AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #1 Skrevet 10. februar 2021 Jeg har arvet et lite småbruk som noen har bydd på uten at jeg har annonsert småbruket for salg. Gården har ikke vært i drift på mange år, og det følger med så lite jord og skog at jeg egentlig ikke trodde noen ville betale for det :) budet er hvert fall då bra at jeg vil selge. Uansett, er det noen som har erfaring med salg utenom megler? Hvordan foregår det, hvor skal jeg begynne og hvem kan jeg kontakte? Er dette en typisk oppgave for advokat? Regner med det er noe ekstra styr med salg av småbruk sammenlignet med vanlig hus eller hytte og? Anonymkode: 23c95...075
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #2 Skrevet 10. februar 2021 Advokat ordner papirene, du trenger ikke megler når det bare blir en avtale om kjøp og salg mellom to parter. Litt usikker på småbruk, er det odel på det? Og det er mulig det må innom landbrukskontoret for å sjekke om prisen blir riktig, jeg vet at det må vurderes på større gårder. Ring kommunen og hør Anonymkode: 11d94...620 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #3 Skrevet 10. februar 2021 Odel? Bo og driveplikt? Konsesjon? Anonymkode: 93a2d...e62 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #4 Skrevet 10. februar 2021 Du kan bruke advokat som har forsikring til å drive som eiendomssalg . Anonymkode: ce6dd...325
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2021 #5 Skrevet 11. februar 2021 Dette med odel ble sjekket da jeg arvet, og det er ikke noe odel på småbruket. Husker ikke helt hvorfor, men mener det var en blanding av at det ikke har vært drift på veldig mange år og at det er såpass lite. Konsesjon ja.. det vet jeg ikke hva er og hva det innebærer. Er det noen som har en anelse om hva advokat til noe slikt koster? Anonymkode: 23c95...075
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2021 #6 Skrevet 11. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette med odel ble sjekket da jeg arvet, og det er ikke noe odel på småbruket. Husker ikke helt hvorfor, men mener det var en blanding av at det ikke har vært drift på veldig mange år og at det er såpass lite. Konsesjon ja.. det vet jeg ikke hva er og hva det innebærer. Er det noen som har en anelse om hva advokat til noe slikt koster? Anonymkode: 23c95...075 Det er vel ofte en timepris på ca 2000, spørs hvor du bor og hvem du bruker. Kan ikke se for meg at en advokat bruker mange timene på å sette opp en avtale, det er jo ganske rett frem. Men noen tusen må du nok bruke. For ti år siden tror jeg det var snakk om 15.000 hos advokat for å få alt sånt i orden, mulig det er mer nå. Evt mindre, jeg har ikke erfaring med det annet enn at jeg snakket med en advokat om det en gang. Anonymkode: 11d94...620
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2021 #7 Skrevet 11. februar 2021 Få uforpliktende tilbud fra 3 meglere. Du må få en takst før du selger! småbruk kan være utrolig mye verdt ved riktig beliggenhet! kanskje er tilbudet for lavt?? Anonymkode: 849d1...564 3
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2021 #8 Skrevet 11. februar 2021 Her ville jeg benyttet et eiendomsmegler som spesialiserer seg på landbruk til å forestå kontrakt og oppgjør mye som skal passes på ved slike salg, og en vanlig eiendomsmegler/advokat har som regel ikke like stor kompetanse på dette området. Anonymkode: 3f52a...4d4 2
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2021 #9 Skrevet 11. februar 2021 Meglere tar et fast beløp for å kun ordne med papirer og penger. Husker ikke om det var 5 eller 10.000 da jeg kjøpte av en kollega. Anonymkode: 6c0d3...bff
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2021 #10 Skrevet 11. februar 2021 Legg eiendommen ut på facebook på Småbruk og landlige perler til salgs. Og få takst. Anonymkode: 774a8...ac7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå