AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #1 Skrevet 10. februar 2021 Jeg har veldig lyst til å studere jus, men har «bare» 56,5 studiepoeng. Jeg vet ikke om jeg ønsker å bli advokat, så derfor ønsker jeg ikke ta opp fag for å studere «ren jus». Er det dumt av meg å ta bachelor i jus for å så ta master i foretningsjus. Har også vurdert å ta bachelor i økonomi, men er ikke så sterk med tall. Hvilke jobber kan man få med master i foretningsjus, eventuelt også ta en bachelor i økonomi ved siden av? Anonymkode: 0a706...e0c
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #2 Skrevet 10. februar 2021 Kan man studere økonomi på nett, eventuelt jobbe med noe juridisk for å ta bachelor deltid? Anonymkode: 0a706...e0c
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #3 Skrevet 10. februar 2021 kan bachelor i forretningsjuss på BI være et alternativ? selv om det er dyrt🤭ellers har uit årsstudie i bedøk, med mulighet for BA i økonomi og adm. Anonymkode: 63e8b...723
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #4 Skrevet 10. februar 2021 For å kunne gi juridiske råd, MÅ man ha master. Masteruniversitetene har noen plasser øremerket bachelorstudenter hvert år, men dette går på karakterer. For å komme inn på master etter bachelor må man ha minst B-snitt (formelt C, men de med høyest karakterer kommer inn). Jeg er nå på mitt 5. år på integrert master på UiB, og veldig glad jeg tok den veien. Kjenner flere som har brukt flere år nå på å ta opp både vgs-fag og fag fra bachelor i håp om å komme inn på masteren. Så hvis du skal studere juss, anbefaler jeg deg å ta opp fag først. Forretningsjus som master vet jeg dessverre ingenting om. Anonymkode: fcb03...21e
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #5 Skrevet 10. februar 2021 Jeg studerer ikke juss, så kan ikke si noe om hvordan studiet er eller hvordan det å studere forretningsjus. Men du skriver at du ikke vil bli advokat, og at det er derfor du vurderer å ikke ta opp fag. Man blir ikke advokat av å ta jusstudiet, man blir en jurist. Juristene jobber mye med saksbehandling både i det offentlige og private. For å bli advokat må man søke jobb som advokatfullmektig etter studiet og etter to års praksis kan man løyve som advokat. De fleste av vennene mine som studerer juss (rettsvitenskap) vil ikke bli advokat. De ønsker å jobbe som jurist eller rådgiver. Så ville ikke valgt bort studiet pga at du ikke vil bli advokat. Anonymkode: 7c0e6...4fb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå