Gå til innhold

Vil ha gratis bind og tamponger i Forsvaret

Anbefalte innlegg

Skrevet
Storebror skrev (11 timer siden):

Man kan vel også lure på om kvinnene som ikke klarer kjøpe inn egne mensprodukter faktisk egner seg som soldater.  Ikke at det har noe å si. Forsvaret er ikke i stand til å forsvare landet uansett. 

Skal vi si det samme om dopapir? Undertøy? Hvor stopper det? 

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Ariana807 skrev (15 timer siden):

Hvorfor ender det alltid med at de sier «menn får ikke gratis barberblad» når det er snakk om mensen 🤪 en mann kan fint la være å barbere seg, men en kvinne får ikke kontrollert når blodet kommer, det kommer når det kommer.

Jeg synes virkelig de burde kunne få utdelt bind og tamponger om de trenger. Altså man kan fint gå rundt å bare la det flyte fritt, men det er ikke akkurat behagelig 😅

en kan faktisk ikke klare seg uten barberutstyr i forsvaret. Hadde du forsøkt å gå inn i gassbu med skjegg under gassmasken hadde du angret litt:-)

Skrevet
herzeleid skrev (13 timer siden):

Sammenligningen din ville gitt mening om det kun var snakk om gratis mensprodukter i felt. Nå er det også snakk om i garnison, og da er det vanlig med krav om barbering. 

De får utdelt kakao, kondomer og skokrem, det er ikke unaturlig at tamponger skal føye seg inn i rekken av disse tingene. Men jeg er helt enig i at barber-høvel og -skum kunne blitt delt ut sammen med uniform og lignende. Kanskje er det fordi det er så mange ulike preferanser til barberutstyr? Min samboer bruker en maskin han kjøpte for noen 100-lapper for mange år siden, og den holder like godt enda. Det tar ikke mange måneder med mensen før kostnaden overgår den enkeltkostnaden barbermaskinen var. 

Uansett, hvorfor skal man bruke det at man ikke får utdelt barberutstyr (som er viktig for å se presentabel ut i garnison) som et argument for at ikke forbruks-sanitetsprodukter som er viktige for helsa skal være gratis? Hvorfor kom ikke de argumentene da det ble bestemt at kondomer skulle være gratis? Eller skokrem? Eller andre ting som er en selvfølge at deles ut?

• Liker 5
Skrevet
Sinsiew skrev (1 time siden):

Er det å slippe og gå med blodet størkna på buksa, særskilt tilrettelegging? 

Menn forventes ikke å være nybarberte i felt. 

Dette forklarte jeg lenger oppe, les det innlegget.

LillEve skrev (25 minutter siden):

De får utdelt kakao, kondomer og skokrem, det er ikke unaturlig at tamponger skal føye seg inn i rekken av disse tingene. Men jeg er helt enig i at barber-høvel og -skum kunne blitt delt ut sammen med uniform og lignende. Kanskje er det fordi det er så mange ulike preferanser til barberutstyr? Min samboer bruker en maskin han kjøpte for noen 100-lapper for mange år siden, og den holder like godt enda. Det tar ikke mange måneder med mensen før kostnaden overgår den enkeltkostnaden barbermaskinen var. 

Uansett, hvorfor skal man bruke det at man ikke får utdelt barberutstyr (som er viktig for å se presentabel ut i garnison) som et argument for at ikke forbruks-sanitetsprodukter som er viktige for helsa skal være gratis? Hvorfor kom ikke de argumentene da det ble bestemt at kondomer skulle være gratis? Eller skokrem? Eller andre ting som er en selvfølge at deles ut?

Litt av spørsmålet blir jo hvor langt en skal gå i å dele ut ‘fellesvarer’ og hva som skal dekkes av det soldatene får utdelt. En kan ta den helt ut og si alt bør være utdelt, eller at det er mer fornuftig at soldatene selv kjøper noe av det. Kondomer er et smittevernsmessig tiltak og skokrem nødvendig for å vedlikeholde utdelt bekledning. Toalettartikler, som tannbørster og barberutstyr dekkes ikke, mens mensprodukter til kvinner dekkes. Det er ingen stor sak, men det er interessant å se hvordan slike særkrav og tilrettelegging oppfylles for ett kjønn, der det andre har betalt for barberingsprodukter i flere tiår. 

Og ja, storinnkjøp av tamponger er nok mye enklere enn tilsvarende for barberingsprodukter. 

Skrevet
herzeleid skrev (14 timer siden):

Det er om ikke annet interessant å se hvordan menn har vært forventet å stille nybarbert, og selv ta regningen for nødvendige toalettartikler i årevis, mens så fort det kommer en kvinnelig "rettighetskamp" av dette slaget føyer en seg øyeblikkelig. 

Ellers virker det fornuftig å være i stand til å etterforsyne avdelinger som har kvinnelige soldater med nødvendige toalettartikler, men at Forsvaret skal bruke penger på det i garnison vet jeg ikke om virker like rimelig. Ellers blir det jo interessant å se hvor omfattende det blir rent forsyningsmessig.

For øvrig synes jeg det er litt synd at en tegner et slikt bilde av kvinner i Forsvaret som en gruppe som trenger særskilt tilrettelegging i felt, men mulig det gjenspeiler virkeligheten og faktisk er et reelt problem for avdelinger som har kvinnelige soldater. 

Hvis de plutselig må ut i felt, eller på akutte oppdrag kreves det ikke at menn skal være barberte, men kvinner kan ikke bare stoppe mensen fordi de må ut i felt.

• Liker 5
Skrevet (endret)
Diamant20 skrev (1 minutt siden):

Hvis de plutselig må ut i felt, eller på akutte oppdrag kreves det ikke at menn skal være barberte, men kvinner kan ikke bare stoppe mensen fordi de må ut i felt.

Dette svarte jeg på i mitt første innlegg i tråden og er sånn sett ikke en relevant innvending.

edit. Ser ut til at du faktisk siterer innlegget der dette allerede er besvart, men klippet ut det som besvarte innvendingen din? 

Endret av herzeleid
Gjest Paramount
Skrevet

Gratis bind og tamponger burde være selvsagt, gjerne barberhøvel også ;) 

Skrevet
herzeleid skrev (12 minutter siden):

Litt av spørsmålet blir jo hvor langt en skal gå i å dele ut ‘fellesvarer’ og hva som skal dekkes av det soldatene får utdelt. En kan ta den helt ut og si alt bør være utdelt, eller at det er mer fornuftig at soldatene selv kjøper noe av det. Kondomer er et smittevernsmessig tiltak og skokrem nødvendig for å vedlikeholde utdelt bekledning. Toalettartikler, som tannbørster og barberutstyr dekkes ikke, mens mensprodukter til kvinner dekkes. Det er ingen stor sak, men det er interessant å se hvordan slike særkrav og tilrettelegging oppfylles for ett kjønn, der det andre har betalt for barberingsprodukter i flere tiår. 

Og ja, storinnkjøp av tamponger er nok mye enklere enn tilsvarende for barberingsprodukter. 

Men det er ikke krise hvis man plutselig våkner opp og har gått tom for barberutstyr en dag. Det er derimot ganske krise hvis du plutselig får uregelmessig mens en dag og du blør gjennom det ene og det andre. Det er også uhygienisk. Det er ikke uhygienisk å ikke barbere seg en dag.

Poenget mitt er at vi legger så mye fokus på at tamponger er akkurat til kvinner. Hadde det vært noe både menn og kvinner trengte, så hadde det ikke vært noen sak. Hvorfor skal man lage et så stort poeng og problem ut at å dele ut tamponger, bare fordi det som regel bare er kvinner som har nytte av det?

• Liker 5
Skrevet
Illuminatum skrev (4 timer siden):

en kan faktisk ikke klare seg uten barberutstyr i forsvaret. Hadde du forsøkt å gå inn i gassbu med skjegg under gassmasken hadde du angret litt:-)

Jeg sa ikke noe om at menn ikke skal barbere seg, men at jeg er lei av at bind og tamponger alltid sammenlignes med barberutstyr. Toalettpapir er bedre å bruke som sammenligning.

Ikke minst så bruker også kvinner barbersaker. Kvinner får jo drapstrusler om de viser de har hår under armene og på beina. Dette er en kostnad begge kjønn har. Bind og tamponger er det kun personer som har mensen som trenger. 

• Liker 6
Gjest Storebror
Skrevet (endret)
Sinsiew skrev (8 timer siden):

Skal vi si det samme om dopapir? Undertøy? Hvor stopper det? 

Ja, man kan si det samme om dopapir og undertøy. Om noen lukter bæsj og forklarer det med at arbeidsgiveren ikke har kjøpt inn toalettpapir så hadde jeg tenkt at personen er ukvalifisert for arbeidslivet.  Mulig det finnes vernede bedrifter disse kan jobbe på, men det er helt uforsvarlig å sende folk som ikke kan ta vare på seg selv ut i en krigssone. 

Endret av Storebror
Skrevet
herzeleid skrev (6 timer siden):

Hvorfor sammenligner du barbersaker og sanitetsartikler til kvinner? 

Du sier at kondomer er smittevernsmessig utstyr, men man er vel ikke i hæren for å ha sex? Kondol er da absolutt ikke nødvendig å dekke for menn. 

Særkrav? Vet du hvor mye bakterier mensblod inneholder? Å se til at mensblodet holdes i trusa, DET er smittevernsmessig tiltak det. 

At du ikke evner å forstå forskjellen på barbersaker og sanitets og hygieneartikler, det er ille. 

• Liker 7
Skrevet
LillEve skrev (10 timer siden):

Men det er ikke krise hvis man plutselig våkner opp og har gått tom for barberutstyr en dag. Det er derimot ganske krise hvis du plutselig får uregelmessig mens en dag og du blør gjennom det ene og det andre. Det er også uhygienisk. Det er ikke uhygienisk å ikke barbere seg en dag.

Det kan nok være ganske krise å være rekrutten som ikke har barbersaker og stiller opp ubarbert jo.

Sitat

Poenget mitt er at vi legger så mye fokus på at tamponger er akkurat til kvinner. Hadde det vært noe både menn og kvinner trengte, så hadde det ikke vært noen sak. Hvorfor skal man lage et så stort poeng og problem ut at å dele ut tamponger, bare fordi det som regel bare er kvinner som har nytte av det?

De eneste som lager et stort poeng av dette er vell de som krever at andre skal betale for mensproduktene deres. 

Sinsiew skrev (4 timer siden):

Hvorfor sammenligner du barbersaker og sanitetsartikler til kvinner? 

Fordi begge deler for mange er nødvendig i den daglige tjenesten. 

Sitat

Du sier at kondomer er smittevernsmessig utstyr, men man er vel ikke i hæren for å ha sex? Kondol er da absolutt ikke nødvendig å dekke for menn. 

Nei "smittevernsmessig utstyr" er det ikke, men du fremkaller et herlig bilde :P

Med det sagt, gratis kondomer er et smittevernsmessig tiltak for begrense smitten generelt i samfunnet, og deles ut til alle uavhengig av forsvarsansettelse eller kjønn. Det er sånn sett irrelevant å trekke inn Forsvaret, eller Hæren for den del. 

Sitat

Særkrav? Vet du hvor mye bakterier mensblod inneholder? Å se til at mensblodet holdes i trusa, DET er smittevernsmessig tiltak det. 

Men antagelig ikke et nødvendig tiltak eller et som gjør nevneverdig forskjell i leir. Det er jo ikke sånn at soldatene ville latt være å bruke tamponger i leir om de ikke fikk dem gratis. 

Sitat

At du ikke evner å forstå forskjellen på barbersaker og sanitets og hygieneartikler, det er ille. 

Jeg tror de fleste kan se at det er forskjeller, det er tross alt helt forskjellige ting. Argumentene dine, eller fraværet av slike, er derimot lite overbevisende. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...