Aragorn ll Elessar Skrevet 10. februar 2021 #1 Skrevet 10. februar 2021 Det er ikke bare å løpe på nærbutikken midt i strid for å kjøpe bind og tamponger. Nå ber kvinnelige vernepliktige i Forsvaret om å få dette gratis. https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/soldater-vil-ha-gratis-tamponger-i-forsvaret-1.15364421 Synes dere kvinnelige vernepliktige burde få tamponger og bind gratis i forsvaret ? 1
Gjest Saph Skrevet 10. februar 2021 #3 Skrevet 10. februar 2021 Ja. Skulle bare mangle. Hadde det vært menn som trengte det så hadde det ikke vært en diskusjon engang.
Ariana807 Skrevet 10. februar 2021 #4 Skrevet 10. februar 2021 Hvorfor ender det alltid med at de sier «menn får ikke gratis barberblad» når det er snakk om mensen 🤪 en mann kan fint la være å barbere seg, men en kvinne får ikke kontrollert når blodet kommer, det kommer når det kommer. Jeg synes virkelig de burde kunne få utdelt bind og tamponger om de trenger. Altså man kan fint gå rundt å bare la det flyte fritt, men det er ikke akkurat behagelig 😅 13
Aragorn ll Elessar Skrevet 10. februar 2021 Forfatter #5 Skrevet 10. februar 2021 Forsvarets Forum: Alle soldater som trenger det, skal få gratis bind og tamponger 1
Sinsiew Skrevet 10. februar 2021 #7 Skrevet 10. februar 2021 Jeg ser ikke helt hvorfor det er vanskeligere å sørge for bind enn for dopapir. 🤔 12
herzeleid Skrevet 10. februar 2021 #9 Skrevet 10. februar 2021 Det er om ikke annet interessant å se hvordan menn har vært forventet å stille nybarbert, og selv ta regningen for nødvendige toalettartikler i årevis, mens så fort det kommer en kvinnelig "rettighetskamp" av dette slaget føyer en seg øyeblikkelig. Ellers virker det fornuftig å være i stand til å etterforsyne avdelinger som har kvinnelige soldater med nødvendige toalettartikler, men at Forsvaret skal bruke penger på det i garnison vet jeg ikke om virker like rimelig. Ellers blir det jo interessant å se hvor omfattende det blir rent forsyningsmessig. For øvrig synes jeg det er litt synd at en tegner et slikt bilde av kvinner i Forsvaret som en gruppe som trenger særskilt tilrettelegging i felt, men mulig det gjenspeiler virkeligheten og faktisk er et reelt problem for avdelinger som har kvinnelige soldater. 1
LillEve Skrevet 10. februar 2021 #10 Skrevet 10. februar 2021 herzeleid skrev (2 minutter siden): Det er om ikke annet interessant å se hvordan menn har vært forventet å stille nybarbert, og selv ta regningen for nødvendige toalettartikler i årevis, mens så fort det kommer en kvinnelig "rettighetskamp" av dette slaget føyer en seg øyeblikkelig. Ellers virker det fornuftig å være i stand til å etterforsyne avdelinger som har kvinnelige soldater med nødvendige toalettartikler, men at Forsvaret skal bruke penger på det i garnison vet jeg ikke om virker like rimelig. Ellers blir det jo interessant å se hvor omfattende det blir rent forsyningsmessig. For øvrig synes jeg det er litt synd at en tegner et slikt bilde av kvinner i Forsvaret som en gruppe som trenger særskilt tilrettelegging i felt, men mulig det gjenspeiler virkeligheten og faktisk er et reelt problem for avdelinger som har kvinnelige soldater. Jeg regner med kvinnene må betale for alt som gjør at de ser presentable ut i de settingene det er viktig. Men dette handler ikke om å se presentabel ut, det er en nødvendig hygieneartikkel, på samme måte som toalettpapir. Mange i militæret får utdelt kondomer, klær og annet, så hvorfor skal det liksom være "særskilt tilrettelegging" å dele ut tamponger? Det er en lav kostnad og er lite stress. 16
herzeleid Skrevet 10. februar 2021 #11 Skrevet 10. februar 2021 LillEve skrev (1 minutt siden): Jeg regner med kvinnene må betale for alt som gjør at de ser presentable ut i de settingene det er viktig. Kan du peke på hva dette eventuelt skulle være som ikke også gjelder menn? Sitat Men dette handler ikke om å se presentabel ut, det er en nødvendig hygieneartikkel, på samme måte som toalettpapir. Og som sagt virker det fornuftig å kunne etterforsyne dette i felt. At andre toalettartikler til enkelt"mann" skal gjøre det samme i leir er nok ikke like selvsagt. Sitat Mange i militæret får utdelt kondomer, klær og annet, så hvorfor skal det liksom være "særskilt tilrettelegging" å dele ut tamponger? Hvis du leser artikkelen pekes det på at kvinnene ønsker særskilt tilrettelegging når de har mensen i felt, bla gjennom bedre tid. Sitat Det er en lav kostnad og er lite stress. Det er godt mulig. Samtidig er det nok lettere å gjøre regning med en gitt mengde mat og drikke per enhet enn å telle opp antallet menstruerende i samme enhet i tidsrommet en er på oppdrag, men mulig en løser det ved at alle etterforsyninger må ha med tamponger for sikkerhets skyld. Kostnaden kjenner jeg ikke.
IDGAF Skrevet 10. februar 2021 #12 Skrevet 10. februar 2021 I alle dager, får ikke kvinner dette allerede? 😨 6
Gjest Tamsi Skrevet 10. februar 2021 #13 Skrevet 10. februar 2021 Det er så håpløst at mensprodukter alltid ender opp med å sammenlignes med barberhøvler. Det er jo ikke det samme i det hele tatt! Sammenlign det med dopapir i det minste, det er mye mer nærliggende. Bortsett fra at det av en eller annen grunn er gratis tilbehør på hvert eneste offentlige toalett som iallefall jeg har vært på her i landet. Hvorfor må man ikke ha med seg toalettpapir rundt omkring, sånn som kvinner må passe på å ha med seg bind hjemmefra? Greit nok at det er regler rundt skjegg og uniform, men nå kreves det vel ikke akkurat at man er glattbarbert på dag seks i felten. Et døgn uten barberhøvel er ikke noe problem, men et døgn uten mensprodukter..!
herzeleid Skrevet 10. februar 2021 #14 Skrevet 10. februar 2021 Tamsi skrev (3 minutter siden): Det er så håpløst at mensprodukter alltid ender opp med å sammenlignes med barberhøvler. Det er jo ikke det samme i det hele tatt! Sammenlign det med dopapir i det minste, det er mye mer nærliggende. Bortsett fra at det av en eller annen grunn er gratis tilbehør på hvert eneste offentlige toalett som iallefall jeg har vært på her i landet. Hvorfor må man ikke ha med seg toalettpapir rundt omkring, sånn som kvinner må passe på å ha med seg bind hjemmefra? Greit nok at det er regler rundt skjegg og uniform, men nå kreves det vel ikke akkurat at man er glattbarbert på dag seks i felten. Et døgn uten barberhøvel er ikke noe problem, men et døgn uten mensprodukter..! Sammenligningen din ville gitt mening om det kun var snakk om gratis mensprodukter i felt. Nå er det også snakk om i garnison, og da er det vanlig med krav om barbering.
Gjest Tamsi Skrevet 10. februar 2021 #15 Skrevet 10. februar 2021 herzeleid skrev (1 minutt siden): Sammenligningen din ville gitt mening om det kun var snakk om gratis mensprodukter i felt. Nå er det også snakk om i garnison, og da er det vanlig med krav om barbering. Er det så urimelig egentlig? De får vel dopapir der inne?
Gjest Storebror Skrevet 10. februar 2021 #16 Skrevet 10. februar 2021 (endret) Saph skrev (4 timer siden): Ja. Skulle bare mangle. Hadde det vært menn som trengte det så hadde det ikke vært en diskusjon engang. Det faller på sin egen urimelighet. Det er menn hele som har blitt behandlet dårligst av forsvaret. Det er menn som har vært vernepliktige i alle år, kun de siste årene en liten andel kvinner har måttet avtjene førstegangstjenesten. Når det er sagt om kvinner ønsker å få forsvarets bind og tamponger utdelt i stedet for å få penger til å kjøpe sitt eget så ser jeg ingen grunn til å nekte kvinnene det. Men da bør ikke kvinnene klage etterpå at de er misfornøyd med at forsvaret ikke gir dem akkurat de mensproduktet kvinnene foretrekker. Det blir som med toalettpapir og såpe, det tas ikke individuelle hensyn eller hensyn til komfort. Endret 10. februar 2021 av Storebror
herzeleid Skrevet 10. februar 2021 #17 Skrevet 10. februar 2021 Tamsi skrev (13 minutter siden): Er det så urimelig egentlig? De får vel dopapir der inne? Men ikke barbersaker, som nettopp var det du kommenterte i innlegget ditt at du ikke forstod hvorfor ble nevnt.
Kågebruker Skrevet 10. februar 2021 #18 Skrevet 10. februar 2021 Selvfølgelig. Per Willy Amundsen er en dust. 3
Gjest Storebror Skrevet 10. februar 2021 #19 Skrevet 10. februar 2021 (endret) Man kan vel også lure på om kvinnene som ikke klarer kjøpe inn egne mensprodukter faktisk egner seg som soldater. Ikke at det har noe å si. Forsvaret er ikke i stand til å forsvare landet uansett. Endret 10. februar 2021 av Storebror
Sinsiew Skrevet 11. februar 2021 #20 Skrevet 11. februar 2021 (endret) herzeleid skrev (12 timer siden): Det er om ikke annet interessant å se hvordan menn har vært forventet å stille nybarbert, og selv ta regningen for nødvendige toalettartikler i årevis, mens så fort det kommer en kvinnelig "rettighetskamp" av dette slaget føyer en seg øyeblikkelig. Ellers virker det fornuftig å være i stand til å etterforsyne avdelinger som har kvinnelige soldater med nødvendige toalettartikler, men at Forsvaret skal bruke penger på det i garnison vet jeg ikke om virker like rimelig. Ellers blir det jo interessant å se hvor omfattende det blir rent forsyningsmessig. For øvrig synes jeg det er litt synd at en tegner et slikt bilde av kvinner i Forsvaret som en gruppe som trenger særskilt tilrettelegging i felt, men mulig det gjenspeiler virkeligheten og faktisk er et reelt problem for avdelinger som har kvinnelige soldater. Er det å slippe og gå med blodet størkna på buksa, særskilt tilrettelegging? Menn forventes ikke å være nybarberte i felt. Endret 11. februar 2021 av Sinsiew 8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå