Gå til innhold

MÅ HA godis hver dag! Er du like ille???

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nei, absolutt ikke godis hver dag. 

MEN... jeg sluker et lass med godteri fra Europris på bare et par dager. Drikker i tillegg brus til alle måltider og har gjort i mange år 🙈🙈

Så sunnhetsmessig, er jeg like langt (om ikke lenger) utpå jordet som deg. 

Anonymkode: fe1c6...804

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pæretre skrev (1 time siden):

Ja, helt sånn opplever jeg det også. Nå kan jeg spise litt frukt eller en bit mørk sjokolade innimellom, om jeg skulle få lyst på det. Det kunne jeg ikke de første månedene, for da startet smaken store behov for mer. 

Om jeg spiser noe søtt nå, gir det ikke noe følelsesmessig belønning (dårlig forklart), som det gjorde før. Frukt og mørk sjokolade er ok, som variasjon av og til, mer ønsker jeg ikke. Kake smaker OK på besøk, men det «gir» meg ikke noe lengre. Godteri blir nesten litt kvalmende, uvant og rart, så det vil jeg jo ikke ha. 
For meg tror jeg ikke det hadde blitt sånn, om jeg ikke hadde kuttet helt av med det søte i noen måneder. 

Det er akkurat som jeg skal skrive det selv. Og det er en helt vanvittig frihet i forhold til hvordan jeg hadde det før, da spiste jeg minst 200gram sjokolade hver dag. 

Nå kan plata ligge i skapet i ukesvis, tar jeg en bit er det "greit nok", og jeg har i alle fall ikke lyst på mer. 

Det føles latterlig ut at jeg trodde jeg skulle unngå "kos" resten av livet da jeg tok tak i problemet. For nå forbinder jeg ikke snop og TVmat med kos overhodet, båndet er rett og slett brutt. 

Anonymkode: 2bb34...aa7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er akkurat som jeg skal skrive det selv. Og det er en helt vanvittig frihet i forhold til hvordan jeg hadde det før, da spiste jeg minst 200gram sjokolade hver dag. 

Nå kan plata ligge i skapet i ukesvis, tar jeg en bit er det "greit nok", og jeg har i alle fall ikke lyst på mer. 

Det føles latterlig ut at jeg trodde jeg skulle unngå "kos" resten av livet da jeg tok tak i problemet. For nå forbinder jeg ikke snop og TVmat med kos overhodet, båndet er rett og slett brutt. 

Anonymkode: 2bb34...aa7

Ja, akkurat! Må jo le litt av meg selv, for har virkelig grudd meg til tida etter livsstilsendring - ikkeno kos ☺️ Men det er det jo, definisjonen på kos er bare annerledes. 
Og så imponert som jeg har vært over folk som klarer å la være å spise opp det de har i skapet. Har bare erkjent at sånn viljestyrke har ikke jeg og gitt opp - til jeg dundret tak i det for egen del. Kroppen min tar ikke hint - den måtte ha det i klartekst 😅 og da skjønte jeg det 😁 

Og nå er jeg jo ikke flink lenger, slik jeg trodde jeg måtte være. Så dette var nesten skuffende - ikke imponerende innsats på meg, bare jeg som ikke har lyst på lenger. Helt supert altså - men annerledes enn jeg hadde trodd det skulle bli. 
Og som du skriver, friheten er enorm! På handletur, på kafé, lukta av bakst kan jeg fint kose meg med uten behov for å spise. Stor forandring fra tidligere. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Høres kjempebra ut! Du kan kanskje få lov å spise frukt og bær mellom måltidene? Klementin er jo veldig godt. Og blåbær! 

Anonymkode: 38b0d...696

Som de over skriver vil dette øke tankekjøret rund mat og kos for meg. Jeg spiser gjerne frukt til måltidene. Hvis jeg tillater meg noe utenom begynner jeg å tenke på hvor langt kan jeg dra det, kanskje bare litt til osv. og gjøre det vanskeligere å stå imot. Så målet mitt er å bryte dette mønsteret.

Om jeg har sug på kvelden tar jeg meg en kopp grønn te. Har lest meg opp på hvordan hjernen saboterer sunnere valg og for meg hjelper det å skjønne hvordan kroppen fungerer for å stå imot impulser for å overspise. (Til alle dere som bare sier kalorier inn/kalorier ut i alle tråder her: Det er ikke en unnskyldning, men mulighet til å finne verktøy som virker for meg over tid.)

Veldig inspirerende å lese om dere som har klart å bryte tankemønsteret rundt godteri og kos 😊 

Anonymkode: 8c054...867

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (10 timer siden):

Ja, jeg er like ille. Jeg må ha sjokolade hver dag.

Spiser aldri smågodt eller noe sånt, bare sjokolade. Avhengig. Må seriøst få kuttet det ned. En dag....

Hvorfor skal du kutte ned noe som gir deg så mye glede? I det store og hele, er det verdt det? 

Ikke kutt, heller begrens inntaket til en gang i uka eller trapp det ned. 

Jeg spiser godteri en gang i uka, ikke mye men koser meg med en raus kakebit, deilig luksuriøs sjokolade, god dessert eller bakst. Det er så koselig og sosialt. 

Alt med måte. 

Anonymkode: 73bde...450

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor skal du kutte ned noe som gir deg så mye glede? I det store og hele, er det verdt det? 

Jeg spiser godteri en gang i uka, ikke mye men koser meg med en raus kakebit, deilig luksuriøs sjokolade, god dessert eller bakst. Det er så koselig og sosialt. 

Alt med måte. 

Hvorfor? Fordi vedkommende kan få diabetes eller andre uhyggelige ting

Anonymkode: 7577f...bc9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, må ha noe godis hver dag, minst en Kinder Maxi, men ender opp med å kjøpe noen kjeks også. Maryland eller Bixit...

Spesielt om morgenen har jeg det søtsuget! Men heldigvis er mye godis lite fristende å ta i butikken når jeg er der. Har heldigvis ikke gått opp noen kilo de siste tre årene.

Anonymkode: 09dc2...62c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor? Fordi vedkommende kan få diabetes eller andre uhyggelige ting

Andre uhyggelige ting faktisk. 

Hvis man begrenser sukkerinntaket så får man ikke diabetes. Det handler om balanse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må ha noe godt hver dag, jeg spiser en hel håndfull med mandler,har prøvd å slutte med det men jeg klarer det ikke.  Når kvelden kommer må jeg i skuffa der mandlene er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Andre uhyggelige ting faktisk. 

Hvis man begrenser sukkerinntaket så får man ikke diabetes. Det handler om balanse. 

Spiser man godteri hver dag, er det garantert diabetes. 
Ja, andre uhyggelige ting som sukker forårsaker....

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det sånn i perioder, men var en periode jeg klarte å holde meg unna snop. Det var beintøft i 2 uker deretter gikk behovet gradvis over og til forsvant søtsuget helt. 
jeg spiser veldig sunt og lite karbs i maten, spiser 4 hovedmåltider + 1-2 mellommåltider. Blir blodsukkeret lavt er det vanskeligere å holde seg unna, så stabilt blodsukker er et must.

Anonymkode: f1eaf...a01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Spiser man godteri hver dag, er det garantert diabetes. 
Ja, andre uhyggelige ting som sukker forårsaker....

Hvis du leser svaret mitt igjen.. Jeg sa at hun burde begrense inntaket og trappe ned, istedenfor å kutte ut helt.

Hvis man begrenser det til en gang i uken så gir det en stor helsegevinst og man kan kose seg i ny og ne. Det handler om balanse og nytelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godteri hver dag?! Det er ikke rart vi har en fedme epidemi. Husk at viljestyrke er en muskel som må trenes.

Anonymkode: 989fa...6b5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Alt med måte. 

"Kutte ned" betyr det samme som "begrense".

Kutte ned = redusere

Kutte ut = slutte med

Anonymkode: 7c362...85e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter også med det der. Sånn avhengighet er så vanskelig å komme seg ut av. Har hatt en periode når jeg gikk på skolen hvor jeg nærmest fikk abstinenser hvis jeg ikke fikk min daglige sjokoladeplate.. 

Men du burde tenke over hvorfor du føler at du må ha godis. Kjeder du deg, er det en vane, er det følelser du vil spise vekk? Jeg spiser ofte fordi jeg kjeder meg og det er behagelig å tygge på noe. Så jeg har enkel frukt å spise og drikker te når behovet er uoverkommelig. Isbiter er helt genialt å knaske om du liker det. Eller f.eks tyggis.

Det hjelper også da å bryte vanen med hva du gjør når du spiser godteriet. I mitt tilfelle så er det Netflix, så det hjelper å gjøre noe annet så jeg glemmer det litt. Også er det jo det klassiske å ikke ha ting liggende, og hvis du først MÅ kjøpe noe så kjøp en liten sjokolade og en liten brus og kun for den ene kvelden. Hvis du handler med noen så kan de kanskje hjelpe deg med å tenke to ganger før man kjøper noe.

Så hvis du vil trappe ned så start med annen hver dag og vær stolt av små seire. Liten sjokolade er bedre enn stor sjokolade, kun potetgull er bedre enn hele pakka osv. Og det er viktig å tillate seg selv dager hvor alt er lov så man har noe å se frem til.

Lykke til

Anonymkode: a5909...92b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har gitt opp å få et normalt forhold til sjokolade, så det har jeg måttet kutte helt ut. Samtidig har jeg ofte lyst på noe søtt etter middag og har klart å finne to varianter jeg er fornøyd med, uten at jeg inntar enorme mengder kalorier 😊  Lune bær eller foliebakte eplebåter med lett-is, eller av og til en rull Meller som inneholder 153,9 kcal for hele pakken.

Anonymkode: 23296...18c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Godteri hver dag?! Det er ikke rart vi har en fedme epidemi. Husk at viljestyrke er en muskel som må trenes.

Anonymkode: 989fa...6b5

OPIgirl skrev (23 timer siden):

Nei. Har selvkontroll og viljestyrke.

Seriøst? Har dere aldri hørt om trøstespising eller overspising? Det har absolutt ingen ting med manglende viljestyrke å gjøre 

Anonymkode: 0498d...aa5

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt akkurat samme avhengighet, særlig av sjokolade, og måtte bare slutte helt. Jeg har holdt oppe noen måneder nå, og kjenner at suget er noe svekket, men tør ikke ha sjokolade i huset. (Og hvorfor skal jeg nå egentlig ha sjokolade i hus, når jeg likevel ikke skal spise det? ;) ) Jeg spiser ikke andre former for søtt godteri, heller. Litt salt snacks kan jeg spise, for det trigger ikke avhengigheten på samme måte.

Når det gjelder det at du klarer å holde deg hele dagen, men detter utpå på kveldstid er en klassiker. Spis heller et lite kveldsmåltid. Det kan godt hende at du faktisk er litt sulten. Det er bedre for deg at du spiser deg mett på knekkebrød enn på sjokolade.

Og til de som sier at pastiller eller lettbrus tar vekk suget: det funker ikke sånn på alle. For mange av oss er det ikke den søte smaken som er poenget, det er sukkeret. 

Anonymkode: 5ffca...512

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må jo slutte å handle inn alt dette om du vil slutte å spise det? 🤯

Anonymkode: b795e...c93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...