Gå til innhold

Vurderer privat IVF, hvor mye må vi regne med å betale?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg skrev ett annet innlegg her om at meg og samboeren min har vært samboere i 3 år, men at bostedsadressen hans ikke var endret i Folkeregisteret så vi fikk avslag på offentlig ivf. 
Har ringt til Medicus (som henviste oss) og de var veldig forståelsesfulle og skulle undersøke litt om klage.

Om det viser seg at alternativet blir privat IVF eller vente i 2 år på å få offentlig ivf, så virker privat ivf som best alternativ, men lurer på hvordan dette er med betaling? Koster selve inngrepet 30-35 000 kr og så kommer medisiner og sånnt utenom?

Noen som vet sånn ca hvor mye det vil bli? Og må man betale alt på en gang (for inngrepet) eller kan man betale litt over tid? 
jeg har ikke spart opp noe særlig, kjøpte en bil for noen år siden som slukte alle sparepengene mine, så jeg har egentlig ikke noe sparing :( er litt synd hvis samboeren min må betale absolutt alt (han må spare mer da selfølgelig, har ikke helt råd enda, men han tjener veldig godt)

Anonymkode: 25917...676

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Med mindre du forventer at alt skal klaffe på første forsøk ville jeg si at det er greit å ha en buffer minst 70 000. Men det er verdt det etter min mening. Medicus er utrolig dyktige, det er null ventetid og en helt annen atmosfære enn hos offentlig helsevesen. Hadde jeg stått i samme situasjon i dag ville jeg ikke vurdert offentlig tilbud en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke hjelpe deg der men vil bare tipse deg om å begynne å spare til alle barneutgiftene med en gang uansett.

Det å ha barn kan fort bli dyrt. F.eks er det mange som må ta ubetalt permisjon for å få det til å gå opp med barnehage start, så start å spar til "barneprosjektet" med en gang :) 

Ser du skriver at dere er samboere. Har dere samboer kontrakt? Ikke gå i kvinnefellen og end opp med å være den som tar ubetalt fri, betaler for alle barne klærene, bil og annet som taper seg i verdi mens han betaler hus og annet som stiger i verdi. 

Masse lykke til. Håper dere får klagen igjennom slik at dere får det dekt. 

Anonymkode: 41f67...997

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi trengte et forsøk med lite medisiner så var veldig heldige. Kom vel på ca 45 000. Vi betalte "pakken" på ca 30 000 med en gang, og medisiner ettersom det var behov. Så kommer lagring av embryo i tillegg.

Anonymkode: 86446...b9a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jdz skrev (10 minutter siden):

Med mindre du forventer at alt skal klaffe på første forsøk ville jeg si at det er greit å ha en buffer minst 70 000. Men det er verdt det etter min mening. Medicus er utrolig dyktige, det er null ventetid og en helt annen atmosfære enn hos offentlig helsevesen. Hadde jeg stått i samme situasjon i dag ville jeg ikke vurdert offentlig tilbud en gang.

Okei😊 har hørt at når man ikke finner feil med verken mannen eller kvinnen, så er det større sjangs for å lykkes på første forsøk med IVF (det er jo ikke sikkert det skjer da men). 
Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Kan ikke hjelpe deg der men vil bare tipse deg om å begynne å spare til alle barneutgiftene med en gang uansett.

Det å ha barn kan fort bli dyrt. F.eks er det mange som må ta ubetalt permisjon for å få det til å gå opp med barnehage start, så start å spar til "barneprosjektet" med en gang :) 

Ser du skriver at dere er samboere. Har dere samboer kontrakt? Ikke gå i kvinnefellen og end opp med å være den som tar ubetalt fri, betaler for alle barne klærene, bil og annet som taper seg i verdi mens han betaler hus og annet som stiger i verdi. 

Masse lykke til. Håper dere får klagen igjennom slik at dere får det dekt. 

Anonymkode: 41f67...997

Takk! :) jeg er dessverre på vei i den fellen😅 leste nettopp om samboerkontrakt, og høres veldig viktig ut ja. Jeg betaler alt av mat/pynt til huset osv, mens han betaler huset, møbler og regninger. Jeg ønsker å kjøpe meg inn i huset men har ikke råd til det enda da jeg betaler lånet på bilen som er litt dyrt og jobber ikke 100% 😕 håper jeg kan gjøre det etter hvert..

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Vi trengte et forsøk med lite medisiner så var veldig heldige. Kom vel på ca 45 000. Vi betalte "pakken" på ca 30 000 med en gang, og medisiner ettersom det var behov. Så kommer lagring av embryo i tillegg.

Åja! Det var ikke så gale😊 kan jeg spør om dere klarte å «dele» beløpet dere betalte? Altså om dere betalte litt hver? Jeg har veldig lite på sparing, mens han har mye mer + har alltid penger til overs hver måned til å legge på sparing, det har ikke jeg. Er kanskje ikke helt «rettferdig» om han må betale alt😳

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde 3 offentlige forsøk, og jeg regna ut at det kosta oss 20 000,- uansett, i medisiner og egenandeler og diverse. 

Men se her, det er bare å sende inn til Medicus, så får du nøyaktig svar: 

https://hjelp.medicus.no/pris-ivf

Anonymkode: 220ee...c87

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Åja! Det var ikke så gale😊 kan jeg spør om dere klarte å «dele» beløpet dere betalte? Altså om dere betalte litt hver? Jeg har veldig lite på sparing, mens han har mye mer + har alltid penger til overs hver måned til å legge på sparing, det har ikke jeg. Er kanskje ikke helt «rettferdig» om han må betale alt😳

Ts

Er kanskje ikke helt rettferdig om han kan spare og du lever fra hånd til munn? 

Anonymkode: 8ee99...8f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Ts

Vi holdt ikke noe nøyaktig regnskap, men han er bedre stilt økonomisk enn meg. Så han betalte for pakken som engangssum, jeg betalte medisinene og annet som kom utenom. Men ikke noe avtalt, vi bare fordeler slik det passer seg.

Men dere MÅ diskutere økonomien i dette før dere setter igang. Plutselig blir det utgifter, og da må dere ha midler tilgjengelig og avtalt "fordelingen".

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du gjør IVF privat kan du likevel få refusjon fra HELFO for medisiner over ca. 18 000 kr. Jeg betalte rett under 10 000 kr for medisiner til ett IVF-forsøk hos Medicus (med ganske standard behandlingsplan). 

Medicus bruker Svea finans til betaling. På store summer kan man enten få faktura på hele summen eller delbetale og fordele betalingen over lenger tid. Men det koster selvsagt penger å betale senere, så hvis dere har mulighet er det bedre å betale alt med en gang! 

Som flere skriver anbefaler jeg dere å snakke godt gjennom hvordan dere organiserer økonomien generelt og når det gjelder forsøk før dere starter. Det er viktig både at du sikrer din økonomi og at det ikke blir krangler om hvem som skal betale når dere er i gang. 

Anonymkode: 4b733...dd5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Takk! :) jeg er dessverre på vei i den fellen😅 leste nettopp om samboerkontrakt, og høres veldig viktig ut ja. Jeg betaler alt av mat/pynt til huset osv, mens han betaler huset, møbler og regninger. Jeg ønsker å kjøpe meg inn i huset men har ikke råd til det enda da jeg betaler lånet på bilen som er litt dyrt og jobber ikke 100% 😕 håper jeg kan gjøre det etter hvert..

Ts

Da venter du med å få barn. Når han ikke vil gifte seg engang, er det et dårlig tegn. Du må sikre deg økonomisk, før barn! 

Anonymkode: ec327...d1a

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Okei😊 har hørt at når man ikke finner feil med verken mannen eller kvinnen, så er det større sjangs for å lykkes på første forsøk med IVF (det er jo ikke sikkert det skjer da men). 
Ts

Nei, heller motsatt. Når de vet hva feilen er kan de jo korrigere det, ved å velge riktige sædceller blant annet. Vi har selv uforklart barnløshet, ingen feil med noen, (var) unge, og kjernesunne. Etter syv forsøk var det fortsatt ikke resultat. 

Er også enig i øvrige her. Barn er dyrt, og ikke minst en prøvelse på forholdet. Spar en buffer, etabler en rettferdig økonomisk fordeling og få avtaler og testamente på plass, og sikre deg en stabil jobbsituasjon. 

Men for å svare på hva du spurte om. 

De første tre forsøkene var i det offentlige, det kostet oss vel 25 000+ i medisiner, egenandeler, transport/parkering, med mer. Måtte jo i tillegg legge ut ca 13 000 i medisiner for hvert forsøk, før vi fikk det dekket av Helfo noen uker senere. 

De tre neste var privat, i Norge, da betalte vi vel 70 000 for en pakke, samt ca 40 000 i medisiner. 

Det siste var i utlandet, for å forsøke utvidet gentesting. Det kostet 80 000 for ett forsøk, men kun 7 000 i medisiner. 

Vi var gift, hadde gjensidig testamente, og felles økonomi, før vi satt i gang med alt dette, da slikt er viktige rammer for et barn. 

Anonymkode: be313...629

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Da venter du med å få barn. Når han ikke vil gifte seg engang, er det et dårlig tegn. Du må sikre deg økonomisk, før barn! 

Anonymkode: ec327...d1a

Jeg er enig. Dere må få samboerkontrakt på plass NÅ, før dere vurderer barn. Er han nølende til det, så er det er rødt flagg. Samboerkontrakt og gjensidig testamente er det minste dere bør ha på plass før dere går videre nå :)

Dette er bare en liten "sidenote", men jeg syns det er rart at man som kvinne ikke omtrent får dette inn med morsmelka, eller på skolen. At man aldri skal være den som betaler kun løpende utgifter.

Uansett, lykke til med barneønsket! :) 

Anonymkode: 07404...0a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fnuggolina

For en pakke med 3 forsøk, ca 100.000.

Da får man 3 tellende forsøk for prisen av 2.

Man regner mer opp mot 50.000 for ett forsøk, men det kommer an på mye. Medisiner du må ha/avbrudd (såvidt jeg forstod min kontrakt må man betale mye høyere sum ved avbrudd av enkeltforsøk), om man forsøker ICSI osv. 

Vi har vært sammen lenge, og har delt økonomi. Alltid hatt det egentlig. Vi tjener relativt likt (skiller maks 100.000, ofte mindre). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi betalte rundt 55 000 kr. for selve forsøket, medisiner og nedfrysning av embryo. Ble heldigvis gravid på første forsøk ved å gå privat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 10.2.2021 den 11.02):

Ts

Vil på det sterkeste anbefale deg å slutte å betale alt av mat og nips. Dette er typisk utgifter som renner ut uten skikkelig regnskap og uten at du sitter igjen med verdier. Dere burde dele 50/50 på slike utgifter og heller ordne en ryddigere avtale på hvordan du kan bidra/kjøpe deg inn i huset. 

Jeg vil egentlig heller ikke anbefale privat IVF før du har mer orden på økonomien, både din egen og en bedre avtale med samboer. 

Anonymkode: b8738...b32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...