Gå til innhold

Droppet sukker - føler meg elendig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei😊

For en uke siden bestemte jeg meg for å legge om kostholdet mitt for vektnedgang og generelt bedre helse. 
Både desember og januar var måneder preget av MYE sukker og usunn mat. På en vanlig dag ville jeg ha havregrøt med masse sukker på, til lunsj ville jeg alltid snike med en sjokoladebit eller kjeks o.l, og det er daglig kake på jobb. Hjemme ville jeg så snacke på det som fantes av søtsaker i skapene; is, julekaker, sjokolade osv. Dagene var altså preget av konstant sukker. 

Denne uken har jeg kuttet alt dette (unntatt en muffins i helgen - skal tross alt kunne kose seg litt) og jeg føler meg helt ELENDIG. Jeg har vondt i hodet, er svimmel og kvalm. Dessuten sover jeg skikkelig dårlig, og dette går utover energinivået mitt. Jeg har dog ingen "cravings" etter sukker.

For kontekst ser en vanlig dag med mat ut slik for meg; 

Frokost: Havregrøt (uten sukker)+egg
Lunsj: Omelett, bananpannekaker, stor salat, suppe eller knekkebrød
Middag: Standard, vanlig middag med mye grønnsaker og bønner
Kvelds: Yoghurt med frukt, nøtter, bær eller lignende
Snacks ila dagen: Kaffe, gulrøtter, appelsin osv. 

Noen som har opplevd lignende? Når gikk det over? Er det noe som kan hjelpe mot dette? Jeg tror ikke jeg kommer til å sprekke for jeg har ikke lyst på sukker, men det er ikke lett å gå rundt med hodepine og null energi.. 

Anonymkode: 5d48e...d54

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner meg ikke på folk. Er det så himla viktig å være modelltynn?

Aldri skjønt folk som heller vil ha det jævlig kun for å se tynne ut. Er det seriøst verdt det?

Heller noen kilo ekstra og glad, en et slikt traust diettliv med hodepine.

Anonymkode: a07ff...9c3

• Liker 6
Skrevet

I løpet av en uke vil jeg tro du føler deg bedre. For meg har ca dag 4-11 vært verst. De gangene jeg har kommet meg over den kneika føler jeg meg mye bedre! Og blir betydelig enklere å si nei til alle fristelser

• Liker 6
Skrevet

Veldig vanlig når man kutter ut sukker ja, vil tro det snart går over, ettersom det har gått en uke allerede. Jeg har gått på lavkarbo noen ganger, og da går man slik i 2 uker ca. Viktig å få i seg salter, da sukker binder væske i kroppen. Drikk litt farris eller buljong. Ellers ser det veldig bra ut det du spiser :) jeg følger mari kroghus sin mat filosofi hvis du trenger litt inspirasjon, ren og sunn mat, men med sunne karbohydrater. 👍😄

Anonymkode: e4953...d23

Skrevet

Det går over :)  Kroppen din venner seg til å spise mye mindre sukker, og det tar tid. Men man må bare komme seg gjennom den første perioden, og så blir det mye bedre.

Skrevet
Wilma89 skrev (2 minutter siden):

I løpet av en uke vil jeg tro du føler deg bedre. For meg har ca dag 4-11 vært verst. De gangene jeg har kommet meg over den kneika føler jeg meg mye bedre! Og blir betydelig enklere å si nei til alle fristelser

Enig. Jeg kom til dag 4 uten problem. Også gikk alt til helvete. Vet at bare jeg kommer til dag 10-12 så går alt så mye lettere. Men denne gangen klarte jeg det IKKE :P Ny uke venter (snart) 😄 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hei😊

For en uke siden bestemte jeg meg for å legge om kostholdet mitt for vektnedgang og generelt bedre helse. 
Både desember og januar var måneder preget av MYE sukker og usunn mat. På en vanlig dag ville jeg ha havregrøt med masse sukker på, til lunsj ville jeg alltid snike med en sjokoladebit eller kjeks o.l, og det er daglig kake på jobb. Hjemme ville jeg så snacke på det som fantes av søtsaker i skapene; is, julekaker, sjokolade osv. Dagene var altså preget av konstant sukker. 

Denne uken har jeg kuttet alt dette (unntatt en muffins i helgen - skal tross alt kunne kose seg litt) og jeg føler meg helt ELENDIG. Jeg har vondt i hodet, er svimmel og kvalm. Dessuten sover jeg skikkelig dårlig, og dette går utover energinivået mitt. Jeg har dog ingen "cravings" etter sukker.

For kontekst ser en vanlig dag med mat ut slik for meg; 

Frokost: Havregrøt (uten sukker)+egg
Lunsj: Omelett, bananpannekaker, stor salat, suppe eller knekkebrød
Middag: Standard, vanlig middag med mye grønnsaker og bønner
Kvelds: Yoghurt med frukt, nøtter, bær eller lignende
Snacks ila dagen: Kaffe, gulrøtter, appelsin osv. 

Noen som har opplevd lignende? Når gikk det over? Er det noe som kan hjelpe mot dette? Jeg tror ikke jeg kommer til å sprekke for jeg har ikke lyst på sukker, men det er ikke lett å gå rundt med hodepine og null energi.. 

Skaff deg et blodsukker apparat og mål morgen og kveld en periode. Normalt skal blodsukkeret ligge mellom 4-7 på morgenen og 6-8 på kvelden. Dette er ikke for å gjøre deg urolig, men kan være greit å ha en viss oversikt noen uker fremover, særlig når du er i en overgangsperiode fra mye sukker til nesten ingenting. 

Endret av Knoot
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Aldri skjønt folk som heller vil ha det jævlig kun for å se tynne ut. Er det seriøst verdt det?

Hodepinen kommer av sukkeravhengighet. Jeg er slank selv, og holder meg slank selv om jeg spiser mye sukker og fet mat, men kroppen min og tennene mine har da fortsatt ikke godt av det. Alt handler ikke om å være "modelltynn". Selv spiser jeg lite sukker fordi jeg vil ha en sunn kropp og leve lengst mulig.

Det er heller ingenting med kostholdet til TS som skriker "diett". Det er mye naturlig sukker i den menyen. 

Anonymkode: 2e690...732

• Liker 4
Skrevet
Delfin82 skrev (24 minutter siden):

Enig. Jeg kom til dag 4 uten problem. Også gikk alt til helvete. Vet at bare jeg kommer til dag 10-12 så går alt så mye lettere. Men denne gangen klarte jeg det IKKE :P Ny uke venter (snart) 😄 

Rart hvor vanskelig det er selv om man vet at det går relativt fort over😅 Lykke til i neste runde😊

Skrevet

Jeg tror det kanskje bare er tilfeldig. Man blir ikke alltid friskere på et øyeblikk av å forbedre kostholdet, og alle kan bli syke, også de som spiser sunt.

Men i tillegg til å kjenne etter om du er så syk at du burde kontakte lege, og isåfall gjøre det - spør deg selv om du egentlig bare "ser etter tegn". Å gi opp noe man liker, er ikke noe man gjør med glede og ektefølt entusiasme.

Anonymkode: 25550...a46

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette var jo ikke særlig hyggelig eller informativt

Jeg har som nevnt ingen cravings etter sukkervarer per dags dato, og spiser en del naturlig sukker i stedet gjennom frukt, bær og melk. Personlig syntes jeg det var mer traust å hele tiden hige etter sukker og binge på ting jeg visste ikke var noe godt for kroppen min. Men folk er forskjellige😊

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Jeg tror det kanskje bare er tilfeldig. Man blir ikke alltid friskere på et øyeblikk av å forbedre kostholdet, og alle kan bli syke, også de som spiser sunt.

Men i tillegg til å kjenne etter om du er så syk at du burde kontakte lege, og isåfall gjøre det - spør deg selv om du egentlig bare "ser etter tegn". Å gi opp noe man liker, er ikke noe man gjør med glede og ektefølt entusiasme.

Anonymkode: 25550...a46

Jeg har faktisk tatt en covid-test i dag bare for å være på den sikre siden☺️ 
Er helt åpen for at det jeg opplever kanskje bare er en forkjølelse, er jo i den sesongen nå. Synes dog det er veldig tilfeldig at dette oppstår akkurat samtidig som sukkerkuttet. Men man kan jo aldri være sikker når man ikke gjør dette sammen med lege. Dersom dette ikke går over ila de neste dagene, eller jeg blir verre så tar jeg nok turen til legen

Legger også til at som sagt over her så var de 2-3 første dagene heeeelt som normalt, men etter dag 3 - phuh! hodepiiine!

Skrevet

Du spiser jo fortsatt veldig mye som består av enkle sukkerarter. Stivelse er bare en lang kjede med sukkermolekyler. Alle karbohydrater er sukker. Og du spiser veldig mye sukker. Sier du at du spiste enda mer?!?

Anonymkode: edeef...076

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Veldig vanlig når man kutter ut sukker ja, vil tro det snart går over, ettersom det har gått en uke allerede. Jeg har gått på lavkarbo noen ganger, og da går man slik i 2 uker ca. Viktig å få i seg salter, da sukker binder væske i kroppen. Drikk litt farris eller buljong. Ellers ser det veldig bra ut det du spiser :) jeg følger mari kroghus sin mat filosofi hvis du trenger litt inspirasjon, ren og sunn mat, men med sunne karbohydrater. 👍😄

Anonymkode: e4953...d23

Tusen takk for fine tips❤️ skal drikke et par glass farris i stedet for vanlig vann i løpet av dagen! 

Knoot skrev (1 time siden):

Skaff deg et blodsukker apparat og mål morgen og kveld en periode. Normalt skal blodsukkeret ligge mellom 4-7 på morgenen og 6-8 på kvelden. Dette er ikke for å gjøre deg urolig, men kan være greit å ha en viss oversikt noen uker fremover, særlig når du er i en overgangsperiode fra mye sukker til nesten ingenting. 

Takk for tips😊 Skal absolutt vurderes!

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du spiser jo fortsatt veldig mye som består av enkle sukkerarter. Stivelse er bare en lang kjede med sukkermolekyler. Alle karbohydrater er sukker. Og du spiser veldig mye sukker. Sier du at du spiste enda mer?!?

Anonymkode: edeef...076

Ja, jeg spiste enda mer
Er i ferd med å lære å putte mer proteiner og fett inn i kostholdet mitt, men er fortsatt i startfasen. Kostholdet mitt vil nok alltid inneholde mye karbohydrater da jeg er vegetarianer.
Forskjell på karbohydrater da, og prøver nå å kutte ut de raske:)

• Liker 2
Skrevet

Dette er vel mest et tegn på at du er ganske ekstremt sukkeravhengig.

Svimmel og kvalm skal man ikke bli....hadde tatt en tur til legen om det varer mer enn 2-3 uker. 

Synes kosten din ser veldig bra ut :) 

Anonymkode: 28b2b...669

Skrevet

Du har alle de tidlige tegnene på magnesium-mangel. Jeg ser at du spiser endel meieriprodukter uten at kostholdet ditt gir deg noe særlig magnesium. Kalsium-magnesium-balansen er viktig. Sliter du også med leggkramper, leamus og kanskje hikke?

Foreslår at du tar helsa på alvor og slutter med det vegetarianer-tullet. Det er helseskadelig. Animalske matvarer er de meste næringsrike matvarene, som i at de gir oss mer næring enn planter. Planter inneholder stoffer som hemmer opptak av mineraler (deriblant magnesium) og faktisk i enkelte planter så kraftig at de kan hemme opptaket fra animalske matvarer også. Og planter vitaminer og fettsyrer med lavere biotilgjengelighet som må konverteres til det vi faktisk trenger, og konverteringsraten er veldig lav, bare noen få prosent blir til det vi trenger (f.eks. betakaroten -> vitamin A, K1 -> K2, D2 -> D3, ALA -> DHA / EPA). Animalske matvarer inneholder vitaminer i de formene vi trenger og vi trenger ikke å konvertere dem. Matvaretabeller er misvisende fordi de lister bare opp hva matvarene inneholder, ikke hva de gir oss. Fordi hva vi tar opp avhenger av så mye at de kan ikke liste opp det.

Magnesium i planter er ofte i formen magnesiumoksid. Veldig dårlig opptak av det. Andre former er mange ganger mer tilgjengelig for oss, altså hvis matvare X inneholder 100 mg magnesiumoksid og matvare Y inneholder 20 mg magnesiumchelat, så vil du ta opp nesten dobbelt så mye magnesium fra Y til tross for at X inneholder 5 ganger mer.

Bilderesultater for magnesium bioavailability

Anonymkode: 52725...d44

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du har alle de tidlige tegnene på magnesium-mangel. Jeg ser at du spiser endel meieriprodukter uten at kostholdet ditt gir deg noe særlig magnesium. Kalsium-magnesium-balansen er viktig. Sliter du også med leggkramper, leamus og kanskje hikke?

Foreslår at du tar helsa på alvor og slutter med det vegetarianer-tullet. Det er helseskadelig. Animalske matvarer er de meste næringsrike matvarene, som i at de gir oss mer næring enn planter. Planter inneholder stoffer som hemmer opptak av mineraler (deriblant magnesium) og faktisk i enkelte planter så kraftig at de kan hemme opptaket fra animalske matvarer også. Og planter vitaminer og fettsyrer med lavere biotilgjengelighet som må konverteres til det vi faktisk trenger, og konverteringsraten er veldig lav, bare noen få prosent blir til det vi trenger (f.eks. betakaroten -> vitamin A, K1 -> K2, D2 -> D3, ALA -> DHA / EPA). Animalske matvarer inneholder vitaminer i de formene vi trenger og vi trenger ikke å konvertere dem. Matvaretabeller er misvisende fordi de lister bare opp hva matvarene inneholder, ikke hva de gir oss. Fordi hva vi tar opp avhenger av så mye at de kan ikke liste opp det.

Magnesium i planter er ofte i formen magnesiumoksid. Veldig dårlig opptak av det. Andre former er mange ganger mer tilgjengelig for oss, altså hvis matvare X inneholder 100 mg magnesiumoksid og matvare Y inneholder 20 mg magnesiumchelat, så vil du ta opp nesten dobbelt så mye magnesium fra Y til tross for at X inneholder 5 ganger mer.

Bilderesultater for magnesium bioavailability

Nå blander du vegetarianer og veganer. Vegetarianere spiser animalske produkter som melkeprodukter og egg.

Anonymkode: 99847...ffa

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nå blander du vegetarianer og veganer. Vegetarianere spiser animalske produkter som melkeprodukter og egg.

Anonymkode: 99847...ffa

Nei, blander ikke. TS går glipp av næringsrik mat når TS ikke spiser kjøtt. Med mindre TS spiser bare melkeprodukter og egg, men det ser vi jo at TS ikke gjør.

Skrevet

Hva med periodisk faste? Jeg gjør det, og jeg har mistet sukkerlysten fordi blodsukkeret stabiliserer seg etter noen uker. Ingen bivirkniner som hodepine, søvnproblemer eller noe som helst :) Men i praksis betyr det at du enten kutter ut frokosten eller kveldsmaten, for spisevinduet er normalt sett ca 8 timer. 

Jeg tipper det blir bedre etter noen uker uansett, så hold ut. Den ene muffinsen du har i helga kan faktisk være med på å ødelegge litt, så jeg ville ha kuttet helt nå til du ikke føler behovet lengre, og så kanskje tatt noe en gang iblant. 

Anonymkode: 6e865...b10

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...