Gjest In absentia Skrevet 4. juni 2021 #81 Skrevet 4. juni 2021 von Dünkel skrev (2 timer siden): Nå kom dommen, og den var svært mild. Faktisk latterlig lav. https://www.document.no/2021/05/31/60-dagers-fengel-for-gruppevoldtekten-pa-furuset-aktor-betydelig-avstand-til-straffepastanden/ Seks unge menn er dømt til mellom 420 timers samfunnstjeneste og 60 dagers fengsel for to gruppevoldtekter mot «Beate» (15) på Furuset i Oslo. De er også dømt for å ha utsatt henne for trusler og vold. Ved to tilfeller gikk flere av dem sammen om å holde henne mens hun ble voldtatt. En av dem truet også med å drepe henne, ifølge dommen. Tre av dem er dømt til 60 dagers ubetinget fengsel pluss samfunnsstraff. De tre øvrige er kun dømt til samfunnsstraff. Ingen av dem har erkjent straffskyld. Hvaaa faen????
Gjest ytmnd Skrevet 4. juni 2021 #82 Skrevet 4. juni 2021 2 hours ago, In absentia said: Hvaaa faen???? Samme sier jeg, hva i helvete er dette for straff...
Madame Butterfly Skrevet 4. juni 2021 #83 Skrevet 4. juni 2021 Er dette i samsvar med folkeviljen? Tviler jeg på... 2
gjest431 Skrevet 4. juni 2021 #84 Skrevet 4. juni 2021 Ganske paradoksalt at man får lengre straff for å si hva man synes om slike drittfolk som begår sånne handlinger, enn man gjør om man begår dem, tydligvis... 😏 8
Tiuren Skrevet 4. juni 2021 #85 Skrevet 4. juni 2021 (endret) Dette medfører nok trøbbel med en moderator, men man blir faktisk fristet til å tenke "øye for øye og tann for tann" og brekke noen fremover for så å sodomere dem noe grundig (med en kjepp eller annet egnet redskap).... Man mister troen på rettferdigheten i samfunnet. Men det ville jeg jo aldri gjennomføre. Endret 28. juni 2021 av Tiuren 3
jabx Skrevet 4. juni 2021 #86 Skrevet 4. juni 2021 Tiuren skrev (7 timer siden): Ubetinget fengsel for voldtekt av en mindreårig?! Det er jo faktisk provoserende lavt, finnes det lignende dommer? Betinget fengsel. Ja, dette er provoserende. På grunn av voldtektsmennenes lave alder. Men faktum er at disse voldtektsforbryterne er ødelagte mennesker som kun vil påføre andre lidelse i fremtiden. Hva skal vi gjøre med det? Ikke faen om jeg vet. Overgripere og andre som skader andre mennesker er jo de som har de sterkeste rettighetene her i landet. 3
Gjest ytmnd Skrevet 4. juni 2021 #87 Skrevet 4. juni 2021 (endret) 7 minutter siden, jabx said: Betinget fengsel. Ja, dette er provoserende. På grunn av voldtektsmennenes lave alder. Men faktum er at disse voldtektsforbryterne er ødelagte mennesker som kun vil påføre andre lidelse i fremtiden. Hva skal vi gjøre med det? Ikke faen om jeg vet. Overgripere og andre som skader andre mennesker er jo de som har de sterkeste rettighetene her i landet. Gruppevoldtekt burde vært automatisk forvaring, da er de ikke skrudd skikkelig sammen altså! 10-15år minimum. Endret 5. juni 2021 av ytmnd
_popcorn_ Skrevet 5. juni 2021 #88 Skrevet 5. juni 2021 Ryddet for persondebatt og spam, og svar til dette. _popcorn_, mod
Anonym90059005 Skrevet 5. juni 2021 #89 Skrevet 5. juni 2021 Tenk oppmerksomheten dette hadde fått om det var 5 etnisk norske gutter som hadde gjengvoldtatt f.eks. en somalisk jente. Det hadde vært uker med fakkeltog, debatter, alle politikere hadde uttalt seg og mediene hadde gått bananas... I saker hvor det er omvendt, altså gjerningsmenn med utenlandsk bakgrunn og norsk offer, knapt omtale i ulike medier... Go figure... 17
_popcorn_ Skrevet 6. juni 2021 #90 Skrevet 6. juni 2021 Ryddet for nedsettende innlegg. _popcorn_, mod
NorthernLight Skrevet 24. juni 2021 #92 Skrevet 24. juni 2021 For en latterlig lav straff! Det er faen meg helt utrolig! 1
von Dünkel Skrevet 24. juni 2021 Forfatter #93 Skrevet 24. juni 2021 43 minutter siden, Tiuren said: Ble denne dommen omtalt i "normale" aviser? Fant en omtale på nrk.no. https://www.nrk.no/norge/seks-tenaringer-domt-for-grove-voldtekter-mot-15-aring-1.15516828 Ellers er det ganske stille.
Zakaria Skrevet 24. juni 2021 #94 Skrevet 24. juni 2021 Sylvi Listhaug og Per-Willy Amundsen har skrevet en kronikk om straffenivået i denne saken i Aftenposten: https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/GaoxX6/soeppelplukking-som-straff-for-aa-ha-gjengvoldtatt-en-ung-jente-forkast 2
Tiuren Skrevet 25. juni 2021 #95 Skrevet 25. juni 2021 9 hours ago, von Dünkel said: Fant en omtale på nrk.no. https://www.nrk.no/norge/seks-tenaringer-domt-for-grove-voldtekter-mot-15-aring-1.15516828 Ellers er det ganske stille. Det ble plagsomt stille, hva ønsker de å oppnå? Det er to gruppe/serie voldtekts saker i Oslo nå som ikke omtales i media, er vi i ferd med å få vår egen lille grooming skandale? 2
Druid Skrevet 25. juni 2021 #96 Skrevet 25. juni 2021 Tiuren skrev (1 time siden): Det ble plagsomt stille, hva ønsker de å oppnå? Det er to gruppe/serie voldtekts saker i Oslo nå som ikke omtales i media, er vi i ferd med å få vår egen lille grooming skandale? Vi har vel flere løpende grooming skandaler, men denne her er IKKE grooming: Dette er definert voldsbasert voldtekt. Den andre "solstudio-saken " KAN være det, selv om det som har kommet ut om saken ikke underbygger det, men jeg er ikke helt sikker på om jeg liker å bruke begrepet grooming når man ikke ikke ser voksne mistenkte. Men akkurat denne saken, der det er påvist vold og trussler, fremstår saken veldig klar; og straffereaksjonen problematisk lav. 1
Tiuren Skrevet 25. juni 2021 #97 Skrevet 25. juni 2021 (endret) 27 minutter siden, Druid said: Vi har vel flere løpende grooming skandaler, men denne her er IKKE grooming: Dette er definert voldsbasert voldtekt. Den andre "solstudio-saken " KAN være det, selv om det som har kommet ut om saken ikke underbygger det, men jeg er ikke helt sikker på om jeg liker å bruke begrepet grooming når man ikke ikke ser voksne mistenkte. Men akkurat denne saken, der det er påvist vold og trussler, fremstår saken veldig klar; og straffereaksjonen problematisk lav. Der er vi nok helt enige, dommen er faktisk klar på at det er voldtekt trusler og vold som er begått. Jeg henviste til "grooming sakene" med tanke på at man lukker øynene og ikke vil snakke om seksuelle overgrep som begås. Det er denne berøringsangsten jeg får eksem av..... Endret 25. juni 2021 av Tiuren 2
Druid Skrevet 25. juni 2021 #98 Skrevet 25. juni 2021 (endret) Tiuren skrev (1 time siden): Der er vi nok helt enige, dommen er faktisk klar på at det er voldtekt trusler og vold som er begått. Jeg henviste til "grooming sakene" med tanke på at man lukker øynene og ikke vil snakke om seksuelle overgrep som begås. Ja, og poenget med grooming saker i det perspektivet er hvordan de kommer i søkelyset; de kommer ikke først fram som del av anmeldelse eller politietterforskning, de kommer fram gjennom barnevern og sosialhjelp og gjennom andre kanaler som ikke er direkte knyttet til forbrytelsen som har skjedd. Så Grooming situasjonen i England og Nord-norge kommer veldig i etterkant, der en bredt problemspekter har fått lov til å eksistere over lang tid på grunn av parallelsamfunn og samfunnet defensive inngang til omsorgsovertakelse. Og det er viktig å skille mellom jenter som er utsatt for Grooming og de som reiser til Oslo S i håp om å skaffe seg gratis narc. I disse sakene, har prosessen vært relativ rask. Manglende presse her, har stort sett handlet om manglende innsyn basert på å beskytte offer. Man kan diskutere om vi som samfunn er tjent med å la offeret begrense saksdiskusjonen på denne måten, men ser man på den massive hetsen offeret etter Hemsedalsaken opplevde, er det antagelig nødvendig når offeret ikke er myndig og kan forstå konsekvensen. Og uten offeret i diskusjonen, kan man typisk ikke diskutere den mistenkte. Det jeg savner er offentlig dokumentasjon og diskusjon av straffereaksjons-begrunnelsen. For den handler ikke om saken: man har en dom og den er offentlig. Denne resulterer i en straffereaksjon som er innen et scope av loven: det hadde vært naturlig at denne vurderingen var offentlig, så man indirekte ser hva straffereaksjonen er ment å gjøre. Det ville også belære offentligheten om hvordan rettssystemet beregner straff. Og åpne for å justere det i tråd med folks rettsforståelse. Endret 25. juni 2021 av Druid
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå