Gå til innhold

Minifom til voksne

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg lurer på om det er noen her inne som sliter med luftplager og har fått anbefalt minifom? Føler dere at den virker?

Selv sliter jeg mye med magen, er utrolig oppblåst, ser faktisk gravid ut. Raper så mye at jeg føler jeg blir kvelt til tider.

Har tatt gastroskopi, ingen synlige tegn på at noe var galt der. Har tatt blodprøve for cøliaki og har genet men siden jeg er tjukk og ting så fint ut så mente gastrolegen at det ikke var nødvendig å ta biopsi. Noe som er litt synd for jeg har i ettertid vært i kontakt med en spesialist på cøliaki og han synes jo selvsagt det var uhørt at han ikke tok en prøve når han først var inni der, for tjukkaser kan og ha cøliaki. Men det er jo forsåvidt enn annen historie.. :P 

Uansett så ble det da til at de mener jeg har IBS og  eventuelt funksjonell dyspepsi siden det ikke er noen tegn på noe annet. 

Sliter mye med luft i magen og da spesielt raping. Så hvis noen har råd og tips eventuelt erfaringer med Minifom eller noe annet så hadde jeg satt pris på det for jeg holder på å bli sprø.

Anonymkode: 8bed4...eee

Skrevet

Er jo bare å prøve? Det er reseptfritt og ufarlig.

Jeg hadde god effekt av det i begge mine svangerskap. Tok maks dose daglig i mange måneder begge gangene, og det hjalp meg en god del.

Anonymkode: 3bbf9...da4

• Liker 1
Skrevet

Minifom fungerer, og har ingen bivirkninger. Det eneste kjipe er at det koster litt. 

Anonymkode: d77aa...6a5

• Liker 1
Skrevet

D et som fungerer best er jo stort sett low FOODMap diett dersom det er IBS du sliter med. 

Minifom har sannsynligvis ikke så stor effekt den ene eller den andre veien. 

Anonymkode: 95725...41e

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

D et som fungerer best er jo stort sett low FOODMap diett dersom det er IBS du sliter med. 

Fod, ikke food. 

Anonymkode: 9aa9d...fbf

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Minifom fungerer, og har ingen bivirkninger. Det eneste kjipe er at det koster litt. 

Anonymkode: d77aa...6a5

Akkurat nå kan jeg muligens selge en bit av sjela bare for å ha en bedre mage 😄 

Er jo bare å prøve? Det er reseptfritt og ufarlig.

Anonymkode: 3bbf9...da4

Må innrømme at jeg er litt pysete på å prøve nye "medisiner".. Men kommer nok til å prøve.

Er blitt anbefalt fodmap dietten ja. Minifom i dråper har jeg faktisk prøvd når jeg skulle ta gastroskopi og den funket veldig bra, så jeg gikk lenge etterpå å tenkte på prøve og se om jeg får virkning utenom og. Nå er desperasjonen her igjen så da må jeg prøve noe annet enn Somac.

Peonjenta skrev (1 time siden):

Disse er rimeligere og inneholder samme virkestoff og en litt høyere dose enn minifomkapsler.  Ikke kjøp i butikk.

Lurt å prøve å kutte ned på mat med høy fodmap.  Jeg har det mye bedre når jeg f.eks kutter ut løk og epler.

https://www.farmasiet.no/catalog/mage-og-tarm/luft-i-magen/imogas-kaps-240mg-30,5000089/

Siden denne gluten spesialisten sa at jeg muligens kunne ha cøliaki selv om det gastrolegen ikke så noe på undersøkelsen så har jeg iallfall prøvd å unngå gluten. Reagerer på gjær har jeg og funnet ut, da blir jeg dritdårlig, bokstavelig talt.. :P Løk går faktisk greit her, men bønner og linser funker ikke. 

Så det at imogas kunne du ikke bruke i flere dager men er ingen begrensning på minifom?

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Akkurat nå kan jeg muligens selge en bit av sjela bare for å ha en bedre mage 😄 

Må innrømme at jeg er litt pysete på å prøve nye "medisiner".. Men kommer nok til å prøve.

Er blitt anbefalt fodmap dietten ja. Minifom i dråper har jeg faktisk prøvd når jeg skulle ta gastroskopi og den funket veldig bra, så jeg gikk lenge etterpå å tenkte på prøve og se om jeg får virkning utenom og. Nå er desperasjonen her igjen så da må jeg prøve noe annet enn Somac.

Siden denne gluten spesialisten sa at jeg muligens kunne ha cøliaki selv om det gastrolegen ikke så noe på undersøkelsen så har jeg iallfall prøvd å unngå gluten. Reagerer på gjær har jeg og funnet ut, da blir jeg dritdårlig, bokstavelig talt.. :P Løk går faktisk greit her, men bønner og linser funker ikke. 

Så det at imogas kunne du ikke bruke i flere dager men er ingen begrensning på minifom?

Imogas og minifom er det samme.  Bare forskjellige navn. SÅ lenge virkestoffet er trygt til spedbarn er det også trygt for voksne. 

Har man cøliaci får man som oftest langvarig diare som vil føre til dehydrering og avmagring på sikt, man blir kjempesyk.  Bare 1% av befolkningen har cøliaki. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...