Gå til innhold

mat man blir feit av :)

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvilken mat er det man legger på seg mest av? Jeg har gått ned masse etter en operasjon og sliter med å legge på meg igjen. Jeg kan ikke trene styrke enda dessverre, så her er det bare å lesse på med mat jeg kan legge på meg av. Hva bør jeg spise?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mye karbohydrater legger man på seg av, men jeg vil jo anbefale deg å spise normalt og sunt og heller vente til du kan trene samtidig.

Skrevet

Du kan legge på deg av alt, så lenge du spiser nok av det.

Matvarer med mye kalorier legger du såklart fortere på deg enn andre matvarer, som f.eks usunne ting som potetgull, sjokolade, fast food og generelt mat med høyt fettinnhold.

Karbohydrater og proteiner har 4 kcal per gram og fett har 9 kcal per gram, og da sier det seg selv at mat med mye fett er det mye kalorier i.

Derimot, når du skal legge på deg, så bør du velge et sunt kosthold og heller spise mer enn å velge et usunt kosthold stappet med fett. Det er viktig å få i seg mye proteiner, slik at det du legger på deg ikke bare blir ekstra fett, for hva er da poenget med å legge på seg? Du vil i så fall bare ende opp med å bli mer usunn enn i utgangspunktet.

Altså, spis mye grovt brød, proteinrike matvarer som kylling, kjøtt, tunfisk og vanlig fisk. Pass også å få med deg det sunne fettet, som er f.eks fet fisk og makrell i tomat. Spis oftere enn før.

Skrevet

Dessuten, hvis du legger om til et sunt kosthold med regelmessige måltider og riktig mengde av proteiner, karbohydrater og fett, vil vekten din mest sannsynlig stabilisere seg til et normalt nivå for deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...