Maleficenta Skrevet 11. februar 2021 #41 Skrevet 11. februar 2021 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Mennesket gjorde det. Og da mener jeg ikke fant opp, men skapte. Gud er kjærlighet. Anonymkode: 21b81...de8 Hvordan gjorde vi det? Hva er greia med at Gud selv ikke tar ansvar for sitt eget skaperverk? Om menneskene skapte helvete så gjorde jo gud det og siden han skapte mennesker med alle våre feil og mangler.
Maleficenta Skrevet 11. februar 2021 #42 Skrevet 11. februar 2021 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Nå er jeg ateist, men selv jeg skjønner at Gud ikke påfører mennesker sykdommer og sult. Sykdommer kommer som følge av evolusjon, menneskelig teknologi, forurensning og miljø, herav mat som ikke er laget for mennesker egentlig. Sult påfører mennesker oss selv. Det er nok mat i verden til alle, men mennesker velger å delegere enormt til noen og lite til mange. Så på tide å slutte å skylde på Vår Herre, Gud, Allah eller uansett. Dette er noe vi påfører oss selv. Anonymkode: a3356...0ab Alle sykdommer er ikke påført selv av mennesker. Genfeil er ikke vår feil f. Eks. Om Gud er så perfekt skulle han lagd oss perfekte og
Chiyo Skrevet 11. februar 2021 #43 Skrevet 11. februar 2021 AnonymBruker skrev (På 10.2.2021 den 17.47): Mennesket gjorde det. Og da mener jeg ikke fant opp, men skapte. Gud er kjærlighet. Anonymkode: 21b81...de8 Hvordan? 🤔 Jeg har aldri hørt om et mennesker med magiske krefter som kan skape en plass utenom vår verden. Man burde vel være allmektig for å få til det eller? 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2021 #44 Skrevet 12. februar 2021 AnonymBruker skrev (På 10.2.2021 den 17.47): Mennesket gjorde det. Og da mener jeg ikke fant opp, men skapte. Gud er kjærlighet. Anonymkode: 21b81...de8 For en fantasifull defininering av Gud. Gud er mer kompleks en kun kjærlighet! HANS RETTFERD ER HARD OG HANS KJÆRLIGHET ER STOR Anonymkode: ed4bb...1f7
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #45 Skrevet 13. februar 2021 12 hours ago, AnonymBruker said: For en fantasifull defininering av Gud. Gud er mer kompleks en kun kjærlighet! HANS RETTFERD ER HARD OG HANS KJÆRLIGHET ER STOR Anonymkode: ed4bb...1f7 Gud er like ekte som påskeharen, julenissen, tannfeen og Donald Trump (han er et sosialt eksperiment med kunstig intelligens - betatesten gikk til helvete, som vi alle har sett). Anonymkode: b7a5c...b91 1
Klossmajor Skrevet 13. februar 2021 #46 Skrevet 13. februar 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): For en fantasifull defininering av Gud. Gud er mer kompleks en kun kjærlighet! HANS RETTFERD ER HARD OG HANS KJÆRLIGHET ER STOR Anonymkode: ed4bb...1f7 Er hans rettferd forståelig? Ga det f.eks mening å ta livet av alle Egypts førstefødte, unntatt de israelittiske, som hevn for at farao skal ha nektet ham å la israelittene unnslippe fangenskap? 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #47 Skrevet 13. februar 2021 AnonymBruker skrev (På 10.2.2021 den 20.32): Dette er mye kristen tro. Men jeg som ateist tenker at det finnes ikke noe djevel. For hva er vondhet egentlig? Det er ikke holistisk vondhet å ha det vondt som følge av menneskelige feil. Det vonde har nesten alltid en menneskelig årsak. Vi er egentlig vår egen vondhet. Det handler om å dra bildet større. Og større. Zoom ut fra den minste vondheten, så finner du alltids en menneskelig påvirkning. Et ekstremt komplekst bilde av menneskelig fri vilje over lang tid. Både til sykdom og katastrofer. Men så finnes det noe vondhet som selvfølgelig ikke kan direkte forklares, men det kan dreie seg om andre tilfeldigheter på tvers av en enormt kompleks verden. Tilfeldighetene kan på ingen grunnlag forklares med holistisk vondhet. Det eneste vi faktisk vet er at vi lever i en perfekt sammensatt verden. Ut ifra det har mennesker rotet mye til oppigjennom tidene! Anonymkode: a3356...0ab Stiller meg bak dette og jeg er kristen. Utover det kan jeg si at begrepet helvete kom med munkene i middelalderen da de oppfant skjærsilden og avlat. Kirken har for lengst tatt avstand fra dette men noen menigheter av den karismatiske typen holder fast i helvete og begrunner det meste i livet utfra om man er tro eller vantro. På samme måte oppleves humanetikere og ateister ulikt, humanetikere tror ikke men aksepterer at andre tror og omtaler troende som likeverdige, mens innen ateismen finner man mange som ikke aksepterer andres tro og snakker svært nedsettende om andre. Anonymkode: 26d6b...5ff
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #48 Skrevet 13. februar 2021 AnonymBruker skrev (På 10.2.2021 den 21.40): De fleste moderne kristne jeg kjenner tror først og fremst på det nye testamentet, og tar det gamle testamentet med en stor klype salt. Det er nesten ingen "vanlige" kristne i Norge i dag som tar de gammeltestamentske historiene bokstavlig, så det der er jo bare stråmannsargunentasjon. Det samme gjelder det med "hvis Gud er allmektig så blabla". Ja, Gud er det mektigste som eksisterer, men Han har allikevel fiender. I bibelen kalles han ofte for "den allmektige", men det blir ofte misforstått, og er en unøyaktig oversettelse. Anonymkode: 98275...97e Jesus fulgte det gamle testamentet.............. Anonymkode: b1ad8...65d
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #49 Skrevet 13. februar 2021 AnonymBruker skrev (19 timer siden): For en fantasifull defininering av Gud. Gud er mer kompleks en kun kjærlighet! HANS RETTFERD ER HARD OG HANS KJÆRLIGHET ER STOR Anonymkode: ed4bb...1f7 Enig Guds kjærlighet er så stor at han sender alle som ikke tror på han til å bli pint i helvete i all evighet. Anonymkode: b1ad8...65d 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #50 Skrevet 14. februar 2021 AnonymBruker skrev (På 10.2.2021 den 17.57): Nei Gud gjør ikke det. Det er satan som gjør det som er verdens gud dessverre. Men Gud er kjærlighet og barmhjertighet. Anonymkode: 068a5...3b8 Her er problemet jeg har med den påstanden: Er ikke gud allmektig? Allvitende? Hvordan kan han i såfall akseptere slikt? Anonymkode: 5fc45...ae4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå