Gå til innhold

Hjelpe oss med hvor vi kan flytte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere!

Jeg og mannen skal straks få vårt 3 barn og må derfor flytte ut fra leil i Oslo og finne oss noe større..

Vi er begge født og oppvokst i Oslo, og vi ser etter bolig fra 90kvm og oppover. Vi har et budsjett på 6 mill (maks 6,5) vi har innsett at det blir vanskelig å finne noe i Oslo innafor denne prisklassen, hvis vi skal holde oss til gode områder..

Så vi ser nå på viken, nære Oslo..

Det som er viktig for oss er at det skal være godt oppvekstmiljø og bra skoler og bhg for barna.

Jeg vil ikke starte noe innvandringsdebatt men vi vil ikke sende barna på skoler med mer enn maks 30% elever med minoritetsbakgrunn pga våre tidlige erfaringer. Så ikke for mange innvandrere på skolen og området vi ser etter.

Det burde også være gode kolletivmuligheter inn til Oslo sentrum, siden vi ikke har bil og begge jobber i Oslo sentrum. Og ikke altfor langt inn til Oslo siden vi må pendle inn hver dag...

Kan noen hjelpe oss? Vi er helt blå på alt utenfor oslo 😂

Anonymkode: 8b981...8a0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det første jeg kan si er at du hvis du ser i statistikkbanken til Oslo kommune, så er det en rekke skoler hvor innvandrerandelen er under 50 %, på østkanten. Jeg ville sett på Haugerud eller Ammerud, der kan dere kjøpe hus hvis dere har over 6 mill. Mange norske familier som flytter dit nå, jeg har selv en venninne som har kjøpt der, typisk sporty folk som ville bo nærme marka, og ikke flytte ut av Oslo.

Vil du lenger ut så kan Nittedal være et valg, nærme toglinja. Men hører det er litt blandet med oppvekstmiljø der.

Ås er det også mange som flytter til, litt mer kulturtilbud og akademisk miljø enn Nittedal, har jeg hørt.

Anonymkode: 627ad...bb1

• Liker 4
Skrevet

Jeg flyttet nettopp til Viken(Ullensaker) fra Innlandet, og det er jo fint å bo her når man jobber i Oslo. Enkelt med kollektivt, og enkelt med bil. Selv vurderer jeg å heller flytte til Nes kommune i stedet. Mest pga jobb, men også fordi det er litt lavere boligpriser. Miljøet der jeg jobber er også mer trivelig og inkluderende enn her jeg bor, som det ofte kan være på mindre steder. 

Anonymkode: d465f...59d

Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Det første jeg kan si er at du hvis du ser i statistikkbanken til Oslo kommune, så er det en rekke skoler hvor innvandrerandelen er under 50 %, på østkanten. Jeg ville sett på Haugerud eller Ammerud, der kan dere kjøpe hus hvis dere har over 6 mill. Mange norske familier som flytter dit nå, jeg har selv en venninne som har kjøpt der, typisk sporty folk som ville bo nærme marka, og ikke flytte ut av Oslo.

Vil du lenger ut så kan Nittedal være et valg, nærme toglinja. Men hører det er litt blandet med oppvekstmiljø der.

Ås er det også mange som flytter til, litt mer kulturtilbud og akademisk miljø enn Nittedal, har jeg hørt.

Både ammerud og haugerud hr godt over 60% med innvandrere på skolen..

• Liker 1
Skrevet

Hva med lørenskog, eller hvor i asker ell bærum er det bra? Noen som kjenner til disse områdene?

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hva med lørenskog, eller hvor i asker ell bærum er det bra? Noen som kjenner til disse områdene?

Må ganske langt ut i Asker for å finne bolig for dere til maks 6,5 mill..... slemmestad, røyken, sætre... (nya Asker)

Endret av Fjugur
  • Liker 4
Skrevet

Det er ganske høye boligpriser i Lørenskog også. Jeg bor i Lørenskog, og er oppvokst her. Det er greit å bo her. Det finnes tre togstasjoner i kommunen, Lørenskog, Hanaborg og Fjellhamar. Disse ligger på rekke i utkanten av kommunen, så i deler av Lørenskog det langt å gå til toget. Litt usikker på buss, da vi enten bruker bil eller tog, men det finnes selvfølgelig busser også. 

Nære marka og lett å finne en skog og gå tur i. 

Vi har ikke barn, så jeg vet ikke hvordan det er med skole og barnehage nå, men jeg trivdes når jeg gikk der på 80/90 -tallet hvertfall 😊 

Anonymkode: 6cc81...68a

Skrevet

Huff har jo blitt dyrt i lørenskog og asker og! Er det ingen steder i nærhetem av oslo vi kan ha råd til? Noen som vet hvordan det er på kolbotn, eller hvilke områder i nittedal som er greit?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg flyttet nettopp til Viken(Ullensaker) fra Innlandet, og det er jo fint å bo her når man jobber i Oslo. Enkelt med kollektivt, og enkelt med bil. Selv vurderer jeg å heller flytte til Nes kommune i stedet. Mest pga jobb, men også fordi det er litt lavere boligpriser. Miljøet der jeg jobber er også mer trivelig og inkluderende enn her jeg bor, som det ofte kan være på mindre steder. 

Anonymkode: d465f...59d

Vet du noe om skolemiljø?

Skrevet

Hvordan jobb har dere?

Mulighet for å jobbe på toget?

Bo nærme togstasjonen i lier, Drammen, Sande eller Holmestrand. 

Skrevet
Sunshineyellow skrev (6 minutter siden):

Hvordan jobb har dere?

Mulighet for å jobbe på toget?

Bo nærme togstasjonen i lier, Drammen, Sande eller Holmestrand. 

Jobbe på toget som konduktør?

Anonymkode: 323ac...532

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Huff har jo blitt dyrt i lørenskog og asker og! Er det ingen steder i nærhetem av oslo vi kan ha råd til? Noen som vet hvordan det er på kolbotn, eller hvilke områder i nittedal som er greit?

Vi kjøpte nettopp hus på Fjellhamar til 6,6 mill. Vi så på en del boliger i den prisklassen og lavere, så helt mulig å finne gode objekter til god pris i Lørenskog. 

Anonymkode: f1d9d...24e

Skrevet

Kom til Eidsvoll da vel. mye muligheter på Råholt, Dal, Eidsvoll. 10 min med tog til Gardermoen, 35-30 min til Oslo med tog. du får mega hus for de pengene her ute. kort tur til Jessheim om man ønsker by følelsen. mye hyggelige folk, gode skoler. er noe utfordringer på Råholt ungdomsskole ellers er det vel stort sett godt skolemiljø. litt bygde følelse , trygt og man blir fort kjent med folk. 

Anonymkode: 68fac...07b

• Liker 3
Skrevet

Kan anbefale Fetsund, MEN: Du klarer deg aldri uten bil der.. 

Anonymkode: 323ac...532

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Lørenskog er bra, spesielt Røykås, Vallerud og Rasta. 

Anonymkode: 75968...bb4

Skrevet

Det er sikkert 40 tråder med samme tema både i dette emnet og i emne «reise og reiseliv». 
Anbefaler deg å lese litt i de trådene også... og så er det tilgangen til Oslo. Hvor lang reisevei kan dere ha, etc og så utfra det, gå nærmere inn på de forskjellige områdene, priser på boliger, nærmiljø og oppvekstvilkår etc

Skrevet
2 hours ago, Tuttifrutti843950 said:

Ammerud har 57 % minoritetsspråklige, og tendens er synkende. Samme med Trosterud skole som er tilknyttet Haugerud, her har det også sunket, selv om det er 76,7 %, så har det gått jevnt ned de siste 5 årene. 

Disse områdene har blitt  oppdaget av flere og flere fordi man ser en nærhet til marka, godt utbygd kollektivt og at man kanskje kan klare å kjøpe hus hvis man vil bli i Oslo. 

Det sies at mange etnisk norske nå flytter til Groruddalen, mens de ikke-etniske flytter ut til Lørenskog, Strømmen, etc.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Ammerud har 57 % minoritetsspråklige, og tendens er synkende. Samme med Trosterud skole som er tilknyttet Haugerud, her har det også sunket, selv om det er 76,7 %, så har det gått jevnt ned de siste 5 årene. 

Disse områdene har blitt  oppdaget av flere og flere fordi man ser en nærhet til marka, godt utbygd kollektivt og at man kanskje kan klare å kjøpe hus hvis man vil bli i Oslo. 

Det sies at mange etnisk norske nå flytter til Groruddalen, mens de ikke-etniske flytter ut til Lørenskog, Strømmen, etc.

Bare tull. Ikke etniske i Lørenskog? Kanskje 5% 

Anonymkode: 75968...bb4

• Liker 1
Skrevet
Tuttifrutti843950 skrev (3 timer siden):

Ammerud har vel også en del rus og psykisketilfeller? 

Anonymkode: ab728...a2d

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...