Krantz95 Skrevet 10. februar 2021 #1 Skrevet 10. februar 2021 (endret) I slutten av 2020 støttet 70 prosent tiltakene. De fire første ukene i 2021 var støtten 60 prosent. Nå har den sunket til 59 prosent som er det laveste nivået siden pandemien startet. I aldersgruppen 16-24 år støtter kun 35 prosent tiltakene. Lurer på hva regjeringen gjør når man om kanskje en måned ikke lenger har flertall i befolkningen for tiltakene? Endret 10. februar 2021 av Krantz95 9
pavlin Skrevet 10. februar 2021 #2 Skrevet 10. februar 2021 (endret) Dette har jeg sagt i lang tid allerede - det er ikke et spørsmål om hvor lenge samfunnet skal holdes stengt, det kommer til å bli mer og mer motstand, og til slutt er det ikke noe annet valg enn å åpne samfunnet, og la ting gå sin gang. Jeg tror vaksineringen er siste sjanse. Skulle dette av en eller annen grunn ikke lykkes, tror jeg myndighetenes restriksjonsprosjekt er over. Da har de to valg; innse at de ikke klarer å kontrollere dette, eller begynne å styre folk med en helt annen type makt enn i dag. Opprørene mot restriksjonene kommer tettere og tettere rundt om i verden, og de vil også skje i Norge når vi har blitt presset for lenge. Endret 10. februar 2021 av pavlin 24
Ukjent. Skrevet 10. februar 2021 #3 Skrevet 10. februar 2021 Jeg er sjokkert over 59% av befolkningen støtter tiltakene. Helt hårreisende at så mange fremdeles har tillit til dette absurde makkverket av regler som endres mer eller mindre daglig. Godt å se at hvertfall den oppvoksende generasjonen har litt mer vett enn de eldre. 34
NorthernLight Skrevet 10. februar 2021 #4 Skrevet 10. februar 2021 Krantz95 skrev (1 time siden): I slutten av 2020 støttet 70 prosent tiltakene. De fire første ukene i 2021 var støtten 60 prosent. Nå har den sunket til 59 prosent som er det laveste nivået siden pandemien startet. I aldersgruppen 16-24 år støtter kun 35 prosent tiltakene. Lurer på hva regjeringen gjør når man om kanskje en måned ikke lenger har flertall i befolkningen for tiltakene? Blir det mye smitte av de nye variantene og flere blir syke går nok støtten mer opp. I Norge er mange så bortskjemte at de går på veggen bare de ikke får dratt på helsestudio,kjøpe drinker på bar osv osv..Men heldigvis er det fortsatt mange som skjønner at det er smart å slå ned utbrudd av de nye smittsomme variantene (den Sør Afrikanske og Britiske) for å unngå at de blir dominerende i Norge så lenge som mulig inntil man får vaksinert folk. 10
Gjest Paramount Skrevet 10. februar 2021 #5 Skrevet 10. februar 2021 Ukjent. skrev (31 minutter siden): Jeg er sjokkert over 59% av befolkningen støtter tiltakene. Helt hårreisende at så mange fremdeles har tillit til dette absurde makkverket av regler som endres mer eller mindre daglig. Godt å se at hvertfall den oppvoksende generasjonen har litt mer vett enn de eldre. Like sjokkert. Det er først og fremst Nrk-generasjonen som driver disse tallene til værs. Tenker disse tallene korrelerer veldig med tacofredag og lørdagspizza.
Gjest pangolina Skrevet 10. februar 2021 #6 Skrevet 10. februar 2021 Tja, når jeg var å handlet mat sist var det veldig lite som tydet på at folk ikke slutter opp om tiltakene. Det var typ 2 idiotiske kjerringer i 20 årene som ikke hadde munnbind og gikk rundt å slengte på håret, der munnbindet antagelig var droppet for av forfengelighetshensyn og ikke fordi de er motstandere av smittevern. Hvorfor flytter du ikke bare fra Norge om du er så misfornøyd med pandemihåndteringen her?
