Gå til innhold

Gutt 15 år vil ikke treffe venner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er bekymret for sønnen min på 15 år. Når han ikke er på skolen så isolerer han seg hjemme på rommet. Far og jeg ble skilt for ca 3 år siden og han bor 50/50. Han har venner men han vil ikke være med de på fritiden. Han inviterer aldri noen hjem, svarer nei når de sender meldinger om han vil være med ut. Jeg prøver å snakke med han om det men når ikke inn. Enten er han taus eller han blir sint/begynner å gråte. Pc og iPad ser ut til å være hans beste venn. Hva kan vi gjøre for å hjelpe han eller skal jeg bare la han være i fred? Han sluttet nylig på fritidsaktiviteten sin, også. Synes bare det er vondt å se på for han er så annerledes enn de andre. 

Anonymkode: 3d484...1aa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er du helt sikker på at han faktisk isolerer seg og ikke at han har kontakt med andre gjennom f.eks spill?
Min sønn har heller aldri vært spesielt interessert i å være hos venner på fritiden og det er lenge siden han hadde besøk av noen her hjemme, men jeg vet at han er veldig sosial på nett. Han har mange gode venner og han sitter sjelden alene, selv om de ikke er fysisk sammen. 
Tror ikke det er like vanlig at ungdommene møter hverandre fysisk som det var da vi selv var små. Vi måtte jo ut for å være sosiale, nå er den sosiale arenaen et helt annet sted. 

• Liker 3
Skrevet

Kan han slite med depresjon? Da er det ikke så greit å prøve å være sosial. Kan det være en ide å snakke med psykolog? Om han sliter med noe så er det så viktig å få hjelp tidlig. 

Anonymkode: bdca9...8d5

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kan han slite med depresjon? Da er det ikke så greit å prøve å være sosial. Kan det være en ide å snakke med psykolog? Om han sliter med noe så er det så viktig å få hjelp tidlig. 

Anonymkode: bdca9...8d5

Jeg er bekymret for det men ønsker jo ikke å sykliggjøre han. Kanskje det gjør ting verre. Han har alltid vært introvert men han har gode venner. Likevel vil han ikke være med de på fritiden. 

Anonymkode: 3d484...1aa

Skrevet

Vanskelig å si hva som er grunnen eller hva man kan gjøre hvis han ikke vil snakke om det.

Jeg var også sånn. For meg var det begynnelsen på depresjon og sterk sosial angst. Det ble bare verre jo lenger jeg isolerte meg. Og vennene mine ga opp å prøve etter hvert.

Men det trenger ikke være noe sånt med ham, kanskje han bare liker å være alene.

Uansett, ikke gi uttrykk for at det er noe feil med ham fordi han ikke er med venner. Hvis alt er bra og han bare trives alene så er det jo ikke noe feil med det. Og hvis ting ikke er bra, så vil det bare forsterke følelsen av å være mislykket.

Anonymkode: 529e5...4b7

Skrevet

Noen er også introvert. Eller trenger mer ro.Eller prøver å finne seg selv. Mye hormoner i puberteten. Kanskje det å spille lar han slappe av lg være sosial og ha det gøy samtidig? Eller kanskje han er deppa? Snakk med han!

Anonymkode: 81a59...daf

• Liker 1
Skrevet

Det er vel et dårlig tegn hvis han begynner å gråte.. Ta han med på biltur, og prøv å få han på gli.. Du får bare si at mødre er sånn lagd at de bekymrer seg..

Anonymkode: c6e94...724

• Liker 1
Skrevet

Forstår at du er bekymret. Du kan ikke la han isolere seg , vennene vil forsvinne etterhvert dersom de får bare nei , de vil til slutt ikke gidde å spørre. Du må finne ut hvorfor han isolerer seg er det nye venner på nett? Er han deprimert? Sosial angst ?, sliten etter all Corona restriksjoner ? Noe som plager han ? Skjedd noe i vennegjengen? 

Anonymkode: d4646...d4d

• Liker 2
Skrevet

Her tror jeg at jeg ville spurt om råd fra helsesøster. Er han spilleavhengig? 

Skrevet

Begrense skjermtid, kanskje?!!!

Anonymkode: ceb8d...441

• Liker 1
Skrevet

Få han med deg ut på en gåtur. Løsner opp mye og han vil kanskje sette ord på ting. Da er han vekke fra skjermen hjemme. Klem ❤️

Anonymkode: 3727e...7de

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...