AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #1 Skrevet 10. februar 2021 Jeg har ikke klart å amme mine tidligere barn og ønsker å forsøke igjen. Jeg har store bryster og normale brystvorter. De har vært på puppen i timesvis uten å få i seg stort. Jeg er redd for at når jeg bruker hamburger grep eller annet at baby bare får brystvorte og aerolaen i munne, og ikke "kjøttet under" om dere skjønner? Når jeg bruker hamburger grep eller noe lignende for å gjøre klar puppen til baby så forsvinner alt "kjøttet" og det er bare hud med aerola og brystvorte der. Må baby ha noe av "kjøttet" under, dvs kjertler og brystvev i munnen for å stimulere melka? Anonymkode: 984fe...63d
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #2 Skrevet 10. februar 2021 Brystvorta. Babyen skal ha brystvorta i munnen. Anonymkode: 25676...0d8
Mnjah Skrevet 10. februar 2021 #3 Skrevet 10. februar 2021 Hamburger-grepet er for at babyen skal ha munnen mindre "rett på" brystborta, ikke for at ungen må ha pupp i munnen. Hamburger-grepet er kun for å unngå spaghetti-suging som gjør at barnet suger for spisst på brystvorten. Et hamburger-grep hjelper barnet med å få brystvorten mer oppi ganen enn rett inn i munn, det er også for at du ikke skal få såre brystvorter. Prøv å ikke tenke så mye på hva som havner i munnen, men mer på om barnet suger rett på eller litt underfra og opp. 2
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #4 Skrevet 10. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Brystvorta. Babyen skal ha brystvorta i munnen. Anonymkode: 25676...0d8 Feil, babyen må ha mer enn bare den. Det blir bare smertefullt og gir ikke nok grep for babyen. Om de må ha så veldig mye under er jeg ikke sikker på, jeg likte ikke hamburgergrepet, syns ikke hun fikk noe bedre tak med det. C-grepet fungerte bedre her, da ble brystet formet mer som åpningen på munnen. Anonymkode: 55398...998 4
Mnjah Skrevet 10. februar 2021 #5 Skrevet 10. februar 2021 Melka stimuleres av sugingen, men også av haken. Barnet skal ikke ha deler av brystet i munnen for å stimulere. Det kan også stimulere når barnet legger en hånd på brystet (av seg selv) 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #6 Skrevet 10. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Feil, babyen må ha mer enn bare den. Det blir bare smertefullt og gir ikke nok grep for babyen. Om de må ha så veldig mye under er jeg ikke sikker på, jeg likte ikke hamburgergrepet, syns ikke hun fikk noe bedre tak med det. C-grepet fungerte bedre her, da ble brystet formet mer som åpningen på munnen. Anonymkode: 55398...998 Det er jo ikke "feil" for det styrer barnet selv, man skal ikke prøve å stappe inn puppen som en dyne i et trangt dynetrekk. Barnet skal bare få tak på brystvorta og justerer hvor mye mer som går inn selv. Anonymkode: 25676...0d8 2
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #7 Skrevet 10. februar 2021 Takk for svar, jeg fikk høre på sykehuset at ammeteknikk var riktig hele tiden så skjønner ikke hva som gikk feil, og har tenkt at hvis bare brystvorta er i munnen så stimulerer det ikke til nok melk. Med første var det nok melk men likevel vektnedgang som førte til at jeg ble anbefalt mme. Med andremann så kom det aldri nok melk...men hang på puppen. Så derfor føler jeg at jeg gjorde noe feil... at de satt feil på puppen.. sikkelig sårt og har veldig lyst å få det til å fungere denne gangen Anonymkode: 984fe...63d
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #8 Skrevet 10. februar 2021 Anbefaler å se på video fra ammehjelpen sin nettside. Jeg hadde god hjelp av de filmene for å gi baby rett grep på puppen 😊 Anonymkode: e13ea...3c8
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #9 Skrevet 10. februar 2021 https://ammehjelpen.no/kategori/ammestillinger/ Anonymkode: e13ea...3c8
Gjest Albbas Skrevet 10. februar 2021 #10 Skrevet 10. februar 2021 Brystknopp og deler av areola skal i munnen. Trenger ikke ha noe av det øvrige brystet, men her er det ikke noen fasit altså. Noen har liten areola, andre store. Men hvis hamburgergrepet fungerer så er jo det bra, da trenger du ikke analysere om for mye eller for lite av resten av brystet er i munnen. Baby skal ha et asymmetrisk dietak, dvs mer av bryst/areola nedenfor knoppen skal i munnen enn over knoppen. Så er det stor forskjell på barn. Mine barn har jeg måttet klemme brystet heeelt flatt for, slik at det kun er areola og knopp som er mulig å gape over. De har hatt dårlig gap og stramt tungebånd, så måtte være pinlig nøye. Andre babyer greier seg med hva som helst. 😅
Gjest Albbas Skrevet 10. februar 2021 #11 Skrevet 10. februar 2021 5 hours ago, AnonymBruker said: Det er jo ikke "feil" for det styrer barnet selv, man skal ikke prøve å stappe inn puppen som en dyne i et trangt dynetrekk. Barnet skal bare få tak på brystvorta og justerer hvor mye mer som går inn selv. Anonymkode: 25676...0d8 Nei, BARE brystvorta kommer til å gjøre veldig, veldig vondt og ikke stimulere til særlig produksjon. Au. 😬 Sikker på at du ikke egentlig mener deler av areola også? Og mener den er del av brystvorta? Ikke alle babyer greier å justere selv hvor mye som skal inn, så man må tilrettelegge godt. Ved tilbakelent amming hud mot hud, der de selv leter, kan man la de få prøve selv i større grad. Og som nevnt over, noen babyer er naturtalenter og greier seg med hva som helst. Men hvis de ikke greier å justere seg korrekt ender du fort opp med blødende sår.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå