AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #1 Skrevet 10. februar 2021 Hei godt folk! Jeg hører stadig om programmer som skal gjøre referansejobben enklere for studenter. EndNote osv, men jeg har selv lært kildehenvisning på den gamle måten. Har aldri fått klager verken i Norge eller på Universitet i utlandet at kildehenvisningen min er feil. Er jeg dum som ikke har lært meg å bruke EndNote? Skal straks skrive bacheloroppgave, og hadde egentlig tenkt å gjøre som før, men det virker visst ut som at jeg er "gal" som ikke skal bruke EndNote.. Hva gjorde dere andre? Ser for meg at skal jeg begynne med EndNote så bør jeg nok ta kurs via Universitetet. Er det innafor og helt ok om jeg ikke bruker EndNote? Hvor mye tid sparer en evt på dette? Anonymkode: 26ef4...371
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #2 Skrevet 10. februar 2021 Jeg skriver master uten end note😅 har stålkontroll på alle kilder og kan omtrent i hodet hvordan jeg refererer da jeg har gjort det manuelt gjennom hele studiet. Det funker for meg, men om det er å anbefale, det vet jeg ikke... Anonymkode: ef4cc...1f7 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #3 Skrevet 10. februar 2021 Og jeg skrev nylig doktorgradsavhandling uten EndNote eller andre hjelpemidler. Det er iallfall helt innafor, og jeg liker å ha kontroll på kildene, men jeg aner ikke om man sparer tid på det. Anonymkode: 94b66...90f
Gjest TheCatLady Skrevet 10. februar 2021 #4 Skrevet 10. februar 2021 Ja, jeg er av den gamle skolen og bruker ikke Endnote, men lurer på å bruke det på masteroppgaven. Usikker, eller så blir det slik jeg alltid har gjort det, men tenker at man bør gjøre det som fungerer for en selv. Jeg har egentlig aldri fått tilbakemelding på litterarlister uansett om den har vært litt feil.
Den Sagnomsuste Skrevet 10. februar 2021 #5 Skrevet 10. februar 2021 Akademikere har i århundrer skrevet både hovedoppgaver (masteroppgave) og doktorgradsavhandlinger for hånd. Tidligere skrev man med fyllepenn liksom Jeg anser av den grunn Endnote som et nyttig supplement til arbeidet, et supplement som fungerer utmerket for noen. Personlig har jeg aldri brukt det og kommer sannsynligvis ikke til å gjøre det heller. Jeg skriver doktoravhandling nå og har ikke opplevd større problemer ved "Old School"- metoden hittil
Ego Skrevet 10. februar 2021 #6 Skrevet 10. februar 2021 Går fint an å gjøre det på 'gamlemåten', så lenge man har kontroll har det jo ingenting å si. Endnote og tilsvarende program sparer i hovedsak tid, med at referanselisten lager seg selv - og automatisk oppdateres etter hvert som det gjøres endringer i teksten som tilsier at det trengs. Jeg liker også muligheten til å bruke programmet til lagring av fulltekstartikler og andre tilleggsfiler, +for egne notater. Om man etter hvert kommer i situasjoner hvor man må referere på ulike måter (som ved doktorgrad og artikkelpublikasjoner) er det også veldig greit å kunne bytte stil med et par tastetrykk.
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #7 Skrevet 10. februar 2021 Det funker helt fint å gjøre det på gamlemåten. Men EndNote gjør det hele myyyye lettere, så jeg anbefaler å lære seg det. Tok et kurs på 2 timer på studiestedet, og så brukte jeg kanskje en liten time på å knote litt med det hjemme for å være sikker på bruken. Har heller aldri hatt problemer med å referere på gamlemåten, men det er enklere og går raskere med EndNote. Fordelen er også at du kan importere store mengder data (f.eks hvis du gjør et omfattende litteratursøk), da slipper du å legge inn en og en kilde etterhvert som du refererer den, og kilder som blir brukt legger seg automatisk i referanselisten. En annen fordel er at det er lett å endre referansestil dersom det blir behov for det. Da jeg begynte å skrive master skulle vi referere etter Harvard, men underveis i oppgaveskrivingen ble det endre til APA6th. Det tar ett tastetrykk på EndNote, men er veldig omfattende å gjøre manuelt. Skal du publisere oppgavene senere er det også enkelt å tilpasse til et tidsskifts referansestil f.eks. Anonymkode: 8cf60...f2c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå