Gå til innhold

Gynekolog: «du har PCO, ikke PCOS»

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Sist jeg snakket med gynekologen på Medicus, så sa han at «noen par blir bare ikke gravide», og ville ikke la meg prøve tabletter/og eller sprøyte siden eggløsningstestene mine viser at jeg skal ha eggløsning. Altså At jeg SKAL ha eggløsning, ikke at det faktisk skjer. Jeg har tenkt litt og synes det er for sløvt, fordi flere klinikker tilbyr pasientene sine prøve tabletter/sprøyte selv om det ser ut som kvinnen har eggløsning.

Samboeren min hadde normal sædkvalitet, så noe må være feil med meg.
Jeg fikk beskjed av gynekologen at jeg har PCO, men ikke pcos. Så han anbefalte heller IVF. 
Jeg merker sjeldent noe til eggløsningsslim, men får litt mer utflod under eggløsningsperioden. 
Hva tenker dere? Burde jeg spurt igjen om jeg kan prøve tabletter for eggløsning? Syntes det er fælt å mase, vertfall når han var så avvisende på at han trodde ikke det ville hjelpe i det hele tatt. hjelp :( det er kjempelenge å vente på offentlig IVf.. 

Anonymkode: 9cc6d...560

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer litt an på hvor lenge har dere prøvd... Det ER noe forskning som tyder på at letrozol ikke hjelper særlig mye hvis kvinnen har regelmessig eggløsning (for eksempel: https://www.rbmojournal.com/article/S1472-6483(19)30629-7/pdf).

Men du bør ha mulighet til å bestemme selv også. Synes at det er helt greit å spørre etter piller og/eller eggløsningssprøyte.

Jeg fikk samme beskjed som deg, også på Medicus. Hos meg var eggløsning faktisk bekreftet med flere progesteronprøver og ultralyder. Men vi sa at vi ikke er klare til IVF enda, og at vi ikke ønsker å ha noe uprøvd. Etter det fikk jeg resept på Letrozol og Ovitrelle med en gang.

Anonymkode: 841eb...e04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å be om blodprøver på rett plass i syklusen slik at du vet om du har hatt eggløsning? Det brukte gynekologen min. Hadde tilsynelatende fine egg som var nesten moden og klar til å slippe. Så viste det seg at egget aldri modnet skikkelig  ble til en cyste i stedet. 

Dermed så alt bra ut på ultralyd, forutenom cyster på eggstokkene. Det måtte blodprøver til for å sjekke om jeg faktisk hadde hatt eggløsning. Det fikk jeg ikke før vi prøvde trippel dose hormoner (sjekket hver mnd på en spesifikk dag  syklusen).

Endret av Skogkløver
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært gjennom hele løpet, og alt av undersøkelser, og lest det meste.

Og synes gynekologen her har gitt helt korrekte tilbakemeldinger, om noe ikke forklart deg godt nok. 

- om man har regelmessige sykluser har man nesten garantert eggløsning. Eggløsningsstimulerende midler kan skape større problemer enn de gjør nytte, da de forstyrrer hormonene. Dette er ikke medisiner man "bare skal prøve, i tilfelle". Om modning er problemet vil pillene ofte ikke være nok likevel, og et fullt regime med nedregulering og hormonbehandling over tid vil være det eneste effektive. 

- PCO vil bare si enkelte cyster på eggstokken. Veldig, veldig mange har dette, og det har lite å si for fertiliteten for de fleste. I så tilfelle ville du merket det på syklusen. 

- i 1/3 av tilfellene er årsaken til barnløshet kombinasjonen av han og henne, så at du skriver at det må være deg, er feil. 

Anonymkode: b27f3...470

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du bedt om ultralyd av eggene rett før eggløsning? 

Selv har jeg PCO, og jeg har så mye egg i eggstokkene at de ikke klarer å vokse seg store nok til å bli befruktet. De blir rett og slett ikke "modne nok". det finnes mye man kan bruke for å "tvinge" eggene til å vokse, så du bør sjekke ut f.eks provera. Fikk også homoner i form av sprøyte, samme man får i forbindelse med egguttak, men trengte ikke å fjerne egget for å stappe det inn igjen senere om du skjønner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, riesling said:

Har du bedt om ultralyd av eggene rett før eggløsning? 

Selv har jeg PCO, og jeg har så mye egg i eggstokkene at de ikke klarer å vokse seg store nok til å bli befruktet. De blir rett og slett ikke "modne nok". det finnes mye man kan bruke for å "tvinge" eggene til å vokse, så du bør sjekke ut f.eks provera. Fikk også homoner i form av sprøyte, samme man får i forbindelse med egguttak, men trengte ikke å fjerne egget for å stappe det inn igjen senere om du skjønner :)

Provera fremkaller blødning, ikke eggløsning. For å fremkalle eggløsning bruker man andre legemiddler, f. eks. letrozol (femar).

Anonymkode: 841eb...e04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...