Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Norge er det landet i europa med flest sykepleiere pr. innbygger. 

Likevel er vi avhengig av å importere sykepleiere fra andre europeiske land. 

Hvordan er det mulig at Norge kan hente sykepleiere fra land som har lavere dekning enn oss? Hvorfor er det ingen ramaskrik i andre land om at deres sykepleiere forsvinner til Norge? 

Skyldes mangelen at at vi i Norge har lagt oss på et urealistisk høyt nivå? Det er klart det blir mangel når hver pasient får tildelt 15 sykepleiere. 

Jeg tror andre land nøyer seg med 1 sykepleier per pasient. Kan ikke se at de dør som fluer i andre EU-land av den grunn.

Anonymkode: e284d...b54

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Gjest Kastanjefrø
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Norge er det landet i europa med flest sykepleiere pr. innbygger. 

Likevel er vi avhengig av å importere sykepleiere fra andre europeiske land. 

Hvordan er det mulig at Norge kan hente sykepleiere fra land som har lavere dekning enn oss? Hvorfor er det ingen ramaskrik i andre land om at deres sykepleiere forsvinner til Norge? 

Skyldes mangelen at at vi i Norge har lagt oss på et urealistisk høyt nivå? Det er klart det blir mangel når hver pasient får tildelt 15 sykepleiere. 

Jeg tror andre land nøyer seg med 1 sykepleier per pasient. Kan ikke se at de dør som fluer i andre EU-land av den grunn.

Anonymkode: e284d...b54

Du har misforstått. Årsaken til at det er «sykepleiemangel» er todelt, 1. helsefagarbeidere har blitt fratatt flere og flere oppgaver, så alt må gjøres av sykepleiere, og 2. den latterlige arbeidstidsbestemmelsen som gjør at vi må ha en grassal overdekning på dagtid hvor mange sykepleiere går rundt uten å gjøre noe, for å ha nok folk i helgene når man bare kan sette opp folk hver tredje helg.

Skrevet

En sykepleiere per pasient du liksom.. sp privilegert er man bare på intensivavdelinger, der snakker vi 1-2 spl per pas. På en sengepost må man belage seg på 7-10 pas. per spl. Ser Bent Høie er svett i trøya nå, når vi ser hvor avhengig vi er av utenlands arbeidskraft i helsevesenet for å få hjulene til å gå rundt.

Merker godt i vår avdeling at vikarene uteblir nå. Vi som allerede jobber der, joda, vi kan jo prøve å hjelpe til litt for å dekke «hull» i turnus, men da skal vi ha betalt!! Etter litt forhandlinger får vi en timeslønn på 800,- på det bi bidrar utover egen 100,- stilling. Spørs hvor lenge man kan kjøre denne rovdriften før hele staben blir sykemeldt.

Anonymkode: de62b...355

• Liker 11
Skrevet

Det er mangel på grunn av rigide regler. Arbeidstakerorganisasjoner har blitt gitt for mye makt. 

Det aller meste en sykepleier gjør kan en helsefagarbeider også gjøre med litt opplæring på arbeidsplassen. Det er også rigide språkkrav fremforhandlet av sykepleierne for å forsvare deres posisjon, og ikke for pasientens eller samfunnets beste. Dersom man kunne importere helsefagarbeidere og ufaglærte med engelsk som arbeidsspråk hadde det ikke vært noen mangel. Det er kun en mangel fordi sykepleierne har lagt monopol på for mange oppgaver i helsevesenet. Og feige politikere har gitt etter.

Anonymkode: 149c2...438

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det er mangel på grunn av rigide regler. Arbeidstakerorganisasjoner har blitt gitt for mye makt. 

Det aller meste en sykepleier gjør kan en helsefagarbeider også gjøre med litt opplæring på arbeidsplassen. Det er også rigide språkkrav fremforhandlet av sykepleierne for å forsvare deres posisjon, og ikke for pasientens eller samfunnets beste. Dersom man kunne importere helsefagarbeidere og ufaglærte med engelsk som arbeidsspråk hadde det ikke vært noen mangel. Det er kun en mangel fordi sykepleierne har lagt monopol på for mange oppgaver i helsevesenet. Og feige politikere har gitt etter.

Anonymkode: 149c2...438

Ja helsefagarbeidere må gjerne steppe inn for å erstatte intensivsykepleiere, de har mye kunnskap fra før, og med litt opplæring er de fullverdig arbeidskraft. Med litt opplæring mener jeg da uttrykkelig det 5årige masterløpet som kreves :) 

• Liker 15
Gjest Kastanjefrø
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja helsefagarbeidere må gjerne steppe inn for å erstatte intensivsykepleiere, de har mye kunnskap fra før, og med litt opplæring er de fullverdig arbeidskraft. Med litt opplæring mener jeg da uttrykkelig det 5årige masterløpet som kreves :) 

Det må være dagens mest latterlige stråmannsargument. At flere og flere oppgaver som lett kunne blitt utført av helsefagarbeidere er blitt overført sykepleiere er et uomtvistelig faktum, at helsefagarbeidere skal utøve intensivsykepleie blir noe helt annet.

Skrevet
Kastanjefrø skrev (1 minutt siden):

Det må være dagens mest latterlige stråmannsargument. At flere og flere oppgaver som lett kunne blitt utført av helsefagarbeidere er blitt overført sykepleiere er et uomtvistelig faktum, at helsefagarbeidere skal utøve intensivsykepleie blir noe helt annet.

Og nå er det vel intensivsykepleieremangelen som er fokus i dagens nyhetsbilde. 

• Liker 5
Gjest Kastanjefrø
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Og nå er det vel intensivsykepleieremangelen som er fokus i dagens nyhetsbilde. 

Nei, det er åpenbart ut fra retorikken at trådstarter refererer til en artikkel fra civita hvor artikkelforfatteren argumenterer for hvorvidt Norge reellt har sykepleiemangel eller ikke.

Det er også fullstendig åpenbart at ingen her mener helsefagarbeidere ikke skal overta for intensivsykepleiere.

Skrevet

En av grunnene til at her er mange spl pr innbygger i motsetning til andre land, er at i Norge er det forventet at det offentlige tar omsorgsoppgaver som ellers løses i familien. Mange land/kulturer ville aldri plassert sine gamle på institusjon, mange ville heller ikke hatt råd til å betale for en slik omsorg. Fordi Norge er et rikt land kan vi også tilby medisinsk behandling og operasjoner for tilstander andre land ikke betaler for sine innbyggere. Det betyr igjen større behov for kvalifisert personale til å ta vare på pasientene både under og etter behandlingen, og det medfører også at mennesker med et stort hjelpebehov lever lenger og derfor trenger mer kyndig hjelp. Fordi man i Norge har en arbeidsmiljølov som kun tillater å jobb et visst antall timer pr dag/uke/år trengs en hel del kvalifisert personell for å dekke opp døgnet.

Noe merkelig å påstå at kun 1 spl pr pasient er noe å nøye seg med, når de eneste som har en spl pr pasient i Norge er intensiv og operasjonspasienter. På sengepost kan det være 1 spl pr 25 pasienter, eller 1 spl pr 80 pas på sykehjem. For øvrig er drenasje av helsepersonell fra fattige til rike land et velkjent bistandstema. Svært mange fra fattige land som får sponset helseutdannelse for å kunne bygge opp eget hjemland, flytter derifra når de seg muligheten i mange vestlige land. Det er en av grunnene til at f.eks flere afrikanske land har så laber dekning av helsepersonell. 

Anonymkode: 4ebad...833

• Liker 18
Skrevet

Det er ikke nødvendig å være sykepleier for å smøre frokost og skifte bleier på et sykehjem, dette kan gjøres av hjelpepleiere/assistenter eller til og med av pårørende. Vi har nok sykepleiere i Norge, problemet er hvordan de brukes. På sykehjem hadde det klart seg med én sykepleier pr 80-100 pasient pr vakt, så lenge sykepleieren utelukkende hadde medisinsk ansvar og ikke ble brukt til alt mulig dill. På psykiatriske avdelinger kunne vernepleiere gjort jobben minst like bra. 

Anonymkode: 9374b...e5f

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Det er ikke nødvendig å være sykepleier for å smøre frokost og skifte bleier på et sykehjem, dette kan gjøres av hjelpepleiere/assistenter eller til og med av pårørende. Vi har nok sykepleiere i Norge, problemet er hvordan de brukes. På sykehjem hadde det klart seg med én sykepleier pr 80-100 pasient pr vakt, så lenge sykepleieren utelukkende hadde medisinsk ansvar og ikke ble brukt til alt mulig dill. På psykiatriske avdelinger kunne vernepleiere gjort jobben minst like bra. 

Anonymkode: 9374b...e5f

Jeg kjenner jeg blir så oppgitt av folk som tror at alt som gjøres på sykehjem bare er å smøre brødskiver og skifte bleier. 

Å si at én sykepleier kan passe på 80-100 pasienter er helt utrolig, og viser bare hvor lite kunnskap du faktisk har om tema.

• Liker 20
Gjest Kastanjefrø
Skrevet
Celaeno skrev (13 minutter siden):

Jeg kjenner jeg blir så oppgitt av folk som tror at alt som gjøres på sykehjem bare er å smøre brødskiver og skifte bleier. 

Å si at én sykepleier kan passe på 80-100 pasienter er helt utrolig, og viser bare hvor lite kunnskap du faktisk har om tema.

Personen skrev aldri at alt som gjøres på sykehjem er å smøre brødskiver og skifte bleier, men det er udiskuterbart oppgaver som må gjøres, det håper jeg du er enig i. 

Om helsefagarbeidere fikk større ansvar slik at sykepleiere kunne gjøre mer dedikerte sykepleieoppgaver, ville jo også behovet for sykepleiere blitt mindre, er du uenig?

Skrevet

Det er sant, men så kan ikke faget sykepleie reduseres til administrative/medisinske oppgaver. Sykepleie er helhetlig omsorg og pleie. Helsefagarbeidere kan gjøre mye, men de kan ikke observere og vurdere endringer i helsetilstand. 

La oss si man hadde ansatt mange helsefagarbeidere (eller assistenter - siden det også er helsefagmangel). Det er ingenting i helsefagutdanningen som gir opplæring i klinisk vurdering av subtile endringer/sykdommer/skader. Dvs. mange livstruende tilstander ville ikke blitt oppdaget - eller oppdaget for sent. 

Og en annen ting er jo at det også er mangel på helsefagarbeidere. Det er mye snakk fra NSF om sykepleiermangel, men dette er like reelt for helsefagutdanning. Ingenting tyder på at det vil endre seg heller, helsefag står ikke øverst på ønskelisten for ungdommers utdanningsvalg. 

Anonymkode: 440ff...839

• Liker 9
Skrevet

Hjelpepleierne og deres kamp mot sykepleierne...  Hvor skal det ende? Denne gruppen av arbeidstakere har kun yrkesfaglig utdanning og tror de er verdensmestre. De mobber ofte sykepleiere og sprer ubehag på arbeidsplassen fordi de er numerisk overlegne. Jeg vet om flere sykepleiere som har slutta i jobben pga denne lavtutdannede mobben. "- En bachelorgrad er jo ingenting - for jeg har gått på videregående" og "gi meg et kveldskurs så er jeg like komplement som sykepleierne". 

Dette latterlige mindreverdighetskomplekset er så patetisk. Til alle hjelpepleiere, spør deg selv om du ville foretrukket en person uten studiekompetanse som pleier når du selv er syk og/eller gammel eller om du ville hatt en kompetent og utdannet pleier. Svaret kan bli annerledes da enn når du kun tenker på hvor gøy det er for deg selv "å leke" sykepleier.

Sykepleierne trengs i vårt avanserte samfunn, mens hjelpepleiere er på vei ut. Hvis man misliker det bør man ta studiekompetanse og sykepleie. Jantelov og mobbing er tapernes tilnærming.

Anonymkode: c74b4...441

• Liker 14
Skrevet

Jeg er både enig og uenig med deg i dette. Jeg har selv et rustent fagbrev som helsefagarbeider, og en høyere utdannelse innen et annet felt.

Studiekompetanse er det mange helsefagarbeidere som har, og det alene er ingen mål på hvor kompetent eller omsorgsfull en person er. Omsorg trengs også i dagen samfunn. Derimot er jeg enig i at mange leker «viktig» sykepleier. Ofte på grunn av sykepleiermangel, - ikke på grunn av eget ønske. Jeg husker selv at jeg måtte gå ansvarsvakter på sommeren, og gi injeksjoner jeg ikke var trygg på. Eller vurdere helsetilstand til eldre som jeg overhode ikke var kompetent til. Det var ubehagelig, og ikke ønskelig.

Mobb opplevde jeg ikke at vi var, det gikk heller andre veien..

Men - jeg utdannet meg fort videre, til noe helt annet. Som dessverre også er tendensen til dagens helsefagarbeidere (og de velger ikke sykepleie). 

• Liker 3
Skrevet

Jeg er sykepleier, og jobber selv på en avansert sengepost med landsdekkende funksjon. Vi har noen hjelpepleiere som har jobbet hos oss i mange år.

Utfordringen jeg ser er ansvarsfordelingen. Sykepleierne møter ofte stor kritikk fra hjelpepleierne, blant annet med kommentarer om at vi er "arbeidssky" og f.eks ikke er flinke til å ta vår del på kjøkkenet (oppvask, rydding mm...). 

Det er forsåvidt helt riktig at det er en felles oppgave per stillingsbeskrivelse. Likevel føler jeg det blir dumt når vi har et betydelig annet ansvarsområde. Opplever også at hjelpepleier kunne utført en hel del oppgaver som de ikke ønsker/vil utføre. Dvs faller mer på sykepleier. 

• Liker 14
Skrevet

En annen gruppe med medisinkompetanse som ikke blir brukt, er vernepleierene. Vi har høgskole, kan sette injeksjoner (bl.a. vaksiner), gi medisiner, stelle sår osv, men har høyere kompetanse i atferd i fht en sykepleier. Men vernepleieren er bannlyst på somatisk sykehus takket være sykepleierforbundet som ikke ønsker oss. Helsefagarb/hjelpepleier har vgs og ikke slik medisinkompetanse som oss, men blir allikevel brukt her. Tror mange ikke er klar over vernepleierens medisinkompetanse takket være sykepleieren holder sine oppgaver tett mot brystet og ønsker ikke dele med oss. Nå er det ok, siden vi kan jobbe i enhver institusjon, men litt komisk i denne situasjonen vi er i nå. 

Anonymkode: 3c52b...70e

• Liker 7
Skrevet

Problemet her er som sagt over hvordan sykepleierne brukes. En sykepleier gjør alt en helsefagarbeider gjør pluss alt av sykepleie oppgaver og det ansvaret det medfører. Om sykepleierne hadde fått en klarere retning i hva som er deres jobb, så ville det frigjort tid til sykepleier oppgaver og mye ville vært løst i den såkalte sykepleie mangelen. Hvis noen lurte, jeg er selv sykepleier! Ressursene blir brukt på helt feil måte. 

Anonymkode: eaef1...9e2

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

En annen gruppe med medisinkompetanse som ikke blir brukt, er vernepleierene. Vi har høgskole, kan sette injeksjoner (bl.a. vaksiner), gi medisiner, stelle sår osv, men har høyere kompetanse i atferd i fht en sykepleier. Men vernepleieren er bannlyst på somatisk sykehus takket være sykepleierforbundet som ikke ønsker oss. Helsefagarb/hjelpepleier har vgs og ikke slik medisinkompetanse som oss, men blir allikevel brukt her. Tror mange ikke er klar over vernepleierens medisinkompetanse takket være sykepleieren holder sine oppgaver tett mot brystet og ønsker ikke dele med oss. Nå er det ok, siden vi kan jobbe i enhver institusjon, men litt komisk i denne situasjonen vi er i nå. 

Anonymkode: 3c52b...70e

Veldig gode poenger! 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Problemet her er som sagt over hvordan sykepleierne brukes. En sykepleier gjør alt en helsefagarbeider gjør pluss alt av sykepleie oppgaver og det ansvaret det medfører. Om sykepleierne hadde fått en klarere retning i hva som er deres jobb, så ville det frigjort tid til sykepleier oppgaver og mye ville vært løst i den såkalte sykepleie mangelen. Hvis noen lurte, jeg er selv sykepleier! Ressursene blir brukt på helt feil måte. 

Jeg er enig i at ressursene burde benyttes annerledes, men helsefagarbeideren har ikke kompetanse til å «dekke gulvet» alene. Det blir direkte uforsvarlig. I tillegg vil jeg anta mangelen på helsefagarbeidere hadde økt. Tunge stell, førstelinje og ansvar for vurdering ville gitt en overveldende fysisk og psykisk belastning.  

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...