Gå til innhold

Nyansatte - hvordan ta dem best imot?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan tar dere som bedrift, eller organisasjon imot nye ansatte og nyutdannede? Hva mener dere er viktig for at de skal få en god start?

Synes det er så mange historier om jobber hvor dette ikke fungerer så bra.. Og har selv også noen dårlige erfaringer med ekstremt lite ordentlig opplæring og oppfølging i starten.

Anonymkode: e1efe...648

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alt av utstyr til jobb må være klart! F.eks. Pc, skjerm, mus, tastatur, pc- veske etc. Alt for mange glemmer dette. Gjerne blomster på pulten. Og det aller viktigste : en plan for opplæring. Den bør gjelde for minst de 4 første ukene. Noe opplæring med deg (eller annen ansatt) og noe selvstudium. Etter hvert også oppgaver som skal løses på egenhånd, men der vedkommende kan spørre om hjelp. Og vær tilgjengelig for spørsmål.

Anonymkode: ecdaf...ea0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Sørg for at alle tilganger og nødvendig utstyr etc er på plass.

- Ha en plan for opplæring, gjerne en "fadder". 

- Ikke vent 4mnd med å få navneskiltet på døra.

- Gi de ansatte tid til å bli kjent. Ekstra kaffepause f.eks. Rullering av faddere, f.eks en uke hver, kan også hjelpe. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

-En som sørger for god opplæring/fadder

-Den person må ville det. Alle er ikke født god på opplæring. Hjelper ikke å sette den sure, gretne og stressede ansatte til dette. Det må være en som vil den nyansatte vel, som får hen til å føle seg velkommen, er åpen for spørsmål, viser, forklarer osv. 

-God tid til opplæring. Gjerne at den ansatte er på "topp" og kan få litt og litt oppgaver / observere andre 

-Skjema med ulike punkter som man må gjennom under opplæring

-Leder bør ta en omvisning og sørge for at den nyansatte får hilst ordentlig på sine kollegaer. Kan f.eks snakke litt om den nyansatte i felles lunsj, fortelle hvordan opplæringen skal foregå og minne alle på at man som ny kanskje kan ha litt oppstartproblemer, en del spørsmål, ikke har så mye erfaring kanskje osv.

-Sørge for at den ansatte vet om alt det praktiske. Adgangskort, kantine, lunsjtid, arbeidstid, evt kleskode, lagre viktige numre, hvem som skal kontaktes ved ulike hendelser, hvordan man skal melde inn sykdom

 

Jeg jobber selv i helsevesenet og de fleste steder er det rævva opplæring. Kanskje to dager man skal følge en som har det travelt nok selv, kanskje bare har jobbet 6mnd selv fordi de erfarne er lei av å gi opplæring. Man må bare løpe etter og håpe man får med seg det man skal. Ofte ikke noe plan. I helsevesenet burde den som gir opplæring og den nyansatte være fristilt som grunnbemanning. Da kan det brukes tid på omvisning, datasystemer, observasjon, lese seg opp på diverse rutiner osv. 

Anonymkode: b5980...2e1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

-En som sørger for god opplæring/fadder

-Den person må ville det. Alle er ikke født god på opplæring. Hjelper ikke å sette den sure, gretne og stressede ansatte til dette. Det må være en som vil den nyansatte vel, som får hen til å føle seg velkommen, er åpen for spørsmål, viser, forklarer osv. 

-God tid til opplæring. Gjerne at den ansatte er på "topp" og kan få litt og litt oppgaver / observere andre 

-Skjema med ulike punkter som man må gjennom under opplæring

-Leder bør ta en omvisning og sørge for at den nyansatte får hilst ordentlig på sine kollegaer. Kan f.eks snakke litt om den nyansatte i felles lunsj, fortelle hvordan opplæringen skal foregå og minne alle på at man som ny kanskje kan ha litt oppstartproblemer, en del spørsmål, ikke har så mye erfaring kanskje osv.

-Sørge for at den ansatte vet om alt det praktiske. Adgangskort, kantine, lunsjtid, arbeidstid, evt kleskode, lagre viktige numre, hvem som skal kontaktes ved ulike hendelser, hvordan man skal melde inn sykdom

 

Jeg jobber selv i helsevesenet og de fleste steder er det rævva opplæring. Kanskje to dager man skal følge en som har det travelt nok selv, kanskje bare har jobbet 6mnd selv fordi de erfarne er lei av å gi opplæring. Man må bare løpe etter og håpe man får med seg det man skal. Ofte ikke noe plan. I helsevesenet burde den som gir opplæring og den nyansatte være fristilt som grunnbemanning. Da kan det brukes tid på omvisning, datasystemer, observasjon, lese seg opp på diverse rutiner osv. 

Anonymkode: b5980...2e1

Mtp det siste du skriver, kanskje dette også er noe av årsaken til at folk slutter. De får ikke noe god start, også baller det på seg..

Anonymkode: e1efe...648

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...