Anonymbruker96 Skrevet 10. februar 2021 #1 Del Skrevet 10. februar 2021 Heisann! Jeg og min mann har prøvd å få barn i 3 år nå uten hell. Mitt problem er at jeg har ikke mens og heller ikke eggløsning. Jeg har vært hos gynekolog men der fikk jeg bare tabletter for mensen. Hun nektet å gi meg tabletter for eggløsning da hun ikke ønsket at jeg skulle få barn når jeg var litt overvektig (er ikke det opp til meg selv?) denne gynekologen var veldig frekk mot meg, og jeg nærmest gråt da jeg dro derfra. Er ikke den eneste som har opplevd dette hos denne gynekologen. Jeg skulle ønske jeg fikk ihvertfall sjansen til å få prøvd letrozol. Mitt spørsmål er: er det lurt av meg å bestille time hos en annen gynekolog/eventuelt online gynekolog? Er det en bedre sjans å få tabletter utskrevet da? Har lest litt på det men ønsker gjerne å høre om noen har erfaringer rundt dette :) jeg vet at noen som er overvektig har fått disse tablettene så er jo derfor jeg lurer. Og håper at folk holder seg for god til å kommentere noe om overvekt da ikke folk vet hva bakgrunnen til hver enkelt er. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #2 Del Skrevet 10. februar 2021 Men har du ikke sjans til å gå ned i vekt? Det er større risiko knyttet til svangerskap når man er overvektig. Ei venninne av meg skal føde snart og hun er veldig overvektig, hun får ikke engang føde på nærsykehuset fordi de ikke har kompetanse på slike risikosvangerskap. Svangerskapsdiabetes har hun også, og det er et skikkelig styr. Anonymkode: d68e6...f03 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #3 Del Skrevet 10. februar 2021 Vil legge til dette: "- Hvis du har en BMI over 30, har du en syv ganger økt risiko sammenlignet med normalvektige for å utvikle svangerskapsdiabetes, sier avdelingslege Kristina Renault, som er medforfatter av den danske artikkelen. Selve fødselen blir også mer komplisert for overvektige kvinner. - Det er en større risiko for at de får en vanskelig fødsel, kanskje som en følge av at de føder større barn. Risikoen for at fødselen ender i et akutt keisersnitt er også større hvis mor er overvektig. Les også: Mors fedme øker risikoen for medfødte skader Risiko for barnet Overvektige gravide føder ikke bare større barn. Barna har selv en større risiko for å bli overvektige - med de sykdommene det kan føre med seg, samt risikoen for selv å bli overvektig når de skal føde barn. Gravide som sliter med overvekt, er derfor en utfordring for helsevesenet, og artikkelforfatterne konkluderer med at overvektige kvinner som ønsker å bli gravide, bør rådgives i god tid om at de bør gå ned i vekt." Hentet herfra: https://nhi.no/familie/graviditet/overvekt-i-svangerskapet/ Anonymkode: d68e6...f03 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #4 Del Skrevet 10. februar 2021 Ikke så pedagogisk formidlet av gynekologen, men poenget er likevel viktig. Overvekt er sannsynligvis årsaken til problemene, og det å bli gravid utsetter i tillegg deg og barnet for en stor helserisiko. I fertilitetsbehandling er dette faktisk så sentralt at klinikkene etter lovverket ikke har lov til å hjelpe personer med fedme, og har klare grenser på BMI i forhold til hvem som kan få hjelp. Anonymkode: 8e8fe...f57 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skogkløver Skrevet 10. februar 2021 #5 Del Skrevet 10. februar 2021 Jeg ville kommet meg til en annen gynekolog, du har rett på en ny vurdering. Uansett vekt skal du behandles med respekt. Har du fått tilbud om metformin? Er du utredet for pcos? Metformin kan hjelpe med vektnedgang og eggløsning. Det måtte jeg prøve i ca 6 mnd for å stabilisere syklusen med hormoner (som er vanlig å bruke for tidlig overgangsalder) + metformin. Håpet var at kroppen skulle klare å starte eggløsning av seg selv. Det er liten vits med hormoner for eggløsning dersom du ikke har stabil syklus, det må på plass først. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #6 Del Skrevet 10. februar 2021 Hva er litt overvektig da?Jeg gikk ned rundt 30 kg før jeg ble gravid.Veide rundt 8 kilo mindre som høygravid enn når jeg ble gravid. Gikk ned masse i svangerskapet. Fikk barn på 3450kg. Anonymkode: ddbd3...7bf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #7 Del Skrevet 10. februar 2021 Veldig rart at gynekologen sier dette hvis du bare er overvektig (bmi 25-30). Det må jo vel være snakk om fedme i en eller annen grad for at hun skal uttale seg slik. Jeg ville oppsøkt en annen gynekolog ja, hvis det er slik at det er snakk om overvekt, ikke fedme. Anonymkode: 950f5...70e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #8 Del Skrevet 10. februar 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Hva er litt overvektig da?Jeg gikk ned rundt 30 kg før jeg ble gravid.Veide rundt 8 kilo mindre som høygravid enn når jeg ble gravid. Gikk ned masse i svangerskapet. Fikk barn på 3450kg. Anonymkode: ddbd3...7bf Det må være verdensrekord? Aldri hørt om så stort barn før... Anonymkode: db948...f73 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #9 Del Skrevet 10. februar 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det må være verdensrekord? Aldri hørt om så stort barn før... Anonymkode: db948...f73 Hehe😁 Anonymkode: ddbd3...7bf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #10 Del Skrevet 10. februar 2021 Anonymbruker96 skrev (47 minutter siden): Heisann! Jeg og min mann har prøvd å få barn i 3 år nå uten hell. Mitt problem er at jeg har ikke mens og heller ikke eggløsning. Jeg har vært hos gynekolog men der fikk jeg bare tabletter for mensen. Hun nektet å gi meg tabletter for eggløsning da hun ikke ønsket at jeg skulle få barn når jeg var litt overvektig (er ikke det opp til meg selv?) denne gynekologen var veldig frekk mot meg, og jeg nærmest gråt da jeg dro derfra. Er ikke den eneste som har opplevd dette hos denne gynekologen. Jeg skulle ønske jeg fikk ihvertfall sjansen til å få prøvd letrozol. Mitt spørsmål er: er det lurt av meg å bestille time hos en annen gynekolog/eventuelt online gynekolog? Er det en bedre sjans å få tabletter utskrevet da? Har lest litt på det men ønsker gjerne å høre om noen har erfaringer rundt dette jeg vet at noen som er overvektig har fått disse tablettene så er jo derfor jeg lurer. Og håper at folk holder seg for god til å kommentere noe om overvekt da ikke folk vet hva bakgrunnen til hver enkelt er. Om det er i Trondheim.. Hold deg unna Kristin Offerdal. Hun er ofte spydig om overvektige kvinner. Gå til Liv Bente Romundstad på spiren fertilitetsklinikk. Hun er bare helt fantastisk. Anonymkode: a60a0...d18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonymbruker96 Skrevet 10. februar 2021 Forfatter #11 Del Skrevet 10. februar 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Om det er i Trondheim.. Hold deg unna Kristin Offerdal. Hun er ofte spydig om overvektige kvinner. Gå til Liv Bente Romundstad på spiren fertilitetsklinikk. Hun er bare helt fantastisk. Anonymkode: a60a0...d18 Hei. Jeg er i Nord og her er veldig lite utvalg av gynekologer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatariel Skrevet 10. februar 2021 #12 Del Skrevet 10. februar 2021 Kjære deg - du må komme deg til en annen gynekolog! Jeg er prøver på 4. barnet nå og jeg har ALDRI hørt et ord om vekten min verken hos lege eller gynekolog. Jeg er 25 kg overvektig i dag, men på tross av det har jeg blitt tatt godt i mot hos klinikken. Alltid blitt hørt på mine spørsmål og frustrasjoner, og fått tilbud om den medisinen jeg har ønsket meg. Jeg har gått lengst på metformin, og den gjorde at jeg FIKK en syklus. I høst begynte jeg også på letrozol for å få normaltidlig EL, det fungerte også veldig bra. Nå gjelder det å bli gravid på det. Eggløsning er alfaomega for å bli gravid ja, så du må finne en gynekolog som er villig til å gjøre alt for at du skal få det. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #13 Del Skrevet 10. februar 2021 Mest sannsynlig har du ikke eggløsning pga overvekten. Da må du gå ned i vekt, så fikser kroppen opp. Det er faktisk en grunn til at kroppen din ikke vil bli gravid. Lytt til den. Endre livsstil. Gynekologen har helt rett ang fedme og graviditet. Anonymkode: d6e65...732 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonymbruker96 Skrevet 10. februar 2021 Forfatter #14 Del Skrevet 10. februar 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Vil legge til dette: "- Hvis du har en BMI over 30, har du en syv ganger økt risiko sammenlignet med normalvektige for å utvikle svangerskapsdiabetes, sier avdelingslege Kristina Renault, som er medforfatter av den danske artikkelen. Selve fødselen blir også mer komplisert for overvektige kvinner. - Det er en større risiko for at de får en vanskelig fødsel, kanskje som en følge av at de føder større barn. Risikoen for at fødselen ender i et akutt keisersnitt er også større hvis mor er overvektig. Les også: Mors fedme øker risikoen for medfødte skader Risiko for barnet Overvektige gravide føder ikke bare større barn. Barna har selv en større risiko for å bli overvektige - med de sykdommene det kan føre med seg, samt risikoen for selv å bli overvektig når de skal føde barn. Gravide som sliter med overvekt, er derfor en utfordring for helsevesenet, og artikkelforfatterne konkluderer med at overvektige kvinner som ønsker å bli gravide, bør rådgives i god tid om at de bør gå ned i vekt." Hentet herfra: https://nhi.no/familie/graviditet/overvekt-i-svangerskapet/ Anonymkode: d68e6...f03 Hei. Så det er sagt, skjønner at du setter det inn hit. Men jeg vet om alt dette har spesifisert at jeg trenger ikke å høre om dette. Mitt liv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #15 Del Skrevet 10. februar 2021 Det er risikoer for både overvektig mor og det kommende barn. Holder med gynekologen. Man tilrettelegger ikke for overvektige gravide, heller ikke for rusmisbrukere Anonymkode: 1dabf...d85 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2021 #16 Del Skrevet 11. februar 2021 Anonymbruker96 skrev (1 time siden): Hei. Så det er sagt, skjønner at du setter det inn hit. Men jeg vet om alt dette har spesifisert at jeg trenger ikke å høre om dette. Mitt liv. Tja, ved en eventuell graviditet med påfølgende fødsel vil det være barnets liv det går utover også. Vil du ikke gi barnet best mulig utgangspunkt i livet? Hvis det ikke finnes noe i veien for at du kan gå ned i vekt, så synes jeg faktisk at holdningen du viser her er både umoden og egoistisk. Barnets beste først så langt det lar seg gjøre! Anonymkode: d68e6...f03 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå