AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #1 Skrevet 10. februar 2021 Hadde en pose med pulled chicken i fryseren. Har nettopp tatt den opp og skal bruke til middag idag. Men hvordan bør jeg tine den, og varme opp? Som med vanlig kylling, tine i kaldt vann, og tilberede slik jeg hadde tenkt (i saus)? Anonymkode: 23e12...053
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #2 Skrevet 10. februar 2021 Tining av kjøtt bør helst skje i kjøleskap over natten på grunn av bakterieuvekst. Men som nødløsning kan man tine på benk. Vann er en virkelig nødløsning, som jeg særlig ville unngått for kylling som er ekstra utsatt for bakterier. Hvordan man varmer opp avhenger jo av retten. Lager jeg pulled chicken burgers varmer jeg i stekepanne med marinade. Lager jeg pulled chicken nachos strør jeg den på nachos, og gratinerer i ovnen. I salat bruker jeg den bare kald. Jeg har jo tilberedt, og med det, gjennomstekt kyllingen tidligere, så den kan serveres både varm og kald. Anonymkode: e75e7...738
MarianneE Skrevet 11. februar 2021 #3 Skrevet 11. februar 2021 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Hadde en pose med pulled chicken i fryseren. Har nettopp tatt den opp og skal bruke til middag idag. Men hvordan bør jeg tine den, og varme opp? Som med vanlig kylling, tine i kaldt vann, og tilberede slik jeg hadde tenkt (i saus)? Anonymkode: 23e12...053 Når jeg har laget dette har det vært av merket Tulip og der ligger kyllingen i en pose, kyllingen legges ferdig tint i en ildfast form og stekes på 200 (?) grader i en halvtimes tid.
Brunhilde Skrevet 11. februar 2021 #4 Skrevet 11. februar 2021 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Tining av kjøtt bør helst skje i kjøleskap over natten på grunn av bakterieuvekst. Men som nødløsning kan man tine på benk. Vann er en virkelig nødløsning, som jeg særlig ville unngått for kylling som er ekstra utsatt for bakterier. ... Anonymkode: e75e7...738 Det er faktisk en del feil i det du skriver. Kjøtt bør tines raskt for at kvaliteten skal bli best, noe du kan lese mer om her. Matprat hevder det samme, så jeg tror du er litt utdatert. Ikke at det er feil å tine kjøtt i kjøleskap, men det er ikke den beste måten, det er det faktisk vann som er - og det er også det du hevder er "farligst". Men det er altså feil. 3
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2021 #5 Skrevet 11. februar 2021 Brunhilde skrev (15 minutter siden): Det er faktisk en del feil i det du skriver. Kjøtt bør tines raskt for at kvaliteten skal bli best, noe du kan lese mer om her. Matprat hevder det samme, så jeg tror du er litt utdatert. Ikke at det er feil å tine kjøtt i kjøleskap, men det er ikke den beste måten, det er det faktisk vann som er - og det er også det du hevder er "farligst". Men det er altså feil. Da skal man bruke metoden ganske nøyaktig, det er utfordringen. Tint i kjøleskapet over natten vil kjøttet/fisken aldri få for høy temperatur. Det må man passe veldig godt på om man velger benken, eller vann. Anonymkode: e75e7...738
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2021 #6 Skrevet 11. februar 2021 6 minutter siden, AnonymBruker said: Da skal man bruke metoden ganske nøyaktig, det er utfordringen. Tint i kjøleskapet over natten vil kjøttet/fisken aldri få for høy temperatur. Det må man passe veldig godt på om man velger benken, eller vann. Anonymkode: e75e7...738 Professoren i artikkelen lenket over er jo rimelig tydelig i sitt budskap. Selv tiner jeg raskt i kaldt vann. Anonymkode: e3f56...879
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2021 #7 Skrevet 11. februar 2021 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Tining av kjøtt bør helst skje i kjøleskap over natten på grunn av bakterieuvekst. Men som nødløsning kan man tine på benk. Vann er en virkelig nødløsning, som jeg særlig ville unngått for kylling som er ekstra utsatt for bakterier. Dette er godt ut på dato. Nyere tester viser at hurtig tining i vann er det beste. Anonymkode: 55338...0e6
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2021 #8 Skrevet 11. februar 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Da skal man bruke metoden ganske nøyaktig, det er utfordringen. Tint i kjøleskapet over natten vil kjøttet/fisken aldri få for høy temperatur. Det må man passe veldig godt på om man velger benken, eller vann. Anonymkode: e75e7...738 Skal jo godt gjøres å få for høy temperatur når man bruker kaldt vann. Anonymkode: af6af...947 1
Brunhilde Skrevet 11. februar 2021 #9 Skrevet 11. februar 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Skal jo godt gjøres å få for høy temperatur når man bruker kaldt vann. Anonymkode: af6af...947 Nemlig!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå