AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #1 Skrevet 10. februar 2021 Mini er over et år nå og skal jo ha MME som drikkemelk, men hvordan gjøre det i praksis når de er så store? Bruker dere flasker fortsatt, eller har dere melka også i tutekopp? Blander rett i koppen? Koker dere fortsatt kopp/flaske, eller bare vasker i oppvaskmaskin? Anonymkode: 37cb6...e33
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #2 Skrevet 10. februar 2021 Jeg har gått over til vanlig melk på tutekopp når mine har fylt ett år. Anonymkode: 9996d...fbd 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #3 Skrevet 10. februar 2021 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Jeg har gått over til vanlig melk på tutekopp når mine har fylt ett år. Anonymkode: 9996d...fbd Men da har jo ikke dine barn hatt mpa:-) Jeg lurer på hva de som har barn med melkeproteinallergi har gjort, siden de skal ha allergivennlig MME som drikkemelk fordi de ikke tåler vanlig melk. Anonymkode: 37cb6...e33 5
Mnjah Skrevet 10. februar 2021 #4 Skrevet 10. februar 2021 (endret) Jeg gir havremelk, har aldri gitt MME. Gadd ikke tilvenne den fise-MME-en heller. Vi prøvde en type MME, men han hadde sterke allergiske reaksjoner på den også, den der proteinene skal være fjernet, men fortsatt kumelk. dropp styret, gi havremelk. Det var forøvrig en barnelege som mente vi kunne droppe MME. Sørget for å gi annen mat med mye kalsium i tillegg, som nøtter og frø etc. Endret 10. februar 2021 av Mnjah 2
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #5 Skrevet 10. februar 2021 52 minutter siden, Mnjah said: Jeg gir havremelk, har aldri gitt MME. Gadd ikke tilvenne den fise-MME-en heller. Vi prøvde en type MME, men han hadde sterke allergiske reaksjoner på den også, den der proteinene skal være fjernet, men fortsatt kumelk. dropp styret, gi havremelk. Det var forøvrig en barnelege som mente vi kunne droppe MME. Sørget for å gi annen mat med mye kalsium i tillegg, som nøtter og frø etc. Rådene fra diverse helsepersonell (sykehus etc) er helt tydelige på at de anbefaler melkeerstatning, IKKE havredrikk ved allergi hos småbarn. Havredrikk er ok i ny og ne, men ikke som fullgod erstatning. Anonymkode: 1b278...20f 3
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2021 #6 Skrevet 11. februar 2021 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Rådene fra diverse helsepersonell (sykehus etc) er helt tydelige på at de anbefaler melkeerstatning, IKKE havredrikk ved allergi hos småbarn. Havredrikk er ok i ny og ne, men ikke som fullgod erstatning. Anonymkode: 1b278...20f Det er det jeg også har fått streng beskjed om, av både helsesøster og barnelegen. Minst til tre år, gjerne til skolealder. Anonymkode: 37cb6...e33 3
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2021 #7 Skrevet 11. februar 2021 Mnjah skrev (På 10.2.2021 den 20.19): Jeg gir havremelk, har aldri gitt MME. Gadd ikke tilvenne den fise-MME-en heller. Vi prøvde en type MME, men han hadde sterke allergiske reaksjoner på den også, den der proteinene skal være fjernet, men fortsatt kumelk. dropp styret, gi havremelk. Det var forøvrig en barnelege som mente vi kunne droppe MME. Sørget for å gi annen mat med mye kalsium i tillegg, som nøtter og frø etc. Men det finnes jo mange ulike merker laget på ulike måter, jeg syntes det er rart å ikke gidde å prøve dem engang når anbefalingene er så tydelige. Vi måtte prøve et par-tre merker før vi fant en hun godtok, men det man gjør jo såpass for barnet sitt. Gratis er det og med blå resept Anonymkode: 37cb6...e33 2
M89 Skrevet 11. februar 2021 #8 Skrevet 11. februar 2021 Vi ga neocate active 😊 Tror den nå heter neocate junior 😊 Blandet med kaldt vann i tutekopp, fungerte veldig fint. Det er forskjellige smaker, nøytral, jordbær og vanilje tror jeg 👍 Også fikk han havremelk tilsatt kalsium en sjelden gang 🌸 1
Mnjah Skrevet 11. februar 2021 #9 Skrevet 11. februar 2021 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Rådene fra diverse helsepersonell (sykehus etc) er helt tydelige på at de anbefaler melkeerstatning, IKKE havredrikk ved allergi hos småbarn. Havredrikk er ok i ny og ne, men ikke som fullgod erstatning. Anonymkode: 1b278...20f Nope, ikke de rådene vi fikk fra sykehus, helsesøster, barnelege, allergilege. Samme med flere andre jeg kjenner som har vært hos spesialklinikker. Havredrikk er helt bra som fullgod melkeerstatning, Det eneste det står er at det ikke skal brukes som hoveddrikke, aka vann skal være hoveddrikke. Fra NAAF "Det er derfor viktig at melka erstattes med matvarer som bidrar med de samme næringsstoffene." AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Det er det jeg også har fått streng beskjed om, av både helsesøster og barnelegen. Minst til tre år, gjerne til skolealder. Anonymkode: 37cb6...e33 Det står bare "bør" hos feks allergiforbundet. Ikke "Må". AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Men det finnes jo mange ulike merker laget på ulike måter, jeg syntes det er rart å ikke gidde å prøve dem engang når anbefalingene er så tydelige. Vi måtte prøve et par-tre merker før vi fant en hun godtok, men det man gjør jo såpass for barnet sitt. Gratis er det og med blå resept Anonymkode: 37cb6...e33 Det handler ikke om å ikke "gidde" å prøve, men som allergilegen sa "Han trenger ikke det - det finnes i annen mat". Det finnes forøvrig kun to merker for de med den verste typen melkeproteinallergi. Barnet ble ammet og fikk havremelk, havreyoghurt etc., bønner, linser nøtter og frø til kalsium, torsk for å ersatte jod, kjøtt og lever for vitamin B. hvilke flere næringsstoffer er det dere etterlyser? Første ingrediensen i den MME-en vi skulle bruke var glukosesirup, hvordan tenker dere at det er fullverdig? Jeg lurer oppriktig på hvilket næringsinnhold dere mener man går glipp av? I informasjonshefter fra sykehuset står MME som et alternativ, men absolutt ikke som et "Must" - de anbefaler kalsiumholdig melk Når barn med MPA ofte har mageproblemer - hvorfor er glukosesirup en fornuftig måte å få i barn viktige næringsstoffer på som de kan få gjennom mat? Glukossirup ødelegger tarmen mer enn den bygger opp og vi - med støtte fra sykehus og lege - ønsket ikke å ødelegge tarmbakteriene noe mer med glukosesirups-MME.
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2021 #10 Skrevet 11. februar 2021 AnonymBruker skrev (På 10.2.2021 den 16.55): Jeg har gått over til vanlig melk på tutekopp når mine har fylt ett år. Anonymkode: 9996d...fbd De med MPA (kumelkproteinallergi) tåler ikke vanlig melk, heller ikke laktosefri melk. De tåler ingen melk i det hele tatt. Anonymkode: 4c426...998 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2021 #11 Skrevet 11. februar 2021 AnonymBruker skrev (På 10.2.2021 den 21.13): Rådene fra diverse helsepersonell (sykehus etc) er helt tydelige på at de anbefaler melkeerstatning, IKKE havredrikk ved allergi hos småbarn. Havredrikk er ok i ny og ne, men ikke som fullgod erstatning. Anonymkode: 1b278...20f AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er det jeg også har fått streng beskjed om, av både helsesøster og barnelegen. Minst til tre år, gjerne til skolealder. Anonymkode: 37cb6...e33 M89 skrev (19 minutter siden): Vi ga neocate active 😊 Tror den nå heter neocate junior 😊 Blandet med kaldt vann i tutekopp, fungerte veldig fint. Det er forskjellige smaker, nøytral, jordbær og vanilje tror jeg 👍 Også fikk han havremelk tilsatt kalsium en sjelden gang 🌸 Vi endte opp på Neocate LCP og brukte den aktiv og merket STOR endring på barnet. Overgang fra brystmelk til NAN/HIPP og til flere melkefrie varianter på blå resept som Nutramigen DHA og så endte vi på Neocate LCP. Nå i en alder av snart 3år har barnet enda Neocate, men nå er det Neocate Junior. ❤️ Det er virkelig en life saver og betyr utrolig mye for vårt barns ve og vel. Tekst:https://www.helsenorge.no/sykdom/matallergi/mat-og-melkeallergi/ "Spedbarn og småbarn For barn under tre år som må unngå melkeprotein, anbefales det å inkludere melkeerstatning basert på spaltet (hydrolysert) melkeprotein i kostholdet. Noen få barn vil også reagere på hydrolyserte melkeerstatninger (peptidløsninger), og da kan det brukes melkeerstatninger som er basert på aminosyrer (aminosyreløsninger). Melkeerstatninger fås på apotek, og lege kan skrive ut melkeerstatninger på blå resept inntil barnet fyller 10 år. Fastlegen eller klinisk ernæringsfysiolog bør sammen med foreldre vurdere hvilken melkeerstatning som passer best for barnet." Anonymkode: 4c426...998
Mnjah Skrevet 11. februar 2021 #12 Skrevet 11. februar 2021 (endret) AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Vi endte opp på Neocate LCP og brukte den aktiv og merket STOR endring på barnet. Overgang fra brystmelk til NAN/HIPP og til flere melkefrie varianter på blå resept som Nutramigen DHA og så endte vi på Neocate LCP. Nå i en alder av snart 3år har barnet enda Neocate, men nå er det Neocate Junior. ❤️ Det er virkelig en life saver og betyr utrolig mye for vårt barns ve og vel. Tekst:https://www.helsenorge.no/sykdom/matallergi/mat-og-melkeallergi/ "Spedbarn og småbarn For barn under tre år som må unngå melkeprotein, anbefales det å inkludere melkeerstatning basert på spaltet (hydrolysert) melkeprotein i kostholdet. Noen få barn vil også reagere på hydrolyserte melkeerstatninger (peptidløsninger), og da kan det brukes melkeerstatninger som er basert på aminosyrer (aminosyreløsninger). Melkeerstatninger fås på apotek, og lege kan skrive ut melkeerstatninger på blå resept inntil barnet fyller 10 år. Fastlegen eller klinisk ernæringsfysiolog bør sammen med foreldre vurdere hvilken melkeerstatning som passer best for barnet." Anonymkode: 4c426...998 Og de aminosyre-baserte løsningene består i hovedsak av glukosesirup (et annet ord for sukker) som ødelegger en allerede følsom tarmflora hos små barn. Og i samråd med lege så droppet vi MME basert på aminosyre nettopp fordi han hadde magetrøbbel fra før og fordi det å helle i han glukosesirup på daglig basis ville gjøre vondt verre. Ingredienselisten til aminosyrebasert MME er ikke næringsrik, det er mye bedre med et naturlig kosthold enn glukosesirup med tilsetningsstoffer for å få inn næringsmidler - og dette var legen også veldig enig i. "Stor" endring på barnet" må du nesten utdype om det der skal gi mening... Da mener du det finnes et "før" og "etter" for akkurat deres barn, som kanskje ikke gjelder for andres barn... Ja, det står at det anbefales, men det betyr ikke at det passer for alle barn eller at alle leger, sykehus eller spesialister råder alle til å ta dette valget. Endret 11. februar 2021 av Mnjah
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2021 #13 Skrevet 11. februar 2021 Vår har mpa. 2 år og bruker Althera, får ei stor flaske før leggetid (annbefalt av barnelege) , tannpuss etter flaska alltid. Får ellers havremelk med tilsatt jod (gryr eller oatly). Ernæringsfysiolog har annbefalt havredrikk med jod og kalsium til oss. Skulle ikkje gi risdrikk pga giftstoffer. Anonymkode: 645aa...770
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2021 #14 Skrevet 11. februar 2021 On 2/10/2021 at 9:13 PM, AnonymBruker said: Rådene fra diverse helsepersonell (sykehus etc) er helt tydelige på at de anbefaler melkeerstatning, IKKE havredrikk ved allergi hos småbarn. Havredrikk er ok i ny og ne, men ikke som fullgod erstatning. Anonymkode: 1b278...20f Barnelege og ernæringsfysiolog sa heilt motsatt her. Anonymkode: 645aa...770 1
Mnjah Skrevet 12. februar 2021 #15 Skrevet 12. februar 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Barnelege og ernæringsfysiolog sa heilt motsatt her. Anonymkode: 645aa...770 Godt å se vi er flere! 😇
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2021 #16 Skrevet 12. februar 2021 15 hours ago, Mnjah said: Nope, ikke de rådene vi fikk fra sykehus, helsesøster, barnelege, allergilege. Samme med flere andre jeg kjenner som har vært hos spesialklinikker. Havredrikk er helt bra som fullgod melkeerstatning, Det eneste det står er at det ikke skal brukes som hoveddrikke, aka vann skal være hoveddrikke. Fra NAAF "Det er derfor viktig at melka erstattes med matvarer som bidrar med de samme næringsstoffene." Det står bare "bør" hos feks allergiforbundet. Ikke "Må". Det handler ikke om å ikke "gidde" å prøve, men som allergilegen sa "Han trenger ikke det - det finnes i annen mat". Det finnes forøvrig kun to merker for de med den verste typen melkeproteinallergi. Barnet ble ammet og fikk havremelk, havreyoghurt etc., bønner, linser nøtter og frø til kalsium, torsk for å ersatte jod, kjøtt og lever for vitamin B. hvilke flere næringsstoffer er det dere etterlyser? Første ingrediensen i den MME-en vi skulle bruke var glukosesirup, hvordan tenker dere at det er fullverdig? Jeg lurer oppriktig på hvilket næringsinnhold dere mener man går glipp av? I informasjonshefter fra sykehuset står MME som et alternativ, men absolutt ikke som et "Must" - de anbefaler kalsiumholdig melk Når barn med MPA ofte har mageproblemer - hvorfor er glukosesirup en fornuftig måte å få i barn viktige næringsstoffer på som de kan få gjennom mat? Glukossirup ødelegger tarmen mer enn den bygger opp og vi - med støtte fra sykehus og lege - ønsket ikke å ødelegge tarmbakteriene noe mer med glukosesirups-MME. Et barn som blir ammet trenger selvfølgelig ikke melkeerstatning. Det får jo den beste melka som finnes. Vi ble også anbefalt melkeerstatning ved ammeslutt, helt tydelige anbefalinger på det. Heldigvis hadde barnet vokst av seg problemene innen ammeslutt. Anonymkode: 1b278...20f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå