AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #1 Skrevet 10. februar 2021 Synes det er overraskende at folk ikke bruker 30-60 min på å sette seg inn i noe så viktig, men klage skal de. Mener ikke at man skal bli ekspert, men forstå strømpris, nordpoolspot, påslag, nettleie, månedsbeløp kWh osv. altså helt basic ting 😅 vet ikke helt hva jeg vil med dette men blir så oppgitt at år etter år så er folk «sjokkert» over dyr strømregning , ikke har peiling på hva som er normalt, hva prisen er etc Anonymkode: 210f2...d6d 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #2 Skrevet 10. februar 2021 Jeg blir ikke "sjokkert" fordi jeg ikke forstår strøm og strømpriser, men fordi strøm faktisk er fryktelig dyrt. Anonymkode: a73e1...31c 16
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #3 Skrevet 10. februar 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): strømpris, nordpoolspot, påslag, nettleie, månedsbeløp kWh osv. Alt det der kan dra til helvete. Anonymkode: 7439b...7ef 7
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #4 Skrevet 10. februar 2021 Du kan jo lese og lære så mye du vil, men du kommer ikke unna det faktum at strømmen er horribel dyr nå. Uansett strømselskap. Ja, det er penger å spare hvis du bytter selskap, men selv ikke det billigste selskapet er billig nå. Anonymkode: 02365...4f5 5
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #5 Skrevet 10. februar 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Synes det er overraskende at folk ikke bruker 30-60 min på å sette seg inn i noe så viktig, men klage skal de. Mener ikke at man skal bli ekspert, men forstå strømpris, nordpoolspot, påslag, nettleie, månedsbeløp kWh osv. altså helt basic ting 😅 vet ikke helt hva jeg vil med dette men blir så oppgitt at år etter år så er folk «sjokkert» over dyr strømregning , ikke har peiling på hva som er normalt, hva prisen er etc Anonymkode: 210f2...d6d Jeg er heller sjokkert av deg, som tror du kan regne deg fram til billig strøm. Alle skjønner hvilket lureri det hele er bygd på. Jeg behøver bare å se en brosjyre eller en reklame fra strømleverandøren, hvor de skryter av at de sponser lokalmiljøet eller idretten, for å skjønne at når de har råd til det, så er strømprisen for høy. Vi trenger ikke en sponsor, vi trenger strøm til riktig pris. Men den største skurken er likevel Staten. De har sugerør som stikkes inn i alle faser av prosessen, hvor de suger til seg noen små ører her og der, som til sammen blir enorme beløp. Det hele med en veldig tvilsom begrunnelse. Gjerne noe med "miljø" i beskrivelsen av hvilken type avgift det handler om. Strøm skulle blitt solgt til selvkost til oss nordmenn som eier strømmen, og med påslag til utlandet. Da hadde vi betalt riktig pris. Men det skjer aldri. Uansett strømavtale. Anonymkode: 14278...b7e 5
newman01 Skrevet 10. februar 2021 #6 Skrevet 10. februar 2021 13 minutter siden, AnonymBruker said: Synes det er overraskende at folk ikke bruker 30-60 min på å sette seg inn i noe så viktig Vel, det er ikke så veldig lett å sette seg inn i. Tilogmed advokatene til Forbrukerrådet sliter med å skjønne prisberegning, påslag, innkjøpspåslag og kundepris... Hva er faktisk innkjøpspris, hva er påslaget, og hvorfor opererer Norgesenergi med både påslag på innkjøpspris OG påslag på nordpool-prisen? Hvordan kan noen kontrollere kundens faktiske pris eks.påslag om selskapene ikke oppgir denne. 8