mebeforeyou Skrevet 10. februar 2021 #7 Skrevet 10. februar 2021 (endret) Jeg kan ikke nok til å se helheten av alle konsekvensene. Prisen hver enkelt betaler er veldig individuell. Jeg selv har tjent på pandemien, men min kjæreste og venninne har fått ett stort økonomisk tap både som permittert og med fremtidige feriepenger. For andre kan dårligere psykisk helse være en konsekvens. Så at støtter tiltakene betyr at jeg kan fortsette på hjemmekontor uten store konsekvenser, men likevel er jeg veldig bekymret for alle bedrifter og enkeltpersoners skjebne som denne pandemien fører med seg. Endret 10. februar 2021 av mebeforeyou Tekstendring 7
Ukjent. Skrevet 10. februar 2021 #8 Skrevet 10. februar 2021 pangolina skrev (11 minutter siden): Tja, når jeg var å handlet mat sist var det veldig lite som tydet på at folk ikke slutter opp om tiltakene. Det var typ 2 idiotiske kjerringer i 20 årene som ikke hadde munnbind og gikk rundt å slengte på håret, der munnbindet antagelig var droppet for av forfengelighetshensyn og ikke fordi de er motstandere av smittevern. Hvorfor flytter du ikke bare fra Norge om du er så misfornøyd med pandemihåndteringen her? Er det påbudt der du bor? Hvis ja, så sier jo dette ingenting om de fleste støtter tiltak eller ikke. Påbud er tvang, da er det ikke som at de har et valg. 8
Gjest pangolina Skrevet 10. februar 2021 #9 Skrevet 10. februar 2021 (endret) Ukjent. skrev (27 minutter siden): Er det påbudt der du bor? Hvis ja, så sier jo dette ingenting om de fleste støtter tiltak eller ikke. Påbud er tvang, da er det ikke som at de har et valg. Det er "munnbind-plikt" dersom man ikke kan holde 1 m avstand akkurat nå. Men her bruker faktisk nesten alle munnbind mer eller mindre konsekvent i offentlig rom, innendørs, uavhengig av hvilke tiltak som gjelder. Folk har gjort det siden i fjor høst. Endret 10. februar 2021 av pangolina
Fungerende Skrevet 10. februar 2021 #10 Skrevet 10. februar 2021 I Oslo er smitten halvert og risikoen til viruset redusert (vaksine). Allikevel kommer det ingen lettelser. Samtidig letter regjeringen på tiltakene i nabokommuner med mer smitte. Når tiltakene verken er forholdsmessige eller logiske er det naturlig at støtten går ned. 28
buksa di Skrevet 10. februar 2021 #11 Skrevet 10. februar 2021 Fungerende skrev (1 minutt siden): I Oslo er smitten halvert og risikoen til viruset redusert (vaksine). Allikevel kommer det ingen lettelser. Samtidig letter regjeringen på tiltakene i nabokommuner med mer smitte. Når tiltakene verken er forholdsmessige eller logiske er det naturlig at støtten går ned. Amen! 9
MissLucy Skrevet 10. februar 2021 #12 Skrevet 10. februar 2021 Krantz95 skrev (6 timer siden): I slutten av 2020 støttet 70 prosent tiltakene. De fire første ukene i 2021 var støtten 60 prosent. Nå har den sunket til 59 prosent som er det laveste nivået siden pandemien startet. I aldersgruppen 16-24 år støtter kun 35 prosent tiltakene. Lurer på hva regjeringen gjør når man om kanskje en måned ikke lenger har flertall i befolkningen for tiltakene? lenke? 1
buksa di Skrevet 10. februar 2021 #13 Skrevet 10. februar 2021 (endret) MissLucy skrev (2 minutter siden): lenke? Jeg har sett artikkler på de største avisene, dagbladet, avisaoslo, vg osv.. Endret 10. februar 2021 av buksa di 1
Krantz95 Skrevet 10. februar 2021 Forfatter #14 Skrevet 10. februar 2021 MissLucy skrev (4 minutter siden): lenke? https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Gajyd9/stoetten-til-tiltakene-har-aldri-vaert-lavere 3
mlifjeld Skrevet 10. februar 2021 #15 Skrevet 10. februar 2021 mebeforeyou skrev (4 timer siden): Jeg kan ikke nok til å se helheten av alle konsekvensene. Prisen hver enkelt betaler er veldig individuell. Jeg selv har tjent på pandemien, men min kjæreste og venninne har fått ett stort økonomisk tap både som permittert og med fremtidige feriepenger. For andre kan dårligere psykisk helse være en konsekvens. Så at støtter tiltakene betyr at jeg kan fortsette på hjemmekontor uten store konsekvenser, men likevel er jeg veldig bekymret for alle bedrifter og enkeltpersoners skjebne som denne pandemien fører med seg. Akuratt dette. Det er veldig lett å støtte tiltakene dersom man ikke får konsekvenser av den. For meg som jobbet to jobber i utelivsbransjen har gått ned til en inntekt på rundt 12000 i mnd. Er jævlig hardt. Kjenner også flere som nok må legge ned bedriften og taper enorme summer. Og studenter som var avhengig av bar jobben.. Skulle ønske jeg hadde en trygg jobb med hjemmekontor. Da hadde jeg nok vært mer positiv til nedstenging. Nå håper jeg bare at jeg klarer å ha nok penger til mat i slutten av mnd.. Men tviler denne mnd da jeg kun har 200kr igjen på konto 🙃 14
buksa di Skrevet 10. februar 2021 #16 Skrevet 10. februar 2021 mlifjeld skrev (2 minutter siden): Akuratt dette. Det er veldig lett å støtte tiltakene dersom man ikke får konsekvenser av den. For meg som jobbet to jobber i utelivsbransjen har gått ned til en inntekt på rundt 12000 i mnd. Er jævlig hardt. Kjenner også flere som nok må legge ned bedriften og taper enorme summer. Og studenter som var avhengig av bar jobben.. Skulle ønske jeg hadde en trygg jobb med hjemmekontor. Da hadde jeg nok vært mer positiv til nedstenging. Nå håper jeg bare at jeg klarer å ha nok penger til mat i slutten av mnd.. Men tviler denne mnd da jeg kun har 200kr igjen på konto 🙃 Jeg har fått 40 prosent mer fra nav pga corona, men fortsatt skjeptisk til denne nedstegningen Dog er enig at vi må ha noen tiltak, men fullt ikke så strengt. 3
Gjest Optimo Skrevet 10. februar 2021 #17 Skrevet 10. februar 2021 All den tid beredskapen er som den er, så støtter jeg tiltakene fortsatt. Alternativet, med krigssone på sykehusene, er ikke noe å trakte etter. Men det er ganske utrolig at det ikke har skjedd en dritt med sykehuskapasiteten i løpet av et helt år med koronakaos. Det må nødvendigvis få konsekvenser for noen når det roer seg. Statusrapport fra Ulvik, for øvrig: Sitat Folk i 30- og 40-åra blir veldig sjuke Litt under halvparten av dei smitta i Ulvik har vore barn. Fleire av dei som har blitt veldig sjuke, har heller ikkje vore veldig gamle. – Me snakkar om friske og raske folk i 30-åra og kanskje i byrjinga av 40-åra. Tilbakemeldingane er at dei ikkje nødvendigvis surfar gjennom sjukdomen, seier ordføraren. – Det er nok ei ekstrem påkjenning for dei som blir råka av dette. Seks av dei hundre smitta i kommunen har vore lagt inn på sjukehus. Framleis er to lagt inn på Voss sjukehus, og ein på Haukeland. https://www.nrk.no/vestland/ulvik-har-nadd-100-smitta_-_-ein-del-har-vore-veldig-sjuke-1.15366697 Å slippe dette viruset mer løs enn det allerede er vil være en fryktelig dårlig idé. 100 smittede, 50 voksne og seks av dem på sykehus. Den kapasiteten finnes ikke i stor skala.
AfterTheRain Skrevet 10. februar 2021 #18 Skrevet 10. februar 2021 Jeg tror politikerne dr*ter i alt annet enn at de ønsker å være populære, så da går jeg ut i fra hvis flertallet blir mot tiltakene da snur de på det og kanskje velger en annen retning. Så det er faktisk opp til oss som bor i landet for å vise hva vi ønsker... 6
tussi84 Skrevet 10. februar 2021 #19 Skrevet 10. februar 2021 Om ikke lenge vil det bli flertall for at befolkningen ikke støtter tiltakene. Årsaken er at det henger ikke på grep å stenge mer når smitten går ned/er flat + det nesten ikke er noen på sykehusene. En annen årsak er at det får verre og verre konsekvenser for flere og flere denne nedstigningen. Flere blir psykisk syke. Det er vanskelig å støtte noe, når det er så mange negative konsekvenser. Viruset har langt under 1 prosent dødelighet i dette landet, og det har aldri vært fare for sprengt sykehus. Noen tiltak skal vi jo ha så klart, men det holder mye med å begrense de største folkemengdene, avstand, god hygiene, hjemme hvis syk, karantene og isolasjon tenker jeg. 15
Gjest Optimo Skrevet 10. februar 2021 #20 Skrevet 10. februar 2021 tussi84 skrev (1 minutt siden): begrense de største folkemengdene, avstand, god hygiene, hjemme hvis syk, karantene og isolasjon Hvis folk hadde fulgt dette så hadde problemet i stor grad vært løst. Men så er det noen som ser på disse enkle tingene nærmest som brudd på menneskerettighetene og grunn til sosialt opprør, så da blir det som det blir. Mange som bryter både karantene og, enda verre, isolasjon.
Anbefalte innlegg