Gå til innhold

Mannens eks irettesetter og kritiserer meg som mor

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen har en eks som vi har forholdsvis mye kontakt med til tider, fordi hun som tidligere svigerdatter/tante/svigersøster fremdeles blir invitert på familiesammenkomster. I en hver slik situasjon benytter hun anledningen til å kommentere hvordan jeg er rundt barnet mitt, og forteller hvordan jeg egentlig burde reagere og gjøre. Det går på kommentarer om alt fra at barnet er for dårlig kledd (uten at det er det) til at jeg skjemmer det bort. Noen ganger får hun også svigermor med seg, selv om svigermor ellers aldri kommenterer vanligvis. Hvordan bør jeg håndtere dette? Det begynner å bli både slitsomt og irriterende, men noe jeg må stå i ettersom vi kommer til å måtte omgås hverandre videre.

Anonymkode: 52b22...fd3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du sier « tusen takk, om jeg lurer på noe ang barnet mitt , så er du den første jeg spør . Ok ? « 

• Liker 20
Gjest Smeltemann
Skrevet

Synes du skal ta til deg tipsene. Du må være glad og ikke fornærmet når noen hjelper deg . Det har ihvertfall jeg vært.

Skrevet

Be henne behandle deg som en bekjent, slik driver ikke bekjente på. 

"Dette er min avgjørelse, du/dere har ikke stemmerett, så gå gjør noe annet enn å henge over meg"

Anonymkode: b6a3d...864

• Liker 7
Skrevet

For det første så er det veldig merkelig at hun fremdeles blir invitert i slike sammenkomster syns jeg. For det andre så hadde jeg nok bare ignorert henne når hun kommer med slike kommentarer, bare smil og se en annen vei. Ikke sitt i nærheten av henne når dere er i samme selskap.

Anonymkode: 6e72e...d5c

• Liker 18
Skrevet

Ville også stoppa kjeften på ho en gang for alle. 

Anonymkode: a98c3...bfe

• Liker 3
Skrevet
Festlig skrev (2 timer siden):

Du sier « tusen takk, om jeg lurer på noe ang barnet mitt , så er du den første jeg spør . Ok ? « 

Den skal jeg vurdere, men er redd jeg vil bli beskyldt for å være passiv aggressiv.

• Liker 3
Skrevet
Smeltemann skrev (2 timer siden):

Synes du skal ta til deg tipsene. Du må være glad og ikke fornærmet når noen hjelper deg . Det har ihvertfall jeg vært.

Du synes det ja. Det er mulig du liker å få tips om ting du gjør helt godt på egenhånd, men der er ikke jeg.

• Liker 17
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Be henne behandle deg som en bekjent, slik driver ikke bekjente på. 

"Dette er min avgjørelse, du/dere har ikke stemmerett, så gå gjør noe annet enn å henge over meg"

Anonymkode: b6a3d...864

Vi er til og med mindre enn bekjente. Så jeg forstår egentlig ikke at hun får seg til å være så frempå. 

• Liker 1
Skrevet
Smeltemann skrev (2 timer siden):

Tull! Har en sånn i min familie også som hele tiden skal komme med velmente råd. Jeg kuttet hun ut for orket ikke den slags oppførsel. Trenger jeg råd så ber jeg om det. Jeg kjenner barnet best.

Anonymkode: c2c00...78d

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

For det første så er det veldig merkelig at hun fremdeles blir invitert i slike sammenkomster syns jeg. For det andre så hadde jeg nok bare ignorert henne når hun kommer med slike kommentarer, bare smil og se en annen vei. Ikke sitt i nærheten av henne når dere er i samme selskap.

Anonymkode: 6e72e...d5c

Jeg er enig i at det er merkelig, men det er dessverre ikke noe jeg kan bestemme over. Det er andre som inviterer henne. Samtidig kan jeg på en måte forstå det, at hun ikke forsvinner ut av livene deres etter å ha vært en del av familien i 10+ år. Barna ser fortsatt på henne som tante osv. Hadde hun oppført seg normalt, hadde det ikke plaget meg.

Skrevet

Hun er sjalu og prøver hardt å trykke deg ned. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Ville også stoppa kjeften på ho en gang for alle. 

Anonymkode: a98c3...bfe

Hadde vært deilig😅 men orker ikke å forsure stemningen enda mer.

Skrevet
Chroma skrev (1 minutt siden):

Hun er sjalu og prøver hardt å trykke deg ned. 

Tja, hun og mannen hadde en ok slutt, og jeg kom inn i livet hans en god stund etter. Så jeg forstår ikke hva hun skal være sjalu for. Men alt er mulig.

Skrevet

"Åja", "ok" og lignende korte svar er akseptabelt i en slik situasjon. Drit i dama, hu vil hevde seg fordi dette en gang var hennes svigerfamilie. Bare rist det av deg, det er jo hun som fremstår litt under middels flink sosialt når hun holder på sånn. Så fortsetter du samtalen du var i med svigerfar eller rett og slett starter en med svigerfar eller svogeren eller hvem nå som er nærmest. Hvis de tingene hun sier ikke gir noen realsjon fra deg utover et enkelt ok eller mhm eller åja vil hun måtte pushe hardere og bli ordentlig ufin, noe som bør føre til at mannen din får ut fingeren og sier nok er nok, eller så vil det avta ganske fort fordi hun ikke oppnår noe med det.

Å svare passiv-aggesivt eller å skulle ta igjen på et sånt menneske gjør bare at hun vil få vann på mølla tror jeg.

Anonymkode: 1586d...1bf

• Liker 17
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er enig i at det er merkelig, men det er dessverre ikke noe jeg kan bestemme over. Det er andre som inviterer henne. Samtidig kan jeg på en måte forstå det, at hun ikke forsvinner ut av livene deres etter å ha vært en del av familien i 10+ år. Barna ser fortsatt på henne som tante osv. Hadde hun oppført seg normalt, hadde det ikke plaget meg.

Men hvis det er små barn du har så er det dessverre ganske normalt å få masse velmente råd du ikke ønsker. Som sagt over her så kuttet jeg ut min egen tante fordi jeg følte at hun hele tiden hakket på meg som mamma. Jeg vet hun ga råd i beste mening,men orket bare ikke sånne mennesker i livet mitt. Er visst sånn at når du har små barn så har alle rett til å si sin mening å komme med sine velmente råd 🙄 Er så glad barnet mitt er blitt 9 år nå,da kommenterer ingen noe lenger.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

"Åja", "ok" og lignende korte svar er akseptabelt i en slik situasjon. Drit i dama, hu vil hevde seg fordi dette en gang var hennes svigerfamilie. Bare rist det av deg, det er jo hun som fremstår litt under middels flink sosialt når hun holder på sånn. Så fortsetter du samtalen du var i med svigerfar eller rett og slett starter en med svigerfar eller svogeren eller hvem nå som er nærmest. Hvis de tingene hun sier ikke gir noen realsjon fra deg utover et enkelt ok eller mhm eller åja vil hun måtte pushe hardere og bli ordentlig ufin, noe som bør føre til at mannen din får ut fingeren og sier nok er nok, eller så vil det avta ganske fort fordi hun ikke oppnår noe med det.

Å svare passiv-aggesivt eller å skulle ta igjen på et sånt menneske gjør bare at hun vil få vann på mølla tror jeg.

Anonymkode: 1586d...1bf

«Aha», «ok», «takk for tips, det skal jeg tenke på til neste gang» og «takk for tips, men jeg tror det går bra» og lignende har jeg brukt. Men hun bare fortsetter, hver bidige gang. Du har kanskje et poeng om at hun en dag «sprekker», så vi får se.

• Liker 1
Skrevet

Respektløst. Mannen din da? Hva sier han?

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men hvis det er små barn du har så er det dessverre ganske normalt å få masse velmente råd du ikke ønsker. Som sagt over her så kuttet jeg ut min egen tante fordi jeg følte at hun hele tiden hakket på meg som mamma. Jeg vet hun ga råd i beste mening,men orket bare ikke sånne mennesker i livet mitt. Er visst sånn at når du har små barn så har alle rett til å si sin mening å komme med sine velmente råd 🙄 Er så glad barnet mitt er blitt 9 år nå,da kommenterer ingen noe lenger.

Han er 2 år. Hadde det enda vært råd i beste mening, men jeg tror helt ærlig ikke det. Det er liksom måten de blir gitt på.

• Liker 2
Skrevet
Jadaomatte skrev (Akkurat nå):

Respektløst. Mannen din da? Hva sier han?

Han har sikkert ikke fått med seg at det er ett problem engang,typisk menn 🙄🙄

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...