AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #1 Skrevet 10. februar 2021 Jeg er oppriktig interessert i å vite hva de som bruker blinkesmilefjes faktisk mener, for jeg skjønner faktisk ikke greia. Eksempler fra hverdagen: - En ukjent fyr sender melding på Finn.no: 'Da er jeg der ca kl 13. Kan være jeg ringer deg hvis jeg ikke finner frem ' - E-post fra kollegaer: 'Her kommer oversikt over desember-regnskapet ' og 'Jeg er ferdig med den maskinen nå, du kan ta over når du vil ' - Fra (ikke så nær) venninne: 'Hvilken bil har dere kjøpt? ' - Interiørbloggere som svarer folk som spør om farge på vegg etc: 'Det er soothing beige fra Jotun ' I min uvitenhet (?) tolker jeg blinkesmilefjesene som ganske arrogante og frekke, og får meg til å føle det som jeg har gjort noe galt eller at den som bruker de vil heve seg over meg. Eller prøver du faktisk å flørte med meg...? 🤷♀️ Settinger jeg syns smileyen passer er når jeg vil erte eller spøke litt med noen jeg kjenner godt, og jeg forstår at mottakeren forstår hva jeg mener. Typ: 'Haha, fikk du fartsbot? Trodde du alltid holdt deg i skinnet, jeg ' Hva mener dere? Anonymkode: 4b682...daa 5
Khadira Skrevet 10. februar 2021 #2 Skrevet 10. februar 2021 Enig med deg. Bruker ikke med mindre jeg skal fleipe med venninner f.eks. 4
Gjest EndaEnGang Skrevet 10. februar 2021 #3 Skrevet 10. februar 2021 Jeg kan bruke det til de som bruker det til meg. For eksempel chatter jeg en del med en nettredaktør i forbindelse med at jeg produserer tekst for dem, og hun bruker en del blunkefjes. Jeg har ingen grunn til å tro at hun gjør det for å være frekk eller nedlatende, så da legger jeg meg heller på samme kommunikasjonsstil. Jeg tror uansett ikke jeg ville tolket det som arrogant og frekt på generelt grunnlag. Jeg tror mange bruker det nettopp fordi de er redde for å fremstå som frekke eller sure dersom de ikke hadde brukt et smilefjes i det hele tatt. Selv har jeg nok mer problemer med folk som faktisk blunker til meg i tide og utide i virkeligheten. Har en kollega som gjør det, som jeg egentlig kommer veldig godt overens med, men den blinkingen kan gjøre meg litt ukomfortabel siden jeg ofte blir usikker på hvordan jeg skal tolke det eller hva han egentlig sikter til.
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #4 Skrevet 10. februar 2021 Jeg bruker nesten aldri blunkefjes, for jeg også tolker det som arrogant og "nå skrev jeg det, og da er det ikke mer å si for jeg vet bedre enn deg". Det blir mye brukt her på KG, og det irriterer meg like mye hver gang jeg ser det. Anonymkode: 6502c...dc7 5
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #5 Skrevet 10. februar 2021 Jeg bruker nok blunkefjes som litt "smil med glimt i øyet" og har vel tenkt at alle rundt meg gjør det samme. Det passer liksom ikke helt med vanlig smil. Det blir for generelt. Anonymkode: 34390...e3d
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #6 Skrevet 10. februar 2021 Blunkefjes er passiv-aggressivt. Om noen vil irritere meg, er det bare å putte inn en - den kommuniserer så negativt. Anonymkode: 863b2...065 6
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #7 Skrevet 10. februar 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg bruker nesten aldri blunkefjes, for jeg også tolker det som arrogant og "nå skrev jeg det, og da er det ikke mer å si for jeg vet bedre enn deg". Det blir mye brukt her på KG, og det irriterer meg like mye hver gang jeg ser det. Anonymkode: 6502c...dc7 Jeg klarer ikke helt å se hvordan et smil med et blunk klarer å bli arrogant... 😕 Klarer noen å forklare bedre hvorfor dere tenker det? Så jeg kanskje kan forstå hvorfor dere tolker dette så forskjellig fra meg. Anonymkode: 34390...e3d
Gjest EndaEnGang Skrevet 10. februar 2021 #8 Skrevet 10. februar 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg klarer ikke helt å se hvordan et smil med et blunk klarer å bli arrogant... 😕 Klarer noen å forklare bedre hvorfor dere tenker det? Så jeg kanskje kan forstå hvorfor dere tolker dette så forskjellig fra meg. Anonymkode: 34390...e3d Kanskje det har litt med erfaring å gjøre bare. Hvis man diskuterer en del på nett så brukes det svært ofte som en hersketeknikk. Da er det ikke rom for tolkning, men helt tydelig at det ikke er ment som et "glimt i øyet". Når man har opplevd dette en del ganger så får man nok rett og slett litt dårlige assosiasjoner til hele greia.
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #9 Skrevet 10. februar 2021 Bruker aldri emojier, det er slitsomt å lese en tekst med emojier og synes det er useriøst. Får inntrykket av at folk som bruker det mye er litt "korte". Anonymkode: 166d9...b0e 3
Pappi Skrevet 10. februar 2021 #10 Skrevet 10. februar 2021 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Jeg er oppriktig interessert i å vite hva de som bruker blinkesmilefjes faktisk mener, for jeg skjønner faktisk ikke greia. Eksempler fra hverdagen: - En ukjent fyr sender melding på Finn.no: 'Da er jeg der ca kl 13. Kan være jeg ringer deg hvis jeg ikke finner frem ' - E-post fra kollegaer: 'Her kommer oversikt over desember-regnskapet ' og 'Jeg er ferdig med den maskinen nå, du kan ta over når du vil ' - Fra (ikke så nær) venninne: 'Hvilken bil har dere kjøpt? ' - Interiørbloggere som svarer folk som spør om farge på vegg etc: 'Det er soothing beige fra Jotun ' I min uvitenhet (?) tolker jeg blinkesmilefjesene som ganske arrogante og frekke, og får meg til å føle det som jeg har gjort noe galt eller at den som bruker de vil heve seg over meg. Eller prøver du faktisk å flørte med meg...? 🤷♀️ Settinger jeg syns smileyen passer er når jeg vil erte eller spøke litt med noen jeg kjenner godt, og jeg forstår at mottakeren forstår hva jeg mener. Typ: 'Haha, fikk du fartsbot? Trodde du alltid holdt deg i skinnet, jeg ' Hva mener dere? Anonymkode: 4b682...daa Enig i at dette er merkelige settinger for blinkefjes. Jeg opplever generelt blinkefjes som positivt, enten som en forsterking av en fleip eller som noe flørtende. 2
Gjest TheCatLady Skrevet 10. februar 2021 #11 Skrevet 10. februar 2021 Jeg pleier å bruke det hvis jeg tuller eller flørter, men i de eksemplene virket det ganske malplassert. Det virker som folk ofte har sine egne definisjoner på hva en emoji betyr. Det er ofte at jeg tenker at de ikke passer inn eller virker overdrevet og rart.
Sjokoladepenge Skrevet 10. februar 2021 #12 Skrevet 10. februar 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Bruker aldri emojier, det er slitsomt å lese en tekst med emojier og synes det er useriøst. Får inntrykket av at folk som bruker det mye er litt "korte". Anonymkode: 166d9...b0e Jeg bruker emojier fordi jeg er så vanvittig redd for å virke sur eller lite hyggelig. Jeg er faktisk ganske lang 🙂 2
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #13 Skrevet 10. februar 2021 Jeg bruker ikke den smileyen. Har fått avsmak etter at vi fikk en kollega som bruker den minst ti ganger daglig. "Nå er jeg ferdig med ditt og datt 😉", "Legger ved referatet fra møtet 😉", "ja, det var slik jeg også tenkte 😉", "du må gjøre sånn og sånn i stedet 😉", "XX skal fikse ditt og datt 😉", "åja, ok 😉", "da så 😉", "jeg er ferdig på jobb for dagen, men kan se på det i morgen 😉", "kan noen kikke på blablabla? 😉". Helt enig med TS at jeg får en litt sånn arrogant inntrykk av vedkommende, som jeg ikke ville fått hvis det ikke var et blunk der. Føler jeg ser blunkeemojier i marerittene mine nå etterhvert. Anonymkode: 935ac...d54 2
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #14 Skrevet 10. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Føler jeg ser blunkeemojier i marerittene mine nå etterhvert. Nå måtte jeg le høyt - litt sånn skrekkblandet fryd. Uff! Anonymkode: 863b2...065
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #15 Skrevet 10. februar 2021 Godt å se at jeg ikke er den eneste som tolker smileyen som arrogant, men samtidig ganske interessant (og bekymringsverdig) at vi tolker den så forskjellig! TS Anonymkode: 4b682...daa
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #16 Skrevet 10. februar 2021 Jeg har aldri tenkt på blunkesmileyen som arrogant, jeg bruker den når jeg sender en spøk eller tuller med noe eller kanskje litt flørt. I det virkelige liv ville jeg jo aldri blunket til noen hvis jeg var arrogant, men hvis jeg tullet eller flørtet ville jeg kanskje blunket. Anonymkode: 6b761...12b 1
Gjest TheCatLady Skrevet 10. februar 2021 #17 Skrevet 10. februar 2021 Jeg lurer på hvordan kommunikasjonen hadde sett ut om man skulle snakket sånn som man skrev Jeg tror det hadde blitt rart å drive og blunke på jobb hver gang man hadde gjort noe. "Da er jeg ferdig ;)". "Hva synes du om x? ;)".
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #18 Skrevet 10. februar 2021 TheCatLady skrev (1 time siden): Jeg lurer på hvordan kommunikasjonen hadde sett ut om man skulle snakket sånn som man skrev Jeg tror det hadde blitt rart å drive og blunke på jobb hver gang man hadde gjort noe. "Da er jeg ferdig ;)". "Hva synes du om x? ;)". På min arbeidsplass er det heldigvis ingen som bruker smilefjes. Syns det blir litt for uprofesjonelt. Anonymkode: 6b761...12b 1
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 10. februar 2021 #19 Skrevet 10. februar 2021 Bruker det om jeg spøker eller fleiper.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå