrev (2 minutter siden):

Tja, jeg vet ikke helt om man egentlig kan stole 100% på slektstrær som andre av disse selskapene lager heller, for da er jeg visstnok i slekt med Greta Thunberg. Håper de er til å stole på når det gjelder selve DNA-testen da, eller har jeg nok kastet penger ut av vinduet.

Går man langt nok tilbake er det fult mulig at du og Greta har en felles stamfar/mor. Siden vi har flere forfedre enn mennesker som har eksistert.

Anonymkode: d1fde...800

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Går man langt nok tilbake er det fult mulig at du og Greta har en felles stamfar/mor. Siden vi har flere forfedre enn mennesker som har eksistert.

Anonymkode: d1fde...800

Kan godt tenkes, men jeg merker at jeg er litt tvilende til det her med slektstrær, så kjøpte DNA-testen primært for svar om gener.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Nightcrawler said:

Jeg refererer ikke til andre selskaper, men til etterrettelige kilder som kirkebøker, arkiver, dokumenter o.a. slik at man kan sjekke disse selv. Jeg er så heldig å tilhøre slekt der andre har gjort dette arbeidet og lagt ut resultatet på nett, og der er det solide kildehenvisninger til hver eneste person - i all hovedsak helt alminnelige folk, men også noen mer eksotiske.

Og siden jeg begynner å få omfattende oversikt over slektsbakgrunn, har funnet kopier av gamle portrettfotografier og enda eldre malerier, ser jeg på den måten hva slags DNA jeg har å slektes på. Og det er helt fantastisk å lese om mennesker som levde for hundrevis av år siden, når det er mennesker man stammer fra. Siden jeg er svært alene nå, føles det vel ekstra viktig å vite om de som har levd før.

Det er nå uansett spennende å kartlegge opphavet sitt, enten man bruker den ene eller den andre metoden.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg refererer ikke til andre selskaper, men til etterrettelige kilder som kirkebøker, arkiver, dokumenter o.a. slik at man kan sjekke disse selv. Jeg er så heldig å tilhøre slekt der andre har gjort dette arbeidet og lagt ut resultatet på nett, og der er det solide kildehenvisninger til hver eneste person - i all hovedsak helt alminnelige folk, men også noen mer eksotiske.

Da er du veldig heldig! Såvidt meg bekjent (faren min har drevet smått med slektsforsknings, så baserer det her kun på hva han har sagt) er det dårlig med dokumentasjon i slekta. Synd. 😕 Hadde vært gøy å vite mer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jeg har ikke erfaring med DNA-test, men kjenner litt til Myheritage i forbindelse med slektsgransking.

Så hver gang jeg leser igjennom generasjonene i en av mine slektslinjer sjekker jeg dokumentasjonen som er oppgitt. Hvis det står "Myheritage" som kilde, anser jeg det som står for å være falske opplysninger. Ganske frustrerende.

Nå er det ikke spesielt vanskelig å være i slekt med historiske personer. Og er du i slekt med en adelsperson, så er du kjapt i slekt med alle andre også. I min familie klarte vi å koble oss til de fleste av Europas kongehus simpelheten fordi oldefar var sønn av en Prest, og han var i slekt med danske embedsmenn, som var i slekt med kongehuset osv.

De fleste nordmenn har nok et slikt slektskap hvis vi går langt nok tilbake. Og når det er 500 år siden så betyr det ikke lenger noe, for genene er for lengst vasket ut.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

P.S. Ts, du skal slett ikke se bort fra at du kan være i slekt med frøken Thunberg. Det har aldri vært så veldig mange folk i de nordiske land, så derfor større sjanser for at man kan være i slekt med hverandre.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Ja, min far F.eks står kun oppført som far til en. Han har 6 barn. Om han har løyet på seg adelighet har jeg ikke sjekket. 

Anonymkode: ccb9b...15f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da det ble kjent hva man krysser av på og godtar når man sender inn sitt dna til myheritage fikk jeg bakoversveis og lovet meg selv at jeg ALDRI skulle sende mitt dna til et så skittent selskap videre. Jeg har ingenting p skjule, men likevel... nei takk!

Anonymkode: d1784...789

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da det ble kjent hva man krysser av på og godtar når man sender inn sitt dna til myheritage fikk jeg bakoversveis og lovet meg selv at jeg ALDRI skulle sende mitt dna til et så skittent selskap videre. Jeg har ingenting p skjule, men likevel... nei takk!

Anonymkode: d1784...789

Apple har fingeravtrykket mitt, ser hvor jeg befinner meg til enhver tid. Tipper også myndighetene har ganske grei kontroll på folk. Hvis Myheritage vil gjøre noe faenskap med DNA er mitt det minst artige de kan bruke, iallfall.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Nightcrawler said:

Da er du veldig heldig! Såvidt meg bekjent (faren min har drevet smått med slektsforsknings, så baserer det her kun på hva han har sagt) er det dårlig med dokumentasjon i slekta. Synd. 😕 Hadde vært gøy å vite mer.

Takk! Jo, jeg vet jeg er svært heldig, bl.a. med å kunne gå veldig langt tilbake i tid.

Just now, OlsenHansen said:

Nå er det ikke spesielt vanskelig å være i slekt med historiske personer. Og er du i slekt med en adelsperson, så er du kjapt i slekt med alle andre også. I min familie klarte vi å koble oss til de fleste av Europas kongehus simpelheten fordi oldefar var sønn av en Prest, og han var i slekt med danske embedsmenn, som var i slekt med kongehuset osv.

De fleste nordmenn har nok et slikt slektskap hvis vi går langt nok tilbake. Og når det er 500 år siden så betyr det ikke lenger noe, for genene er for lengst vasket ut.

Holder på å spørre "Hvilke da?" men da spammer jeg ned tråden. Men jo, jeg har noen røtter(dokumentert!) i flere sånne familier, så vi er vel gjerne i slekt.

Tenker at mye av grunnen til at jeg ikke vil sende avgårde DNA-test handler om at jeg ikke tør å gi fra meg noe så personlig til fremmede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, min far F.eks står kun oppført som far til en. Han har 6 barn. Om han har løyet på seg adelighet har jeg ikke sjekket. 

Anonymkode: ccb9b...15f

MyHeritage registrerer ikke hvor mange barn din far har. Myheritage sammenligner bare slektstre brukerne selv har lagt inn, og ser om de finner (antatt) samme person i to eller flere slektstre. Systemet er dermed ikke bedre enn brukerne som registrerer slektstreet sitt. 
Det er et nyttig verktøy, men kildekritikk er viktig også her. 

Anonymkode: a9195...bfa

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takk! Jo, jeg vet jeg er svært heldig, bl.a. med å kunne gå veldig langt tilbake i tid.

Holder på å spørre "Hvilke da?" men da spammer jeg ned tråden. Men jo, jeg har noen røtter(dokumentert!) i flere sånne familier, så vi er vel gjerne i slekt.

Tenker at mye av grunnen til at jeg ikke vil sende avgårde DNA-test handler om at jeg ikke tør å gi fra meg noe så personlig til fremmede.

Nei det ville ikke jeg gjort heller. Hvis man bare er interessert i slekten sin så holder det å kikke i kirkebøkene, og hvis man finner en adelskobling så kan plasser som Myheritage være gode referanser, for det har folk allerede gjort den jobben for deg. Det er jo ganske moro å bare rase tilbakover i historien og se alt du har et tynt slektskap til. Karl den Store var din tipp, tipp, tipp? Morsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt et annet firma. Det stemmer skremmende godt. Slektstrær er vanskelig når det kommer langt ut. Menneskene hadde samme navn, innen samme familie, etternavn var far navn-sen. DNA test er noe annet, to the point. Hvis dere vil sammenligne med resultater fra andre firmaer, kan dere laste opp resultatene hos https://www.gedcom.org/

Anonymkode: b7e83...9b5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Alle medlemmene kan lage sitt eget slektstre basert på hva en greier å skaffe til veie  av opplysninger , men jeg har hørt noen som førte opp Harald Hårfagre som stamfar .

En DNA-test derimot tar utgangspunkt i genmaterialet og det er jo 100% dokumentasjon . Da kan en få opplysninger om personer som en deler slektskap med , og det er jo korrekte opplysninger . 

Anonymkode: b105b...21a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, OlsenHansen said:

Nei det ville ikke jeg gjort heller. Hvis man bare er interessert i slekten sin så holder det å kikke i kirkebøkene, og hvis man finner en adelskobling så kan plasser som Myheritage være gode referanser, for det har folk allerede gjort den jobben for deg. Det er jo ganske moro å bare rase tilbakover i historien og se alt du har et tynt slektskap til. Karl den Store var din tipp, tipp, tipp? Morsomt.

Javisst, er det morsomt å bla seg gjennom tidene på den måten. Jeg tviler ikke på at det kan stå mye riktig hos Myheritage, men jeg har forstått det slik at mange brukere der er litt kreative med hvordan de setter opp slektstreet. Som andre skriver her i tråden: siden er like god som brukerne. Det kan være svært nyttig å sjekke flere forskjellige sider også, for ett sted kan det være noen som har registrert viktige opplysninger man ikke finner andre steder.

Min egen slekt finner jeg noe i historiebøker, mye på privatpersoners nettsider, geni.com og også Myeheritage, men overalt må jeg være veldig obs på at det skal være grundig dokumentert. Det som er kult med adelskoblinger, er at dokumentasjonen der gjerne er mer omfattende og går mye lengre bak i tid enn norske alminnelige kirkebøker ofte gjør; kirkebøker fra katolsk tid er dessverre for det meste borte.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...