AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #1 Del Skrevet 10. februar 2021 Jeg spiser så sinnsykt mye GODTERI! Blir flau over å fortelle dette, men jeg MÅ HA noe hver dag. Noen dager er ille, da drikker jeg brus og spiser mye potetgull og en hel sjokoladeplate eller en hel pose med forskjellig sjokolade og gjerne en pose med smågodt. Jeg er som regel alltid flink hele dagen, spiser og drikker sunt, men når kvelden kommer, etter middag en gang, må jeg kose meg med alt usunt og ødelegge hele dagen. Klarer ikke la være. Får jo abstinenser om jeg ikke får dosen min med SNOP! Hvordan er det med deg? Anonymkode: 38b0d...696 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #2 Del Skrevet 10. februar 2021 Jeg får ofte litt søtsug på kvelden, men for meg holder det ofte med en flaske lettbrus som cola zero eller solo super, og en pakke tyggepastiller som Ifa, Lakerol, Dent osv. Noen ganger en liten sjokolade som kinder maxi eller new energy, eller noe søtt som snap crackle» eller en rull med mentos etc. Jeg har lørdag som min snopedag, men det hender jo av og til at jeg får lyst på en pose smågodt, en pakke kjeks, en boks med ben&jerrys. Men når lysten dukker opp i hodet mitt så sitter jeg og tenker over den lysten en liten stund før jeg bestemmer meg. Har jeg virkelig såååå lyst? Eller klarer jeg meg uten. Kan det dempes med bare en cola zero? Tenker og tenker. Av og til klarer jeg å feie den bort, av og til blir det til at jeg kjøper meg litt brus og en pakke mentos, andre ganger gir jeg etter for da er lysten sååå stor 😅 Så jeg gir meg litt tid til å tenke gjennom lysten før jeg faktisk går til butikken, jeg drar ikke umiddelbart. Jeg har heller aldri noen søtsaker hjemme, none whatsoever, så jeg er faktisk nødt til å gå ned og gå til og fra butikken. Og siden jeg skifter til chilleklær med en gang jeg kommer hjem så er jeg nødt til å skifte først og 😅 Anonymkode: 1cda3...d5f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #3 Del Skrevet 10. februar 2021 Jeg var slik. Alt jeg tenkte på, mer og mer jo senere det ble, måtte ha, en enorm avhengighet. Prøvde alt. Mindre mengder. Tørket frukt. Kun pepsi maks. En spisedag i uka. Popcorn. For ca 10 år siden droppet jeg alt. Ikke en bit sjokolade en gang. Det var faktisk en sorgprosess, et savn, at jeg skulle venne meg av med "kosen" som betydde så mye for meg. Men holdt meg helt strengt til frokost, lunsj og middag, i over ett år. Helt ærlig er det absolutt det mest befriende jeg har gjort i hele mitt liv. Jeg tenker aldri på søtt/snop, selv om det blir satt foran meg har jeg ikke lyst på, tar jeg en bit er det greit nok, og jeg har ikke lyst på neste bit. Det å kunne se en film en fredag uten at tanken på å putte noe i munnen streifer meg en eneste gang, det kan kun beskrives som en vanvittig frihet. Anonymkode: 2bb34...aa7 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #4 Del Skrevet 10. februar 2021 Jeg har det likt. Det er sykelige tanker om at jeg MÅ ha, og da MÅ jeg virkelig ha noe. Jeg skammer meg faktisk over hvor gale det er. Tidvis har jeg godtepose eller sjokoladeplater i nattbordet på min side, som jeg spiser når samboer sovner. Det vil si at jeg gjennom dagen MÅ ha sukker, og samtidig avslutter dagen med det. Hvis noen har tips, fyr løs. Jeg er klar over at jeg bruker det som «rusmiddel» og at det absolutt ikke er bra. Men jeg lykkes aldri med å kutte det ut. Anonymkode: a623e...70a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #5 Del Skrevet 10. februar 2021 jeg har det samme, spesielt etter å ha spist middag så trenger jeg noe søtt. Anonymkode: 61027...30b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #6 Del Skrevet 10. februar 2021 Jeg er sånn, men jeg spiser meg mett på en diger skål med tinte bær og kesam/skyr, eller en smoothie bowl😅 ikke helt det samme, men trigger noen av de samme greiene i hodet mitt Anonymkode: 1f35d...b86 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Milky Skrevet 10. februar 2021 #7 Del Skrevet 10. februar 2021 Ja. Og det er helt jævlig, er så ekstrem godtemums!! Pleier å roe det ned med sukkerfrie og kalorifrie pastiller/tyggis eller sukkerfri energidrikk/brus. Evt en mellombar Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pæretre Skrevet 10. februar 2021 #8 Del Skrevet 10. februar 2021 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Jeg var slik. Alt jeg tenkte på, mer og mer jo senere det ble, måtte ha, en enorm avhengighet. Prøvde alt. Mindre mengder. Tørket frukt. Kun pepsi maks. En spisedag i uka. Popcorn. For ca 10 år siden droppet jeg alt. Ikke en bit sjokolade en gang. Det var faktisk en sorgprosess, et savn, at jeg skulle venne meg av med "kosen" som betydde så mye for meg. Men holdt meg helt strengt til frokost, lunsj og middag, i over ett år. Helt ærlig er det absolutt det mest befriende jeg har gjort i hele mitt liv. Jeg tenker aldri på søtt/snop, selv om det blir satt foran meg har jeg ikke lyst på, tar jeg en bit er det greit nok, og jeg har ikke lyst på neste bit. Det å kunne se en film en fredag uten at tanken på å putte noe i munnen streifer meg en eneste gang, det kan kun beskrives som en vanvittig frihet. Anonymkode: 2bb34...aa7 Dette er veldig likt opplevelsen min av å kutte helt. Stor frihet i å slippe savnet og behovet. Det står på bordet, er i skapet og frister ikke! Veldig godt at det ble sånn, hadde ikke trodd det på forhånd. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #9 Del Skrevet 10. februar 2021 Pæretre skrev (14 minutter siden): Dette er veldig likt opplevelsen min av å kutte helt. Stor frihet i å slippe savnet og behovet. Det står på bordet, er i skapet og frister ikke! Veldig godt at det ble sånn, hadde ikke trodd det på forhånd. Hvordan klarer dere å ikke røre om det ligger i skapet eller står på bordet? Anonymkode: 38b0d...696 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pæretre Skrevet 10. februar 2021 #10 Del Skrevet 10. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvordan klarer dere å ikke røre om det ligger i skapet eller står på bordet? Anonymkode: 38b0d...696 Ja, si det - jeg hadde spurt meg selv det samme for et år siden. Tror jeg må ha vært på noe vis avhengig? Ikke fordi jeg spiste så fælt mye av det, men jeg gikk og tenkte på det, visste liksom at det var der 😅 og hadde ganske mange og ofte daglige anledninger til å forsyne meg. Jeg tenkte mye på søtt. Så var det forbudt noen måneder - og det var jo hardt en stund, da trengte jeg streng sjef. Etter det slapp det liksom taket! Og da trenger jeg ikke å være streng lenger, ønsker ikke å spise det lenger. Vet ikke helt hvorfor, kroppen har vel fått andre preferanser. Hadde nok trodd jeg skulle klare å holde meg unna - kanskje også på livstid. Var innstilt på et hardt liv ja! Så det er veldig overraskende at jeg ikke ønsker det som står på bordet. Selv etter en bit, om jeg vil teste det også. Rart å kjenne på det - selv om jeg forstår at smakssansen jo sikkert har forandret seg, med endret kosthold. Dermed er det ikke noe jeg lenger presterer eller klarer, det har bare blitt sånn, går helt av seg selv. Jeg trenger ikke være flink eller ta meg sammen, på en måte. Tror det er viktig når det skal vare, at det ikke skal oppleves slitsomt og som et savn. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #11 Del Skrevet 10. februar 2021 Jeg trenger litt snop på kvelden, men har kjøpt en liten skål som jeg fyller. Da kan jeg spise det som er i den og ikke noe mer, sånn at det aldri blir store mengder. I tillegg har jeg funnet ut at ofte på kvelden når jeg er fysen, er jeg egentlig sulten, så da lager jeg meg alltid noe kveldsmat før jeg fyrer løs på godteskåla. Ofte forsvinner søtsuget med noe mat eller noe å drikke (som er vann eller te...) Anonymkode: 5d8b7...c4e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #12 Del Skrevet 10. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg var slik. Alt jeg tenkte på, mer og mer jo senere det ble, måtte ha, en enorm avhengighet. Prøvde alt. Mindre mengder. Tørket frukt. Kun pepsi maks. En spisedag i uka. Popcorn. For ca 10 år siden droppet jeg alt. Ikke en bit sjokolade en gang. Det var faktisk en sorgprosess, et savn, at jeg skulle venne meg av med "kosen" som betydde så mye for meg. Men holdt meg helt strengt til frokost, lunsj og middag, i over ett år. Helt ærlig er det absolutt det mest befriende jeg har gjort i hele mitt liv. Jeg tenker aldri på søtt/snop, selv om det blir satt foran meg har jeg ikke lyst på, tar jeg en bit er det greit nok, og jeg har ikke lyst på neste bit. Det å kunne se en film en fredag uten at tanken på å putte noe i munnen streifer meg en eneste gang, det kan kun beskrives som en vanvittig frihet. Anonymkode: 2bb34...aa7 Jeg er holder på med et lignende opplegg nå. Har kuttet tvert og spiser tre faste måltider om dagen og ingenting utenom. Jeg var helt klart avhengig av sukker og kunne gjemme godteri og spise i smug 🙈 Har holdt på en måned nå og gått ned 8 kg, har mye høyere energinivå og mer stabilt humør. Men er krevende og spesielt helger siden mat er så knyttet til «kos» i hodet mitt (eller egentlig alt av følelser). Men kroppen føles så mye bedre og tankekjøret stopper når jeg uansett ikke kan spise godteri, så er helt klart verdt det for meg. Anonymkode: 8c054...867 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2021 #13 Del Skrevet 11. februar 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg er holder på med et lignende opplegg nå. Har kuttet tvert og spiser tre faste måltider om dagen og ingenting utenom. Jeg var helt klart avhengig av sukker og kunne gjemme godteri og spise i smug 🙈 Har holdt på en måned nå og gått ned 8 kg, har mye høyere energinivå og mer stabilt humør. Men er krevende og spesielt helger siden mat er så knyttet til «kos» i hodet mitt (eller egentlig alt av følelser). Men kroppen føles så mye bedre og tankekjøret stopper når jeg uansett ikke kan spise godteri, så er helt klart verdt det for meg. Anonymkode: 8c054...867 Høres kjempebra ut! Du kan kanskje få lov å spise frukt og bær mellom måltidene? Klementin er jo veldig godt. Og blåbær! Anonymkode: 38b0d...696 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2021 #14 Del Skrevet 11. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Høres kjempebra ut! Du kan kanskje få lov å spise frukt og bær mellom måltidene? Klementin er jo veldig godt. Og blåbær! Anonymkode: 38b0d...696 Den type "juks" som gjør at du ikke blir kvitt avhengigheten. Jeg kan lett gjøre det nå, noen år etterpå. Men der og da gjorde det at godtesuget gikk rett i taket igjen, og at kvelden ble mer krevende. Det svarer også på spørsmålet ditt over om hvordan jeg klarte det - svaret er nettopp at det var frokost, lunsj, middag, i mange måneder. Helt til det nå er en så innarbeidet vane at det fortsatt ligger rester av julegodt (gave) i skapet som det ikke finnes en fiber i meg som har lyst på. Anonymkode: 2bb34...aa7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 11. februar 2021 #15 Del Skrevet 11. februar 2021 Ja, jeg er like ille. Jeg må ha sjokolade hver dag. Spiser aldri smågodt eller noe sånt, bare sjokolade. Avhengig. Må seriøst få kuttet det ned. En dag.... 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pæretre Skrevet 11. februar 2021 #16 Del Skrevet 11. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Den type "juks" som gjør at du ikke blir kvitt avhengigheten. Jeg kan lett gjøre det nå, noen år etterpå. Men der og da gjorde det at godtesuget gikk rett i taket igjen, og at kvelden ble mer krevende. Det svarer også på spørsmålet ditt over om hvordan jeg klarte det - svaret er nettopp at det var frokost, lunsj, middag, i mange måneder. Helt til det nå er en så innarbeidet vane at det fortsatt ligger rester av julegodt (gave) i skapet som det ikke finnes en fiber i meg som har lyst på. Anonymkode: 2bb34...aa7 Ja, helt sånn opplever jeg det også. Nå kan jeg spise litt frukt eller en bit mørk sjokolade innimellom, om jeg skulle få lyst på det. Det kunne jeg ikke de første månedene, for da startet smaken store behov for mer. Om jeg spiser noe søtt nå, gir det ikke noe følelsesmessig belønning (dårlig forklart), som det gjorde før. Frukt og mørk sjokolade er ok, som variasjon av og til, mer ønsker jeg ikke. Kake smaker OK på besøk, men det «gir» meg ikke noe lengre. Godteri blir nesten litt kvalmende, uvant og rart, så det vil jeg jo ikke ha. For meg tror jeg ikke det hadde blitt sånn, om jeg ikke hadde kuttet helt av med det søte i noen måneder. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2021 #17 Del Skrevet 11. februar 2021 Jeg elsker sjokolade og får bare mer lyst på ting om jeg tenker: jeg må SLUTTE å spise xxxx. Det som funker for meg er å spise sjokolade hver dag ☺️ Tre ruter fra en stor melkesjokolade hver eneste dag. Koser meg, og holder meg likevel inne for kaloribehovet mitt ellers. Anonymkode: 527de...495 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2021 #18 Del Skrevet 11. februar 2021 Her er det helt på tryne. Jeg kan finne på å bytte ut måltider med snop. (for å ikke gå opp i vekt av galskapen) Greia her er at jeg hadde veldig alvorlig spiseforstyrrelse i 10 år, med mat nekt eller oppkast mange ganger hver dag. Nå tørr jeg liksom ikke styre matvanene mine. Er nok litt traumatisert. Men jeg kan tenke meg at andre har det litt som meg likevel : det føles som jeg driver å roer ned ett lite monster. Monsteret vil ha, monsteret få. Monsteret holder munn. Ja får sukker. Orker ikke kjempe med monsteret. Men utrolig inspirerende dere som forteller at noen mnder kan forandre alt. Gi deilig håp Anonymkode: bd6ec...c9b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2021 #19 Del Skrevet 11. februar 2021 Du vil sikkert bare ha svar fra likesinnede, men nei, jeg er ikke godteriavhengig Jeg bestemmer over hva jeg putter i munnen. Lysten er der iblant, men ikke daglig lengre, slik den var før. Jeg har i perioder spist litt hver dag, men nå er det bare litt i helga. Løsningen for meg var periodisk faste, og å innse at litt er bedre enn mye. Ikke gå fra å spise litt i ukedagene til masse i helga f.eks. Jeg liker ikke at kroppen skal bestemme på den måten, og godteri er ikke noe kroppen trenger i det hele tatt. Så derfor har jeg gjort tiltak for å få kontroll på blodsukkeret, og nå har jeg sjeldent lyst på f.eks sjokolade Anonymkode: 63c11...135 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Østkantgutt1913 Skrevet 11. februar 2021 #20 Del Skrevet 11. februar 2021 Jeg må ikke ha slikkerier hver dag, men har ofte en sånn vepsebol med lakris her, de er digge Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå