Gå til innhold

Enorm oppmerksomhet om voldtekt i Hemsedal – taust om voldtekt i Groruddalen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg husker ikke hvor jeg leste det, men mener bestemt at det sto at referatforbud var vedtatt for å sikre offerets anonymitet.

Om jeg husker riktig i Hemsedal saken, sørget offeret selv for publisitet rundt saken ved å skrive om den på sosiale medier.

Tar forbehold om feil og unøyaktigheter, om begge påstander, men tenker det kan ligge noe der. 

Når det er sagt mener jeg at denne saken i Groruddalen er av stor allmenn interesse.

Jeg tror slike gjerningsmenn ikke bare har et offer, det er viktig at det blir publisitet så flere kan stå frem.

Jeg tror heller ikke denne saken er enestående, om man ser på erfaringer fra andre land. Det er viktig at offer i slike saker får tillit til systemet, at de blir trodd, og kan stole på at de blir beskyttet om de står frem. 

Jeg håper det er riktig at det er hensynet til offeret som er årsaken til at saken ikke blir dekket bredt.  Jeg heller allikevel mot at det er uriktig både av domstolen, og media da allmenheten har stor interesse av kunnskap om denne saken, og denne typen kriminalitet.

• Liker 41
Skrevet

Jeg tror ikke det er av hensyn til offeret at denne saken ikke omtales i media, mener å huske at jeg leste på VG om denne saken og da stod det at referatforbudet var for å beskytte identiteten til gjerningsmennene siden de er mindreårige.

Uansett så er dette saker som ikke skal omtales i media siden det er snakk om negativitet i forhold til innvandrere og personer med innvandrerbakgrunn, sånn har det dessverre blitt i stort sett alle nyhetskanaler.

De store mediene gjør alt de kan for å ikke omtale visse saker eller holder tilbake informasjon der gjerningsmennene ikke er etniske nordmenn, enten så er dette p.g.a en enorm politisk slagside eller så kan det være at de har fått instrukser fra lengre opp i systemet om å holde kjeft.  

• Liker 26
Skrevet

Det er tidvis referatforbud i saken, men det er bare to medier i rettssalen uansett. Document og Avisa Oslo.

De andre bryr seg ikke. Farger og kulturell berikelse er ikke noe de sysler med.

Feilkultur kommer med en kostnad. Synd uskyldige må betale prisen mens alle andre lukker øynene helt igjen.

• Liker 30
Skrevet
1 hour ago, Madame Butterfly said:

Jeg husker ikke hvor jeg leste det, men mener bestemt at det sto at referatforbud var vedtatt for å sikre offerets anonymitet.

Om jeg husker riktig i Hemsedal saken, sørget offeret selv for publisitet rundt saken ved å skrive om den på sosiale medier.

Tar forbehold om feil og unøyaktigheter, om begge påstander, men tenker det kan ligge noe der. 

Når det er sagt mener jeg at denne saken i Groruddalen er av stor allmenn interesse.

Jeg tror slike gjerningsmenn ikke bare har et offer, det er viktig at det blir publisitet så flere kan stå frem.

Jeg tror heller ikke denne saken er enestående, om man ser på erfaringer fra andre land. Det er viktig at offer i slike saker får tillit til systemet, at de blir trodd, og kan stole på at de blir beskyttet om de står frem. 

Jeg håper det er riktig at det er hensynet til offeret som er årsaken til at saken ikke blir dekket bredt.  Jeg heller allikevel mot at det er uriktig både av domstolen, og media da allmenheten har stor interesse av kunnskap om denne saken, og denne typen kriminalitet.

Det ble gjengitt referat fra rettsaken i Document, veldig sterk lesning, men dette måtte trekkes da forsvareren anket opphevelsen av referatforbudet.

Hvor blir det av "offeret først" tankegangen?  

• Liker 14
Skrevet
4 minutter siden, Tiuren said:

Det ble gjengitt referat fra rettsaken i Document, veldig sterk lesning, men dette måtte trekkes da forsvareren anket opphevelsen av referatforbudet.

Da var det bra jeg tok alle forbehold, og tar til meg informasjonen du kommer med 👍

Da gjør det referatforbudet riktig ille. Det er en stor sak av allmenn interesse. Slik kriminalitet ønsker vi virkelig ikke i vårt samfunn, og den bekjempes best med åpenhet om at den finnes.

• Liker 11
Skrevet
1 minutt siden, Madame Butterfly said:

Da var det bra jeg tok alle forbehold, og tar til meg informasjonen du kommer med 👍

Da gjør det referatforbudet riktig ille. Det er en stor sak av allmenn interesse. Slik kriminalitet ønsker vi virkelig ikke i vårt samfunn, og den bekjempes best med åpenhet om at den finnes.

Jeg må og ta et forbehold, informasjonen har jeg fra Document og jeg liker å dobbeltsjekke informasjonen derfra :) 

• Liker 2
Skrevet

Denne saken er på mange måter MYE verre enn Hemsedal-saken....

• Liker 23
Skrevet

Jeg synes at alt skal ut i media av slike saker. Selvsagt anonymisert for offeret. Det er viktig å få frem noen detaljer om selve voldtekten. F.eks hvor mange? Hva skjedde? (møtte de offeret på byen, haiket offeret eller på en fest). Opprinnelse? 

Det har så mye å si for om andre kan kjenne seg igjen og stå frem selv. Man vet jo aldri om en person er en gjenganger. Feks plukker opp jenter som haiker på natten og voldtar de. Mange tør ikke stå frem. Men hvis de kjenner igjen noen detaljer så forstår de kanskje at de ikke er alene og tør å si i fra likevel. 

Synes det er en uting nå at media skal fremstille innvandrere fra deres beste side (ikke misforstå, jeg drar ikke alle under en kam). Det er en grunn for at dette ikke kommer ut i media. Det er nok fordi det er et mye større omfang enn vi tror. Og selvsagt vil politikerne få frem dette. For da viser jo de bare at de har gjort en enormt stor tabbe med flere av de som har fått oppholdstillatelse. Og de må faktisk gjøre noe med problemet. Men nei, det kan de ikke, for da blir de kalt rasister omde går ut mot en gruppe for å forebygge. 

• Liker 19
Gjest someone_here
Skrevet
little fairy skrev (8 minutter siden):

Selvsagt anonymisert for offeret. 

Hva om det reelle offeret er en uskyldig mann som blir beskyldt for noe han aldri gjort?

Skrevet
someone_here skrev (7 minutter siden):

Hva om det reelle offeret er en uskyldig mann som blir beskyldt for noe han aldri gjort?

Det kan man jo ikke vite. Men personen som er beskyldt vil jo ikke fremstilles på en måte slik at alle kan kjenne vedkommende igjen. Hvis det blir informert om opprinnelse og hvor og hvordan voldtekten skjedde, så finnes det jo flere andre som også kan passe til den beskrivelsen. Og om noen kjenner seg igjen og politianmelder, så må jo politiet finne bevis. Og de kan ikke uten videre dømme en som bare "minner om" beskrivelsen. 

• Liker 2
Skrevet
von Dünkel skrev (11 timer siden):

Syntes Helgheim er inne på noe vesentlig her.

Det er fordi Helheim spisser og forvrenger, og skaper en virkelighetsforståelse du kjenner deg igjen i. 

Hvis Helgheim faktisk ikke forstår hvorfor disse to sakene behandles forskjellig, og årsaken til forskjellen i pressedekning, har han så begrenset samfunns- og rettskjennskap, at det er problematisk at han er rikspolitiker.

Men jeg tror han bare er uredelig for å fronte politiske meninger.

• Liker 17
Skrevet
Peonjenta skrev (10 timer siden):

Denne saken er på mange måter MYE verre enn Hemsedal-saken....

Det er den.

Pressedekningen er forskjellig fordi Hemsedals- saken var en prinsipiell sak om hvor rettsløs ofrene i festvoldtekt er. 

Dette er ikke en enkelt-sak: denne saken handler ikke bare om jenta og guttegjengen, men om et helt samfunn som har svikter: kommune, skole og foreldre.

Denne saken burde ikke komme som lettfordøyde tabloidoverskrifter, men som en større sak: hvordan og hvorfor skjer dette i ett fungerende samfunn?

Kultur KAN forklare en gjeng-overfallsvoldtekt. Det er ubetydelig i forhold til hva som har skjedd her.

• Liker 15
Skrevet

Jeg har en følelse av at med en gang det dreier seg om noen som har "innvandrerbakgrunn", så er spillereglene ofte litt annerledes. Vet ikke helt hvorfor det er sånn, for hvis ideen er at det skal forhindre fremmedfrykt og fordommer, så har det helt motsatt effekt i befolkningen.

• Liker 27
Skrevet
Tiuren skrev (12 timer siden):

Nå er det ikke forsvarerens jobb å tenke på eller ta hensyn til offeret. Forsvareren skal ene og alene jobbe for siktedes innteresser. Begynner han å ta hensyn til offeret gjør han ikke jobben sin.

Skrevet

Hva som refereres av slike saker i media er opp til fornærmede i saken. Det er ikke for å «beskytte» enkelte grupper 🙄

• Liker 5
Skrevet
Dalila skrev (1 time siden):

Hva som refereres av slike saker i media er opp til fornærmede i saken. Det er ikke for å «beskytte» enkelte grupper 🙄

I denne saken ønsker fornærmede at saken kan omtales i media. De tiltalte ønsker det ikke da de er redd for å bli gjenkjent. Advokaten til fornærmede har anket referatforbudet til Høyesterett. 

• Liker 9
Gjest tranedatter
Skrevet

Der offfer og/eller gjerninsperson er under 18 år bruker mediene være mer restriktive med referat. For selv om man ikke skriver hvem det er, så vil nabolaget vite hvem som er inblandet. Og det er kanskje ikke så morro for den mindreårige jenta at hele skolen får vite hva en gjeng gutter har gjort mot henne, flere ganger til og med.

Tenk litt.

Argumentene som kommer i denne tråder høres mer ut som nyskjerrighet enn oppriktig ønske om å hindre andre lignende hendelser. Need to know eller want to know?

Gjest Paramount
Skrevet

Det er noe som heter "elefanten i rommet", og "å svelge kameler". 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...