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #7 Skrevet 10. februar 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Jeg er heller sjokkert av deg, som tror du kan regne deg fram til billig strøm. Skjønner ikke hvorfor du sier dette, aldri påstått noe slikt... men om man setter seg litt inn i strøm og hvordan ting fungerer kan man gjøre noen bevisste valg som kan hjelpe litt. og forresten...om du har spotpris så tjener ikke strømselskapet penger på deg på det til å gi til lokalsamfunnet. Det de tjener på er ev.deler av påslaget og månedsbeløpet. Dette hadde du sikker visst om du gadd å sette deg litt inn i det ev.om leverandøren din et netteier så kan de hente litt utifra der også men nettleien er også regulert og man kan ikke ta hvilken pris man ønsker. Anonymkode: 210f2...d6d 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #8 Skrevet 10. februar 2021 newman01 skrev (22 minutter siden): Vel, det er ikke så veldig lett å sette seg inn i. Tilogmed advokatene til Forbrukerrådet sliter med å skjønne prisberegning, påslag, innkjøpspåslag og kundepris... Hva er faktisk innkjøpspris, hva er påslaget, og hvorfor opererer Norgesenergi med både påslag på innkjøpspris OG påslag på nordpool-prisen? Hvordan kan noen kontrollere kundens faktiske pris eks.påslag om selskapene ikke oppgir denne. Jeg har full forståelse for at strøm og nettleie er vanskelig , men det er liksom noen basic ting man bør forstå seg litt på mener jeg. Som f.eks at om du har fjordkraft spotpris der prisen akk.nå ligger på 34øre pr kWh (se vekk i fra påslag og månedspris) så er det ikke fjordkraft som har bestemt den prisen. Så det nytter ikke å ringe de å kjefte på den prisen. Å der at strømmen er litt billigere på noen tider på døgnet. Anonymkode: 210f2...d6d
newman01 Skrevet 10. februar 2021 #9 Skrevet 10. februar 2021 hvis noen forklarer meg hvordan differansen oppstår så gleder jeg meg til det. Øverste er Norpool, under er gul husk at påslag og slikt kommer i tillegg 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #10 Skrevet 10. februar 2021 Jeg FORSTÅR det, men det gjør meg så jævlig forbanna at jeg ikke har råd til å varme opp mer enn stue og litt varme på bad! Ja jeg er alenemor, men jeg har grei utdanning og jobber 100 prosent, syns det er helt bak mål at jeg må velge mellom å handle inn mat vi skal spise eller varme opp leiligheten til et levelig nivå. Fyfaen. Ts kan ta seg en bolle og KVELE SEG på den. Anonymkode: c0bcd...16c 2
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #11 Skrevet 10. februar 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg FORSTÅR det, men det gjør meg så jævlig forbanna at jeg ikke har råd til å varme opp mer enn stue og litt varme på bad! Ja jeg er alenemor, men jeg har grei utdanning og jobber 100 prosent, syns det er helt bak mål at jeg må velge mellom å handle inn mat vi skal spise eller varme opp leiligheten til et levelig nivå. Fyfaen. Ts kan ta seg en bolle og KVELE SEG på den. Anonymkode: c0bcd...16c Meh. Iom at stømprisen lå under 10 øre pr kw leeeeenge, burde det være lett å sette til side 40-50 øre pr kw hele denne perioden. Da har man buffer til å ta denne toppen vi har nå:-). Anonymkode: ad5a2...2d4 2
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #12 Skrevet 10. februar 2021 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Jeg blir ikke "sjokkert" fordi jeg ikke forstår strøm og strømpriser, men fordi strøm faktisk er fryktelig dyrt. Anonymkode: a73e1...31c Det var ikke dyrt. Hvorfor "latet" du bare ikke som den kostet som normalt og satte til side noe? Da hadde du ikke merket noe. Min "strømkonto" ble 11000 større siste år pga lave priser. De spises det av nå uten at jeg merker noenting. Anonymkode: ad5a2...2d4 2
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #13 Skrevet 10. februar 2021 newman01 skrev (11 minutter siden): hvis noen forklarer meg hvordan differansen oppstår så gleder jeg meg til det. Øverste er Norpool, under er gul husk at påslag og slikt kommer i tillegg MWh er uten moms. Og MWH er ikke det samme som KWh først gjør vi MWH om til KWH 500,49kwh /1000 = 0,50049kwh 0,50049kwh x 25 (mva) =0,1251 0,1251 (mva) + 0,50049 kWh = 0,6256 øre pr kWh gjennomsnittlig Anonymkode: 210f2...d6d
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #14 Skrevet 10. februar 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det var ikke dyrt. Hvorfor "latet" du bare ikke som den kostet som normalt og satte til side noe? Da hadde du ikke merket noe. Min "strømkonto" ble 11000 større siste år pga lave priser. De spises det av nå uten at jeg merker noenting. Anonymkode: ad5a2...2d4 Slik gjør vi også omtrent, betaler 1000kr i mnd på egen strømkonto, når strømmen er lav så sparer man jo opp ett visst beløp, å når strømmen er høy så har vi penger på bok slik at vi ikke direkte merker det Anonymkode: 210f2...d6d 2
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #15 Skrevet 10. februar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): MWh er uten moms. Og MWH er ikke det samme som KWh først gjør vi MWH om til KWH 500,49kwh /1000 = 0,50049kwh 0,50049kwh x 25 (mva) =0,1251 0,1251 (mva) + 0,50049 kWh = 0,6256 øre pr kWh gjennomsnittlig Anonymkode: 210f2...d6d Ser det ble litt rot og litt utydelig begrep kanskje, men håper du forstod Anonymkode: 210f2...d6d
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #16 Skrevet 10. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Slik gjør vi også omtrent, betaler 1000kr i mnd på egen strømkonto, når strømmen er lav så sparer man jo opp ett visst beløp, å når strømmen er høy så har vi penger på bok slik at vi ikke direkte merker det Anonymkode: 210f2...d6d Jepp. Dette burde være så åpenbart at en burde ikke engang måtte forklare det:-) Anonymkode: ad5a2...2d4 3
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #17 Skrevet 10. februar 2021 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Jepp. Dette burde være så åpenbart at en burde ikke engang måtte forklare det:-) Anonymkode: ad5a2...2d4 Betinger at man har ok inntekt. For vår del er prisen steget til det tredobbelte fra i fjor, matprisen er gått opp med en god del (utgjør 1200 mnd for oss), inntekten er gått ned med 10 000 pr mnd siden i fjor og vi forsøker å lage en buffer i tilfelle vi mister enda mere av inntekten. Men, vi klarer oss greitt men tenker på de som har kun en inntekt og har vert sårbare lenge. Anonymkode: 37c25...3e8 2
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #18 Skrevet 10. februar 2021 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Betinger at man har ok inntekt. For vår del er prisen steget til det tredobbelte fra i fjor, matprisen er gått opp med en god del (utgjør 1200 mnd for oss), inntekten er gått ned med 10 000 pr mnd siden i fjor og vi forsøker å lage en buffer i tilfelle vi mister enda mere av inntekten. Men, vi klarer oss greitt men tenker på de som har kun en inntekt og har vert sårbare lenge. Anonymkode: 37c25...3e8 Om en ikke har råd til å legge til side noe når prisene er lave, vil man vite at man sitter fint i det når de stiger. For det vet man at de gjør. Da må man ta grep og gjøre endringer. Anonymkode: ad5a2...2d4 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #19 Skrevet 10. februar 2021 Enig. Samma greiene med strømprisene som corona; det er folket sin skyld. Gjør vi bedre jobb, blir det billigere/bedere. Anonymkode: d0196...98c
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #20 Skrevet 10. februar 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): MWh er uten moms. Og MWH er ikke det samme som KWh først gjør vi MWH om til KWH 500,49kwh /1000 = 0,50049kwh 0,50049kwh x 25 (mva) =0,1251 0,1251 (mva) + 0,50049 kWh = 0,6256 øre pr kWh gjennomsnittlig Anonymkode: 210f2...d6d Det enkleste er å dele nordpool-prisen på 10 for å få øre per kWh og deretter gange med 1,25 for å legge til moms: 500,49 / 10 * 1,25 = 62,56 øre per kWh Anonymkode: a6e56...733
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå