AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #1 Skrevet 10. februar 2021 Min 17 åring flytter til høsten for å gå på vgs. Borteboerstipend dekker husleie. Jeg er enslig, far stiller ikke opp, nav betaler 1600kr i bidragsforskudd, økonomisk går det rundt for meg, men ikke mer enn det. Er det urimelig av meg å mene at ungdommen skal jobbe for livsopphold og ikke belage seg på fast bidrag fra meg? Ungdommen synes ikke det er urimelig, men det synes mine foreldre. Anonymkode: 26c3a...8a1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #2 Skrevet 10. februar 2021 Du har vel forsørgerplikt til barnet er ferdig med vgs? Anonymkode: aa1dd...bae 19
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #3 Skrevet 10. februar 2021 Du har forsørgerplikt fram til barnet er 18 eller fram til h*n har fullført videregående. Anonymkode: 1e6a0...1a6 3
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #4 Skrevet 10. februar 2021 Ja, det er urimelig. Du har forsørgerplikt, og kan søke sosialhjelp om du ikke klarer å forsørge barnet. Anonymkode: d8bc8...f6a 9
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #5 Skrevet 10. februar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du har vel forsørgerplikt til barnet er ferdig med vgs? Anonymkode: aa1dd...bae Ja, juridisk har jeg det. Anonymkode: 26c3a...8a1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #6 Skrevet 10. februar 2021 Det må du og ungdommen finne ut av selv. Det kan jo hende du kan bidra i ny og ne men ikke fast? Anonymkode: c1f2c...a23 2
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #7 Skrevet 10. februar 2021 Ja, du har forsørgerplikt. Deltidsjobb/feriejobb er vanlig for vgs-elever, og er typisk lommepenger de bruker på kino, konsert, festival, snop, klær og dilldall. Så det bør han eller hun få seg. Men du bør støtte barnet med penger til vanlig mat, strøm og denslags. Anonymkode: 6c4db...7f8 2
Milky Skrevet 10. februar 2021 #8 Skrevet 10. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, juridisk har jeg det. Anonymkode: 26c3a...8a1 Hva mener du ja juridist har du det? Det betyr at du er pliktet til det. Er ikke noe å slippe unna med. Du skal forsørge ditt barn frem til det er 18 år 8
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #9 Skrevet 10. februar 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Min 17 åring flytter til høsten for å gå på vgs. Borteboerstipend dekker husleie. Jeg er enslig, far stiller ikke opp, nav betaler 1600kr i bidragsforskudd, økonomisk går det rundt for meg, men ikke mer enn det. Er det urimelig av meg å mene at ungdommen skal jobbe for livsopphold og ikke belage seg på fast bidrag fra meg? Ungdommen synes ikke det er urimelig, men det synes mine foreldre. Anonymkode: 26c3a...8a1 Så gjerrig du er. Jeg ville gjort alt for å hjelpe mitt barn. Har aldri hatt støtte i fra noen, og alltid stilt opp for barnet mitt. Anonymkode: 4aeb8...3d4 2
Hannah80 Skrevet 10. februar 2021 #10 Skrevet 10. februar 2021 Hvis han må flytte for å kunne gå på videregående, så er det en selvfølge at du støtter opp økonomisk. Og hvor lett er det å få en deltidsjobb i disse dager?? 7
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #11 Skrevet 10. februar 2021 Hvor mye er rimelig da? Anonymkode: 26c3a...8a1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #12 Skrevet 10. februar 2021 Verken du eller far har noe reelt valg her, dere er begge økonomisk forpliktet til å forsørge. Anonymkode: a936b...f0d 3
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #13 Skrevet 10. februar 2021 Min flyttet som 17-åring for vgs, skulle virkelig tatt seg ut å ikke skulle forsørge han! Du har forsørgerplikt ut videregående også etter at han har fylt 18. Anonymkode: c69cd...58f 2
Nnilm Skrevet 10. februar 2021 #14 Skrevet 10. februar 2021 Jeg hadde absolutt bidratt her, uten tvil. Det er fortsatt et barn og det er ingen selvfølge at han klarer å skaffe seg en deltidsjobb, ihvertfall ikke en som klarer å forsørge han uten bidrag hjemmefra. Her synes jeg dere bør sette dere ned å snakke om hvilke forventninger dere har begge to. Jeg er ikke for at man skal servere alt på et gullfat til sine barn, men at man skal hjelpe et barn så de kan fullføre skolegang ser jeg på som en selvfølge. 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #15 Skrevet 10. februar 2021 Jeg synes ikke jeg er gjerrig. Når alt er betalt her hjemme har jeg 6000kr å greie meg og mitt andre barn med. Så det er begrenset hva jeg kan bidra med. Far stiller ikke opp og jeg jobber allerede ca 150%. Sitter igjen med gjeld som far tok i mitt navn. Anonymkode: 26c3a...8a1
Enmanelskeråhate Skrevet 10. februar 2021 #16 Skrevet 10. februar 2021 (endret) Altså har man ikke råd så har man jo ikke. Blir jo noe rimligere for deg hjemme med bare et barn. Bidra litt når du kan, han får prøve jobbe litt deltid for å spe på. Men jeg synes han bør få barnebidraget og barnetrygden Endret 10. februar 2021 av Enmanelskeråhate
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #17 Skrevet 10. februar 2021 Som andre sier, så har du forsørgerplikt ut vgs. Og det er ikke bare-bare å finne deltidsjobb når man er under 18. Men når det er sagt, som et minimum burde ungdommen motta: - De 1600 i bidragsforskudd. - Barnetrygden fra Nav (ink. aleneforsørger-tillegget) - Den summen du sparer i mat, strøm, ol. på å være èn mindre i husholdningen. Anonymkode: b2803...c61 10
Festlig Skrevet 10. februar 2021 #18 Skrevet 10. februar 2021 En bør , og en skal og alt dette der. Det er ingen som tviler på at en forsørger et barn til det fyller 18 , meeeen når tingene er som det er hos TS , og ungdommen som vil flytte bort på skole , ja da må en bare gjøre det beste en kan ut av situasjonen . Ungdommen vet nok temmelig godt at far ikke stiller med en krone i forsørgerplikt, og jeg synes det er rart at ingen har nevnt et pip ang det ?? Er far unnskyldt ? TS: Hvis det er greit for skoleeleven at han/ho finner seg en deltidsjobb eller i verste fall må ta opp studielån for i det hele tatt å få ta utdannelse , så får det bli slik. Alle skal leve , og så lenge dere er enige så er det bare å overse resten av hylekoret . Sjekk hos NAV Bidrag om det går an å øke summen på bidraget pga studier ??? 4
mlifjeld Skrevet 10. februar 2021 #19 Skrevet 10. februar 2021 (endret) Er kjempevanskelig å finne deltidsjobb nå. En venninne av meg søkte nettopp på deltidsjobb hos staples godt utenfor Bergen, og det var over 300 søkere. Ungdommen konkurrerer nå med alle studentene som er permittert fra sine bar / restaurant jobber. De får jo ikke dagpenger. Ungdommen din må få hvertfall 3000 å leve på for å dekke mat, strøm, mobil og kollektivtransport. Det blir nok veldig trangt og han må nok leve mye på nudler. Men det er ca det en student har i mnd etter husleie. Endret 10. februar 2021 av mlifjeld 1
Trolltunge Skrevet 10. februar 2021 #20 Skrevet 10. februar 2021 Klarer du det ikke så klarer du det ikke, men det skulle nok mye til for at jeg ikke betalte mat, klær, utstyr og egentlig alt nødvendig + lommepenger for barn på vgs. Man har forsørgerplikt da også. Jeg har et barn på vgs, som må bo borte i uken, på grunn av avstanden. Borteboerstipend dekker akkurat husleie. Jeg og far betaler som nevnt over alt nødvendig + lommepenger. Vi handler det meste, som han tar med seg på søndagen, samt at han får litt penger til å handle ting han plutselig trenger i tillegg. Han kjøper nødvendig utstyr, og jeg vippser tilbake. I tillegg har han det samme i lommepenger som hjemmeboende søster, og kan be om ekstra om det er til noe spesielt, som vi synes er greit. Man bør nok betale for barn på vgs om man klarer det, selv om man da må stramme inn på annet. Er det ingenting å stramme inn på forstår jeg at det er vanskelig, men jo man skal og bør nok betale for barn i vgs.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå