Gå til innhold

Skal møte anestesilege i uke 32 fordi jeg har høy bmi. Er ikke epidural valgfritt da?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært på ekstra kontroll i dag fordi jeg har for høy bmi. Er i uke 25. han sa jeg skulle ha kontroll i uke 28,32 og 36 og i uke 32 skulle jeg møte anestesilege for å snakke om epidural fordi de anbefaler tidlig epidural til de med høy bmi.

noen som har vært borti dette? Hva er tidlig epidural og er det liksom allerede fastsatt at jeg får epidural? Ikke se det an under fødselen liksom?

Anonymkode: 22549...ed9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan det være hvis det er noe høyere risiko for hastesnitt og da vil det være en fordel å ha epidural og veneflon og alt det der lagt inn allerede?🤔

Anonymkode: 441ce...6ad

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jeg har vært på ekstra kontroll i dag fordi jeg har for høy bmi. Er i uke 25. han sa jeg skulle ha kontroll i uke 28,32 og 36 og i uke 32 skulle jeg møte anestesilege for å snakke om epidural fordi de anbefaler tidlig epidural til de med høy bmi.

noen som har vært borti dette? Hva er tidlig epidural og er det liksom allerede fastsatt at jeg får epidural? Ikke se det an under fødselen liksom?

Kan jeg spørre om hvor høy bmi det er snakk om? Bare lurer i forhold til meg selv.

Anonymkode: e5acd...0ad

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kan jeg spørre om hvor høy bmi det er snakk om? Bare lurer i forhold til meg selv.

40 😅

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Kan det være hvis det er noe høyere risiko for hastesnitt og da vil det være en fordel å ha epidural og veneflon og alt det der lagt inn allerede?🤔

Anonymkode: 441ce...6ad

Ja det kan jo hende. At de ikke nødvendigvis skal bruke den, men vi ha rask tilgang hvis noe skjer🤔

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

40 😅

Takk for svar😊 Håper du får en fin graviditet videre😊

• Liker 1
Skrevet

Det er fordi det er forhøyet risiko for hastekeisersnitt eller at det må drypp til, og da er det best om alt allerede er gjort klart. De legger bare slangen og setter veneflonen slikt at det er klart, men de gir ikke epiduralen før du ev ber om den eller de ser at det er nødvendig. Så selv om de gjør alt klart kan du fremdeles føde uten epidural om du ønsker, med mindre det blir en medisinsk grunn til at de mener du må ha det (keisersnitt, forhøyet blodtrykk, drypp osv) 😊

Anonymkode: d4237...088

• Liker 1
Skrevet

Din kropp du bestemmer. Du kan helt klart si nei. Da får du spinal hvis du må ha ks, evt narkose hvis det haster. Lykke til🤗

Anonymkode: f9915...0b2

Skrevet

Det er risiko for ganske mange både maternelle og fødselskomplikasjoner med høy BMI tillegg til neonatale komplikasjoner. Overvektige har også risiko for vanskelige og feilaktig intubasjon. Anleggelse av regionalanestesi kan bli en utfordring. 
Sammen med anestesi skal dere lage en fødselsplan der det blant annet blir anbefalt innleggelse av tidlig epidural (smertelindring) og mtp bedøvelse til sectio (keisersnitt).

Anonymkode: 2e155...915

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er risiko for ganske mange både maternelle og fødselskomplikasjoner med høy BMI tillegg til neonatale komplikasjoner. Overvektige har også risiko for vanskelige og feilaktig intubasjon. Anleggelse av regionalanestesi kan bli en utfordring. 
Sammen med anestesi skal dere lage en fødselsplan der det blant annet blir anbefalt innleggelse av tidlig epidural (smertelindring) og mtp bedøvelse til sectio (keisersnitt).

Ved riktig leiring er det lite utfordringer ved intubasjon hos overvektige. Hvis epiduralen ikke skal brukes og det ikke settes testdose aner man heller ikke om den ligger riktig, så da er man like lang ved et eventuelt sectio. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Ved riktig leiring er det lite utfordringer ved intubasjon hos overvektige. Hvis epiduralen ikke skal brukes og det ikke settes testdose aner man heller ikke om den ligger riktig, så da er man like lang ved et eventuelt sectio. 

Det er store forskjeller på overvektige. Noen som har komobiditet og eller har bmi på 30 og andre på 40+. Alt i alt handler det om pasienthistorien. 

Skrevet

Som de andre sier er det pga økt risiko. De sjekker også at det er fin bevegelighet i nakken og at du kan åpne godt i munnen hvis det skulle være behov for intubering. Hadde denne samtalen i begge mine svangerskap pga høy bmi. Jeg sa at jeg ikke ønsket epidural, heller ikke at den skulle legges klart men ikke skrus på. For min del var det at jeg ikke ville ha noe stukket inn bak i ryggen. Det var helt greit siden det andre så fint ut.

Anonymkode: c5001...497

Skrevet

Det høres veldig rart ut. Jeg har født flere ganger på Norges største sykehus og aldri hatt en slik samtale med anestesilege og aldri hørt at de vil sette tidlig epidural pga høy bmi. Har ikke fått, eller ønsket, epidural ved noen av fødslene og de var alle helt normale og problemfrie.

Anonymkode: 2cc22...427

Skrevet

Hei!

Når jeg var gravid og skulle føde møtte jeg også med anestesilege. De ville at jeg skulle ha epidural og drypp, så alt var klart i tilfelle ting gikk galt. Hadde overvåket fødsel og et team klart til å ta hastekeisersnitt. Gikk fint, revnet litt, ellers alt bra med meg og barnet. Føltes veldig trygt, men litt kjedelig å aldri få vært alene under fødsel og kun ligge i sengen under rier.

Masse lykke til❤️

Anonymkode: 17fc1...d2c

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hei!

Når jeg var gravid og skulle føde møtte jeg også med anestesilege. De ville at jeg skulle ha epidural og drypp, så alt var klart i tilfelle ting gikk galt. Hadde overvåket fødsel og et team klart til å ta hastekeisersnitt. Gikk fint, revnet litt, ellers alt bra med meg og barnet. Føltes veldig trygt, men litt kjedelig å aldri få vært alene under fødsel og kun ligge i sengen under rier.

Masse lykke til❤️

Anestesilegen sjekket også ryggen - hvor langt inn de måtte stikke. Er en del lenger inn på overvektige. De trengte bare å stikke en gang hos meg :) 

Skrevet

Det er vanskeligere å stikke overvektige, så det er en fordel å ha lagt epiduralen inn i "fred og ro", spesielt i tilfelle hastesnitt.

Anonymkode: 24b14...47d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...