Gå til innhold

Enorm oppmerksomhet om voldtekt i Hemsedal – taust om voldtekt i Groruddalen.

Anbefalte innlegg

Skrevet
Ichiko skrev (3 timer siden):

Det du egentlig hevder er at jenter og kvinner voldtas som en slags hevn, m.a.o. det er vår skyld.

Det er ikke det jeg mener. Jeg mener bare at vi har skapt ett miljø for gjeng kriminalitet, og vi hadde fungerende løsning på det inntil nylig.

Og jeg kommer ikke til å spekulere i akkurat denne saken, fordi jeg mistenker denne til å inneholde komponenter som er mer problematiske enn voldtektene og dermed skal vi avvente til etterdønningene etter domsavsigelsen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tråden er ryddet for krenkende innlegg, avsporinger og svar til dette. Elaine Marley, mod.

Skrevet
In absentia skrev (16 timer siden):

Men da kan kanskje du forklare meg hvorfor ingen bryr seg om denne saken. Klassetilhørlighet fremstår som logisk for meg. 

Du utpeker nordmenn i Groruddalen som «underklasse» i nasjonal sammenheng, og sier at «ingen nordmenn bor der lenger». Det er feil. 

Du hevder videre at offeret sikkert er hvit (uten å kunne begrunne det).

Du mener at hovedproblemet er at nordmenn er fordomsfulle, men baserer din egen argumentasjon utelukkende på fordommer.

Og for ordens skyld;

Det er mange som bryr seg om denne saken. To aviser er til stede i rettssalen hver dag, og det er opprettet flere tråder her inne.

Seksuallovbrudd får sjelden noe særlig mediaomtale. De fleste voldtektssaker får mye mindre oppmerksomhet enn denne.

Å sammenligne med Hemsedalsaken blir misvisende, ettersom det var dommen i den saken som appellerte til folks rettferdighetsfølelse, og gjorde at saken fikk så mye oppmerksomhet. Offeret sto også frem i media under fullt navn, og ønsket oppmerksomhet rundt saken.

Det foreligger ikke noen dom i denne saken, enda. Og de involverte er mindreårige. Jeg synes ikke at pressedekningen er påfallende lav, nei.

• Liker 8
Skrevet
In absentia skrev (23 timer siden):

Det er også en klasse-dimensjon her. Offeret i saken fra Groruddalen kom nok fra en «fattig» familie og etnisk hvite normenn driter som kjent i underklassen.

Det i Groruddalen kunne aldri skjedd med Nordmenn flest eller noen de kjenner (Nordmenn med god råd bor jo ikke der lenger). Voldtekt på fest i Hemsedal kunne derimot skjedd. Den urett som rammer andre er det ikke så farlig med for navlebeskuende nordmenn. 

Forakten for fattige hvite gjør faktisk at fattige brune er mer «verdige» offer gjennom middelklassens øyne på god avstand. Fattige hvite er trash og skyld i egen ulykke. Fattige brune er offer for «systemet». Da blir det en slags virkelighetskonflikt når fattige brune begår overgrep og misbruk mot fattige hvite. Det må jo i realiteten være den hvites egen, eller i det minste «systemets» skyld. 

Å bli overmannet som 13 år av en gruppe menn og voldtas kan skje med hvem som helst. 
Det som skjedde i Hemsedal kan derimot ikke skje med hvem som helst. 
Blir sikkert lynsjet for å skylde på offeret her men det mener jeg oppriktig. 
Som ei som selv har blitt utsatt for mye mobbing med seksuell undertone av jevnaldrende/eldre gutter føler jeg veldig med jenta. Var i den alderen jeg og. Tenk så redd hun må ha vært, stakkars lita.

Men akkurat gruppevoldtekt er vel det ikke mange som driver med. Det er et fenomen som er mest vanlig i krig og krigslignende situasjoner, mener jeg. 

• Liker 1
Skrevet
17 hours ago, Druid said:

Det er ikke det jeg mener. Jeg mener bare at vi har skapt ett miljø for gjeng kriminalitet, og vi hadde fungerende løsning på det inntil nylig.

Og jeg kommer ikke til å spekulere i akkurat denne saken, fordi jeg mistenker denne til å inneholde komponenter som er mer problematiske enn voldtektene og dermed skal vi avvente til etterdønningene etter domsavsigelsen.

Den er grei.

Slik denne saken har utviklet seg hittil, der det legges tungt lokk på opplysninger - nå sist etter påtrykk fra de tiltaltes forsvarere - lurer jeg mer og mer på om vi kommer til å få vite stort om utfallet.

• Liker 5
Skrevet
von Dünkel skrev (På 10.2.2021 den 20.29):

Syntes Helgheim er inne på noe vesentlig her.

Stortingsrepresentant Jon Helgheim (Frp) kommenterer rettssaken som for tiden går i Oslo tingrett, hvor seks unge menn står tiltalt for grove, gjentatte voldtekter mot en da 15 år gammel jente.

Tingretten har forbudt pressen å referere fra gruppevoldtektssaken.

2016: Tre norske menn blir tiltalt for voldtekt av en kvinne i Hemsedal. Mennene blir senere frifunnet, to ganger. Saken utløser et enormt raseri i store deler av befolkningen etter frifinnelsen. Det er lynsjestemning og kvinnen som offentliggjorde navnene deres vinner jenteprisen og flere andre priser. Tusenvis møter opp til demonstrasjoner i flere norske byer. Saken får enorm medieoppmerksomhet og alle detaljer fra saken blir publisert.

2021: 6 gutter med innvandrerbakgrunn står tiltalt for gjentatte og grove gruppevoldtekter av en mindreårig norsk jente. Noen få medier har omtalt tiltalen, ellers er det helt stille. Oslo Tingrett har nedlagt totalt referatforbud. Ingen skal få høre om saken. Ingen skal få vite hva som skjer i samfunnet. Mediene har ikke lov til å nevne et eneste ord. Ingen skriverier. Ingen protester. Ingen reaksjoner. Det er helt tyst.

https://www.facebook.com/JonHelgheimFrP/posts/5130546840351479

Er det stillhet fordi overgriperne er innvandrere og offeret norsk? 

Dette er rasisme.

• Liker 6
Skrevet

Hva hvis det var 6 norske gutter som hadde gjengvoldtatt samme innvandrerjente 20-30 ganger.....hvordan hadde mediadekningen vært da?

• Liker 7
Skrevet
Peonjenta skrev (10 minutter siden):

Hva hvis det var 6 norske gutter som hadde gjengvoldtatt samme innvandrerjente 20-30 ganger.....hvordan hadde mediadekningen vært da?

Da ville det ikke vært plass til covid-19 i nyhetsbildet leeenge.

• Liker 7
Skrevet
Miss-Grey skrev (12 timer siden):

Du hevder videre at offeret sikkert er hvit (uten å kunne begrunne det).

Jeg leste artikkelen før den ble trukket. Det var etnisk norsk jente som var offeret. 

De 6 tiltalte fyller 18 år i år. (Tror hun var 2 år yngre.)

• Liker 4
Skrevet
von Dünkel skrev (På 10.2.2021 den 20.29):

Syntes Helgheim er inne på noe vesentlig her.

Stortingsrepresentant Jon Helgheim (Frp) kommenterer rettssaken som for tiden går i Oslo tingrett, hvor seks unge menn står tiltalt for grove, gjentatte voldtekter mot en da 15 år gammel jente.

Tingretten har forbudt pressen å referere fra gruppevoldtektssaken.

2016: Tre norske menn blir tiltalt for voldtekt av en kvinne i Hemsedal. Mennene blir senere frifunnet, to ganger. Saken utløser et enormt raseri i store deler av befolkningen etter frifinnelsen. Det er lynsjestemning og kvinnen som offentliggjorde navnene deres vinner jenteprisen og flere andre priser. Tusenvis møter opp til demonstrasjoner i flere norske byer. Saken får enorm medieoppmerksomhet og alle detaljer fra saken blir publisert.

2021: 6 gutter med innvandrerbakgrunn står tiltalt for gjentatte og grove gruppevoldtekter av en mindreårig norsk jente. Noen få medier har omtalt tiltalen, ellers er det helt stille. Oslo Tingrett har nedlagt totalt referatforbud. Ingen skal få høre om saken. Ingen skal få vite hva som skjer i samfunnet. Mediene har ikke lov til å nevne et eneste ord. Ingen skriverier. Ingen protester. Ingen reaksjoner. Det er helt tyst.

https://www.facebook.com/JonHelgheimFrP/posts/5130546840351479

Madame Butterfly skrev (På 10.2.2021 den 20.50):

Jeg husker ikke hvor jeg leste det, men mener bestemt at det sto at referatforbud var vedtatt for å sikre offerets anonymitet.

Om jeg husker riktig i Hemsedal saken, sørget offeret selv for publisitet rundt saken ved å skrive om den på sosiale medier.

Tar forbehold om feil og unøyaktigheter, om begge påstander, men tenker det kan ligge noe der. 

Når det er sagt mener jeg at denne saken i Groruddalen er av stor allmenn interesse.

Jeg tror slike gjerningsmenn ikke bare har et offer, det er viktig at det blir publisitet så flere kan stå frem.

Jeg tror heller ikke denne saken er enestående, om man ser på erfaringer fra andre land. Det er viktig at offer i slike saker får tillit til systemet, at de blir trodd, og kan stole på at de blir beskyttet om de står frem. 

Jeg håper det er riktig at det er hensynet til offeret som er årsaken til at saken ikke blir dekket bredt.  Jeg heller allikevel mot at det er uriktig både av domstolen, og media da allmenheten har stor interesse av kunnskap om denne saken, og denne typen kriminalitet.

FryNor skrev (På 10.2.2021 den 21.46):

Jeg tror ikke det er av hensyn til offeret at denne saken ikke omtales i media, mener å huske at jeg leste på VG om denne saken og da stod det at referatforbudet var for å beskytte identiteten til gjerningsmennene siden de er mindreårige.

Uansett så er dette saker som ikke skal omtales i media siden det er snakk om negativitet i forhold til innvandrere og personer med innvandrerbakgrunn, sånn har det dessverre blitt i stort sett alle nyhetskanaler.

De store mediene gjør alt de kan for å ikke omtale visse saker eller holder tilbake informasjon der gjerningsmennene ikke er etniske nordmenn, enten så er dette p.g.a en enorm politisk slagside eller så kan det være at de har fått instrukser fra lengre opp i systemet om å holde kjeft.  

Det er en sammenheng ellers i media for hva som er tillatt å skrives om. Jeg ante ikke det her før jeg søkte det opp i forbindelse med at noen mente det var grovt å påstå at fakta om innvandreres voldtekter skjules:

Her står det beskrevet om fordekking, bortforklaringer og tilsløring fra både medieaktører, forskere og politet: https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/xRP08/mer-uviten-om-voldtekt-og-seksuelle-overgrep-kjetil-rolness

Og her: 

Kamp mot SSB

«Frp har i flere år etterlyst detaljert statistikk over kriminalitet begått av innvandrere og barn av innvandrere, som til sammen utgjør det SSB regner som innvandrerbefolkningen. I 2015 bestilte partiet statistikk fra SSB, men SSB sa nei til å utarbeide kriminalitetsstatistikk basert på innvandreres opprinnelsesland. Ikke-vestlige innvandrere er overrepresentert i 65 av 80 kriminalitetskategorier, viser nå statistikken Frp har bestilt.»

Her står det: 

Tall fra Kripos forteller at det var 82 overfallsvoldtekter i Norge i 2018 - uten at mediene har brydd seg om det. 

Morten Langfeldt Dahlback har «faktasjekket» min artikkel om at det «ikke finnes tilgjengelig statistikk» for overfallsvoldtekter i Norge. Men han skjønner ikke hva jeg mener med tilgjengelig. Han overser glatt mitt hovedpoeng: at overfallsvoldtektsstatistikken holdes skjult for offentligheten – fordi politikere og venstrevridde medier ikke publiserer noe om det.

+

Her sto det noe fakta om det med innvandrere og gruppevoldtekter, riktignok i Sverige da; 

«Vi meldte tidligere i år at Expressen og Brottsentralen gransket 32 gruppevoldtekterGranskningen viste at 43 personer ble dømt. Av disse var hele 40 menn født utenlands eller hadde to utenlandsfødte foreldre. Overrepresentasjonen er altså enorm.» 

https://journalisten.no/hemmelighold-krimjournalistikk-vg/politiet-i-oslo-holder-voldtekter-hemmelig-for-mediene/299082

https://journalisten.no/kriminaljournalistikk-oslo-politiet-presseetikk/ber-mediene-dempe-voldtektsoppslagene/148947

«Voldtektsforsker Marianne Sætre hos Oslo-politiet. Ber mediene dempe voldtektsoppslagene. Medienes oppmerksomhet rundt overfallsvoldtekter har uheldige følger. Det er ikke rart folk blir redd. Sætre og Grytdal er frustrert over det de opplever som en forenklet fokusering på gjerningsmennenes etniske bakgrunn som årsak til overgrepsatferd. De oppfordrer alle til å slutte å legge slike ensidige forklaringer inn i voldtektene.»

+

https://www.nettavisen.no/meninger/farahmand/med-de-beste-intensjoner/s/12-95-3423512910

For ikke så altfor mange dager siden forsøkte også en analytiker med nøkkelposisjon ved Oslo politidistrikt å avvise sammenhengen mellom innvandring og kriminalitet på generelt grunnlag, og mer spesifikt mellom innvandring og overfallsvoldtekter.

I forbindelse med Berlingske Tidenes artikkelserie om voldtekt i Danmark har avisen også berørt voldtektsstatistikk. I artikkelenserien fremkommer det at annenhver voldtekt i Danmark begås av innvandrere og deres etterkommere, mens de utgjør ca 12,9 prosent av befolkningen.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/VEEpp/oslo-politiet-toner-ned-omtale-av-overfallsvoldtekter  «Oslo-politiet toner ned omtale av overfallsvoldtekter. Etter rekordåret 2011 lagde Oslo-politiet nye retningslinjer for at færre anmeldte overfallsvoldtekter skulle bli omtalt i media.»

- Jeg viste ikke om alt det her.. Hva er så tilfelle i Norge? Vet vi om det? Vet dere om det? 

• Liker 6
Skrevet

@Druid har kommet med mye ord, lite innhold, og om man kan slutte noe ut av dette er det at slike rassholl ikke har personlig ansvar for egne handlinger.

Etat for byplanlegging må nok ta denne gruppevoldtekten på sin kappe gitt 🤯 

• Liker 5
Skrevet
6 hours ago, Peonjenta said:

Tror den ville vært ganske annerledes... 

• Liker 4
Skrevet
Madame Butterfly skrev (3 timer siden):

Etat for byplanlegging må nok ta denne gruppevoldtekten på sin kappe gitt 🤯 

Dette har vel blitt fremmet som et «løsningsforslag» via enkelte medier.. 

Og jada, det har nok en (relativt) liten betydning! Ghettoer er aldri bra for samfunnsutviklingen, uavhengig av om det er øst- eller vestkant varianten. 😉

Hovedproblemet er vel kanskje at det blir færre og færre som tør å ta slike diskusjoner i det offentlige rom, for da blir man automatisk stemplet som rasist/brunskjorte, eller venstrevridd tulling.. 

Vi må få rene fakta på bordet, uten noen politiske agendaer bak! Da kan vi finne løsninger som faktisk fungerer.. 
Systemet har feilet totalt, dessverre. Dette går ut over alle parter, og situasjonen blir selvforsterkende i en negativ retning. 

Integreringen ser ikke ut til å fungere med det antallet som kommer hit, og det kan virke som om den går feil vei for andre- og tredjegenerasjons innvandrere også..

• Liker 6
Skrevet

Hva synes dere om at politiet og media sluttet i 2011 å rapportere om overfallsvoldtekter? 

Vi er kommet til 2021 nå. 

• Liker 4
Skrevet

Hva er statistikken for overfallsvoldtekter? Er det høyere andel innvandrermenn fra enkelte kulturer som voldtar? 

Er det derfor disse sakene holdes skjult i media? 

• Liker 2
Gjest tranedatter
Skrevet

Igjen, det handler om offer og gjerningspersons alder: Vær Varsom-plakaten - Presse.no

Se punkt 4:6 og 4:7.

Dette gjelder for alle etnisiteter.

Lignende sak, her beskriver hvorfor publisering av navn og etnisitet er ekstra belastning for offeret: Voldtekt, Gjengvoldtekt | Hun ble gruppevoldtatt i nesten seks timer. Nå gir uetiske nettsteder henne en ny belastning. (nettavisen.no)

Svaret er enkelt: Det er etter offerets ønske vi ikke bare anonymiserte henne, men også gjerningsmennene. Forklaringen er at en navngiving av voldtektsmennene kunne bidratt til at også offeret ble gjenkjent.

(..)

Selv om vi også er forsiktig med å identifisere unge lovbrytere, så er det ikke hensynet til voldtektsmennene som gjør at vi er tilbakeholdne i denne saken.

Derimot finner vi at det er uetisk å utsette et offer for en så alvorlig gjengvoldtekt for det nye overgrepet det ville være å bidra til at hun blir identifisert ytterligere mot sitt utrykkelige ønske.

Gjest tranedatter
Skrevet (endret)
Ann Mo skrev (6 minutter siden):

Hva er statistikken for overfallsvoldtekter? Er det høyere andel innvandrermenn fra enkelte kulturer som voldtar? 

Er det derfor disse sakene holdes skjult i media? 

voldtektssituasjonen-i-norge-2019.pdf (politiet.no)

Side 13. Gått ned fra 93 tilfeller i 2014 til 73 i 2019. 

Totalt var det anmeldt 1514 i 2019. (840 i 2014)

Overgrep via internett, fest og relasjonsvoldtekt har økt mest.

Endret av tranedatter
Skrevet
tranedatter skrev (27 minutter siden):

voldtektssituasjonen-i-norge-2019.pdf (politiet.no)

Side 13. Gått ned fra 93 tilfeller i 2014 til 73 i 2019. 

Totalt var det anmeldt 1514 i 2019. (840 i 2014)

Overgrep via internett, fest og relasjonsvoldtekt har økt mest.

Er det slik at færre anmelder nå? Eller har forekomsten sunket? 

• Liker 1
Skrevet
Ann Mo skrev (2 timer siden):

Hva synes dere om at politiet og media sluttet i 2011 å rapportere om overfallsvoldtekter? 

Vi er kommet til 2021 nå. 

Dette ble diskutert her på forumet for lenge siden. At Oslo politiet har fått munnkurv og har sluttet å omtale voldtekter, statistikker og alt som kan sette ikke-vestlige innvandrermenn i dårlig lys. Når man gang på gang i alle maktetasjer lukker øynene for det som skjer og nekter å kalle ting for hva de heter, så kan man aldri løse et problem. Først må man definere problemet uten pk farge og uten å tie om det ubehagelige. Uten å være redd for å såre noens følelser når man påpeker at innvandrere fra land A, B, C og D er mest representert i kriminelle handlinger E, F og G og at menn fra disse landene står for X % av alle kriminelle handlinger innen type E og F. Bare da kan man rette tiltak riktig sted. Nå lider de aller fleste av pk tåke og krenkelsesyndrom og dette hindrer arbeidet mot det mange mener er en uønsket utvikling i samfunnet. 

• Liker 9
Skrevet

Tråden er ryddet for brukerdebatt og dobbeltpost. Elaine Marley, mod.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...